[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 00:43

Citaat:
een nieuw supplement wat via van Benthem beschikbaar komt.

En wat is dat dan..?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 05:48

een supplement :D
ik heb het gezien,is vloeibaar,en zitten net de meeste mineralen in die veel paarden missen.
verder weet ik niet zo veel,had eigenlijk gehoopt dat op hun site wel meer zou staan.
maar kennisje van me is het aan het testen,die heeft een paard met zomereczeem wat wel flink moet presteren

dekoezegtboe

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:57

ik heb een voedingsvraag, misschien kan hier iemand mij helpen.

Ik heb de uitslag van snow zijn IR test nog niet, maar hij moet toch afvallen.
een aangezien jullie daar ook ervaring mee hebben....
Ik lees op internet gelijkmatig afvallen, dat leek mij ook wel logisch.
Snow heeft eigenlijk altijd op onbeperkt hooi gestaan, maar daar werd hij te dik van aangezien hij echt 23 uur van de 24 stond te eten in tegenstelling tot de rest van de kudde.
de laatste maanden stond hij al wel op beperkt hooi, maar nog wel behoorlijk wat stro zodat ze wat te doen hadden. het afvallen ging eerst goed, maar is nu gestop.

Ik wil snow (1.60 - 700kg) niet te snel laten afvallen
Op internet stond het volgt
1. 2% van het huidig gewicht aan ruwvoer --> 14kg/pd
2. 1.5% van het huidig gewicht aan ruwvoer --> 10.5 kg/pd
3. 1.5% van het gewenste gewicht aan ruwvoer. --> (600?) 9kg/pd

nu krijgt snow denk ik ongeveer 2% maar daarnaast ook nog stro. is dat ruwvoer incl of excl stro.
en daarnaast wat kan hij dan de rest van de dag eten aangezien hij dit waarschijnlijk binnen 2 uur op heeft :\ en dan kom je automatisch in porties...
hij krijgt het voer trouwens in een net met mazen van 30x30mm

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:29

Julez schreef:
Ik ga ook zeker nog even bellen ja, maar zijn arts was vandaag niet aanwezig dus ik denk ik vraag het even op bokt :) .
Ze heeft niet gezegd wat precies de IR bij hem veroorzaakt, en ben zelf ook vergeten dit te vragen. Bedankt in ieder geval!

Op de site van Den Hoek staat een artikel over oorzaken, symptomen en behandeling van insulineresistentie. Dat artikel kun je downloaden.

In het kort komt het erop neer dat het stofwisselingsysteem van paarden (feitelijk alle) niet is ingericht op de huidige voeding die ze krijgen (brokken, granen en muesli's).
Paarden zijn (genetisch) gebouwd om grote afstanden af te leggen en ruwstengelige planten, takken en mossen te eten. Overvloed wordt opgeslagen als vet om in tijden van schaarste te overleven. Maar in feite kennen wij geen tijden van schaarste meer. Een overschot aan energie wordt in eerste instantie opgeslagen in de lever en de spieren; wanneer deze opslagcapaciteit is verzadigd in vet. Deze opslagcapaciteit is onbeperkt.
De reserves worden als volgt opgebruikt:
- Glucose (ATP) als energiebron voor direct gebruik
- Glycogeen voor middellange termijn
- Triglyceriden voor (zeer) lange termijn
Wanneer een paard langdurig een teveel aan koolhydraten binnenkrijgt worden de weefsels minder gevoelig voor insuline en er ontstaat een verminderde opname van glucose in de cel. Daardoor wordt minder ATP (energie) vrijgemaakt en ontstaat een energietekort (op hersenniveau) Vetcellen worden juist gevoeliger voor insuline en zullen derhalve steeds meer glucose opnemen. Het energietekort vraagt om aanvulling van energie: de hersenen zeggen "ik moet eten" Het paard gaat steeds meer en vaker eten (als het kan).

Niet alleen teveel koolhydraten en te weinig beweging kunnen IR "triggeren". Ook stress kan een oorzaak zijn, omdat cortisol (het stresshormoon) de gevoeligheidvermindert de gevoelig- heid van insulinereceptoren vermindert en voorkomt dat glucose kan worden opgeslagen als glycogeen (in lever en spieren). Wat is stress voor het huidige paard?
- Gebrek aan contact met soortgenoten
- Het veelvuldig binnen staan en te weinig zonlicht krijgen
- Een tekort aan beweging
- Onjuiste bejegening en behandeling

Ook chronische of acute infecties (met name in darmen) dragen bij aan of verergeren IR.

- overgewicht of ondergewicht
- vetophoping rond manenkam en staartaanzet en buikvet
- hoefbevangenheid - huidproblemen zoals zomereczeem
- vermoeidheid, spierpijn, spiertrillingen en spierbevangenheid
- onwilligheid om te werken - verminderde fertiliteit
- luchtwegproblemen
- Cushing
- verergeren van klachten zoals artritis
- rugklachten

In het artikel wordt ook uitgelegd welke relatie er is tussen IR en zomerexceem en hoefbevangenheid.

Je zou dus kunnen stellen dat ieder paard in meer of mindere mate gevoelig is voor IR. En dat IR zich in de loop der jaren opbouwt alvorens een paard verschijnselen krijgt
De verschijnselen kunnen dan ook weer zo divers zijn dat IR niet wordt herkend als oorzaak.
Als ik op mijn stal rondkijk dan zie ik veel paarden rondlopen waarbij ik IR vermoed. Men denkt er goed aan te doen om appeltjes, peen, paprika etc etc te voeren. Lekkere extra hapjes slobber om het paard nog eens extra te verwennen. En dan die lickits (zouden ze moeten verbieden). Omdat niet ieder paard direct ziek wordt, wordt de relatie niet gelegd met wat ze ze allemaal te eten geven.

Mijn pony was dus helemaal niet te dik. En toch is hij IR. De IR werd - denk ik - "getriggered" doordat ik op een stal kwam te staan waar ze alleen sportbrok voerden en minder voerbeurten per dag, zodat hij meer voer in 1 x te verwerken kreeg. Die hogere "suikerpieken" kon hij niet verwerken. Ik merkte het aan sloom, minder zin om te werken en stijve(re) spieren.
Ook had hij (weliswaar klein maar toch) vetjes op manenkam en bij zijn staartimplant. Ik ben weer terugverhuisd naar mijn oude stal met 6 voerbeurten en de mogelijkheid om eigen voer te voeren (subli dieetmix). De IR is onder controle nu. Ik merk niets meer aan hem en hij heeft weer flink zin om te werken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:35

dekoezegtboe schreef:

Snow heeft eigenlijk altijd op onbeperkt hooi gestaan, maar daar werd hij te dik van aangezien hij echt 23 uur van de 24 stond te eten in tegenstelling tot de rest van de kudde.
de laatste maanden stond hij al wel op beperkt hooi, maar nog wel behoorlijk wat stro zodat ze wat te doen hadden. het afvallen ging eerst goed, maar is nu gestop.

nu krijgt snow denk ik ongeveer 2% maar daarnaast ook nog stro. is dat ruwvoer incl of excl stro.
en daarnaast wat kan hij dan de rest van de dag eten aangezien hij dit waarschijnlijk binnen 2 uur op heeft :\ en dan kom je automatisch in porties...

Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Maar volgens mij zit er in stro niet zoveel energie dus kan dat geen kwaad om erbij te geven. Wel moet je het hooi beperken (maar dat heb je al gedaan) omdat een IR paard blijft eten zolang hij aangeboden krijgt. Onbeperkt hooi is voor IR paarden dus niet goed. Als hij alleen hooi krijgt let er dan op dat hij voldoende vitaminen / mineralen krijgt.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:40

Het is allemaal zo dubbelzinnig weer want dan lees je dat een IR paard slecht tegen schommelingen kan en kan die het best niet teveel tussen pauzes hebben. M.a.w, regelmatig voederen om de suikerspiegel niet te fel te laten schommelen.
Misschien biedt graszaadhooi DE oplossing wel?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:42

daar liep ik dus ook tegen aan Iana... wat is nu erger.... pff lastig hoor!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:07

ellepel schreef:
ik heb het gezien,is vloeibaar,en zitten net de meeste mineralen in die veel paarden missen.

Hmm... staat er geen naam, merk of analyse op het flesje?
En hoe weet je - zonder onderzoek - of ( en zo ja welke) mineralen het paard mist?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:30

Je moet kijken naar de vetopslag van je paard. mijn merrie van 1,64 is nu volgens meetlint 561 kg en nog steeds heeft ze vetopslag op de ribben. De rest, op schouders, billen en de hals, verdwijnt nu duidelijk steeds meer.
Als je wilt afvallen ga je eerder naar 1% droge stof van het huidige gewicht, of 1,5 % droge stof van het gewenste gewicht. Als het voer te rijk is, kun je minder rijk voer zoeken, of een deel (max. 50% geloof ik) vervangen door stro.
Bij het vervangen door stro moet je kijken naar wat het paard verder krijgt. Bij nat gras, kun je meer stro bijvoeren dan bij heel grofstengelig ruwvoer (ivm verstopping) en opbouwen is ook handig want als een paard eerst alleen makkelijk verteeraar ruwvoer krijgt, en dan ineens veel moeilijker verteerbaar, kun je ook verstoppingen krijgen omdat de darmen niet gewend zijn zo hard te werken.

Met 9 a 10 kilo voordroog per dag werd /bleef mijn merrie veel te dik. Dat voerde ik al in 4 porties per dag in fijnmazige netten ('s morgens 3 kg, tussen de middag 1 kg, einde van de middag 1a 2kg en dan 's avonds 4 kg. en stond ze meerdere keren per dag enkele uren zonder ruwvoer.

Ik ben toen stro bij gaan voeren, maar dan in plaats van hooi. Dus ik verving een deel van het hooi/voordroog 's ochtends en 's avonds door stro.
Nog steeds 9 a 10kg ruwvoer per dag in totaal, maar dan 's avonds en 's ochtends ong1kg stro. Dit in fijnmazige netten van officieel 3bij3cm, maar door de elasticiteit rekt dat wel op (blauw-zwarte netten)
Ze at 2kg hooi in 45 minuten! dus ook zij veel honger tussendoor! Met stro ging het langzamer omdat ze het minder lekker vinden en omdat het grover is en ze dus langer moeten kauwen. Dat gaf al een verbetering in de tijd dat ze echt zonder eten stond.

Staat snow ook nog op de wei? Want gras moet je ook meetellen als ruwvoer en ook in kort gras zit veel suiker.

Ik heb bij mijn merrie het aantal graasuren eerst beperkt, maar dat hielp onvoldoende. Toen dus het graasmasker, en dat heeft wel veel effect omdat ze minder binnen krijgt, verdeeld over meer uur, dus ook minder bijgevoerd hoeft te worden met hooi of voordroog.

Alleen minder ruwvoer geven kon niet want dan werd ze bloedje sjaggie en lelijk naar de andere paarden. Daarbij staan ze samen en is zij dominant dus joeg ze de anderen bij hun eten weg als zij het hare leeg had.
Nu met masker in de wei is dat helemaaal geen probleem en als ze met masker in de paddock overdag gras of hooi komt eten doet ze er veel langer over, dus heeft ze haar deel van haar portie minder snel op en eet minder van de porties van de anderen.

Ik voer voor de vitaminen pavo vital bij. Dat is 1 handje (50 tot 100gram per dag) met de complete dosering die bij brok in 2 of 3 kg zit. Je krijgt dus veel minder onnodig "voer" binnen.

Babootje schreef:
dekoezegtboe schreef:

Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Maar volgens mij zit er in stro niet zoveel energie dus kan dat geen kwaad om erbij te geven. Wel moet je het hooi beperken (maar dat heb je al gedaan) omdat een IR paard blijft eten zolang hij aangeboden krijgt. Onbeperkt hooi is voor IR paarden dus niet goed. Als hij alleen hooi krijgt let er dan op dat hij voldoende vitaminen / mineralen krijgt.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:41

joyce B schreef:
Je moet kijken naar de vetopslag van je paard. mijn merrie van 1,64 is nu volgens meetlint 561 kg en nog steeds heeft ze vetopslag op de ribben. De rest, op schouders, billen en de hals, verdwijnt nu duidelijk steeds meer.
Als je wilt afvallen ga je eerder naar 1% droge stof van het huidige gewicht, of 1,5 % droge stof van het gewenste gewicht. Als het voer te rijk is, kun je minder rijk voer zoeken, of een deel (max. 50% geloof ik) vervangen door stro.
Bij het vervangen door stro moet je kijken naar wat het paard verder krijgt. Bij nat gras, kun je meer stro bijvoeren dan bij heel grofstengelig ruwvoer (ivm verstopping) en opbouwen is ook handig want als een paard eerst alleen makkelijk verteeraar ruwvoer krijgt, en dan ineens veel moeilijker verteerbaar, kun je ook verstoppingen krijgen omdat de darmen niet gewend zijn zo hard te werken.

snow heeft vet opslag op zijn shouders, hals, ribben en billen
hij is al gewend aan het eten van stro. wij voeren het al appart in een hooi net.
maar het is nu dus en en stro en hooi wat hij krijgt.

Citaat:
Met 9 a 10 kilo voordroog per dag werd /bleef mijn merrie veel te dik. Dat voerde ik al in 4 porties per dag in fijnmazige netten ('s morgens 3 kg, tussen de middag 1 kg, einde van de middag 1a 2kg en dan 's avonds 4 kg. en stond ze meerdere keren per dag enkele uren zonder ruwvoer.

Ik ben toen stro bij gaan voeren, maar dan in plaats van hooi. Dus ik verving een deel van het hooi/voordroog 's ochtends en 's avonds door stro.
Nog steeds 9 a 10kg ruwvoer per dag in totaal, maar dan 's avonds en 's ochtends ong1kg stro. Dit in fijnmazige netten van officieel 3bij3cm, maar door de elasticiteit rekt dat wel op (blauw-zwarte netten)
Ze at 2kg hooi in 45 minuten! dus ook zij veel honger tussendoor! Met stro ging het langzamer omdat ze het minder lekker vinden en omdat het grover is en ze dus langer moeten kauwen. Dat gaf al een verbetering in de tijd dat ze echt zonder eten stond.

Staat snow ook nog op de wei? Want gras moet je ook meetellen als ruwvoer en ook in kort gras zit veel suiker.

Ik heb bij mijn merrie het aantal graasuren eerst beperkt, maar dat hielp onvoldoende. Toen dus het graasmasker, en dat heeft wel veel effect omdat ze minder binnen krijgt, verdeeld over meer uur, dus ook minder bijgevoerd hoeft te worden met hooi of voordroog.

snow stond niet op de wei, toen ging het ook goed... op een gegeven moment is het afvallen stil komen staan (bij het rantsoen wat hij nu krijgt).
Hij is heel even op de wei geweest maar na 3x1 uur was hij licht hoefbevangen... geen wei voor snow meer!

het hooi en stro hebben ze hier ook snel op. het hooi zit in een bak met een net eroverheen met mazen van 30mmx30mm en dan hebben ze een stro net hangen met grotere mazen... vaak is dit al na 2 uur op :\

Citaat:
Alleen minder ruwvoer geven kon niet want dan werd ze bloedje sjaggie en lelijk naar de andere paarden. Daarbij staan ze samen en is zij dominant dus joeg ze de anderen bij hun eten weg als zij het hare leeg had.
Nu met masker in de wei is dat helemaaal geen probleem en als ze met masker in de paddock overdag gras of hooi komt eten doet ze er veel langer over, dus heeft ze haar deel van haar portie minder snel op en eet minder van de porties van de anderen.

Ik voer voor de vitaminen pavo vital bij. Dat is 1 handje (50 tot 100gram per dag) met de complete dosering die bij brok in 2 of 3 kg zit. Je krijgt dus veel minder onnodig "voer" binnen.

snow wordt gelukkig niet zo snel chaggo... het lastige is dat ze met zijn 3en staan, dus het moeilijk te bepalen is wie wat eet.
snow krijgt 2x 1 mini handje dieetmix van subli met suplementen... hij had (onderzocht) vitamine E + selenium en magnesium te kort. daarnaast kreeg hij ook een half schepje groene os multi vit er over heen (dat kreeg hij al voor de tekorten)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:43

Ik herhaal hier mijn antwoord op de vraag van Dekoe.. in het HB topic:
De juiste 'afvalprocedure' is:

1,5% hooi van het huidige gewicht
of
2% hooi van het ideale ( gewenste) gewicht

Maar pas op! Als je naast hooi ook krachtvoer geeft, moet je de hoeveelheid krachtvoer van het hooirantsoen aftrekken: als je bepaald hebt dat je paard bv 12 kg over de dag verdeeld mag hebben, dan gaat er bij 1 kg krachtvoer, ook 1 kg hooi vanaf.
Hetzelfde geldt voor grasopname - staat je paard een hele dag op het land, dan ook minder hooi geven. Via google kun je vinden
wat een paard gemiddeld per uur aan gewicht gras opneemt. Via Youtbe zijn er overigens ook diverse filmpjes om je uit te leggen wat de juiste manier van 'fat scoring' of 'body scoring' is.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:45

dank je :) nogmaals... omdat de topics overlappen heb ik ze in beide gesteld :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:53

paard van mijn stalhoudster moet ong 150kg afvallen ,dat mag niet te snel gaan
hij staat op dieetvoer van Sanaqui Obese en krijgt daar 2x 800gr van
en daarbij 4x 1kg hooi en verder stro wat hij als bodemvulling heeft
hij is mooi afgevallen, nu staat hij overdag van 8.00 tot 20.30 op de3 wei met s`avonds klein plukje hooi en 1 peentje en in de ochtend plek hooi en handje voer extra magnesium en GB en JointComp verder eet hij s`nachts stro
dit op advies van de DA

Annick_Gella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:00

Hoi allemaal, ik ben vorig jaar ook al eens in dit topic komen neuzen. Mijn paardje testte toen positief op de IRtest. Ze had vethoopjes over gans haar lijf, was sloom, sjagrijning & had verschrikkelijke jeuk op haar manenkam & haar billen.

Ik dacht dit jaar goed gestart te zijn (weinig jeuk, redelijk mooi lijntje, Happy poown), maar begin juni is het om een nog onbekende reden faliekant misgegaan. Bloed prikken toonde aan dat Gella haar spierwaarden zwaar problematisch waren, en haar suiker bedroeg 176 (waar 30 max toegestaan was voor mijn DA). Op een week tijd barste ze ook uit haar voegen, je zou denken dat ze cellulites had.

We zijn dan toch redelijk zwaar beginnen lijnen, met alle risico's van dien. Tevens begonnen met Gluco-balance & Supplement Vit E & Selenium. Dit moest volgens de DA 8 weken. We zitten nu in week 5. En ik moet eerlijk zeggen dat ik weer aan alles twijfel...

Ze is wel een beetje afgevallen, en ze is wel alerter, maar ze blijft belachelijk veel jeuk aan de onderkant van haar billen hebben & op haar manenkam. Haar uier ziet eruit alsof alle momenten kan bevallen. Ze bijt tegenwoordig ook weer heel veel in haar eigen voeten, en haar oren zijn zowel langs buiten als langs binnen ware slagvelden...

Ik weet niet meer tegen welk beest ik nu vecht, tegen ZE, tegen IR, ... Iets moet dit triggeren, maar ik weet totaal niet wat en dat frustreert mateloos!

ik ben nu overgestapt naar Marstall voeding (momenteel een zak Vito, de volgende zal zo'n zak Faser light zijn) (ze moet voeding bijkrijgen, als ze niks krijgt heeft ze binnen de kortste keren weer een vitaminetekort), ze gaat 4 tot 6u per dag op de weide (niet gemest, enkel gekalkt) waar lang gras op stond. Tevens krijgt ze 2 keer per dag hooi & stro in een net met mazen van 3x3.
Momenteel staat ze nog op de paddock, dus qua beweging doe ik tekort, maar over 2w is onze paddock paradise thuis af. Kan ze daar op, en in September komt haar vriendinnetje.

Ik was toch aan't denken om haar eens een drainagekuur van Puur te geven? Wat denken jullie ervan?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:05

Ga je met die percentages voor afvaldieet dan uit van het gewicht aan totaal ruwvoer of droge stof? Want dat verschilt nogal.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:09

@ Annick_Gella : Wat een verhaal. :\ Wat gek dat ze zo plots zo'n erge klachten krijgt. Er zal wel iets zijn wat dit allemaal getriggerd heeft natuurlijk. Ik zou ze niet meer op de wei zetten en als je dat in de toekomst terug wil opbouwen dat heel geleidelijk aan doen.

Ik zou pas een drainage kuur geven als de IR terug onder controle is en stabiel. Zo'n kuur zou (lichte) schommelingen van de suikerspiegel kunnen veroorzaken, dus dat kan je nu beter vermijden.

Waarom zou je van de vito overgaan naar de faser light? In die laatste zitten granen, is niet goed voor een IR paard!

Annick_Gella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:37

@ Mandyke: we hebben er zelf ook al gedacht om ze van het gras te houden, probleem is dat daarbij de beperkte beweging die ze had dan bijna helemaal wegvalt. Ze staat nu achteraan het huis op een paddock van +- 25m². Om ze nu 2 weken daarop te houden met enkel 'savonds een half uurtje wandelen, dat lijkt me ook niet optimaal... Kwestie wordt dan welk kwaad het minst erge is denk'k.

Voor die faser light, die werd me door Marstall zelf aangeraden?!? hieronder de mail die ik ontvangen heb van Marstall zelf:

Bedankt voor uw advies aanvraag.
Ik begrijp dat u op zoekt bent naar een voer met een laag gehalte aan suiker met genoeg vitaminen en mineralen.
Zelf gaf u al aan om de marstall force te combineren met de Vito.
Allereerst het belangrijkste en dat is het ruwvoer, wij adviseren 1-1,2 kg ruwvoer per 100 kg LG per dag.
Om daarnaast aan het juiste gehalte vitaminen en mineralen te voldoen kunt u, zoals u zelf al aangaf dagelijks de marstall force gaan voeren.
Paarden die geen of weinig arbeid verrichten hebben hier meestal genoeg aan.

Voor op de dagen wanneer er weer met het paard gewerkt gaat worden wil ik adviseren om de marstall Faser Light te voeren, dit voer is speciaal ontwikkeld voor paarden met insuline resistentie.
Het is caloriearm, heeft een laag gehalte aan hoog-glycemische suikers, een laag gehalte aan zetmeel en is rijk aan Previta-vezels die de darmwerking stimuleren.
http://www.marstall.nl/Assortiment/tabi ... 7/marstall
_Faser-Light.aspx
Dit voer is ontwikkeld voor paarden die weinig tot geen arbeid verrichten.
Op deze manier krijgt u paard wel alle benodigde vitaminen en mineralen binnen (mits u de minimale hoeveelheid aanhoudt), zonder dat u het risico loopt dat het paard te veel suikers binnen krijgt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:46

Annick_Gella schreef:
Hoi allemaal, ik ben vorig jaar ook al eens in dit topic komen neuzen. Mijn paardje testte toen positief op de IRtest. Ze had vethoopjes over gans haar lijf, was sloom, sjagrijning & had verschrikkelijke jeuk op haar manenkam & haar billen.

Ik dacht dit jaar goed gestart te zijn (weinig jeuk, redelijk mooi lijntje, Happy poown), maar begin juni is het om een nog onbekende reden faliekant misgegaan. Bloed prikken toonde aan dat Gella haar spierwaarden zwaar problematisch waren, en haar suiker bedroeg 176 (waar 30 max toegestaan was voor mijn DA). Op een week tijd barste ze ook uit haar voegen, je zou denken dat ze cellulites had.

We zijn dan toch redelijk zwaar beginnen lijnen, met alle risico's van dien. Tevens begonnen met Gluco-balance & Supplement Vit E & Selenium. Dit moest volgens de DA 8 weken. We zitten nu in week 5. En ik moet eerlijk zeggen dat ik weer aan alles twijfel...

Ze is wel een beetje afgevallen, en ze is wel alerter, maar ze blijft belachelijk veel jeuk aan de onderkant van haar billen hebben & op haar manenkam. Haar uier ziet eruit alsof alle momenten kan bevallen. Ze bijt tegenwoordig ook weer heel veel in haar eigen voeten, en haar oren zijn zowel langs buiten als langs binnen ware slagvelden...

Ik weet niet meer tegen welk beest ik nu vecht, tegen ZE, tegen IR, ... Iets moet dit triggeren, maar ik weet totaal niet wat en dat frustreert mateloos!

ik ben nu overgestapt naar Marstall voeding (momenteel een zak Vito, de volgende zal zo'n zak Faser light zijn) (ze moet voeding bijkrijgen, als ze niks krijgt heeft ze binnen de kortste keren weer een vitaminetekort), ze gaat 4 tot 6u per dag op de weide (niet gemest, enkel gekalkt) waar lang gras op stond. Tevens krijgt ze 2 keer per dag hooi & stro in een net met mazen van 3x3.
Momenteel staat ze nog op de paddock, dus qua beweging doe ik tekort, maar over 2w is onze paddock paradise thuis af. Kan ze daar op, en in September komt haar vriendinnetje.

Ik was toch aan't denken om haar eens een drainagekuur van Puur te geven? Wat denken jullie ervan?

Wat dacht je van de weidegang. 4-6 uur weidegang (met lang en zeer voedzaam gras) en daar nog krachtvoer naast. Veel te veel. Een IR paard liever niet op de wei en als ze dan toch op de wei gaan met graasmasker, zodat ze niet zoveel eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:46

Granen zijn geen paardenvoer....

Annick_Gella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:28

@ babootje: Met lang gras bedoel ik uitgebloeid gras. ik heb altijd vernomen dat dat beter zou zijn dan op een korte weide zetten ivm fructaan-suikers.
Dat mijn paard zich niet overeet, daar ben ik gerust in (ze gaat momenteel namelijk alleen op de weide als ik thuis ben, en de eerste week heb ik er letterlijk met een stoel naast gezeten gezien haar gezondheid toen). Van de uurtjes die ze op de weide staat, staat ze gemakkelijk een uurtje te soezen in haar hoekje. Daarnaast wonen wij vlak naast een manege, waar heel veel beweging is. In het begin was ze te slecht om erop te reageren, maar nu loopt ze toertjes mee elke keer er een paardje buiten komt.
Het is vooral dat laatste waar het mij om te doen is. als ik ze nu binnen hou, staat ze nog minstens 2 weken op 25m² en is haar beweging helemaal weg. Nu houdt ze zichzelf tenminste bezig op de weide. Dat het gras niet optimaal is voor haar, heb je absoluut gelijk in, maar ik vrees dat ik meer kwaad doe met haar eraf te houden dan ze er wel op te laten. Nu, over 2 weken zou de PP in principe af moeten zijn, dan kan ze er wel afblijven.

en wat dat krachtvoer betreft, vorig jaar in juli zijn we gestopt met krachtvoer te geven. Eind augustus was er met de poown niets meer aan te vangen. zelfs uit haar stal halen om naar de weide te gaan was met tegenzin. Bloed laten prikken: groot vitaminentekort. Heeft toen een spuit gekregen met vitaminenmix. Ze stond toen al heel erg in haar winterhaar, het was nog veel te warm, iets te veel gereden, ... we dachten dat ze alles uitgezweet had, dus eventjes iets minderen met rijden. Eind november hetzelfde voor. Hier wou DA zelfs geen bloed meer trekken, ze was 100% zeker dat het aan de vitaminen lag. Ze heeft me toen aangeraden D&H ultimate balancer bij te voeren. Dit heb ik gegeven tot begin juni. Bij die prik bleek dat haar vitaminen wel in orde waren. Ze heeft echter de hele winter doorgeschuurd. Het enige verschil met vorige winter (toen ze niet schuurde), was de D&H. Die hebben we dan maar geschrapt, en op zoek naar iets anders. Jammer genoeg heb ik dus niet veel ander keus dan iets bij te geven voor haar vitamines.
Ik geef ze nu iets meer dan 2 weken die Vito, en ik heb zelfs de indruk dat ze er beter van op haar figuur komt.
Dat die Faser light dan toch niet goed zou zijn ... ik las er toch goede reacties over, dus ben blij dat iemand anders de andere kant belicht!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:58

viola schreef:
Ga je met die percentages voor afvaldieet dan uit van het gewicht aan totaal ruwvoer of droge stof? Want dat verschilt nogal.

Ik heb berekend dat het op basis van totaal ruwvoer is.
Als ik naar snow zijn energie behoefte kijk (700kg) kom ik op vep 5300 (gem onderhoud) als ik dan een beetje ga mixen en mengen met stro en hooi kom ik op 8.8 kilo hooi (DS80%) en 5.8 kg sto (DS85%) dat is dan totaal 14.7 kg (=5300 vep) = ongeveer 2% van snow zijn lichaamsgewicht

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:08

@ Annick_Gella : ik denk dat je momenteel net meer schade aanricht door je paard op de weide te zetten dan dat je ze even 2 weken op die 25m² houdt. Ik zou ze echt gewoon nu van het gras af houden en probeer ze beweging te geven door wandelingen te maken.

Faser light is zeker geen slecht voer hoor! Maar als je paard IR is kan je maar best alle granen vermijden. Daarom dat ik het bij vito zou houden.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:24

dekoezegtboe schreef:
viola schreef:

Ik heb berekend dat het op basis van totaal ruwvoer is.
Als ik naar snow zijn energie behoefte kijk (700kg) kom ik op vep 5300 (gem onderhoud) als ik dan een beetje ga mixen en mengen met stro en hooi kom ik op 8.8 kilo hooi (DS80%) en 5.8 kg sto (DS85%) dat is dan totaal 14.7 kg (=5300 vep) = ongeveer 2% van snow zijn lichaamsgewicht

correctie, het zou 2% ruwvoer zijn als snow een warmbloed was.

snow is een koudbloed en heeft maar een behoefte 5035 vep

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:07

Jannepauli schreef:
ellepel schreef:

Hmm... staat er geen naam, merk of analyse op het flesje?
En hoe weet je - zonder onderzoek - of ( en zo ja welke) mineralen het paard mist?

merk is van benthem(ze hebben wel een site) naam is aquablend en dat is er al lang voor koeien enzo,maar nu gaan ze dus ook de paardenkant op
ik ga het voor je navragen en het was geen fles,maar een jerrycan :+
ik heb heel snel zien staan,magnesium,selenium,iets van lysine en nog wat dingetjes .
denk dat het een supplement is zoals zovele,maar ik ben wel benieuwd naar de precieze samenstelling er van

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:12

annick,zeker weten dat die dikke uier van het gras komt.
er echt af halen anders heb je straks nog een zieker paard.
en een paddock is niet sneu voor d'r ,is juist alleen maar beter