[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tug

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:13

emma, aan zee knappen veel milde gevallen goed op, voor de ergste gevallen is er vaak wel verbetering gemeld, maar helaas zelden genezing. is er al eens geprobeerde de deken in te spuiten met hertshoornolie (deken, ik bedoel niet het paard) of ander anti bijt goedje, in lastige gevallen kan een stroomdraadje ook deze rakker op gepaste afstand tot de deken te houden en is toch sociaal geneus mogelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:16

weet je wat vaak het nadeel is van sterk ruikende spullen?
je spuit het op een deken en bij de eerstvolgende regenbui werkt het al niet meer.
en aangezien het hier nogal es regent kost het je dan vaak kapitalen.

baby olie wil nog wel es helpen alleen krijg je een heel vettige deken daarvan,maar smaakt wel erg vies voor de paarden

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:18

CarolShadow schreef:
AngelsDitch: Ik heb gister die kruiden eens uitgeplozen.
Brandnetel valt sowieso af door de histamine.
Rozebottel vanwege de suikers.

Heb je deze mix gemaakt op basis van alle ingrediënten? of puur voor de smaak e.d.??

Wat is histamine?? :o

Ik heb wel gekeken naar de werking van de kruiden, maar eigenlijk niet zo gelet op suikers e.d.

Ik heb de rozebottel erbij gedaan om dat er veel biotine inzit en daarmee de hoefgroei bevordert. Die is bij mijn pony namelijk wat minimaal.
Wel gek dat er veel suiker in zit, want ze raden het ook aan bij hoefbevangengevoelige paarden.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:19

Mijn pony heb ik onder de pagony staan, maar de hals zaktt ervan steeds af. Vandaar dat ik vandaag mijn kapotte halsdeken van Ivanhoe gemaakt heb en deze samen met een zomerdekentje op heb gelegd.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:19

paard hier is nog deken vrij:) pony blij ik blij haha
ga wel mijn nieuwe deken kopen van de week een nieuwe boett natuurlijk gewoon..
voor haar alleen het allerbeste ;)!

ben sinds vandaag ook weer begonnen met voeren van brocolie zij vind lekker en helpt schijnbaar ook..?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:34

Of er 'veel' suikers inzitten weet ik niet, maar het zit er wel in! Histamine, zoek even op google. In dit topic ook wat over te vinden, heb geen zin om het nu even uit te leggen "sorry".

Er schijnt dat in het voer seniores priores ook meer suiker zit dan eigenlijk gedacht wordt.

Hoefbevangen paarden moet je eigenlijk niets extra's geven vind ik, maja

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:36

heb mn nieuwe rambo gepast, hij is echt mega zwaar te groot! dus terugsturen en 2 maten kleiner bestellen :+ . t hoofdstuk (xl) past weer wel... verhoudingen van mijn haf zijn echt een beetje gek hihi :+

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:03

ellepel; met veel antibijtmiddelen valt dit in de praktijk mee, nog iets met een dubbele werking is je deken die je waarschijnlijk toch regelmatig wast of uitspoelt, is in het laatste spoelwater (en dan bedoel niet in de wasmachine, levert echt problemen op als je dit wel doet)een flink aantal druppels teatree olie toe te voegen, werkt iets insectenwerend en smaakt smerig. olie op paard en deken leidt vaak tot broei op de onderliggende huid.

angel/carol: van kruiden voer je geen kilo's kijk dus naar het werkelijke gewicht wat je geeft en reken dat even om.
kruiden en supplementen bevatten vaak wel verborgen en vergeten energiewaarde, schrijf eens op wat je paard op een dag eet of liever per week, reken dan ook echt alles en je zult je verbazen wat er ongemerkt extra gegeven wordt.

histamine is een van de stoffen die vrijkomt in het lichaam in de reactie op de stof die de allergie veroorzaken, histamine wordt gezien als de belangrijkste jeukveroorzaker. heb nog niet kunnen vinden wat en hoe histamine die via voeding in het lichaam komt, exact voor invloed heeft op de verschijnselen van de allergie die ZE paarden al hebben. histamine speelt ook een rol in de maagzuurproductie en in de gladde spieren en op tal van andere stukjes van het lichaam.

brandnetel wordt zowel als kruid aangeprezen met histamine als met ant-histamine (anti= werkend tegen histamine), de vraag is of in gedroogde brandnetels nog belangrijke resten van deze stof aanwezig of is of kan zijn.histamine kom in veel voedingsmiddelen voor en ook diverse voorstadia van deze stof die in het lichaam zelf mbv vitamine B6(oa) wordt omgezet in histamine.

suikers, eiwitten,histamine, allen noodzakelijke stoffen voor het levende lichaam. staat er te veel of te weinig bij dan is dit nadelig voor dat levende lichaam, zonder suiker of eiwit gaat een paard gewoon dood, bij te veel uiteindelijk ook, het duurt alleen veel langer en op een zeer onprettige manier!.

paarden met ZE worden vaak in periode dat er veel problemen zijn minder inzetbaar voor werk, vergeet dan niet het rantsoen aan te passen, blijf je het werkrantsoen voeren, komt er teveel energie binnen en niet gebruikt wordt vet. te dikke paarden worden beperkt in hun functioneren,
soms aan de buitenkant zichtbaar, maar de grootste schade gebeurd in het lijf. het is voor geen enkel paard goed om teveel vet te hebben, dus ook voor eczemers niet!

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:18

Tja lastig met een paard 24/7 buiten. Daar is het werkrantsoen en het vakantierantsoen hetzelfde. Ik probeer gewoon evenveel te blijven rijden. Lekker laten zweten, goed voor de afvoer van afvalstoffen. In de zomer zweet ze eerder dus dat is gelijk mooi meegenomen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:21

ik heb ooit eens ergens gelezen dat mensen met een allergie meestal een te lage kalkspiegel hebben....
zou dat ook voor paarden gelden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:27

die van ap was wel goed
Calcium 2.87 ( 2.3 - 3.4 ) mmol/l ( die bedoel je toch?)

kwam wel weer tegen bij headshaking dat de kaliumspiegel vaak te hoog was bij die paarden.
veel headshakers zijn ook eczemers.

en bij ap was de kaliumwaarde net aan de hoge kant
Potassium 4.5 ( 2.8 - 4.5 )

potassium =kalium ;)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:04

hanneronja: dat is in het weideseizoen ook het lastige, maar geen of weinig arbeid resulteerd dan in vette paarden, je zult trouwens verbaasd zijn hoeveel brok en muesli nog aan buiten-paarden gevoerd word. we hebben in nederland ook geen idee wat hard werken is voor een paard, een uurtje dressuur is bij de meeste paardenhouders al snel een volle schep brok waard, terwijl in de meeste cijfertjes voor onderhoudsbehoefte al een uur is inbegrepen. tel daar bij op wat er aan beloningssnoepgoed bij komt en het dikke paard is onderweg.

krachtvoer is eigenlijk uitgevonden omdat werkpaarden niet genoeg tijd hadden om op te eten, wat aan energie nodig, er werden vroeger lange werkdagen gemaakt, paarden werkten dan ook zelden continu, maar bleven vaak ingespannen, er was te weinig tijd om te grazen of ruwvoer te eten en deze paarden werden dus BIJgevoederd met granen. bij renpaarden werd krachtvoer gegeven omdat er dan minder buik ontstond die snelheid belemmerend kon werken.
toen paarden hobby werden is het bijvoeren van krachtvoer mode geworden, was je in de jaren 70 nog blij dat je een zak brokjes kon kopen voor een ponykamp als de paarden dus echt overdag nauwelijks aan eten toe kwamen, kwaliteit eisen kon je beter laten. de meeste meelfabrieken persten vaak alleen in de winter wat paardenbrok bij. de droge jaren 72,73 en 76 leverde een groot tekort aan alle soorten ruwvoer en ook gras, iemand heeft toen heel serieus onderzocht of een paard alleen op krachtvoer kon leven, dat kon, hij ging niet dood(koeien en andere herkauwers wel), er waren wel veel bijkomende ondeugden, maar krachtvoer was zijn naam als vergif wel kwijt. we zijn in de jaren 60 en 70 zeer goed gewaarschuwd, juist voor het geven van krachtvoer, de boekjes van wouter slob, het robuuste paardjes en de boekjes van mevrouw tack, noemde krachtvoer slecht en vergif voor pony's en robuuste paarden. haver was toen gangbaar en daar is wel de naam vergif aan blijven plakken, brok was er toen nauwelijks.
paarden en pony's zoals wij ze gebruiken kunnen heel goed en een stuk gezonder leven op simpel ruwvoer en gras.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:50

ben het niet eens met je laatste zinnetje hoor ;)

je moet al heel zeker weten dat het ruwvoer of gras wat je geeft alles bevat wat je paard nodig heeft.
tja en aangezien dat tegenwoordig dus vaak niet zo is en de gronden verkeerd bemest worden en daardoor dus niet de juiste vitamines en mineralen bevatten moet je dus wel krachtvoer bij gaan geven

ik blijf bij mijn mening dat een paard dat nodig heeft.
en volgens mij worden ze van krachtvoer niet dik, wel van teveel ruwvoer wat niet geschikt is voor paarden.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:06

mijn fjord heeft vadaag de deken op gekregen.
Ik durfde het niet meer aan. De stal eigenaar had gezien dat ie toch wel begon te schudden met zijn kop als het begon te schemeren.

dus ik heb weer een smurf in plaats van een fjord

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:24

Watvoor tea trea shampoo gebruiken jullie? (als je die gebruikt ;) )
Heb een paar dingen bekeken maar weet niet echt welke ik zal nemen.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:33

Ik heb 2 eczeemdekens te koop.

Vantaggio onderlengte 165.
Everline maat S (bovenlengte 115-125)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:34

heb jij foto's van die dekens zweetvos?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:01

Hier stormde het vandaag!!
Volgens mij gaan we de eind maart redden! haha hoop ik

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:20

De Everline.
Hier heb ik een aantal gaatjes van dicht genaaid.
Fijne deken, snel droog, mooie brede buikflap.

En de Vantaggio.
Was mijn reserve-deken, weinig gebruikt. Ook fijne deken, snel droog.
Hiervan zijn de singels van de buikflap verlengt omdat deze te kort waren voor mijn pony..

Echte foto's zal ik op moeten zoeken/ maken.
De dekens liggen nu alweer een jaar in de kast dus bij interesse zal ik ze nakijken en precies doorgeven hoe ze eruit zien.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:24

vandaag Colonel weer in de Sebacil gezet. Waaide wel hard, hoop dat hij er niet verkouden van wordt. De deken toch nog maar afgelaten, het wordt weer koeler.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:36

ellepel: je moet dan wel net een goed advies krijgen voor een geschikt aanvullend middel en daar kan een leek die zelf wat uit een schap neemt meer schade doen, dan oplossen. dus behalve een goede monsteruitslag mbt je grasland en het opvolgen van de daabij geleverde bemestingsadviezen of voor ruwvoertesten de aanbevolen aanvulling, zul je dan of zelf met je neus in de boeken moeten of een expert raadplegen. hoeveel mensen doen dit ook werkelijk of kunnen dit ook uitvoeren. zomaar of teveel aanvullen of voeren geeft veel meer risico dan alleen ruwvoer en gras. mijn ideaal is ook een op het individueele paard afgestemd voeradvies, maar hoe meer ik erover leer en te weten kom , hoe moeilijker het blijkt te worden en hoe verder ik van mijn ideaal lijk af te gaan, ik ben toch al jaren heel serieus en uitgebreid met het thema aan de slag en heb er ook al weer jaren mijn eigen boterham mee verdiend. je raakt nooit op het punt: dit is het!
een door mij inmiddels gedane algemene constatering is dat het TE van tekort, minder problemen opleverd om te herstellen, dan de gevolgen van TE van teveel. de meest onaangename gevolgen die vaak ook nog langdurige of chronische aandoeningen als resultaat hebben vind ik in het te van teveel. dus blijft in deze mijn stelling dat je kans op een gezond paard het grootst is bij een rantsoen van ruwvoer en gras. ( en daar zijn ook nog voldoende hindernissen in te nemen en valkuilen te omzeilen.)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:39

ik had al vernomen dat ze bij ons wel weer bodemonderzoek gaan doen en dit keer uitgebreid,ook de selenium er bij om te kijken hoe die is.
je moet met alinea's gaan werken trouwens,dat leest wat relaxeder,nu heb je zo'n heel lang verhaal achter elkaar :P

je hebt wel gelijk hoor,maar ik vind gewoon dat als je een dier aan schaft je je gewoon er in moet verdiepen wat het eet,hoe het hoort te leven en al die dingen

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:06

ellepel: ik beloof beterschap, wat betreft mijn alinea's, helemaal terecht jouw opmerking.

tug heeft echter tonnen geduld met paarden, een emmer voor mensen en ongeveer een theelepeltje met computers. heb deze week zo'n leuke smiley proberen toe te voegen met als resultaat hele bericht weg, geduld op, dan maar niet.

iemand ooit al eens een goed verslag tegen gekomen waarin tekorten uit voeding bij zomereczeem vermeld worden? hou mijzelf aanbevolen voor een goede link!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:13

Bodemonderzoek e.d. is maar iets wat vrij weinig mensen doen volgens mij.
Verder denk ik (weet ik wel zeker) dat elk ander paardeneigenaar met een paard zonder eczeem zijn dier van alles voert zonder na te denken over de gevolgen en volledige ingrediënten.
Alleen wanneer een dier iets mankeert (vaak in het geval van ZE of hoefbevangenheid) dan pas gaan ze volgens mij verder kijken dan de neus van de fabrikant.

Ik weet niet wat er hier met mijn pony aan de hand is, maar ze ondergaat momenteel zo'n grote 'gedaante'verwisseling lijkt het wel. Ze is super opgewekt, looplustig, nieuwsgierig, ga zo maar door. Qua uiterlijk is ze ook aan het veranderen. Haar haren groeien als kool, structuur van de haren veranderd zelfs. En bovenal, ze slaat niet eens naar vliegen!
Ik snap er geen biet van!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:11

Wisten we dat lijnzaad vrij veel eiwit bevat???