Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:35

Rustig hier!

Weet iemand hoe duur 100 pillen van 1mg zijn?

Mijn paard gaat per dag wat beter met zijn hoefbevangenheid..hij staat nu sinds gister buiten in de bak op zand..Hij vind t heerlijk buiten en ligt in t zonnetje lekker te doezelen...Hij is trouwens onwijs aan het verharen voor een cushing paard...Terwijl hij nog niet aan de pergolide zit.Is besteld maar duurt een week..

p_ponypaard

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:42

mmmm ik betaal iets van 70 euro voor 100 pilletjes van 0,25 mg.

jens begind een klein beetje te verharen nu..... hij heeft eigenlijk een hele mooie (wel dikke) vacht. aan zijn vacht kun je ook niet zien dat hij cushing heeft..... van de week was mijn zadelpasser er en die zij nog gho aan z'n vacht zou je het niet zien.... daarom twijfel ik ook nog wel eens, zal hij wel echt cushing hebben.,... naar goed hij is getest en al.... de da zullen het wel goed hebben......

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:45

Ja wij zijn ook op t uiterlijk afgegaan,bloedtest gaf alleen iets verhoogd cortisol aan,maar niet genoeg voor cushing.

Ik kan soms hele plukken haar eraf trekken..

Ok ,dankje ....maar dat is dus voor 0,25mg ,dan ben ik benieuwd hoe duur t voor 1mg is!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:46

We hebben op de laatste paar bladzijden enkele prijzen met elkaar uit gewisseld :)

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:52

O ja ik zie het 3 bladzijden terug,dankjewel!
Zo zeg de prijzen verschillen wel allemaal? Hoe kan dit ?
Ik heb het via de kliniek besteld..zal nog wel duurder worden dan..
Als het maar werkt!

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:59

jha ik vond de prijzen ook erg uiteenlopen. op die site eerder genoemd. geloof medicijnen.nl kosten mijn tabletjes maar 16 euro ofzo.... dat vind ik wel een heel verschil.... maar goed je weet natuurlijk niet wat er voor stoffen enzo inzitten.....

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:07

Volgens mijn DA maakt het niet uit. De werkzame stof is Pergolide en de hoeveelheid pergolide staat erbij.

Ik betaal 42,15 euro voor 100 stuks tabletten met 1mg pergolide!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:30

p_ponypaard schreef:
mmmm ik betaal iets van 70 euro voor 100 pilletjes van 0,25 mg.

jens begind een klein beetje te verharen nu..... hij heeft eigenlijk een hele mooie (wel dikke) vacht. aan zijn vacht kun je ook niet zien dat hij cushing heeft..... van de week was mijn zadelpasser er en die zij nog gho aan z'n vacht zou je het niet zien.... daarom twijfel ik ook nog wel eens, zal hij wel echt cushing hebben.,... naar goed hij is getest en al.... de da zullen het wel goed hebben......

Pas na een jaar of 3 gaan cushing paarden hun krulvacht tonen, dus waarschijnlijk ben je er gelukkig snel bij en toont de vacht daarom gewoon nog niet. Paarden met cushing die krullen hebben, hebben dus stiekem de ziekte al een aantal jaren onder de leden. De meeste cushing paarden hebben wel wat langer haar ook als ze al behandeld worden.

Mogamba1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:34

mijn pony had het ook! :(
we wisten niet eens dat ze cushing had! totdat ze dood ging :'(
ze had ook al 3 keer hoefbevangen geweest!

Yade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:15

Ik kom me hier ook melden. Ik heb al aardig veel van het topic doorgelezen.

Ik heb zelf een 21-jarige ruin, 75% volbloed.
Hij heeft nog diepe kuilen boven zijn ogen, maar wel een krulvacht op zijn onderbenen vooral. Gevoelige voeten had hij al toen ik hem kreeg; toen was hij 14. De krulvacht is eigenlijk alleen in de winter te zien. In de zomer zie je er niets van.

Ik zit met de vraag of ik hem zal laten testen. Zijn gedrag is niets veranderd en hij denkt dat hij nog steeds drie is :+ .
Zo er uit de test wel cushing of een voorstadium blijkt, wanneer ga je dan medicatie toedienen?

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:34

jha ik denk ook dat Jens nog in het begin stadium is, op moment gaat het even heel goed.... zijn hoeven zijn redelijk gegroeit en hij loopt goed, is goed te pas (ik klopt het gelijk ff af... klop klop) ik ga over 2 weken naar het paasweekend van de nvvr en ik hoop zo dat dit door kan gaan.... ik heb nu elke keer al zo veel op het laatst moeten anuleren door al het gedoe....

duimen jullie voor me dat het goed blijft gaan... :)

Yade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:52

@p_ponypaard: ik zal voor je duimen.

Ik voer mijn paard al minimaal aan krachtvoer en probeer zo schraal mogelijk ruwvoer te geven.
De krulvacht en leeftijd zouden cushing kunnen betekenen. Dat hij vrij hoog in het bloed staat en zeker geen vetbulten boven zijn ogen heeft spreken dit weer tegen. Hij heeft dan wel gevoelige hoeven maar heeft dat altijd altijd al gehad (heb toevallig dezelfde hoefsmid als zijn eerste eigenaresse).

Op zich vind ik testen geen probleem maar ik verwacht eigenlijk dat daar niet veel uitkomt.

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:05

Ik heb plannen om met heros naar een andere stal te verhuizen, hij blijft een beetje rommelen met zijn pezen. De dressuur geven we dus maar helemaal op. Gewoon nog lekker recreatief en vooral van hem genieten.
Op de nieuwe stal is er de mogelijkheid om ze 12 uur op de wei te zetten in de zomer en in de paddock in de winter.
Ik blijf ook nog wel op hem rijden.

In hoeverre is het schadelijk om een paard met cushing op de wei te zetten??

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:55

Hoog in het bloed staan zegt niet zo veel Yade, cushing komt ook gewoon bij arabieren/welshjes e.d. voor. Misschien iets meer bij koudbloedpony's, maar voor mijn gevoel zal dat zeker niet zo heel veel schelen. Vetbulten boven de ogen hebben ze niet allemaal, dat heeft maar een bepaald percentage cushingpaardjes.

DaphneHeros, Mijn pony heeft gewoon altijd op de wei gestaan. In de winter de hele dag en in de zomer dag en nacht. Het beste is misschien wel om helemaal geen weidegang meer te geven vanwege het fructaangehalte, maar persoonlijk vind ik het psychische aspect belangrijker, Evita was dolgelukkig op het land met haar vriendjes. Helemaal als je paard misschien geen jaaaren meer heeft. Maar iedereen staat daar anders in. Voor mij was het; liever een gelukkig leven voor de tijd die ze nog heeft dan een beperkt/ongelukkig maar gezonder leven waar ze ouder mee zou worden. Ik ben nu zo blij dat ik dat op deze manier gedaan heb. Hoefbevangen is ze nooit geworden, ze is voordat het zo ver heeft kunnen komen aan koliek overleden, wat niks met haar cushing te maken heeft gehad.

Wel kreeg Evita in periodes dat er meer risico was een greenguard om, ze had daar nooit zo veel last van.

Yade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:26

Dank je Ireen voor je uitleg.

Ook ik zet mijn paard liever gelukkig op de wei dan ongelukkig in de paddock. Wel gaat hij beperkt in tijd en wordt het langzaam opgebouwd.
Ik probeer ook rekening te houden met tijden dat het fructaangehalte laag is.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:46

Mijn paard heeft al een aantal jaar Cushing (blijkt achteraf) en nu pas beginnen de holtes boven haar ogen wat gevulder te raken..

P_ponypaard, ik zal ook duimen. :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:20

Illo is ook al een tijd aan het verharen, begon einde december op zijn hoofd en trekt geleidelijk aan naar beneden. Hij heeft hele lange stugge haren (hij is 10 december voor het laatst geschoren) maar ook nog hele korte haren van paar millimeter. In het stukje ongeschoren op zijn rug zaten haren van wel 10 cm.
Hij heeft nog geen krullen. Zijn nieuwe zomervacht haren worden ook al weer lang op zijn kont en schouder, op zijn rug/buik valt het wel weer mee. Denk dat ik volgende week weer ga scheren, want nu het weer warmer wordt krijgt hij het weer warm.
Maar het ziet er nu wel apart uit. Lijkt ook wel dat zijn nieuwe zomervacht donkerder is dan vroeger, hij is een fjord maar het lijkt wel bruin te worden. Terwijl zijn wintervacht wit is.
Zitten die van jullie nu ook zo raar in het haar?

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:53

@Yade: Ik voer mijn paard al minimaal aan krachtvoer en probeer zo schraal mogelijk ruwvoer te geven.

let wel op dat ze alles binnen krijgen (vitaminen, mineralen e.d) ik voerde ook een tijd lang alleen hooi en een handje brok.... maar hier zat niet alles in wat hij nodig heeft..... helemaal met cushing/hoefbevangen/insuline heb ik gemerkt dat ze toch meer nodig hebben en dat een pony schraal houden iets anders is dan alleen droog hooi geven. ik voer Jens nu safe en sound van dodson en horrel, en ook een supplement (brokje/korrel) hier van dit is speciaal gemaakt voor paarden die goevoelig zijn voor hb of niet veel nodig hebben. daarnaast krijgt mij msm voor zijn weerstand en hoeven en magnesium..... voor de rest gewoon mooi droog hooi wat na de bloei is gehooid. hij krijgt 2 plakken op de grond, 1 in een hooizak en 1 in 3 hooinetten over elkaar zodat hij daar langer mee bezig kan zijn.... ook heb ik altijd een hooiblok (strak gepers hooi in een blok van 20 bij 20 cm ong. 1 kilo hooi) in een emmer liggen mocht hij trek hebben kan hij hier aan gaan knabbelen.... zo probeer ik Jens schraal te houden maar wel dat hij genoeg binnen krijgt :)

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:51

P_paard, mag ik vragen welk supplement je hebt voor Jens?

Yade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:28

@ p_ponypaard: Ik voer hem sinds kort ook safe & sound met daarbij een supplement. Hij krijgt sinds vorig jaar Vitamine E en Selenium. Dit helpt goed tegen de stijfheid die hij toch steeds meer ging laten zien. Maar dat is waarschijnlijk ook de leeftijd.

Ook ik ben wel nieuwsgierig welk supplement je hebt.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:12

Mijn pony is nog helemaal niet aan het verharen..
Op dit moment geef ik haar geen supplementen bij, ik stop de pilletjes Pergolide in een paar stukjes appel, maar verder maakt ze er in haar voerbak een potje van en wil ze geen muesli zonder suiker, alleen maar brokken van Pavo en daar durf ik haar niet echt van te geven, ik heb haar laatst een klein beetje bietenpulp met zemelen gegeven en dat had ze netjes in haar voerbak aan de kant geschoven. :D
Ze is weer helemaal het prinsesje wat ze vroeger was... echt makkelijk is het alleen niet. :P

p-ponypaard, ik zal ook voor je duimen!

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:47

Ultimate Balancer:

Ultimate Balancer is een uniek krachtvoer waar al het goede voor paard en pony in zit. Ultimate Balancer kan zowel als afzonderlijk krachtvoer verstrekt worden (100gr per 100kg levend gewicht) alsook als supplement (50gr per 100kg levend gewicht) om een bestaand krachtvoer uit te balanceren met alle nodige vitamines en mineralen.

■ Geconcentreerd krachtvoer voor alle typepaarden en pony's

■ Kan als volledig voer gevoerd worden naast ruwvoer of toegevoegd worden aan bestaand voer

■ Bio-beschikbare mineralen

■ MSM voor verzachtende en kalmerende eigenschappen

■ Probiotica en Yea-Sacc om de vertering te maximaliseren

■ Kruiden voor de mobiliteit

■ Biotine voor gezonde hoeven

■ Omega 3 & 6 vetzuren voor huid-, spier- envacht-conditie

■ Geschikt voor paarden en pony's die vatbaar zijn voor hoefbevangenheid

■ Het ultieme en complete krachtvoer waarmee u elk rantsoen in balans brengt.

Yade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:49

p-ponypaard dank je voor je antwoord. Dit is van Dodson & Horrel toch?

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:57

jha..... Dodson & Horrel idd

Jens krijgt ook al en hele tijd vet. E+seleen... hij loopt ook altijd erg stijf

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:57

Even nog een vraagje van mijn kant!
Wat voeren jullie je cushingpaard.
Ik lees over Dodson&Horrel Safe and Sound en Marstall Vito..
Welke heeft nou de minste suikers erin?