[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:44

Naloxon is niet echt een product, maar een stof. Het zou kunnen dat het in bepaalde middelen zit, maar ik ben het nog niet tegengekomen. Er zijn volgens mij alleen nog maar experimenten mee gedaan. Het is in ieder geval niet vrij verkrijgbaar.

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:07

Mijn paard zuigt ook.
En is 3 jaar.
De d.a zei laatst dat er ook zoiets bestaat wat je op de randen van de box kan smeren wat een onprettige smaak heeft in de mond.
Dit moet je smeren met handschoenen aan omdat het warm wordt. Ben alleen de naam vergeten, en ik weet dat het te krijgen is in Duitsland.
Mss heeft iemand een idee waar ik het over heb?
Ik zal het de volgende x weer vragen aan de d.a. hoe het ook alweer heet.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:16

Google, dat spul heet Cribbox en is te koop in de meeste paardenwinkels.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:18

Ik vind persoonlijk dat een luchtzuiger altijd ergens moet kunnen zuigen. Het enige waarvoor je zulk spul zou kunnen gebruiken is om te zorgen dat het paard zuigt op een 'goede' plek, bijvoorbeeld op hout en niet op metaal of steen.

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:23

ja dat is ook de bedoeling. Niet overal.
Had ik er mss bij moeten vermelden Haha!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:24

Oke, gelukkig. Haha!

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:26

JoT, neej, cribbox was het niet. Heet anders.
Maar ik vraag het zo snel mogelijk na.
Kan wel zijn dat het hetzelfde effect heeft natuurlijk.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:04

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:15

Hallo,

Ik heb al eens vaker hier gepost, ik heb du sook een luchtzuiger, een ruin van 15 jaar die zeker al 10 jaar zuigt. Ik geef hem nu ongeveer 2 jaar maagcompositum en weet neit zo goed of dit nu nog werkt..
Zijn er meer mensen die al zo'n lange tijd maagcompositum voeren??

Mijn pony is ook erg gevoelig op zn buik, vooral met aansingelen, hebben die van jullie dit ook?? Die van mij heeft dan ook echt een enorme gasbuik.... Vooral tijdesn de overgang van stal naar de wei en nu weer van wie naar stal.. Imand tips wat ik hier tegen kan doen?? Zodat er wat minder gas in zijn buik zit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:56

Laat ik hier ook maar weer eens een keer posten Lachen

annenna schreef:
Hallo,

Ik heb al eens vaker hier gepost, ik heb du sook een luchtzuiger, een ruin van 15 jaar die zeker al 10 jaar zuigt. Ik geef hem nu ongeveer 2 jaar maagcompositum en weet neit zo goed of dit nu nog werkt..
Zijn er meer mensen die al zo'n lange tijd maagcompositum voeren??

Mijn pony is ook erg gevoelig op zn buik, vooral met aansingelen, hebben die van jullie dit ook?? Die van mij heeft dan ook echt een enorme gasbuik.... Vooral tijdesn de overgang van stal naar de wei en nu weer van wie naar stal.. Imand tips wat ik hier tegen kan doen?? Zodat er wat minder gas in zijn buik zit.

Op aanraden van mijn VA voer ik United nu ook Thrive bij, dat bevoorderd de darmpassage... dus hoe de darmen zijn werk doen zeg maar Knipoog Ik merkte iig bij United echt verschil. Hij heeft wel bijna geen gasbuik meer (zuigt ook haast niet meer) maar wel snel last van diarree e.d. dat is nu ook bijna weg Lachen
United zit nu ook weer helemaal op zijn oude gewicht, ik kan weer "ga eens opzij met je dikke kont" tegen hem zeggen als die in de weg staat Huilen van het lachen
http://album.partyflock.nl/38198218.jpg Haha!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:47

Oeh, die ziet er goed uit alsemgeest! Kwijl Bij die van mij zie je wel die buik dikker worden als ie zuigt. Maar veel last heeft ie er niet van. Singeldwang had ie al toen ik 'm kocht, als ik heel rustig aan aansingel met zijn bontsingel, dan heb ik nergens last van. Is het bij maagcompositum niet zo dat je om de zoveel tijd een stopweek moet inlasten? Zoiets staat me bij. Ik gebruik zelf al een poosje All Septicum, ook van de Groene Os trouwens, en daar last ik elke vier weken een stopweek voor in. Anders went het lichaam aan de werkzame stoffen en dan werkt het middel niet meer.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:16

Ja united is een lekker ding Lovers

Bij maagcompositum doe ik ook om de maand een stopweek, op aanraden van de va Ja

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:09

LindyH schreef:
Een middel tegen verslaving zal sowieso niet werken want luchtzuigen is geen verslaving.

luchtzuigen wordt op den duur wel verslavend. Ja veel paarden zuigen lucht terwijl de werkelijke oorzaak van het zuigen allang verdwenen zijn. ze raken verslaafd aan de endorfine en zijn vaak moeilijk te stoppen Knipoog
vandaar dat mijn paard ook niet mag zuigen want die wordt letterlijk en figuurlijk zo stoned als een garnaal van zuigen.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:33

Sinds 2 weken heb ik een nieuw paard in mijn bezit.
Een onwijs mooie en gave ruin, was er verzot op toen ik hem zag!

na 1 week viel ons op dat hij best vak naar zijn voerbak greep, maar tot luchtzuigen kwam het niet en hij deed het enkel wanneer er gevoerd werd.
Tot afgelopen donderdag en jawel sinds toen merkte we dat het wel degelijk een luchtzuiger was...

En nu? Wat nu te doen voor mij?
Het is mij nooit gemeld...kan het dat hij het ineens bij mij op stal pas is gaan doen? Of moet hij dit al langer gedaan hebben?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:24

ik weet me geen raad meer Boos!

mijn paardje begon lucht te zuigen op onze vorige stal, maar daar lieten we ze altijd buiten staan omdat ze nog in de opfok stond en daarna zelf drachtig was.
nu staat ze sinds 3 jaar in een andere stal en daar hadden ze ons gezegt dat we haar een zuigband moesten aandoen... na een tijd werkte die ook niet meer goed en toen begonnen we het probleem te googlen en kwamen we maagcompositum tegen, die krijgt ze nu sinds september ongeveer en dat ging goed, maar ze is eventjes moeten stoppen omdat de voerster dacht dat het niet samen met antibiotica mocht gegeven worden (na een telefoontje met de DA zijn we er wel terug mee begonnen) maar sinds een week ziet ze er niet meer uit, je ziet haar ribben door haar winterpels, ze is niet meer zo alert en heeft een dikke buik van het luchtzuigen... Overdag staat ze op de weide en snacht en in het weekend op stal, krijgt 2x per dag veel hooi, staat op houtkrullen en krijgt ook 2x per dag sportmengeling, brok, gerst enz. en ze wordt op dinsdag, woensdag, donderdag en zaterdag gereden...

wat kan ik nog doen om haar van haar verslaving af te helpen (of te verminderen), woensdag wordt er bloed getrokken in het geval dat ze een vitamine tekort heeft, ik was ook van plan om drainage compositum voor een kuur te proberen, is dit aan te raden?

en moet je het maagcompositum ook in kuren geven?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 09:51

Je zou haar op stro kunnen zetten dat helpt al. Het voer in overleg met de DA aanpassen, geef haar bijvoorbeeld onbeperkt hooi. Verder zou ik er een hele goede wormkuur in stoppen. Een paard valt niet zo in een week af van het luchtzuigen. Waarschijnlijk heeft ze dat al wat langer maar zie je het niet door de wintervacht dat ze zo afvallen.
Dus ik zou de da er idd bijhalen en het niet zo makkelijk op luchtzuigen gooien maar haar goed onderzoeken.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:23

Anya schreef:
Je zou haar op stro kunnen zetten dat helpt al. Het voer in overleg met de DA aanpassen, geef haar bijvoorbeeld onbeperkt hooi. Verder zou ik er een hele goede wormkuur in stoppen. Een paard valt niet zo in een week af van het luchtzuigen. Waarschijnlijk heeft ze dat al wat langer maar zie je het niet door de wintervacht dat ze zo afvallen.
Dus ik zou de da er idd bijhalen en het niet zo makkelijk op luchtzuigen gooien maar haar goed onderzoeken.

oh we hadden ze net op houtkrullen gezet toen we haar zuigband afdeden Lachen
kan je misschien vertellen waarom op stro beter is?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:30

Yellomofoon schreef:
oh we hadden ze net op houtkrullen gezet toen we haar zuigband afdeden Lachen
kan je misschien vertellen waarom op stro beter is?

op stro kunnen ze lekker knabbelen. ze hebben wat te doen en door het kauwen komt er veel speeksel vrij wat het maagzuur wat verdund. een paard moet eigenlijk gemiddeld 20 uur per dag kunnen eten of knabbelen.
9 van de 10 luchtzuigers hebben vaak maagproblemen. dit is ook de oorzaak van het zuigen en vaak ook de oorzaak van de verminderde conditie. dus dat jouw paard magerder enz. begint te worden moet je niet in het zuigen zoeken maar in de oorzaak van het zuigen. maagproblemen. zo veel mogelijk hooi, het liefst de hele dag door en zo min mogelijk krachtvoer. liefst geen biks. maagcompositum kun je het beste een paar maanden achter elkaar geven. duurt ook even voor dat je resultaat ziet. verder laten kijken naar de maagproblemen. misschien heeft ze wel maagzweren??

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:19

Heel erg bedankt voor jullie tips, ga in ieder geval maar een pauze week inlassen... En thirve proberen!

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:33

Even iets rechtzeten met betrekking tot de oorzaak van luchtzuigen. Daar zijn de onderzokers namelijk nog niet uit. Er is een verband tussen maagzuur en luchtzuigen en stress. Maar of het nu met maagzuur begint of met stress die weer maagproblemen veroorzaakt is nog niet bekend. Dat zou ook wel weer eens per paard verschillend kunnen zijn. de mijne krijgt in elk geval nu maagcompositum om te kijken of het in zijn specifieke geval helpt.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:05

Volgens de info bij de Paardendrogist zou Relax (combi van Thrive met anti-stress middel) ook kunnen helpen bij luchtzuigen. Zeker niet handig om dit in combinatie met Maagcompositum te geven? Iemand ervaring met dit middel?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:59

manueeltje82 schreef:
Even iets rechtzeten met betrekking tot de oorzaak van luchtzuigen. Daar zijn de onderzokers namelijk nog niet uit. Er is een verband tussen maagzuur en luchtzuigen en stress. Maar of het nu met maagzuur begint of met stress die weer maagproblemen veroorzaakt is nog niet bekend. Dat zou ook wel weer eens per paard verschillend kunnen zijn. de mijne krijgt in elk geval nu maagcompositum om te kijken of het in zijn specifieke geval helpt.

Inderdaad. Luchtzuigers hebben een verstoord stressysteem. Dat veroorzaakt maag-darmproblemen, omdat de stresshormonen een negatieve invloed hebben op de spijsvertering. En maagproblemen/andere pijn zijn zelf dan weer bronnen van stress, waardoor het luchtzuigen kan verergeren. Het luchtzuigen is dus niet de oorzaak van de maagproblemen, en maar deels een gevolg. Door maagproblemen te verminderen neem je een bron van stress weg waardoor het luchtzuigen kan verminderen, maar maagproblemen zijn niet de oorspronkelijke oorzaak van luchtzuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:17

Luchtzuigers hebben echt niet altijd last van een verstoord stresssysteem. De directe oorzaak kan ook echt in het maagdarmkanaal liggen! Een andere oorzaak van problemen met het maagdarmkanaal is de voeding: veel paarden krijgen grote hoeveelheden brok, brok is zeer geconcentreerd, snel weggekauwd en verlaagd daarmee de pH in het maagdarmkanaal en dus een verhoogde zuurgraad. Teveel zuur kan de wanden van het maagdarmkanaal kapot maken en daarmee bijv. zweren veroorzaken. Die doen pijn en daardoor kan een paard gaan zuigen. De gemiddelde leeftijd waarop luchtzuigen begint is in NL ongeveer 5 a 6 maanden: de speenleeftijd, spenen geeft uiteraard stress, maar daarnaast krijgen de veulens ook ineens meer brok en eigenlijk zijn hun magen daar nog niet op aangepast met alle gevolgen van dien.
Luchtzuigen geeft naast endorfines ook meer speekselproductie, die helpt het maagsap te verdunnen.
Overigens heeft een paard in het wild zo'n 55.000 tot 60.000 kauwbewegingen per dag, bij ons komen de paarden meestal maar aan 7.000 a 10.000, een behoorlijk verschil dus! Je kunt je voorstellen dat paarden in het wild dus ook meer speeksel produceren! Bovendien eten zij alleen ruwvoer terwijl paarden bij ons ook vaak veel verzurend krachtvoer krijgen. Is ook de reden waarom altijd aangeraden wordt eerst ruwvoer en dan krachtvoer te geven! Knipoog
Paarden kunnen niet zoals wij mensen bijv. de hele dag speeksel produceren. Paarden produceren enkel bij kauwen speeksel.

Er kunnen dus meer oorzaken zijn dan alleen stress. Knipoog Wat echter de precieze oorzaak is is vaak moeilijk te achterhalen. Het beste is dus om bij een beginnende luchtzuiger het héle management radicaal te veranderen! Veel weidegand, heel veel ruwvoer, zo min mogelijk krachtvoer, etc. Sowieso geldt natuurlijk voor álle paarden dat het managemant zo goed mogelijk aan hun 'eisen' moet voldoen. Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 11:20

Ik heb een volkomen cool paard dat alleen schrikt voor de lol en is gaan luchtzuigen omdat ze als moederloos veulen met de fles is groot gebracht. Geen stress, wel maagklachten. Toen ik haar kocht had ze heel dunne ontlasting en stond de hele dag te zuigen. Nu is ze 13, zuigt alleen tijdens het eten, heeft prima ontlasting, is eerder veel te dik dan te mager en de DA zei een paar weken terug dat ze er ontzettend gezond uitzag (behalve iets te dik). Geen stress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:24

Idd, vaak ook is er hélemaal geen sprake meer van de werkelijke oorzaak. Ja Als een paard langere tijd zuigt (lees: varierend van een week tot een aantal maanden afhankelijk van de omstandigheden), vindt er een permanente verandering in de hersenen plaats waardoor het paard áltijd de behoefte blijft houden aan een bepaald level van endorfines en dus zal blijven luchtzuigen (of boxlopen, weven etc,). De oorzaak is dan vaak al lang en breed verdwenen, het zuigen heeft dan niets meer met stress of het maagdarmkanaal (al moet je dit natuurlijk wel altijd even bekijken!). Men spreekt dan van een litteken gedrag.

Bij jonge veulens kan het missen van de zuigreflex ook zorgen voor het beginnen met luchtzuigen, dit vaak tezamen met voeding waar ze dus nog niet aan toe zijn. Heeft verder ookchélemaal niets met erfelijkheid oid van doen. Lachen Wellicht ten overvloede: luchtzuigen is niet erfelijk! Knipoog