[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:02

Sinds ik de swicht van cavalor gebruikt lijk het er op dat mijn haflinger niet meer schuurt. Zijn mest is ook al beter dus dat is wel fijn.

ik zie hem zelf ook minder schuren. En stalgenoten viel het ook al op dat hij minder schuurt

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:04

Nog steeds geen jeuk hier :)

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:27

Die van mij staat wegens bevangenheid op alleen graszaadhooi en dat heeft zeker positieve invloed op de jeuk. Maar weg is het lang niet hoor, wou dat het zo werkte.

Eliana

Berichten: 5480
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:09

Hier ook geen jeuk, heel fijn dat mn dekens nu dus heel blijven!

Gizeppie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:52

Op dit moment minder jeuk. Maar de deken gaat er nog niet af. Ik smeer nog wel.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:11

Hier juist wat meer jeuk nu.
Heel de zomer eigenlijk top gegaan, maar merk nu dat ze wel kriebels heeft.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:17

funnypony11 schreef:
Hier juist wat meer jeuk nu.
Heel de zomer eigenlijk top gegaan, maar merk nu dat ze wel kriebels heeft.


Bij mijn vroegere bijrijdpaard was het ook het ergst in september. Die bleek tegen insuline resistentie aan te zitten en ging stukken beter toen ze van het gras af ging, op droog hooi, met een vitaminekorrel en een paar honderd gram ruwe spelt (dus met de kaf er nog aan). Geen idee waarom precies die combinatie het deed, maar toen ging ze stukken beter ineens.

Eliana

Berichten: 5480
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:29

De deken blijft hier ook om tot medio oktober!
Mijn pony staat nu sowieso niet op gras, ze zat weer tegen bevangenheid aan dus ze is 2 maanden geleden van het gras afgegaan, ze stond eerst 8 uur met graasmaskerop de wei.

SayaJones

Berichten: 11943
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:42

Die van mij had vandaag weer een best zware dag. Ik ging smiddags iets met haar doen, in de jeuk periode doe ik eigenlijk alleen sochtends iets met haar omdat ze anders teveek jeuk heeft. Maar vandaag waren de vliegen echt heel gemeen :(:)

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:49

Skippy01 schreef:
funnypony11 schreef:
Hier juist wat meer jeuk nu.
Heel de zomer eigenlijk top gegaan, maar merk nu dat ze wel kriebels heeft.


Bij mijn vroegere bijrijdpaard was het ook het ergst in september. Die bleek tegen insuline resistentie aan te zitten en ging stukken beter toen ze van het gras af ging, op droog hooi, met een vitaminekorrel en een paar honderd gram ruwe spelt (dus met de kaf er nog aan). Geen idee waarom precies die combinatie het deed, maar toen ging ze stukken beter ineens.


Dat is wel interessant inderdaad. Bij die van mij is het altijd aan het einde van het seizoen het ergste.

Die van mij staat alleen op een paddock paradise en komt niet op het gras. Daar kan het dus niet aan liggen. Voer blijft hetzelfde gedurende het seizoen. Ik denk dat het bij mijn pony echt opbouwt en het daarom aan het einde erger is.
Weet niet of meer mensen dat hebben?

Isabel_k

Berichten: 4775
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:42

Bij mij ging het heel het seizoen goed. Hij stond zelfs af en toe een uurtje op gras. Maar hij besloot om door alle draden te gaan en heeft toen een hele nacht op het gras gestaan. Toen was hij wel bijna al zijn manen kwijt...

Ik doe aan het einde van het seizoen altijd een groene leemkuur om hem van binnen op te schonen. Vorig jaar werkte dat super goed. Toen had hij een mindere kwaliteit ruwvoer gehad maar nog belangrijker: buut. Toen die leemkuur klaar was kreeg hij ter plekke een schimmelinfectie en luizen, maar hij was daarna wel een stuk fitter omdat hij weer schoon was. Ik ben benieuwd wat de kuur dit jaar doet.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:39

Interessant om te lezen, hier waren de ecxemers ook erger vorige week. Wij dachten dat het nog door de warme periode kwam +veel insecten. Hadden de link met gras/ insuline niet gelegd.

Op de Anti Itch wel enorm opgeknapt trouwens, degene die het het ergste had. Groene leemkuur vind ik ook interessant, heb daar goede ervaringen mee gehad bij een ander paard met andere gezondheidsproblematiek.

Hagel
Berichten: 154
Geregistreerd: 21-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:52

Hoi ik ben nieuw in de eczeem wereld helaas!

Wat voeren jullie je eczemer? Die van mij krijgt nu alleen haar oerbalans brokjes en een schepje glucobalance. Ik zou graag een luzerne, graan, suiker en zetmeelvrije muesli hieraan willen toevoegen.

En hebben jullie nog tips wat ik kan aanbrengen op de jeukende plekken? Neemolie werkte maar tijdelijk, zit nu in de testronde van de lotion van ecostyle. Die is bijna op.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 18-02-21 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zin verwijderd op verzoek

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:58

GOOBA schreef:
Hoi ik ben nieuw in de eczeem wereld helaas!

We staan aan Zee.

Wat voeren jullie je eczemer? Die van mij krijgt nu alleen haar oerbalans brokjes en een schepje glucobalance. Ik zou graag een luzerne, graan, suiker en zetmeelvrije muesli hieraan willen toevoegen.

En hebben jullie nog tips wat ik kan aanbrengen op de jeukende plekken? Neemolie werkte maar tijdelijk, zit nu in de testronde van de lotion van ecostyle. Die is bijna op.



Suiker en zetmeel vrij zal niet lukken, maar suikerarm/zetmeelarm natuurlijk wel. Maar vaak is graanvrij wel luzernerijk, dus dat is even zoeken. Waarom wil je nog een muesli voeren? Kun je energie niet halen uit bijv een lijnzaadbrok? Lijkt mij eenvoudiger ;) (diverse merken hebben lijnzaadbrok, vet is een energiebron, en lijnzaadbrok is redelijk vetrijk).

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:50

subli dieetmix.
dat is een die hier heel goed gaat.

ja dat met jeuk van gras.
het is hier even weer droog en warm geweest, dus hier lag de groei even stil van het gras.
nu het wel weer regent denk ik er best wat fructaan nog in zit wat de jeuk geeft?

maar ja, ik heb een oude ruin met een slecht gebit en gras is nou net iets wat hij wel hebben moet omdat hijdat nog wel goed kan kauwen
dus dan is de jeuk maar iets wat even niet anders is.


gooba, ik smeer dan met sweet itch van sectolin

Hagel
Berichten: 154
Geregistreerd: 21-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:23

ellepel schreef:
subli dieetmix.
dat is een die hier heel goed gaat.

ja dat met jeuk van gras.
het is hier even weer droog en warm geweest, dus hier lag de groei even stil van het gras.
nu het wel weer regent denk ik er best wat fructaan nog in zit wat de jeuk geeft?

maar ja, ik heb een oude ruin met een slecht gebit en gras is nou net iets wat hij wel hebben moet omdat hijdat nog wel goed kan kauwen
dus dan is de jeuk maar iets wat even niet anders is.


gooba, ik smeer dan met sweet itch van sectolin


De dieetmix, kan ik dat goed combineren met de oerbalans brokjes?

Dankjewel voor je tips!

Skippy01 schreef:
GOOBA schreef:
Hoi ik ben nieuw in de eczeem wereld helaas!

We staan aan Zee.

Wat voeren jullie je eczemer? Die van mij krijgt nu alleen haar oerbalans brokjes en een schepje glucobalance. Ik zou graag een luzerne, graan, suiker en zetmeelvrije muesli hieraan willen toevoegen.

En hebben jullie nog tips wat ik kan aanbrengen op de jeukende plekken? Neemolie werkte maar tijdelijk, zit nu in de testronde van de lotion van ecostyle. Die is bijna op.



Suiker en zetmeel vrij zal niet lukken, maar suikerarm/zetmeelarm natuurlijk wel. Maar vaak is graanvrij wel luzernerijk, dus dat is even zoeken. Waarom wil je nog een muesli voeren? Kun je energie niet halen uit bijv een lijnzaadbrok? Lijkt mij eenvoudiger ;) (diverse merken hebben lijnzaadbrok, vet is een energiebron, en lijnzaadbrok is redelijk vetrijk).


Ah ja, bedoelde idd arm, niet vrij. :=

Lijnzaadbrokjes ben ik niet bekend mee nog! Ze heeft al flink overgewicht dus vetrijk lijkt me dan niet de beste optie?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:31

GOOBA schreef:
Ah ja, bedoelde idd arm, niet vrij. :=

Lijnzaadbrokjes ben ik niet bekend mee nog! Ze heeft al flink overgewicht dus vetrijk lijkt me dan niet de beste optie?


Dan blijft mijn vraag staan: waarom naast de vitaminekorrel nog iets anders? Uit hooi en een goede korrel halen ze alles qua behoeftes. Waarom wil je dan iets bijvoeren?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen iets bijvoeren hè. Mijn merrie staat ook op een muesli. Mét granen zelfs ;) maar als ze al (te) vol zijn, zou je het dus alleen geven voor energie toch? Terwijl ze dus effectief genoeg energie binnenkrijgt, anders zou ze het niet opslaan als vet ;)

Vet is een energiebron, net als koolhydraten en vezels dat zijn. Vet geeft trage energie, vezels vullen de buik en houden warm, soort straalkacheltje van continue energie. Koolhydraten (suiker en zetmeel) geven piekenergie, en dus ook energiedipjes als de energie op is. Allemaal niet erg om te voeren , als je maar weet waarom je het wil voeren.
Voor een gemiddeld paard is vitaminekorrel en goed hooi genoeg. Sommigen komen daarop tekort en dan kun je verder kijken. Sommigen kunnen niet uit de voeten met het hele geconcentreerde van zo'n korrel, waardoor je het gaat mengen met een ruwvoerproduct (Luzerne, bietenpulp, grasmix). Maar dan meng je in principe niet met een complete muesli,want dan voeg je ook weer allerlei vitamines en mineralen toe natuurlijk.

Simpelste manier van voeren is dus:
Hooi + vitaminekorrel
En dan vul je aan met wat er nog meer nodig is. Mijn vraag is dus wat er nodig is en waarom :)

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:55

ik vind het altijd wel fijn als ze een emmer met wat lekkers hebben.
een handje vitaminekorrel is zo op en als je mengen kunt met een muesli dan hebben ze toch even een lekker hapje.
denk dat meer mensen het zo zien?

mijn ruin krijgt nu een combi van bietenpulp, fibrenuggets en dan een halve schep subli dieetmix daar door heen.
ik heb pavo vital als vitamine en die geef ik om de 1 á 2 dagen

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 17:25

Mijn haflingers krijgen fiber force van Cavalor met aanvullend vitamine korrel omdat ik geen kilo’s krachtvoer wil geven

Vitalbix is ook erg fijn

Jets

Berichten: 3561
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 18:24

Mijn fjorden krijgen sinds vorig jaar ook Cavalor FiberForce met de Nutri Support vitamine korrel :) Heb het idee dat mijn eczemer nu minder jeuk heeft dan voorgaande jaren.

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 18:38

Jets schreef:
Mijn fjorden krijgen sinds vorig jaar ook Cavalor FiberForce met de Nutri Support vitamine korrel :) Heb het idee dat mijn eczemer nu minder jeuk heeft dan voorgaande jaren.



Ja die vitamine korrel heb ik ook ja

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 07:50

Die van mij krijgen enkel vitamine korrel (Pavo vital) naast het ruwvoer.
Als ze hard gewerkt hebben krijgen ze een handje muesli van Havens. Maar ze zijn niet aan de magere kant haha eerder iets aan de volle kant dus vitamine korrel is meer dan voldoende.

Isabel_k

Berichten: 4775
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 08:33

Die van mij krijgt echt alleen een mineralenbrok. Soms kruiden oid erbij, maar niet echt vaak. Hij doet ook niet echt iets, dus hij heeft geen extra energie nodig. Dat heeft hij al genoeg :+

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 08:59

Mijn 2 jarige is nog in de groei dus vind ik wel fijn om wat bij te geven en omdat het een sober ras is, geef ik expres geen opfok biks (in overleg met voedingsdeskundigen) maar wel wat fiber force

Mijn oudere haf staat nog wel in training maar krijgt suplimenten voor z’n atrose dat is lastig te mengen met alleen een vitamine korrel. Vandaar dat hij ook wat meusli krijgt.

wendy1987

Berichten: 6994
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 09:34

Mijne pavo vitamine korrel en schepje havens muesli.
Opzich geen jeuk, alleen hele hoofd kapot. Vliegen bijten, resulteert in open plekken.. drama en zo sneu