[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:19

:D Kan iedereen overkomen, toch ? Als hij vanmorgen ééntje gekregen heeft, zou ik het gewoon morgenvroeg weer geven. En dan de ochtenden aanhouden als hij toch aan huis staat.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:27

Kan zeker iedereen overkomen, maar hij staat nog maar twee weekjes op de pilletjes....:-)

Voelde me gelijk erg schuldig...

Hij is overigens op die twee weken al een heel ander paard geworden.
Veel blijer terug, hij heeft er precies zin in...

Zou dat toeval zijn? Of kan je na twee weken al een verschil merken...

Hij was overigens de laatste weken voor de diagnose erg in zichzelf gekeerd...
En dan de lange vacht bij de afgelopen verharing.
Voor de rest (gelukkig) geen andere symptomen die we merkten...

Marcella

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:57

Heb in de eerste weken ook wel eens een halve overgeslagen, omdat werk ineens heel erg uitliep en het heel erg modderig was wat geen goede combi was met mijn lichaam. En daarbij onverlicht ook nog.

Dus wel naar stal gegaan in de hoop dat hij vooraan zou staan, maar ook vaak genoeg gehad dat hij dus helemaal achteraan stond. Was dus in het donker niet te bereiken zonder risico voor mij.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:31

Na 2 weken kan je zeker al verschil in alertheid merken...dopamine, weet je wel ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:12

Mijn mening: niet te druk over maken. Gewoon volgende geven op moment dat jou het beste past

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:24

Ik heb bij Astrid Noordhoek van Pure Paardenvoeding om advies gevraagd wat betreft het voer voor mijn merrie. Zij staat op een pensionstal en daar zit de brok bij in. Ze krijgt 2x daags een volle schep. Ik had het idee dat mijn paard wat in begon te vallen en om het voor te zijn dat ze echt mager zou worden heb ik Astrid om advies gevraagd. Ze krijgt genoeg hooi en nog meer krachtvoer vond ik geen optie. Dus via Astrid bestel ik nu voer en dat krijgt ze sinds begin november. Volgens de DA ( die kwam enten) ziet ze er goed uit , absoluut niet mager. En daar hoefde ik mij ook geen zorgen over te maken. Ze glimt als een malle. En van mijn instructrice kreeg ik te horen dat de opstart-stijfheid sneller weg is. Allemaal positieve dingen. Het enige nadeel is dat ik het voer moet bestellen en dat het hier bezorgd moet worden omdat het hier in de buurt nergens verkrijgbaar is.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:26

Misty12 schreef:
Ik heb bij Astrid Noordhoek van Pure Paardenvoeding om advies gevraagd wat betreft het voer voor mijn merrie. Zij staat op een pensionstal en daar zit de brok bij in. Ze krijgt 2x daags een volle schep. Ik had het idee dat mijn paard wat in begon te vallen en om het voor te zijn dat ze echt mager zou worden heb ik Astrid om advies gevraagd. Ze krijgt genoeg hooi en nog meer krachtvoer vond ik geen optie. Dus via Astrid bestel ik nu voer en dat krijgt ze sinds begin november. Volgens de DA ( die kwam enten) ziet ze er goed uit , absoluut niet mager. En daar hoefde ik mij ook geen zorgen over te maken. Ze glimt als een malle. En van mijn instructrice kreeg ik te horen dat de opstart-stijfheid sneller weg is. Allemaal positieve dingen. Het enige nadeel is dat ik het voer moet bestellen en dat het hier bezorgd moet worden omdat het hier in de buurt nergens verkrijgbaar is.

Dat probleem had ik ook en dat is 1 van de redenen dat ik nu weer overgestapt ben naar ander voer, was overigens niet voor het cushing paard.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:34

Even een vraagje mbt voeding. Mijn paard krijgt 1 schep care4life en 4x per dag hooi. Onbeperkt hooi willen mijn ouders niet en hij gaat met meer hooi ook smeren in het vlas en dan eet hij het niet meer op.

Hij krijgt een scheut lijnzaadolie en schepje magnesium per dag.

Nu word hij alleen te mager. Ribben kan je inmiddels zien.

Nu heb ik gekeken naar de zetmeel en suiker waardes.

Het moet makkelijk te voeren zijn voor mijn ouders. Weken met water zoals seniores priores of speedibeet is geen optie.

Zou gewone lucerne een opties zijn. Staat onder 10% op voervergelijk.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:48

simongek schreef:
Even een vraagje mbt voeding. Mijn paard krijgt 1 schep care4life en 4x per dag hooi. Onbeperkt hooi willen mijn ouders niet en hij gaat met meer hooi ook smeren in het vlas en dan eet hij het niet meer op.

Het moet makkelijk te voeren zijn voor mijn ouders. Weken met water zoals seniores priores of speedibeet is geen optie.

Kun je geen hooi in een hooinet voeren? Merriebrok zet ook aan maar dan moet je even naar de suiker en zetmeel kijken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:23

simongek schreef:

Je zou grasbrok of lucernebrok kunnen proberen. Bij mijn paard werkt grasbrok goed.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 08:29

simongek schreef:

Begin inderdaad met hooinetten klaar te maken die je ouders alleen maar erin hoeven te hangen. Dan eet hij minder snel, maar altijd hooi aanwezig geeft minder stress en dat is essentieel voor de cushing. Voor je ouders is het fijn dat er geen verspilling meer is. Equiculinair heeft fijnmazige hooinetten van 3x3 cm.. Als je het grootste net afstampt kan er een dagportie in. Daarnaast zou je eventueel nog naar een product als de nieuwe Vitalbix muesli kunnen kijken. Maar ik zou beginnen met voldoende / meer hooi middels hooinetten!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:04

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:39

Ik ben nog maar heel nieuw met cushing, mijn 25 jarige anda staat nu 2,5 week op de Prascend, een halve per dag.

Tot vandaag ging alles super, na een week begon hij veel levendiger te worden. Ik had mijn paard van 5 jaar geleden terug.

Vandaag is hij zo terug getrokken in zijn stal. Hij heeft geen zin om buiten te komen.
Hij eet wel en als ik hem mee naar buiten neem gaat hij even wat staan kijken en wandelt dan terug richting stal.

Is dit een normaal iets? Schommelt dit? Of is dit typisch dat dit nu na een dikke 2 weken een kleine terugval is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:52

Ben je gelijk op een halve begonnen?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 17:10

Ja ben gelijk op een halve begonnen, was het advies van mijn DA.

Hij deed het er heel goed op, maar nu precies een terugval, of er scheelt wat anders....

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:24

Lees die fb link eens, wellicht kun je jezelf ermee verrijken. Hoop dat dierenartsen dat gaan doen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:42

Habore schreef:
Ja ben gelijk op een halve begonnen, was het advies van mijn DA.

Hij deed het er heel goed op, maar nu precies een terugval, of er scheelt wat anders....

Reactie op Prascend komt vaak tussen de 2 en 3 weken na het beginnen ermee ..... Daarom ook het voorzichtig aan opbouwen wat hier wordt geadviseerd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:43

kim1207 schreef:
Lees die fb link eens, wellicht kun je jezelf ermee verrijken. Hoop dat dierenartsen dat gaan doen

Behandeld Ingrid jouw paard ?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:13

Habore schreef:
Ik ben nog maar heel nieuw met cushing, mijn 25 jarige anda staat nu 2,5 week op de Prascend, een halve per dag.

Tot vandaag ging alles super, na een week begon hij veel levendiger te worden. Ik had mijn paard van 5 jaar geleden terug.

Vandaag is hij zo terug getrokken in zijn stal. Hij heeft geen zin om buiten te komen.
Hij eet wel en als ik hem mee naar buiten neem gaat hij even wat staan kijken en wandelt dan terug richting stal.

Is dit een normaal iets? Schommelt dit? Of is dit typisch dat dit nu na een dikke 2 weken een kleine terugval is?

Redelijk 'normaal' dat je paard 2-3 weken na de start een dipje krijgt.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:39

Meert schreef:
Habore schreef:

Redelijk 'normaal' dat je paard 2-3 weken na de start een dipje krijgt.

Houdt dit normaal lang aan?
Wat kan ik doen?
Best hem laten doen wat hij wil zolang hij goed blijft eten en drinken uiteraard? Of beetje wandelen met hem aan de hand zodat hij wat anders heeft.

Ze kunnen sowieso wanneer ze willen naar buiten, hebben bijna onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking en hij heeft zijn maatje die hem gezelschap houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:41

Hoe groot en zwaar is je paard habore?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:42

Hij is een stevige andalusier van +- 1m65...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:45

Dan vind ik beginnen met een halve niet eens zo een heel verkeerd advies van je DA.

Kijk het even aan, mocht het nu te lang aanhouden , of er komen nog meer bij werkingen bij zoals stoppen met eten, kun je altijd nog tijdelijk terug naar 1/4 , of een paar dagen stoppen en dan weer opnieuw beginnen met eerst 1/4.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:14

Ingrid behandeld meerdere paarden die ik ken met ppid. Mijn paard voor iets anders

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:32

Wie is Ingrid en wat behandelt ze dan? Iets anders dan Pergolide?