[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:56

Wat leuk nammie, Gefeliciteerd!! Foto's zou leuk zijn, mag ook via pb natuurlijk... :j :j

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:00

Helaas is het geen openbare lezing, anders zou ik zeggen: misschien kun je beter juist wel heen gaan en je antwoorden rechtstreeks krijgen?

Maar ik zal de vragen, die ikzelf kan onderbouwen, stellen!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:02

Ik vlieg ze aan vrees ik , met hun gekonkel en gedraai -:(-

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:04

ohjajoh6 schreef:
Wat leuk nammie, Gefeliciteerd!! Foto's zou leuk zijn, mag ook via pb natuurlijk... :j :j

We gaan gelijk oversteken , de rockey mountain merrie tegen de ruin.
Dat zal in maart plaatsvinden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:05

Nammie schreef:

dat hebben ze juist nodig.... :j

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:06

Nammie schreef:

Oke , mijn frustratie is gewoon dat ik verbaal niet sterk genoeg ben om met goede argumenten hun gedraai en gekonkel goed kan weerleggen....maw , ze banketstaaf mij in 1 seconde onder de tafel

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:09

Haha nou dat laat ik aan kenners over :+ :D .
Ik ben vanmiddag ergens te gast en ga me dus niet zo onbehouwen gedragen.

Maar goed, zoals ik al zei, als ik de kans krijg, laat ik de kans niet schieten om een paar (kritische) vragen te stellen :+ .

Nammie: en ik heb niet genoeg achtergrond kennis (écht diepgaand dus) om bepaalde zaken te onderbouwen, dus daar waag ik me niet aan.
Ik vraag me wel af: waarop baseer je hun 'gedraai en gekonkel' dan? Heb ik afgelopen tijd iets gemist, vanuit BI?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:12

Jannepauli schreef:
Veel drinken/urineren is een typisch verschijnsel van "suikerziekte" - te veel glucose in het bloed.
Dat kan inderdaad te maken hebben met Cushing en Insuline Resistentie.Beweegt je paard soms veel minder? Glucose wordt bij beweging verbruikt door het lichaam.

hij eet inderdaad nu wel sinds een paar dagen weer krachtvoer. Zou dat het kunnen zijn? Verder qua beweging niks veranderd, af en toe bosritjes..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:26

Imago01 schreef:
Haha nou dat laat ik aan kenners over :+ :D .
Ik ben vanmiddag ergens te gast en ga me dus niet zo onbehouwen gedragen.

Maar goed, zoals ik al zei, als ik de kans krijg, laat ik de kans niet schieten om een paar (kritische) vragen te stellen :+ .

Nammie: en ik heb niet genoeg achtergrond kennis (écht diepgaand dus) om bepaalde zaken te onderbouwen, dus daar waag ik me niet aan.
Ik vraag me wel af: waarop baseer je hun 'gedraai en gekonkel' dan? Heb ik afgelopen tijd iets gemist, vanuit BI?

Ik weet het niet , maar ik weet wel dat er dierenartsen zijn die op de hoogte zijn van deze problemen.
Mijn dierenarts zou ook dingen voorleggen aan BH , maar eerlijk gezegd heb ik nooit nagevraagd of hij dat ook daadwerkelijk gedaan heeft...
Als BH serieus onderzoek had gepleegd , kan ik mij niet voorstellen dat ze niet tegen dezelfde problemen zijn aangelopen zoals hier in dit topic naar voren komt.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:57

Imago01 schreef:
Helaas is het geen openbare lezing, anders zou ik zeggen: misschien kun je beter juist wel heen gaan en je antwoorden rechtstreeks krijgen?

Maar ik zal de vragen, die ikzelf kan onderbouwen, stellen!

Ik heb ze schriftelijk (per mail) een vraag gesteld. Ik wilde weten wat het met een paard doet als hij pergolide/prascend krijgt en het paard geen PPID heeft.

Misschien weet je nog dat er hier in Portugal geen ACTH test bestaat (alleen dex), de dierenartsen hier doodleuk zeggen dat cushing bij paarden niet bekend isof nauwelijks voorkomt.
Op basis van verschijnselen ben ik proefmedicatie gaan doen.

Zeker weet ik eigenlijk niets, behalve dat ze na ongeveer 8 weken pergolide eindelijk dikker is geworden terwijl de extra voeding (pulp/zemelen/luzerne) toen al iets van 9 maanden werd gegeven.

Het antwoord op mijn vraag was:
Wanneer er geen sprake is van ziekte kunnen de bijwerkingen wel

optreden.

(ik heb me gebaseerd op de bijwerkingen die in de bijsluiter van prascend staan)

Ik heb geen enkele bijwerking gezien, ook niet bij het langzame opbouwen naar 1 mg.
Wel heeft ze (al voor de pergolide) een soort seme ontwikkeld inclusief harde manenkam. Heeft ze nu nog steeds.

Met het antwoord kan ik eerlijk gezegd weinig.... ik denk dat ze niet weten wat het met een paard doet als ze pergolide krijgt en geen PPID heeft.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:30

Batlow schreef:
Jannepauli schreef:
Veel drinken/urineren is een typisch verschijnsel van "suikerziekte" - te veel glucose in het bloed.
Dat kan inderdaad te maken hebben met Cushing en Insuline Resistentie.Beweegt je paard soms veel minder? Glucose wordt bij beweging verbruikt door het lichaam.

hij eet inderdaad nu wel sinds een paar dagen weer krachtvoer. Zou dat het kunnen zijn? Verder qua beweging niks veranderd, af en toe bosritjes..

Laat dat krachtvoer maar achterwege...voor een paar bosritjes heeft ie dat echt niet nodig :) Zoveel mogelijk beweging zonder krachtvoer bij te geven en ik heb het vermoeden dat je resultaat gaat zien.. :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:44

Inderdaad - zoals ik al meermaals schreef: een paard met Cushing e/o IR moet je geen krachtvoer geven als ze alleen maar op 'onderhoud' staan. En vergis je niet: al en toe een bosritje is voor een paard te vergelijken met een bejaarde die een rondje om de verzorgingsflat loopt - dat is geen arbeid :+

Speedibeet met een balancer (zonder toegevoegd ijzer) is ruim voldoende.

Batlow

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:23

Nee dat is de pavo vital complete 'krachtvoer' met wat muesli, laten we zeggen 2 handjes. Hij heeft lange tijd helemaal niks gegeten, hij eet dit nu dus dat hou ik even zo...

Ik weet alleen niet wat jullie onder bosrit verstaan? Dan crossen we wel is wat af en ritten van 2 uur :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:39

Ik volg hier al een tijdje omdat ik sinds een paar maanden een 25-jarige merrie op stal staan die niet meer mee kwam in de pensionstal waar ze stond. Merrie was het afgelopen jaar flink vermagerd en heeft gebitsproblemen gehad. Ook is ze een half jaar geleden ineens zwaar kreupel geraakt wat eigenlijk de aanleiding voor mij was om aan te bieden dat ze bij mij op stal kon komen (paard is van een vriendin). Toen ze eenmaal bij mij stond bleek ze ook aardig traag en bijzonder stijf in al haar bewegingen en reacties, ze deed me denken aan een parkinsonpatiënt, inclusief de enorme inwendige opgejaagdheid af en toe die ze niet kwijt leek te kunnen. Om deze redenen verdacht ik haar van een probleem met insuline/cortisol huishouding en ben haar kelp bij gaan geven. Dit leek al snel het gewenste effect te hebben, merrie beweegt en eet weer normaal, stress kan ze onder controle krijgen, ze drinkt veel minder en heeft minder problemen met warmtehuishouding. Na wat verder zoeken zijn we op Cushing uitgekomen en eind november had ze een geteste waarde van 33, dus licht verhoogd.
Een week geleden heeft ze door omstandigheden een paar dagen geen kelp gehad en toen ik haar na die dagen zag schrok ik eigenlijk van de terugval, merrie was weer bijzonder traag en chagrijnig. Wonder boven wonder is ze na een paar dagen kelp weer opgeklaard. Alles kan nog steeds toeval zijn (ze krijgt bij mij sowieso een heel ander rantsoen dan op de pensionstal) maar ik ben eigenlijk toch benieuwd geworden of hier mensen zijn die kelp hebben gebruikt.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:02

IMJ schreef:
SR, dat het weinig voorkomt bij paarden geloof ik wel! We weten het natuurlijk ook niet, niet elk paard toont dit of niet elke eigenaar ziet het mogelijk..?
Maar nu de oplossing..
Heeft de arts daarover gesproken?
Vaker kleine beetjes eten?
wel fijn dat fiek nu geen last had!

Deze dierenarts dacht dat het kon door verminderde werking van de darm, dan zou ik inderdaad zijn dieet weer aan moeten passen en toch iets suiker toe moeten voegen ergens.. Hij krijgt al vaak genoeg kleine beetjes te eten... Dus weet het nog even niet eigenlijk hoe ik dit ga doen, misschien eerst ook nog vaker testen om een duidelijker beeld te krijgen..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:03

Jannepauli schreef:

Bij mijn paard is de glucose juist te laag en die plast en drinkt ook enorm veel...
Heeft IR, cushing, maar dus te laag ipv te hoog suiker :+ Ik snap er soms niks meer van haha

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:06

Succes vanmiddag vief!
Hoe is het met imago?

batlow, Waarom krijgt hij de muesli weer nog bij, voor de smaak?
In principe hoef je alleen maar 50Gr van de Pavo vital complete te geven hè?
Ik deed er een handje C4L bij om de Mg en de olie goed te kunnen mengen.

Wat is af en toe een bosritje?
Eens in de week? Eens in de maand?
Je paardje heeft denk ik ook echt meer beweging nodig als je wil dat hij zijn suikers verbrandt.
Rust roest..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:13

SR, het klinkt voor mij eerder als flinke suikerschommelingen zoals je bij mensen dus ziet, de dorst past bij de fase waarin de suiker hoog is, de andere als hypo verschijnselen.
Vraag het is aan je DA of hij dat kent?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:14

irmaz schreef:
Een week geleden heeft ze door omstandigheden een paar dagen geen kelp gehad en toen ik haar na die dagen zag schrok ik eigenlijk van de terugval, merrie was weer bijzonder traag en chagrijnig. Wonder boven wonder is ze na een paar dagen kelp weer opgeklaard. Alles kan nog steeds toeval zijn (ze krijgt bij mij sowieso een heel ander rantsoen dan op de pensionstal) maar ik ben eigenlijk toch benieuwd geworden of hier mensen zijn die kelp hebben gebruikt.

Misschien helpt de kelp omdat er veel jodium inzit, dat kan goed werken bij mensen/paarden etc met schildklierproblemen. En schildklier en PPID hebben ook met elkaar te maken.
Wel super fijn dat je hebt ontdekt dat de merrie het zo goed doet op kelp. Alhoewel normaal gesproken wordt geadviseerd om kelp niet te lang achter elkaar te geven, juist vanwege die jodium.

SR, likt Fiek veel aan zijn liksteen ?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:54

Zeker rust roest dus daarom blijft hij bewegen! Zo'n 1 x per week nu ivm weer maar als het weer beter weer wordt dan wordt er weer meer gereden. Ook is de bedoeling hem dan weer in te spannen! Hij krijgt nu die 2 handjes erbij omdat ik straks ook weer de mg wil opbouwen, kijken of hij het eet, ipv van de pavobrokjes naar weer een heel mengseltje... Verder krijgt hij denk ik 6/7 kilo kuil per dag.. Nouja, hij drinkt dan tenminste, wel weer beter dan helemaal niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:17

Welkom Irmaz. Ik ben ook erg benieuwd over het hoe en wat je op het idee kwam dat kelp zo goed zou werken bij ppid of in ieder geval i.r. en cortisol problemen. En hoeveel geef jij dan eigenlijk op een dag en wat voer je het paard verder nog? Ik neem aan dat ze dus geen pergolide krijgt?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:32

Thnx ohjajoh6, sorry dat ik gewoon maar binnen ben gevallen :)

Om je vragen te beantwoorden; ik heb zelf af en toe last van een op hol slaande cortisol/insuline huishouding en daarvoor gebruik ik zelf zo nu en dan kelp. Dit helpt eigenlijk wonderbaarlijk snel en goed. Toen ik het paard zo gejaagd zag zonder dat er een aanleiding voor was (enorm snel kloppende ader in haar hals en snelle ademhaling) leek het me een goed idee om haar een klein beetje te geven (ik heb uiteraard wel gecheckt of paarden dit mogen hebben). Dit was dus voor dat we aan PPID of iets dergelijks hadden gedacht. De eigenaresse van dit paard dacht dat alle mankementen gewoon aan de ouderdom te wijten waren. Pas nadat ze zo veel verbeterde op alle vlakken zijn we verder gaan zoeken en is ze getest.
Ze krijgt nu iedere ochtend een half theelepeltje door het eten.
Haar rantsoen verder is een mengsel van Subli Senior Priores, bietenpulp, zemelen en Hartog compact gras met een compleet supplementenmix van NAF en hooi. Paard krijgt inderdaad (nog) geen pergolide.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:51

Kelp ? Dat is toch een soort zeewier hé?
Is een half theelepeltje voldoende voor een paard ? Domme vraag misschien aangezien je schrijft dat ze er veel beter mee werd :o

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:00

Wat is kelp?

Illo heeft weer flinke diarree. Zo heeft hij het nog niet eerder gehad. Waarschijnlijk van het hooi. 2 weken geleden at hij geen hooi, bleek een slechte baal. Hij had toen geen diarree meer. Nu eet hij het weer goed maar is hij aan de schijt. Hij krijgt er lucerne bij, maar dit vond hij vanmiddag ineens niet meer lekker.
Iemand nog tips?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:03

Kelp is zeewier idd.

Yea sacc misschien voor de darmen Cynthiar ?