[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:49

Mandyke schreef:
Ik kom dikwijls deze deken tegen op internet met de benaming eczeem-vliegendeken. Is deze deken gechikt voor eczemers?
[ Afbeelding ]

Nee.

@Kevje06, hij zit eindelijk in een doos hoor, morgen gaat ie op de post.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:01

Ik merk nog geen verschil met de boviclip en de groene thee.
Hij hangt nu vanaf vrijdag aan het halster tegen de huid aan.
Ik hoop dat het gaat helpen tegen de vliegen op het hoofd zodat de wondjes weer kunnen gaan genezen.

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:00

mandyje, het is een fijnmazige deken, dus eigenlijk gewoon een vliegendeken in eczeem-model.

Wat is het verschil tussen de boviclip en de auriplak, weet iemand dat?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:55

Hallo, ik wil even een vraag posten, want ik begin enorm te twijfelen

Ik heb angel overgekocht van bokker liekjje. ik was ervan bewust dat ze zomereczeem heeft, dit vind ik ook totaal niet erg :)

Ik heb angel nu al een maand onder de deken, en ja iedere ochtend als de deken afging trok ik wel een dun plukje manen mee. nu uit stommigheid, en ik ben waarschijnlijk weer te gehaast geweest. Heb ik de deken perongeluk vergeten op te doen, pas op de ochtend dat ik weer bij haar kwam zag ik het. Ik keek naar haar dekenrek vanaf een afstand, en ik dacht: oh oh, daar tref je haar dadelijk aan half kaal. Maar het rare was. geen schuurplekken, niks. Alleen enkele losse haartjes.

Ook vraag ik vaak aan iedereen of ze willen opletten of angel schuurt, ze schuurt ook met haar achterbeen. Maar niemand ziet iets. Ook aan de voerbak/waterbak zie ik geen plekjes.

Ik heb haar nu al 2 dagen zonder deken, dit gaat eigenlijk best wel goed. Ik blijf wel constant haartjes uittrekken, en ook constant insmeren met middelen. ik tilde vandaag haar manen op en haar kale plekjes waren niet groter geworden.

Dus als ik het goed begrijp... staat mijn paard beter zonder eczeemdeken dan met.. wat een raadsel

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:31

opisop_shop schreef:
mandyje, het is een fijnmazige deken, dus eigenlijk gewoon een vliegendeken in eczeem-model.

Wat is het verschil tussen de boviclip en de auriplak, weet iemand dat?

Volgens mij is er geen verschil alleen een andere fabrikant.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:46

hartje, wat raar? Hoe was het verleden van Angel bij de vorige eigenaar; hoe lang heeft ze al eczeem en in welke mate had ze het daar? Wat is er bij jou anders eventueel qua voer/beweging/stallingsomgeving?
Waar smeer je mee en deden ze dat daar ook al of ben jij er mee begonnen?

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:06

opisop_shop schreef:
hartje, wat raar? Hoe was het verleden van Angel bij de vorige eigenaar; hoe lang heeft ze al eczeem en in welke mate had ze het daar? Wat is er bij jou anders eventueel qua voer/beweging/stallingsomgeving?

ik ben de oude eigenaar, en bij mij stond angel aan het water. en dat scheelt waarschijnlijk ook heel erg!
En ze stond bij mij 24/7 buiten en bij m_hartje_m staat ze meer binnen als buiten!
Want toen ze bij mij een keer voor en na de zon er was binnen stond was er ook niet veel aan de hand!
DA vertelde mij dat het beste voor haar om buiten te staan is: 11-15.00 en dat doet zij anders als bij mij..
mijn wei stond 20 minuten lopen van stal dus vandaar het niet makkelijk ging

ik smeerde met sweetich en de laatste jaar deed ik haar manen en staart wassen en ging ook super.. maar daarvoor nooit geen waterleiding op stal gehad vandaar.

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:08

Hallo, even een vraagje aan de kenners hier.
Ik denk dat mijn paard zomereczeem heeft. Hij heeft jeuk bij zijn staartwortel en zijn manen. Dat is goed onder controle te houden als hij onder een deken staat en niet te veel krachtvoer krijgt. Daarnaast was ik hem met enige regelmaat met zwavel/teerschampoo en gebruik klitwortel op de momenten dat hij alsnog wat gescheurd heeft.
De laatste tijd zie ik hem echter steeds vaker zijn hoofd schuren. Misschien is het gebied rond zijn mond iets kaler geworden, maar verder zijn er nog niet echt plekken te zien. Ik heb het idee dat de jeuk ook niet op één plek zit. De ene keer staat hij de zijkant van zijn hoofd te schuren, de andere keer zijn bovenlip. Nu weet ik echter niet zo goed wat ik hier aan moet doen.
Ik kan een hoofdkap bij zijn deken omdoen, maar dan is alsnog het onderste deel van zijn hoofd niet bedekt. Zijn hoofd met schampoo wassen is natuurlijk ook niet echt makkelijk. Er iets opsmeren zou wel kunnen, maar omdat de plek waar de jeuk zit zo lijkt te wisselen, vraag ik me af of ik dan heel zijn hoofd in moet smeren. Bij zijn manen en staart is het tot nu toe steeds duidelijk één plek, dus makkelijker om te behandelen.
Ik ben benieuwd naar jullie tips. Hoop dat iemand me een goed advies kan geven. Alvast bedankt!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:46

opisop_shop schreef:

Liekjje heeft al veel uitgelegd. Maar in ieder geval. Bij mij krijgt ze 1 schep sportbrok van masters. Ze staat eigenlijk vrij veel op stal (durf ik eerlijk toe te geven) en komt per dag een paar uurtjes op de wei, voor en na zonsondergang. ze staat hier niet langs water, of bomen.

Ik smeer iedere dag sweet itch van sectolin, bij ergere schuurplekken, of zelfs open plekjes, een beetje tea tree creme. Haar staart smeer ik ook in met sweet itch, ook al schuurt ze deze niet (of nog niet ?)

1 x per week was ik haar manen met teershampoo. Maar die kale plekken blijven komen. Heb echt geen idee, lijkt wel alsof ze haar uitval heeft :')

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:09

Hallo allemaal,

ik kom hier even binnenvallen met een vraagje.

Ik wil graag een Rambo sweet itch hoody aan gaan schaffen voor mijn Fries. Hij is rond de 168, en het luxere type. Nu zit ik erg te twijfelen over welke maat ik aan moet schaffen, kunnen jullie mij hierin adviseren?

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:22

@Wietsje: Ik heb een heel ander type paard, dus kan je over de pasvorm bij een Fries niet adviseren. Maar misschien heb je er wel iets aan om te weten dat ik mijn RSIH in dezelfde maat heb als mijn Wheaterbeeta dekens. Bij beide merken ligt 198 (of 6'6) goed op mijn paard.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:25

ik heb vaker gehoord dat ze adviseren om 1maatje groter te pakken dan wat je normaal in de dekens gebruikt. Ik heb zelf een fries van 162 en ook een luxer type en heb de 198 erop liggen , deze heeft hij ook in normale dekens. en ik merk dat hij toch wat te strak zit, waardoor de haren van de manen los gaan :(.. ik zou je dus aanraden om een maatje groter te pakken dan je normaal hebt. stalgenoot van mij heeft dat ook gedaan en de deken past super bij haar fries.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:41

Bedankt voor de snelle reacties :)

Zijn vliegendeken is als ik me niet vergis 205, deze past goed om zijn lijf, maar heeft een hele brede hals, die sluit dus niet aan.. Ik heb nu zo'n meetlint voor dekens aangevraagd bij de paardendrogist, kijken of ik daar de juiste maat uit kan krijgen.

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:01

Met mijn paard gaat het op dit moment weer wat minder, hele hoofd en oren liggen open.
maar nu ben ik dus aan het kijken naar ander voer, maar nu zie ik op de website van bijv. subli wel vanalles staan maar ik heb geen idee waar ik op moet letten, en wat dus zo laag mogelijk moet zijn.
wie kan mijn wat tips geven waar ik op moet letten.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:28

zoe staat zonder deken overdag nu buiten, snachts op stal en 6 dagen op monoderma dry, en groene thee en jeuk heeft ze nog een beetje maar lang zo erg niet meer
wel afkloppen maar ziet er goed uit zo.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:35

Kimbeerly schreef:
Met mijn paard gaat het op dit moment weer wat minder, hele hoofd en oren liggen open.
maar nu ben ik dus aan het kijken naar ander voer, maar nu zie ik op de website van bijv. subli wel vanalles staan maar ik heb geen idee waar ik op moet letten, en wat dus zo laag mogelijk moet zijn.

Heb je al op voervergelijk.nl gekeken? Zelf voer ik de Strucomix Sensitive http://www.cavalor.be/NUTRI/Nutrition/P ... 239&ani=-1 aan mijn paard met eczeem. Weet niet wat je precies zoekt?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:41

hoi, hoi, ik val er een beetje in. :)
heb een lieve arabische merrie van 4 jaar, die sinds een tijdje is gaan schuren. -O- dus Neem Olie Puur gesmeerd en een eczeemdeken op gedaan (4 dagen nu)

probleem 1: tja het regent nu flink....(geen schuilstal, 24/7 buiten op gras) voel me toch schuldig dat ze met die natte pyjama staat (kwestie zal wel 100x voorbijkomen hier... :j )

probleem 2: dan wilde ik altijd nog eens een veulentje fokken....

er moet een afdak komen vind ik dus en waarschijnlijk geen veulen?
wat zijn eigenlijk de ervaringen met fokken met een eczemer? :?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:48

DA laten komen, bloed prikken vit/min./IR en controle huidparasieten. Bodemonderzoek als mogelijk is ook aan te raden.

Is ze netjes op gewicht en hoeveel werk krijgt ze?

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:52

Met mijn merrie gaat het op het ogenblik erg goed met het schuren, ze schuurt af en toe in haar stal wel iets maar niet extreem. Van mijn pony wordt ik echt een beetje hopeloos.. heb al van alles geprobeerd maar hij blijft zoveel jeuk houden. Hij staat nu onder een eczeemdeken en smeer 3x per week derfen. Zijn voer is aangepast en hij komt niet op wei, alleen op de paddock met voldoende hooi. Ben nu net begonnen met een drainage kuur, hopen dat dit nog iets uithaalt. Iemand nog tips?

De eczeemdeken van mijn merrie is ondertussen ook wel aan vervanging toe.. nu zag ik deze deken en ik vind hem er wel fijn uitzien, iemand ervaringen?
http://www.htmhorsewarestores.nl/WebRoo ... ting_m.jpg

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:04

tamary,ik heb er geen DA bij. denk wel dat ze slecht tegen kuil kan. dus even afwachten hoe het nu met 100%gras gaat.
ze is mooi rond en ze wordt ingereden, dus 3-4x per week een rondje door het bos. meeste stap, soms een drafje. we zijn het aan het opbouwen.
ik had een boviclip in haar staart, maar die mist alweer!

cher ik heb de Pagony gekocht, met andere dekens geen ervaring.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:07

Amalarab schreef:
tamary,ik heb er geen DA bij. denk wel dat ze slecht tegen kuil kan. dus even afwachten hoe het nu met 100%gras gaat.
ze is mooi rond en ze wordt ingereden, dus 3-4x per week een rondje door het bos. meeste stap, soms een drafje. we zijn het aan het opbouwen.
ik had een boviclip in haar staart, maar die mist alweer!

cher ik heb de Pagony gekocht, met andere dekens geen ervaring.

Die heeft mijn pony idd ook, mijn merrie had er eentje van sectolin en dat is precies zo'n zelfde ik vind hem alleen wat kort bij de hals.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 00:00

Ik heb z'n bruine van premier gaat al voor het 2e jaar mee is alleen verkleurd.

Kun je derfen ook mengen met bv uierzalf om op de oren te smeren? Vind de lotion niet erg smeerbaar voor de oren.

Verder gaat het behoorlijk goed en lijk ik het behoorlijk onder controle te hebben :D.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 00:38

hier gaat het ook goed met haar rambo deken!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 00:39

Kimbeerly schreef:

Je kunt beter op zoek gaan naar een goede bescherming voor het hoofd en oren. Ander voer gaat echt niet helpen. Mijn paard schuurt ook veel aan haar hoofd maar ik doe haar hoofd smorgens helemaal met een watje met derfen, daarna de sleezy om en de rambo sih en een hoofdkap. En na 9 uur naar buiten en rond 5 uur weer naar binnen. Daarmee is het heel goed onder controle te houden. Als het heel hard waait zijn er minder vliegjes en haal ik ze later binnen. Mijn paard staat overdag in het volle gras en krijgt savonds op stal grasmix en bix bijgevoerd.
Het is dus zaak dat je er voor zorgt dat die vliegjes niet op het hoofd en oren van je paard kunnen komen.......

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 07:47

lemanthia schreef:
Ik heb z'n bruine van premier gaat al voor het 2e jaar mee is alleen verkleurd.

Kun je derfen ook mengen met bv uierzalf om op de oren te smeren? Vind de lotion niet erg smeerbaar voor de oren.

Verder gaat het behoorlijk goed en lijk ik het behoorlijk onder controle te hebben :D.

Ik mengde het wel met uierzalf, smeert echt fijn!