Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:29

xShanty schreef:
Okee. Dan heb ik miss verkeerde naam doorgekregen. Maar waar t officieel is is die stal waar ook politiepaarden komen. Das in ter aar toch? Ligt vlak naast de n207

Horse Zone zit inderdaad vlak naast de N207, maar valt onder gemeente Woubrugge.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:31

NienSCHaap schreef:
Nee snap ik op de vraag van iemand anders, Ja dierenarts heeft bevestigd bij de eerste symptomen ging hun hek al dicht veder heb ik niets gehoord of het verspreidt was, was groningen in ieder geval maar alsnog gaat het om de abortus variant.

Noord, oost, zuid of west groningen?

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:32

Voor alle mensen die twijfelen of ze wel/niet het bos in kunnen:
zie het bericht van universiteitskliniek voor paarden Utrecht, bron: http://www.sectorraadpaarden.nl

Preventie abortusvorm:
· Drachtige merries mogen geen contact hebben met jaarlingen en andere dieren;
· Nieuwe paarden het liefst drie weken afgezonderd houden van de andere paarden op het bedrijf;
· Meng geen merries die voor het eerst drachtig zijn met oudere merries;

Preventie verspreiding alle verschijningsvormen:

In hoeverre het mogelijk is paarden preventief te beschermen tegen rhinopneumonie hangt af van de vorm.

De verspreiding van het rhinopneumonie-virus (ook wel equine herpesvirus genaamd) vindt voornamelijk plaats door direct contact tussen paarden of door samen stallen in één ruimte. In principe kan het virus ook door de mens via kleren en handen worden overgedragen als deze van het ene naar het andere paard gaat. Door goed douchen en schone kleren en schoenen kan deze vorm van overbrengen worden uitgesloten.

Het passeren van paarden op straat of in het bos is dus geen mogelijke bron van besmetting als direct contact wordt voorkomen. Een bedrijf dat een (mogelijk) probleem heeft doorgemaakt, dient drie weken na de laatste koortsaanval contacten met andere paarden te vermijden.

bron: Universiteitskliniek voor paarden Utrecht, tekst: Barbara van Binsbergen

Verder hebben veel paarden in Nederland het virus al latent (slapend) in zich, maar worden er niet ziek van. In Heumen/Berg en Dal heerst bijvoorbeeld een ander rhinovirus dan in Driel. Deze bedrijven hebben elkaar dus niet besmet. Dat ergens op een stal weer rhino komt, hoeft dus zo te zijn dat het besmet is door een ander bedrijf of doordat er mensen op bezoek kwamen. In de meeste gevallen ontstaat het doordat een paard dat het virus al lang bij zich heeft, ziek wordt. Dus een paniek 'het virus gaat nu het hele land door' is niet nodig en overdreven. Natuurlijk moet je als je van stal naar een andere stal gaat, verstandig handelen, door bijv. kleding te wassen etc. En in een straal rond 30 km van het besmette bedrijf moet je wel extra voorzichtig zijn. Maar eigenlijk zou je normaal ook daarmee voorzichtig moeten zijn...

happy2014

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:35

nee ik stop niet met buitenrijden, is zie daar niet zo het gevaar van in eerlijk gezegd. Overigens vind ik wel dat er erg veel paniek wordt gezaaid momenteel..

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:35

haukieboy schreef:
NienSCHaap schreef:
Nee snap ik op de vraag van iemand anders, Ja dierenarts heeft bevestigd bij de eerste symptomen ging hun hek al dicht veder heb ik niets gehoord of het verspreidt was, was groningen in ieder geval maar alsnog gaat het om de abortus variant.

Noord, oost, zuid of west groningen?

Ik ben niet de gene die dat naar buiten mag en kan brengen is een prive stal zonder pensionklanten of lessers van buitenaf dat is het enige wat ik kan melden.
Voor dat mensen denk help! Het gaat alleen om de abortus variant

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:36

blauwdruivje schreef:
Dat ergens op een stal weer rhino komt, hoeft dus zo te zijn dat het besmet is door een ander bedrijf of doordat er mensen op bezoek kwamen. In de meeste gevallen ontstaat het doordat een paard dat het virus al lang bij zich heeft, ziek wordt. Dus een paniek 'het virus gaat nu het hele land door' is niet nodig en overdreven.

Dus het is puur toeval dat er nu op zoveel stallen uitbraken zijn?
Dat lijkt me anders ook stug?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:40

opisop_shop schreef:
blauwdruivje schreef:
Dat ergens op een stal weer rhino komt, hoeft dus zo te zijn dat het besmet is door een ander bedrijf of doordat er mensen op bezoek kwamen. In de meeste gevallen ontstaat het doordat een paard dat het virus al lang bij zich heeft, ziek wordt. Dus een paniek 'het virus gaat nu het hele land door' is niet nodig en overdreven.

Dus het is puur toeval dat er nu op zoveel stallen uitbraken zijn?
Dat lijkt me anders ook stug?

Vergelijk het met een koortslip bij mensen: als je die eenmaal hebt kan hij later ook weer 'opeens' terugkomen zonder dat je 'opnieuw besmet' wordt. (Rhino is namelijk ook een Herpesvirus, net als de koortslip bij de mens)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:41

ja maar waarom ineens zoveel tegelijk en ook redelijk uit dezelfde regio?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:45

Waarschijnlijk door de plotselinge weersverandering,de weerstand neemt dan af.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:45

Waar ik wel benieuwd naar ben, is de link van het besmette gebied richting Woubrugge. Zijn er paarden o stal geweest die daar geweest zijn of nieuwe paarden vanuit ZO-Gelderland? Of zijn het 2 los van elkaar staande uitbraken?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:46

Er worden heel veel paarden per dag vervoert van noord naar zuid en oost naar west. Dan de grote stallen met veel wedstrijdruiters die van stal naar stal gaan. Het virus kan zich zo snel verspreiden.

Blijf thuis, ga nergens heen met je paard.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:47

Rhino is een herpes virus, en herpes slaat zich op in het lichaam. Zo gauw de weerstand verzwakt, komt het weer tevoorschijn. Het is dus niet 100 % besmetting, de uitbraken die er nu zijn ;)
Wel is het zo dat een paard met symptomen, anderen kan besmetten. Dus is het nu wel degelijk even oppassen wat je met de paarden doet. De ene besmette stal hoeft dus niks met de andere besmette stal te maken te hebben.

Ik heb nu een aparte kledingset voor de manege, en apart voor mn werk en bijrijdpaardje. Tussendoor douchen, en niks aan de hand. Het bijrijdpaardje staat zo'n 20 klm van Groesbeek, maar ik ga wel degelijk gewoon het bos in. Beweging is gezond, en gezond wil ik dat paardje graag houden. Het is nu alleen even heel veel gedoe zo, met de kleding en schoenen. Maar goed, paar weekjes, en dan is het weer over.

Manege de Veerkracht heeft de situatie netjes aangepakt! Heel veel sterkte voor hen

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:47

Bovendien kan het zijn dat er nu meer ruchtbaarheid aan wordt gegeven dan andere jaren. (Misschien omdat het nu om een paar uitbraken van de neurologische variant gaat.)

MHK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:48

Weet iemand of het virus makkelijk muteert van bijv. de verkoudheidsvorm naar de neurologische vorm?

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:51

MHK schreef:
Weet iemand of het virus makkelijk muteert van bijv. de verkoudheidsvorm naar de neurologische vorm?

Voor zover ik weet kan het wel zo zijn dat het paard eerst de verkoudheidsvorm heeft, en vervolgens na een paar weken (met evt. tussentijd) de neurologische variant kan krijgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:54

NienSCHaap schreef:
Ik ben niet de gene die dat naar buiten mag en kan brengen is een prive stal zonder pensionklanten of lessers van buitenaf dat is het enige wat ik kan melden.
Voor dat mensen denk help! Het gaat alleen om de abortus variant

Abortus variant is minder erg?? Zo kont je bericht wel op mij over iig.

Hoe lang kan zo'n uitbraak duren? Ik heb over 6 weken een keuring

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:54

eilleen333 schreef:
Enten heeft voor zover ik weet geen zin. Alleen als je een drachtige merrie hebt, om abortus te voorkomen. Tegen de dodelijke neurologische variant kan je sowieso niet sluitend vaccineren.
Nu vaccineren is ook een risico omdat je de afweer van je paard dan een tik geeft wardoor hij zelf minder goede afweer heeft tegen het virus.

Ik ent zelf niet, en hoop dat mijn stalgenoten het niet meenemen van wedstrijden. Gelukkig staat mijn paard dan weer in een groep die het erf nooit afgaat. De paarden die wedstrijden lopen staan 50 meter weg, dus ik hoop er geen problemen mee te krijgen. Maar ja, zeker weten doe je het niet natuurlijk..

Ja... die heb ik dus.
Moet ik nu dus enten?!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:56

Marga schreef:
De nieuwe update kwam wat eerder dan einde van de middag en staat er nu (datum ook maar gelijk goed gezet):
Sammie @ [VN] Rhino uitbraak in Nederland *Update 3 maart 2012 14.05 uur*

Is het mogelijk om dat topic zo te maken dat ie bij een update ook in je eigen berichten omhoog komt? Ik heb hem gestipt, maar hij staat zo laag dat een wijziging niet opvalt. Wel handig nu.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:57

Ook al zou je gewoon naar buiten kunnen volgens de DA's
Ik (en de rest vd stal) neem mijn verantwoordelijkheid!
ALLES blijft binnen de hekken.

Niemand vreemd komt bij ons het terrein op.
Uitstapjes en buitenritten doen we niet meer.
Neem liever het zekere voor het onzeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:58

Veulen84 schreef:
Marga schreef:
De nieuwe update kwam wat eerder dan einde van de middag en staat er nu (datum ook maar gelijk goed gezet):
Sammie @ [VN] Rhino uitbraak in Nederland *Update 3 maart 2012 14.05 uur*

Is het mogelijk om dat topic zo te maken dat ie bij een update ook in je eigen berichten omhoog komt? Ik heb hem gestipt, maar hij staat zo laag dat een wijziging niet opvalt. Wel handig nu.

Dat zou ik ook graag willen :j

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:58

Veulen84 schreef:

Het topic staat als sticky helemaal bovenaan op VN, dus zou is heel makkelijk terug te vinden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:59

blauwdruivje schreef:
Verder hebben veel paarden in Nederland het virus al latent (slapend) in zich, maar worden er niet ziek van. In Heumen/Berg en Dal heerst bijvoorbeeld een ander rhinovirus dan in Driel. Deze bedrijven hebben elkaar dus niet besmet. Dat ergens op een stal weer rhino komt, hoeft dus zo te zijn dat het besmet is door een ander bedrijf of doordat er mensen op bezoek kwamen. In de meeste gevallen ontstaat het doordat een paard dat het virus al lang bij zich heeft, ziek wordt. Dus een paniek 'het virus gaat nu het hele land door' is niet nodig en overdreven. Natuurlijk moet je als je van stal naar een andere stal gaat, verstandig handelen, door bijv. kleding te wassen etc. En in een straal rond 30 km van het besmette bedrijf moet je wel extra voorzichtig zijn. Maar eigenlijk zou je normaal ook daarmee voorzichtig moeten zijn...

Eindelijk een verstandig woord :). Het is ook niet nodig om over besmet gebied te praten of met vingertjes te wijzen wiens schuld het zou kunnen zijn dat er ergens een paard ziek is geworden. De meeste paarden zijn alangl besmet met het virus en daarom moet je altijd voorzichtig zijn.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:59

Giolli schreef:
eilleen333 schreef:
Enten heeft voor zover ik weet geen zin. Alleen als je een drachtige merrie hebt, om abortus te voorkomen. Tegen de dodelijke neurologische variant kan je sowieso niet sluitend vaccineren.
Nu vaccineren is ook een risico omdat je de afweer van je paard dan een tik geeft wardoor hij zelf minder goede afweer heeft tegen het virus.

Ik ent zelf niet, en hoop dat mijn stalgenoten het niet meenemen van wedstrijden. Gelukkig staat mijn paard dan weer in een groep die het erf nooit afgaat. De paarden die wedstrijden lopen staan 50 meter weg, dus ik hoop er geen problemen mee te krijgen. Maar ja, zeker weten doe je het niet natuurlijk..

Ja... die heb ik dus.
Moet ik nu dus enten?!

DA bellen voor overleg.
Nu enten lijkt me nu niet verstandig omdat je toch altijd een levend (al dan wel verzwakt) vaccin inspuit.
Maar weet niet wat wijsheid is met drachtige merries. Dat zou ik even overleggen als ik jou was.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:00

opisop_shop schreef:
nienschaap ik ben benieuwd naar bevindingen, als het ook richting Drenthe/Groningen komt, dan komt het wel erg dichtbij! Welke omgeving is dit?

Vooralsnog zijn hier denk ik geen wedstrijden afgelast, maar hoe gaan de Groningers hiermee om?

In Groningen zijn ook wedstrijden afgelast, o.a. Nieuw Pekela.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:01

en gewoon influenza enten dan, dat is ook een vaccin wat soms weer op de weerstand slaat.
Is het verstandig om dat nog wel te doen, of moet je dat ook uitstellen?

Ik was al aan het rondzoeken elfje, maar zag behalve die geen afmeldingen (ja eentje maar dat was ivm te weinig deelname).