[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:25

Weten jullie eigenlijk of hormonen van hengstigheid uitmaken bij het testen op IR?
Voorgaande jaren zag ik haar pas hengstig als ik haar echt bij de hengst zette.
Momenteel reageert ze ook al op 'vreemde' pony's.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:29

Overigens hier wordt morgen geprikt. Tegen het middaguur.
Ik denk dat ik haar 's avonds al wat geweekt hooi geef en in de ochtend weer. Of alleen in de ochtend.Naar wat ik lees moeten ze minimaal vier uur voor het prikken hooi eten en zouden ze zelfs mogen eten tot de dierenarts er is.

Normaal krijgt ze 2x per dag een strookje gras en verder is er wat stro te knabbelen.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:13

hier is er vanmorgen geprikt..
alles ging netjes na het prikken in een piepschuimbak met koelelementen...

daarna wilde de VA snow nog zien lopen omdat ik zei dat hij niet lekker liep... ja hoor hij is hoefbevangen |(
nu is de uitslag dus nog niet helemaal betrouwbaar omdat de waardes omhoog gaan door de bevangenheid...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:58

Ai toch, jij hebt precies ook al wat tegenslagen gekend met je paardjes. Ik ken dat gevoel... :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:41

mister vetje!
Afbeelding
Afbeelding

duidelijk te zien dat zijn koker flink dik is, de vetjes en dikke nek zie je zitten.
en zijn ogen zijn beiden dik en rood,(krijgt hij nu druppels voor)hij is sjaggerijnig,maar wil in de bak wel lopen gelukkig :j
op de foto's komt het niet duidelijk naar voren,maar hij is echt moddervet :\

nu zit ik te twijfelen of ik hem een drainage kuur geef of misschien toch eens die gluco balance proberen?
hij staat sinds vrijdag op een ander stukje,wat echt wel schraal is

ben wel benieuwd hoe de rest van de paarden er hier nu uitziet
ik hoorde van de veearts afgelopen vrijdag al dat ze echt veel paarden in behandeling hebben die hoefbevangen zijn en problemen hebben door het veel te veel aan gras

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:07

Hier gaat het nog steeds goed. Paard loopt met graasmasker op de wei en op dit moment gaan ze voor 9 uur 's ochtends vanuit de paddock de wei in met zowel kort gras, middellang gras en oud uitgebloeid lang gras (IR merrie en te dikke ponymerrie met graasmaskers), kunnen zelf heen en weer lopen ivm de dazen en vinden dan gemaaid lang gras in de inloopstal en de bakken in de paddock voor wanneer ze de wei uit vluchten (ongeveer 1 grote kruiwagen voor 4 dieren) en dat moeten mijn merrie en de ponymerrie door hun graasmasker zien te wriemelen. Kost dus wel meer moeite dan grazen op de wei. Dan rond een uur of 20:00 gaan ze weer in de paddock, nu zonder graasmasker en eten ze de restjes van het gras op. Dan later op de avond weer 1 kruiwagen lang gras delen en een hooinet met een halve plak stro en een klein plakje hooi voor de nacht.

Ik houd de hals, voeten en het gewicht van mijn merrie goed in de gaten, maar tot nu toe valt ze nog steeds (heel langzaam) af. Ze weegt nu volgens het meetlint zo'n 60 kilo minder dan in november vorig jaar toen ze alleen voordroog kreeg 4x per dag. We zitten nu volgens het lint op 561 kg en ze is 1,64 hoog. Ik hoop op een hele droge nazomer met zo lang mogelijk weideseizoen... Dat graasmasker zorgt er voor dat ze veel minder gras binnen krijgt en ook minder voordroog bijgevoerd hoeft te worden, terwijl ze veel minder uren zonder eten hoeft te staan. Scheelt veel sjaggie momenten, elke keer als je kwam voeren had ze honger en joeg ze de anderen met tanden en benen de stal uit, nu heb ik maar 1 sjaggie moment 's avonds bij de laatste hooibeurt en de rest van de dag heeft ze bijna de hele tijd wel kleine beetjes om te eten en veel meer beweging dan stil staan bij een hooinet zoveel uur per dag...

Ik kan me wel voorstellen dat er teveel gras is, maar het lijkt me dan dat je de paarden minder snel omweid of dat je ze met strookbegrazing een kleinere strook bij geeft?
Ik hoop dat de hoefbevangenheid ons dit jaar overslaat, doe mijn best verstandig met het gras om te gaan qua uren weidegang/paddock, tijd van grazen en manier en hoeveelheid van bijvoeren voor de nacht.

Sterkte met je paard, balen dat hij toch hoefbevangen is.

@Ellepel, die pony van jouw heeft zeker ook een dikke laag vet op de ribben? Heb hier een pony staan, Welsh K, die ook vetzucht heeft, die leek wel bijna vierkant, die vreet zich ook moddervet als je haar gang laat gaan, zelfs met beperkt aantal uren weidegang! Helaas gaat het vet er veel moeilijker af dan het er aan komt. Die pony valt nu eindelijk af dankzij dat graasmasker, maar beweging is voor haar ook echt noodzakelijk. Hoe meer en langer, hoe beter!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 06:06

hij staat 24/op het gras....maar dan wel op een heel groot stuk :j
maar we hadden geen kale stukken, echt overal stond gras, en het land van hem werd wel redelijk kaal,maar dat schoot ook niet op.
dus nu toch maar een apart stukje gevonden waar hij samen met een andere pony staat die ook zowat vierkant is.
beweging geven gaat nu gelukkig wel weer goed,maar ap heeft een tijd minder gedaan door al zijn kwaaltjes.

wel fijn dat jouw dier het met graasmasker zo goed doet :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:24

Ipv graasmasker merk ik hier met strookbegrazing. Afhankelijk van de graskwaliteit en lengte komt er iedere dag of om de dag een stukje bij zodat hij ongeveer een uurtje of 4 nieuw gras heeft en de rest van de dag moeite mag doen. Dat werkt beter.

Op dit moment valt hij ook vrij vlot af, iets te ondanks dat hij rijker hooi krijgt. Vooral aan zijn koker kan ik het zien. De zijkant zie je weer buiklijn, alleen zijn hangbuik blijft. Maar dat kan ook vulling zijn.

Het gras waar hij nu op staat is het koeienpad dat weer kaal moet. Wat erbij gezet wordt is bijna een meter hoog volledig onbemest gras waar niet veel eiwit en suikers inzit. Dit in combinatie met 2 e snee en een beetje 1 e snee per dag ipv het graszaad hooi dat hij hiervoor kreeg met wat 2 e snee hooi. Wel 3 keer per week wat extra magnesiumoxide erbij.

Is het koeienpad weer kaal verhuisd hij weer naar de echte wei. Daar komt een ministukje per keer bij omdat hij daar van dichtgroeit in record tijd. Zelfde gras alleen later ingezaaid en achter de schuur totaal ander resultaat.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:03

Hier voer ik normaal tweemaal op een dag een strookje lang uitgebloeid gras, dat gaat prima.
Als ik ze op een groter stuk kort gras heb komen ze er na een uur al opgeblazen uit.

Straks komt de veearts, dus ze staan nu geweekt hooi uit driedubbele netten te eten.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:43

Ik zal ook eens een foto plaatsen, pfff om ter vetst :o

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:54

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:58

oeps....ietwat opgeblazen :o

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:09

Dyonne schreef:
Hier voer ik normaal tweemaal op een dag een strookje lang uitgebloeid gras, dat gaat prima.
Als ik ze op een groter stuk kort gras heb komen ze er na een uur al opgeblazen uit.

Straks komt de veearts, dus ze staan nu geweekt hooi uit driedubbele netten te eten.

Kort gras en dan zonder graasmasker gaat hier ook niet goed. Vooral niet 24/7, zo is ze vorig jaar tegen het bevangene aan geraakt (zag ik toen niet aankomen) en toen met een nacht in de normale wei was het ineens helemaal mis.
Blijkbaar zat er zoveel suikers in dat korte gestreste gras dat ze daar heel sterk op reageerde. Met graasmasker zijn we nu het opgeblazene eigenlijk helemaal kwijt.

@Ellepel, dan was dat stuk wei eerst gewoon te groot.
De staleigenaar had het eventueel ook eerst wat kunnen maaien of ze achter andere paarden aan kunnen weiden. Er is op zich best wat mee te doen, maar dan moet je wel een beetje creatief willen zijn.

Ik maai nu het lange gras op de paden en volle stukken met de bosmaaier zodat ik dat gedoseerd bij kan geven 's nachts (en overdag in de tijd dat ze last hebben van de dazen) want ik durf ze niet de hele nacht op de wei te laten ivm die IR en obesitas van die pony (die pony is niet van mij maar van vriendin in pension) en nu kan ik kijken hoeveel gras goed gaat en wat te veel is.

Dat scheelt ook weer met het gras op de paden, dus als ik ze dat er straks bij geef, is dat ook minder in 1 keer.

Ik vind het al super dat mijn merrie zoveel uren op het gras kan blijven zonder zichtbare problemen want vorig jaar leek het er op dat ze nooit meer echt op de wei zou kunnen staan. De laatste 2 jaar voor haar hoefbevangenheid was ze al enorm opgeblazen na 4 tot 6 uur op een normale graswei. En daar had ze toen ook wel last van met winderigheid, en eerst uit moeten buiken voor aan het werk te kunnen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:10

iana, die is inderdaad wel flink gevuld.

Joyce, dat is wel heel goed! Ik ben ook heel blij dat mijne op gras kan. Maar dat gras is ook niet beter of slechter dan het hooi wat ik heb volgens mij.

Vanmorgen is mijn pony geprikt op IR, ben erg benieuwd. Al werd al gezegd dat ookal wordt ze niet IR getest, ze het wel kan zijn.
Zo ziet ze eruit
Afbeelding

Afbeelding

Kreeg wel te horen dat ze op zich goed was qua gewicht. Van mij mag er wel wat af, maar ik vond het toch fijn om te horen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:18

Bij mijn paard is anderhalf jaar geleden IR geconstateert. Toen was ze erg ziek.
Intussen zijn we al al die tijd aan het behandelen met glucobalance, op voeding letten en meer beweging geven. Ze is er dan nu ook al veel beter aan toe dan verleden jaar, gelukkig maar!
Nu ziet ze er zo uit, al een stuk beter dan wat het ooit geweest is maar er mogen zeker nog kilootjes af! :o
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:15

iana schreef:

zo! die is ook lekker rond zeg :P

dyonne,die van jou schud toch ook?
en heeft toch ook last van eczeem?
zitten we bij elkaar in hetzelfde aantal topics :))
en nee dat is niet om te lachen,maar wel heel toevallig.
ik vind haar ook best mooi op gewicht

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:41

Ja, ze schudt ook. :j
Ze heeft volgens mij geen eczeem, maar wel jeuk. Maar ik denk dat dit bij de IR hoort.
Ze schuurt gelukkig geen manen eraf.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:45

Hoi Allemaal,

Mijn hengst heeft een aantal jaar geleden een JKK vergiftiging opgelopen, en heeft hiervoor een aantal jaar onder behandeling gestaan (het laatste jaar van zijn ziekte bij Eric Laarakker). Een symptoom van zijn zieke lever waren extreme (plotselinge) gedragsveranderingen. Nu ging het de laatste 9 maanden weer goed met hem, en leek het alsof ik mijn oude paard weer terug had. Nu zijn hier op stal de paarden een paar weken terug op het gras gezet, en plotseling begonnen die vreemde gedrags veranderingen weer. Ik dacht dat de lever misschien moeite zou hebben met het afbreken van de suikers/eiwitten uit het gras en dat het daardoor kwam. Voor de zekerheid mijn paard dus van het gras gehaald, en weer een afspraak gemaakt bij Eric Laarakker.

Gister zijn we dus geweest, en tot mijn verbazing was zijn lever gewoon weer in orde maar bleek hij ineens last te hebben van insuline resistentie! Het (te veel) aan suiker binnen krijgen door het gras veroorzaakte bij hem de gedragsveranderingen (paniek of agressie aanvallen). Nu heb ik mij gisteravond een beetje ingelezen over IR, en ben ik toch met een aantal vragen komen te zitten die ik gister bij de DA vergeten ben te vragen.

Bij oorzaken zie ik veel staan:
- overgewicht
- te rijk dieet
- te weinig beweging

Nu gaf ik mijn paard al een suiker en eiwit arm dieet om zo veel mogelijk zijn lever te ontlasten.
Beweging krijgt hij genoeg, en overgewicht heeft hij alles behalve. Waar zou het dan door kunnen komen??
Is het dan toch misschien een kettingreactie door die lever die een hele tijd slecht heeft gefunctioneerd? Hij is ook naar een andere stal verhuist waar hij nu 3x p.d. ruwvoer krijgt ipv. onbeperkt ruwvoer. Zou dat er misschien iets mee te maken kunnen hebben?

En wat zou ik nu kunnen doen om hem zo veel mogelijk te kunnen helpen?
Ik heb al gelezen dat het beter is om vaker kleine portie's te voeren, dus dit ga ik doen.
Maar wat kan ik nog meer doen? hij gaat al niet meer op het gras, en krijgt voldoende beweging.

Alvast bedankt voor jullie advies!

hier een foto van mijn paard:

Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:04

Julez, hebben ze bij Laarakker ook verteld wat de IR veroorzaakte? Dus waarom de alvleesklier zijn werk niet goed doet? Gras/suikers is niet altijd de aanleiding namelijk.
Die gedragsverandering zou kunnen komen door de afvalstoffen die hij niet kwijt kan.
Maar ik zou zeker nog even de arts bellen die hem heeft behandeld.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:10

Ik ga ook zeker nog even bellen ja, maar zijn arts was vandaag niet aanwezig dus ik denk ik vraag het even op bokt :) .
Ze heeft niet gezegd wat precies de IR bij hem veroorzaakt, en ben zelf ook vergeten dit te vragen. Bedankt in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:20

waar voeren jullie een (eventueel) supplement doorheen?
ik geef marstall wiesencobs maar meneer eet het maar matig,vind dit makkelijk omdat ik het wat week..
ik voer magnesium bij.
pony valt langzaamaan wel wat af,maar hij blijft mega chagrijnig,en strak/gespannen in de spieren.
(zaterdag komt er een masseur).
ook schrikkerig en rennerig weer..

eerder gaf ik een piepklein scheutje appelsap door de wiesencobs om eten aan te moedigen,maar hier zit weer suiker in..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:22

ik geef de subli dieetmix.
is heel mooi om supplementen mee te mixen en appie eet het ook graag.
voordeel ook dat er dus geen granen inzitten,voor mij de hoofdreden om he te voeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:24

ik wil ook sowieso zonder granen.
voer jij de dieetmix wat nattig dan,anders stuiven de supplementen er af toch?

edit:hier iemand die magnesium chelaat voert?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:56

ik ook, 2 pavo vital maatbekertjes subli dieetmix met een handje luzerne voor de extra volume en meng er ook een scheut water doorheen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:58

ik pak een emmer,doe daar een beetje water in,(half kopje denk ik)dan de supplementen en als laatste meng ik de dieetmix erdoor.
dan plakt het overal wel aan en gaat alles schoon op :j

ik ben even aan het kijken,stalgenootje is bezig met een nieuw supplement wat via van Benthem beschikbaar komt.
ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen, en misschien stap ik daar ook wel naar over.
is vloeibaar,dus sowieso al makkelijker te mengen :j