[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:03

ellepel schreef:
moet straks maar es even met stalbaas om de tafel...wij hebben een weiland waar een hele grote plas in ligt.
wil die sowieso graag kwijt in verband met eventuele leverbot?

Lopen er ook schapen of runderen op het weiland (of hebben die erop gelopen)? Want alleen dan kunnen leverbotten aanwezig zijn.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:24

jammer, dit hoeft niet perse, je kunt beter opletten of jouw weiland ook bewoond wordt door het leverbotslakje. dit slakje is tussengastheer voor de leverbotparasiet en wordt door onze paarden gewoon opgegeten met een hap gras. als het gras vochtig genoeg is voor dit slakje is het ook geschikt voor onze mugjes. ze houden beide niet van droog, meestal vind je ze langs greppels en sloten in wat langer gras. als beste bestrijdingsmiddel geldt dan ter voorkoming van, het regelmatig maaien van te lange vegetatie en het maaisel zo snel mogelijk afvoeren en niet opvoeren. s'ochtends vroeg plakken ze nog wel eens op je laarzen vast als je de slootkant uitloopt, wie zich erg grote zorgen maakt kan de berichten over leverbot bij schapen volgen.
of overleggen met je da of de gezondheidsdienst over een aangepast wormbestrijdingsprogramma.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:30

Wat een informatie weer hierzo, pfff :list:
Hele dagtaak aan lezen erbij bijna haha

Hier is nog steeds alles heeeeeeel rustig! Vliegjes zat, maar ze slaat er zelfs niet naar :=
Erg vreemd allemaal.

Afijn, deken en drainage liggen startklaar.

Lizza_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:06

Hallo Allemaal,

Ik lees eigenlijk niks over het paarden borstelframe. Deze gebruiken wij. Vatigon heeft last van eczeem en had de neiging zich compleet kapot te schuren. Nu we de borstel gebruiken kan hij zich verantwoord schuren, het geeft hem echt verlichting. Wij kopen het borstelframe bij de paardendrogist.

Echt een aanrader, maar het geneest het eczeem niet! Het is puur voor het genot van het paard en als hij zich dan toch schuurt, dan liever tegen een lekkere borstel, toch?

Succes iedereen!

mirror666

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:12

de mijne heeft geschuurd...
maar dat was om pluis kwijt te raken geloof ik.. := heb zijn staartje gewassen met babyshampoo :)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:31

Hopeijk valt het allemaal mee dan naaltje :)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:32

Lizza_horse schreef:
Hallo Allemaal,

Ik lees eigenlijk niks over het paarden borstelframe. Deze gebruiken wij. Vatigon heeft last van eczeem en had de neiging zich compleet kapot te schuren. Nu we de borstel gebruiken kan hij zich verantwoord schuren, het geeft hem echt verlichting. Wij kopen het borstelframe bij de paardendrogist.

Echt een aanrader, maar het geneest het eczeem niet! Het is puur voor het genot van het paard en als hij zich dan toch schuurt, dan liever tegen een lekkere borstel, toch?

Succes iedereen!

Vind 'm zo achtelijk duur. Iets met een bezem tegen de hooiruif aanhangen bijvoorbeeld zou toch een veel goedkopere oplossing moeten zijn?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:01

woei, mijn rambo deken is vandaag al binnengekomen :)) *\o/* hij ziet er erg degelijk uit.. ben erg benieuwd, ga hem morgenvroeg passen want moet zo nog gaan werken bij de gamma :+

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:12

moniekk schreef:
woei, mijn rambo deken is vandaag al binnengekomen :)) *\o/* hij ziet er erg degelijk uit.. ben erg benieuwd, ga hem morgenvroeg passen want moet zo nog gaan werken bij de gamma :+

Heb jij ook de sweet itch? Valt erg groot! Ik heb een 1,90 voor mijn paard van 1m75 die normaal een 205 heeft. Dus even passen met een deken eronder anders kan je hem misschien niet meer ruilen als dat nodig mocht zijn.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:16

Op de vorige pagina hadden jullie het over dat de vliegjes het lastig vinden om door barrieres heen te komen. Ik smeer vaak klein op haar buik als die helemaal kaal is. Als ik dit regelmatig doe en het regelmatig schoonmaak heeft ze de rest van de zomer geen last meer van haar buik. (Als ik dit de hele zomer blijf doen dan he)
Op staart en manen heeft dit geen zin aangezien je niet goed kan smeren met al die haren.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:58

Borstelframe vind ik ook belachelijk duur. In de oude stal van mijn oudste merrie hadden we destijds een oude harde grondbezem opgehangen met een paar flinke bouten. Heerlijk vond ze dat (maar zij heeft dan weer geen ZE) en een stuk goedkoper dan zo'n borstelframe.
Hier ze je 'm wel op de achtergrond hangen:
Afbeelding Dunla die trouwens net geboren was ;)

Gisteren hier een exceemdeken voor Dunla opgehaald.
Maar ik moet zeggen dat sinds we haar vorige week eens flink gewassen en gescrubd hebben dat ze geen schilfertjes/roos meer heeft terug gekregen en ook nog niet schuurt :)
En gisteren ook maar gelijk nog een fles tea-tree shampoo gehaald. Kan nooit kwaad omdat op voorraad te hebben.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:34

Ik vind zo'n borstelframe ook maar niets.
Maar halen jullie de dekens op stal eraf? Shadow staat in een open stal.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:57

Dunla heeft de deken (nog) niet op.
Ik weet wel dat een vriendin van me bij haar excemer de deken pas eraf haalt als het donker is. Het paard gaat dus met deken + hoofdkap op in stal. Hoofdkap gaat wel gelijk af maar deken pas later.
Maar 'men' zegt toch ook dat de mugjes de stal niet inkomen? Ongeacht open of dichte stal?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:42

ik vind de rambo sweet itch juist normaal vallen. Ik heb een 6.3 (190) voor mijn ruin van 1.65 die kort is in zijn frame.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:48

Ook op stal heeft mijn pony haar deken op. Deken af kan alleen als de stal echt goed af te sluiten is zodat er geen vliegjes binnen kunnen komen.

Ik heb een schuurmat (goedkoper en werkt top) hangen... 2 trouwens. En verder hebben we zelf bezemkoppen op gehangen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:51

Hmm, ik heb een open stal. Het is een hoekstal, beide kanten open. Ophouden denk ik dus. Zal eens kijken hoe mijn stalhouder het doet, heeft zelf ook een paard met eczeem.

AngelsDitch: Heb je mijn post over de kruiden nog gelezen?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:57

@angelsditch; schuurmat? :) info + foto? :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:15

appie komt helemaal niet op stal in de zomer, die blijft lekker buiten :D

Afbeelding

Afbeelding

:D en nu overdag staat hij lekker een paar uur zonder deken, als ik op stal komt gaat die er af en mag hij lekker even in de blub rollen :D

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 06:26

in principe gaan de mugjes niet graag gebouwen in, is tot nog toe de aanname, de raadgevingen die je tegenkomt spreken dit deels al tegen, je wordt meestal geadviseerd de openingen af te sluiten met fijn gaas. andere bronnen noemen de beste stalplaats voor een eczemmer ergens midden in een rij, zo ver mogelijk van deuren. bij koeien is wel aanwezigheid in de stal aangetoond en tot nog toe neemt men aan dat deze mugjes met de koeien mee naar binnen komen, er is veel twijfel of de mugjes de winter binnen in (moderne) koeienstallen kan overleven en misschien zelfs kan voortplanten. hoe meer open, hoe kleiner het verschil met buiten, dus openfrontstallen en buitenboxen lopen meer risico op 'per ongeluk' binnenvliegen, voor paardenstallen met gootjes en opvangputjes zou best hetzelfde kunnen spelen als ze nu in koeienstallen onderzoeken.

de invloed van deze minimugjes staat nu hij, of beter zij, ook andere bedreigende ziekten kan overbrengen sterk in de belangstelling, de ziekte blauwtong heeft als zoveel economische schade opgeleverd, dat het interesant is geworden, ook in nederland zelf, onderzoek te doen. ook zal het best wat meer prikkels opleveren om ook betere of misschien zelfs heel andere bestrijdingsmiddelen te ontwikkelen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:17

hier blijft de deken dus ook fulltime op :) pony gaat niet binnen (naja.. dat mag hij zelf uitzoeken ;) inloopstal :) )

ap ziet er goed uit ellepel! :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:34

tug schreef:
in principe gaan de mugjes niet graag gebouwen in, is tot nog toe de aanname, de raadgevingen die je tegenkomt spreken dit deels al tegen, je wordt meestal geadviseerd de openingen af te sluiten met fijn gaas. andere bronnen noemen de beste stalplaats voor een eczemmer ergens midden in een rij, zo ver mogelijk van deuren. bij koeien is wel aanwezigheid in de stal aangetoond en tot nog toe neemt men aan dat deze mugjes met de koeien mee naar binnen komen, er is veel twijfel of de mugjes de winter binnen in (moderne) koeienstallen kan overleven en misschien zelfs kan voortplanten. hoe meer open, hoe kleiner het verschil met buiten, dus openfrontstallen en buitenboxen lopen meer risico op 'per ongeluk' binnenvliegen, voor paardenstallen met gootjes en opvangputjes zou best hetzelfde kunnen spelen als ze nu in koeienstallen onderzoeken.

de invloed van deze minimugjes staat nu hij, of beter zij, ook andere bedreigende ziekten kan overbrengen sterk in de belangstelling, de ziekte blauwtong heeft als zoveel economische schade opgeleverd, dat het interesant is geworden, ook in nederland zelf, onderzoek te doen. ook zal het best wat meer prikkels opleveren om ook betere of misschien zelfs heel andere bestrijdingsmiddelen te ontwikkelen.

dat is waar ook...die krengen brengen blauwtong over.....dan moet het mugje wel besmet zijn....
mijn stallen zijn ook vrij open/luchtig....wel donker....ik zie ze soms daar zelfs...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:12

ja ziet er wel goed uit he?
mooi staartje,mooie maantjes :D
hij is alleen nog steeds te dik,maar hopelijk op zeer korte termijn een passend zadel en dan kunnen we voorzichtig aan weer kilometers maken en dan gaat er hopelijk wel weer wat af

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:55

Staat Ap dan al onder de deken ellepel?

Hier is nog alles chil

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:59

Hallo,

Ik ken een friese merrie met zeer erge zomerexzeem.
Het is zelfs zo erg dat ze ong. rind mei naar de kwelder in noord-holland moet! in drenthe lukt het gewoon niet.
exzeemdekens maakt ze met haar maatje kapot. Weten jullie iets?

gr. emma

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:05

CarolShadow schreef:
Staat Ap dan al onder de deken ellepel?

Hier is nog alles chil

hij staat nu nog onder zijn regendeken.
ik wil nog even wachten tot de temperaturen wat hoger zijn.
kijk ik kan niet verwisselen en stalhoudster doet dat ook niet voor me.
mocht het zo uitkomen met het weer dan kan ik wel zijn eczeemhals aan de regendeken zetten hoor,maar ik wacht dus nog even af.

emma:
wij hebben ook een eczeempaard op stal die altijd gaat staan kriebelen bij andere paarden en die bijten dan per ongeluk haar deken kapot.
vrees dat daar weinig aan te doen is dan het paard alleen te zetten'?