Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:07

Illo heeft sinds gisteravond een ontsteking/abces in zijn lymfeklier onder zijn kaak. Hij staat nu op de antibiotica. Hij had vanmorgen koorts 38.9, maar vanavond was het weer gezakt naar 37.5. Komt waarschijnlijk door de Cushing zei de DA. Hebben jullie hier ervaring mee?

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:23

Hallo,

Ik lees al een tijdje mee in dit topic!
Mijn paard heeft alle symptomen van cushing,lange krullerige vacht,veel plassen,overmatig zweten,vetbulten boven de ogen.
Hij is nu voor de tweede keer hoefbevangen,nu erger dan de vorige keer.Hij staat op de metacam en tranquigel.

In januari is hij getest door middel van eerst bloed af te nemen en iets in te spuiten en 2 uur later terug te komen voor weer te prikken(weet iemand hoe deze test heet)Je hebt er verschillende heb ik begrepen.

Uit de test is gekomen geen cushing! Wel iets verhoogd cortisol ,maar niet cushingwaardig.
Ik vond dit erg vreemd...gezien zijn symptomen..hoe betrouwbaar zijn deze testen?

Afgelopen woensdag werd ie weer erg hoefbevangen...de veearts die toen kwam zei hij heeft zeker wel cushing..ze wilde pergolide geven,maar moest eerst overleggen met de andere artsen...die willen hem echt niets voorschrijven zolang de test zegt geen cushing.

Wat moet ik hier nu mee?

Hij krijgt al geen krachtvoer meer sinds december en sinds vandaag droog hooi..

Nu zeggen ze wel van ja als hij wel cushing heeft kan je hem gerust kuilgras geven ,want dan komt de bevangenheid door de cushing.
Maar het werkt toch wel mee om hem nu zo zonder kuilgras enzz te zetten,zodat het misschien minder snel kan terugkomen?

Op dit moment wil hij absoluut zijn stal niet uit..ik zit te denken om nat zand in zijn stal te leggen voor de koeling..

Ik zou graag tips willen krijgen van jullie,mag ook per Pb.

Wie heeft bijvoorbeeld nog meer laten testen en waar uitgekomen is dat het paard het niet heeft,en wel alle symptomen heeft?

Firegurl

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:32

Wie is er bekend met Lamicur geven tijdens hoefbevangenheid en erna?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:30

Ik denk dat je de dexatest hebt gehad, maar dan moet de dag erna voor de tweede keer geprikt worden, altans zo is het bij de mijne gedaan.
Ik zou dan toch ook wel met de pergolide gaan beginnen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:36

Volgensmij zei mijn dierenarts toendertijd dat de dexa test een betrouwbaarheid heeft van ca 80%. Volgens mijn dierenarts hier (ik ben verhuisd) is de dexa test zo'n beetje de gouden standaard voor cushing.. tegenstrijdig dus die twee antwoorden. Maar ik zou in dat geval met pergolide starten en een termijn stellen (bijv. 3 maanden) waarop opnieuw urine getest kan worden of op basis van de symptomen beoordeeld kan worden.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 23:46

Lamicur van Simicur?
De chronisch bevangen pony van m'n zusje hebben we een aantal jaar Lamicur en Digesticur gegeven ... geloof dat het iig niet slecht heeft gedaan. Apart was dat op de momenten dat ze een 'aanval' had, ze ook veel meer behoefte aan de Digesticur had.

De eigenaar van Simicur vond het interessant en kwam vaak zelf de jerrycans Digesticur en flesjes Lamicur en andere cur-en bij ons brengen :)

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:59

Ik denk dat het niet de dexatest was maar een andere,bij deze werd er 2 uur later weer geprikt..
Ik wou dat ze pergolide gaven,maar ze willen echt in het bloedonderzoek zien dat hij cushing heeft.
Zo moeilijk dit....Hij heeft alle symptomen.

Klopt ja van simicur!
Is het verstandig om de digesticur er ook bij te geven?
Hij krijgt al 1,5 jaar equimins diamond omega ...zit ook msm en verschillende vitaminen in.
Heb hem 2 maanden op provarium breeding gezet,dit deed echter niets voor hem ,het leek zelfs wel dat hij er duf van werd.Na te stoppen was dit over.Wellicht dat het bij andere paarden wel goed werkt!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:18

Weet niet wat die equimins diamond omega is ... maar die pony van ons heeft een aantal jaar gewoon de lami- en digesticur samen gekregen :) Allicht kun je het bij Simicur vragen?
Maar of dat zal 'werken' als de hoefbevangenheid v/d Cushing komt .. daar durf ik niets over te zeggen.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:44

Het is nu zeker...
Valentijn heeft Cushing.
We hebben net de uitslag gehad en waarden waren weer flink gestegen.
Het is de bedoeling nu te gaan starten met medicijnen. De dierenartsen gaan nu overleggen over welke medicatie etc. Maar ik heb nog een vraag aan jullie.
Welke (merk) medicijnen raden jullie mij aan?

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:36

@tinne..... heb je al een reactie van de DA gehad over de kosten van de medicijnen?

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:30

Ik meld me ook weer even. Indy heeft nu ruim 4 weken zijn medicijnen (pergolide) en het gaat best goed met hem! Hij is gemoedelijker en zit duidelijk beter in zijn vel. Dit is zo ontzettend fijn om te zien na een slechte periode van 4 maanden. Ik moest trouwens 20 euro betalen voor 30 tabletten van 1mg.

Firegurl schreef over het duf worden van Provarium breeding die ervaring heb ik ook daarmee. Ik heb hem dit gegeven voordat de diagnose gesteld werd, aangezien ik iets voor hem wilde doen. Maar had ook het idee dat hij er duf van werd.
Ik heb nog een hele emmer staan trouwens, als iemand interesse heeft, PB me dan even. Je mag het hebben tegen verzendkosten.

De dierenarts vond het trouwens niet meer nodig om nog een bloedtest te doen na zijn urinetest aangezien er een extreem verhoogd cortisol gehalte was en hij alle uiterlijke symptomen had. Deze had ik wel eerder gedaan in oktober, maar daar kwam ook geen cushing uit.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:24

Ik heb een mail naar een kliniek gestuurd met mijn verhaal van de cushing,kijken wat zij te zeggen hebben erover...
Ik vind het gewoon te link om hem weer te laten testen ivm zijn hoefbevangenheid.Je kan bij hem echt op het uiterlijk afgaan namelijk..
Kent iemand equimins diamond omega supplement?
Hier zit ook msm in,of is het verstandiger om over te gaan op alleen msm of magnesium?

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:42

Firegurl schreef:
Ik heb een mail naar een kliniek gestuurd met mijn verhaal van de cushing,kijken wat zij te zeggen hebben erover...
Ik vind het gewoon te link om hem weer te laten testen ivm zijn hoefbevangenheid.Je kan bij hem echt op het uiterlijk afgaan namelijk..
Kent iemand equimins diamond omega supplement?
Hier zit ook msm in,of is het verstandiger om over te gaan op alleen msm of magnesium?

Ben benieuwd wat de kliniek terug stuurt.
Ik denk dat de kliniek bloed wil prikken om te kijken wat de waarden nu zijn zodat ze weten hoeveel mg peroglide ze moeten geven. Vanmorgen komt bij Valentijn ook de dierenarts bloed afnemen terwijl er uit de urine test al Cushing is gekomen. Ze willen dan nog een andere waarden testen, dan starten we meteen met peroglide (0,75 mg) en over 6 weken word er weer bloed geprikt, dan kunnen ze zien of de waarden gedaalt zijn en of de hoeveelheid peroglide voldoende werkt.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:46

Indy1990 schreef:
Ik meld me ook weer even. Indy heeft nu ruim 4 weken zijn medicijnen (pergolide) en het gaat best goed met hem! Hij is gemoedelijker en zit duidelijk beter in zijn vel. Dit is zo ontzettend fijn om te zien na een slechte periode van 4 maanden. Ik moest trouwens 20 euro betalen voor 30 tabletten van 1mg.

Wat fijn zeg dat het goed gaat met Indy!
Ik hoop zo dat Valentijn na het starten van peroglide weer wat 'vrolijker' word en wat minder in zich zelf is.
Ik betaal €18,19 voor 30 tabletten van 1 mg.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:21

Welk merk/soort msm is het meeste geschikt voor cushingpaarden die snel bevangen zijn?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:54

Firegurl schreef:
Welk merk/soort msm is het meeste geschikt voor cushingpaarden die snel bevangen zijn?

Wat zou MSM moeten doen dan om bevangenheid te voorkomen?

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 01:41

Nou ik las hier dat meerdere mensen dit aan hun paard geven msm/zwavel. En dat het goed is als je paard bevangen is?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 02:09

Firegurl schreef:
Nou ik las hier dat meerdere mensen dit aan hun paard geven msm/zwavel. En dat het goed is als je paard bevangen is?

Ik denk dat dit anders bedoeld is door mensen.
Ik zou zelf niet weten wat zwavel doet bij bevangen paarden, maar kwaad zal het vast niet kunnen denk ik. Genezen of voorkomen ook niet. Misschien wordt het als anti oxidant gegeven?
Als paard bevangen is dan zijn pijnstillers en ontstekingsremmers door dierenarts voorgeschreven zeker op zijn plaats, pijn verhoogt de cortisolwaarden en kan insulineresistentie erger maken. Als een paard bevangen staat dan denk ik echt dat de medicatie van een dierenarts het beste is.
Ben trouwens zelf ook wel benieuwd waarom de MSM gegeven wordt, ook wel benieuwd wat zwavel precies doet. Op Pub med heb ik er niets over gevonden i.v.m. Cushing of hoefbevangenheid

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:01

Ik dacht dat fargo het gebruikte(in ieder geval voor de cushing)
Mijn paard staat op t moment aan de metacam en de bloedverdunning en de lamicur voor zijn bevangenheid...Het zou idd als anti-oxidant kunnen werken de msm(ik had het ergens snel gelezen)? Nu ben ik sowieso benieuwd wat jullie aan supplementen verder geven voor de cushing.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:42

Ik gebruik inderdaad MSM, MSM helpt als antioxidant bij hoef/huid/longproblemen, dus helpt ontstekingen voorkomen en herstellen. Het zorgt in principe ook voor betere kwaliteit van hoeven en zal ondersteunend werken, het zal dus ook geen kwaad kunnen maar ik gebruik het (in ieder geval niet bewust ;) ) tegen hoefbevangenheid maar wel bij hoefproblemen. >> En bij hoefbevangenheid is er natuurlijk ook sprake van hoefproblemen .. maar dat is niet het enige wat er dan speelt natuurlijk :o

MSM ondersteunt het lichaam op heel veel vlakken dus ik denk zeker dat je je paard er wel mee helpt.
Ik bestel MSM (met glucosamine/chondroitine wegens slijtage van Willy) bij Van Gorp. Goede kwaliteit en niet zo duur als elders. Het is ook zonder glucosamine/chondroitine bij hun te krijgen. Zij leveren aan behoorlijk wat zaken in het land.

Ik geef Biomag (magnesium) ter ondersteuning om hoefbevangenheid te voorkomen en om te zorgen dat ons paard minder vet is, als hulp tegen eventuele suikerziekteverschijnselen en zodat hij geen harde manenkam heeft en ook om te zorgen dat hij minder stress heeft van de cortisol in zijn lichaam.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:40

Ahh had ik t toch goed onthouden dat t fargo was:D..Is dat toevallig de msm ap Equine? Zo ronde de 18,95..ik had al een beetje rondgekeken via google.

Om hoefbevangenheid te voorkomen heb ik ook iets gehoord over naf laminaze? Begrijp me niet verkeerd hij staat op pijnstilling en alles wat daarbij komt..Maar ik dacht aan iets preventiefs te geven ook als de bevangenheid over is.

Morgen de kliniek bellen wat betreft zijn cushingverhaal (of ze op de symptomen af willen gaan om medicatie te geven)Aangezien ze hem anders inspuiten met insuline ivm met die test.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:52

Jens krijgt ook msm... via de dierenarts voor zijn hoeven, die groeien slecht en ook voor zijn weerstand etc.
dezelfde magnesium als fargo.
vitamine e + seleen voor zijn stijfheid en spieren.
hij krijgt 0,25 mg pergolide

zijn gewone voer is save en sound van Dodson en Horrel speciaal ontwikkeld voor hoevbevangen paarden (zit ook msm en dat soord dingen in) en een vitamine korrel (ook Dodson en Horrel)

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:14

Mijn paard zijn pergolide is besteld... 100 pillen ik denk van 1mg,hoeveel betalen jullie hiervoor? Ik heb gehoord dat het vrij prijzig is..

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:36

Inderdaad via de DA wel prijzig.
Maar via de tip die hier is gegeven www.medicijnen.nl is veel voordeliger. Moet je wel een recept van je DA opsturen per post.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:40

Trouwens bedankt nog voor jullie reacties en antwoorden!
Ik ben nu verder aan het lezen in dit topic voor meer advies en ervaringen. DA is hier geweest en vond (aan de symptomen te zien) mijn paard een duidelijk geval van Cushing.

Hij zei zo ongeveer dat je wel een test (urine/bloed) kan doen, maar twee maand pergolide zo ongeveer net zo duur is en je aan de eventuele verbeteringen dan wel zeker kunt zien of het Cushing is. Dit natuurlijk alleen in het geval van duidelijk aanwezige symptomen. Dus we gaan maar beginnen met de medicijnen! Ik hoop heel erg dat het gaat helpen.