[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo ziet het been van Verona er nu uit heb ook van die droogzetters. Alleen vandaag niet gedaan omdat ik weer met betadine behandeld heb en met Dermiel wondspray Ik wacht nog op antibiotica van de dierenarts die moest het bestellen.

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:07

chanouk schreef:
Hallo,

Ik las jullie problemen over mok misschien heb ik een tip voor jullie die kreeg ik ooit eens van mijn vorige hoefsmit, ik had ook altijd hele dure zalf enz en mijn pony had altijd last van mok mijn hhoefsmit zei probeer een zwafelpoeder(gele poeder) en dat mengen met uiercreme( ongeparfumeerd) ik heb t gekocht het is echt heel goedkoop en het werkte prima en mijn pony heeft tot nu toe geen last van mok meer gehad misschien heeft iemand er iets aan.

zwavelpoeder? waar koop je dit dan?

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:24

loontje73 schreef:
Heeft iemand ervaring met de mok beschermers.............

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... tID=34774#

Mijn paardje heeft in december naar binnen geslagen mok gehad en dit wil ik absoluut niet meer meemaken.
Het ging nu goed en ben dus een week geleden weer begonnen met rijden maar helaas weer wat dikke benen en wat korstjes.
DA vandaag geweest en die was toch zeer tevreden hoe alles eruit zag, maar ik mag voorlopig weer niet de bak in en moet haar op het droge houden. Ik heb tevens een poeder gehad wat ik 2x daags in haar voer moet doen. Het is een antibiotica die van binnen uit aan het werk gaat. Haar lymfebanen waren toch nog niet helemaal genezen volgens de dierenarts. Vandaag begonnen met de poeder en moet DA maandag weer bellen.

ik heb ze en het idee is best leuk... maar als je paard al erge mok heeft kan je ze eigenlijk niet gebruiken.. en op dit moment heeft ze dat aan 1 been..
in principe blijft het been wel moddervrij maar het wordt nog wel een beetje nat (bij ons op de wei dan, die is zo nat)... soms zat er op de kroonrand wat blubber maar dat viel reuze mee.. de benen zijn in ieder geval niet zo nat en zo tenminste wel snel droog te maken.. anders moet je de benen eerst afspoelen om de modder eraf te krijgen en eer dat je ze dan droog hebt ben je wel een paar handdoeken en wat fohnen verder... en je wilt ze natuurlijk zo droog mogelijk houden..
mijn paard heeft verder weinig last van het dragen.. om de hoef zitten ze redelijk strak maar om het been zelf valt het wel mee.. ze mogen 12 uur om..
het onhandige alleen is dat ik er iedere ochtend naartoe moet om ze om te doen, 's avonds er weer af halen en mee naar huis nemen om ze schoon te maken.. op stal schoonmaken en laten hangen is geen optie want daar drogen ze bijna niet.. en zo iedere dag weer...
als mn paard aan huis had gestaan had ik ze wel superhandig gevonden en had ik waarschijnlijk nog een paar besteld..

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:26

mijn paard heeft al de hele winter ernstige mok, ongeveer richting de mok van het paard van tyke, ben nu al enkele honderde euro's kwijt aan da, maar er komt nu verbetering in!

hij krijgt nu al bijna 4 weken prednison en antibiotica (cubarmix) en ik smeer het 4x daags in met hydrocortiderm. Dit moet ik blijven doen tot de mok echt helemaal weg is! Ik vind het niet prettig, zoveel rommel in en aan m'n paard maar zoals het ging kon niet meeer, we kregen de mok echt niet onder controle.

Nog even doorbijten, dan is ie er binnenkort hopelijk vanaf!

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:27

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:54

avensis schreef:
mijn paard heeft al de hele winter ernstige mok, ongeveer richting de mok van het paard van tyke, ben nu al enkele honderde euro's kwijt aan da, maar er komt nu verbetering in!

hij krijgt nu al bijna 4 weken prednison en antibiotica (cubarmix) en ik smeer het 4x daags in met hydrocortiderm. Dit moet ik blijven doen tot de mok echt helemaal weg is! Ik vind het niet prettig, zoveel rommel in en aan m'n paard maar zoals het ging kon niet meeer, we kregen de mok echt niet onder controle.

Nog even doorbijten, dan is ie er binnenkort hopelijk vanaf!

Jou paard krijg dus hetzelfde als dat mijn paard gehad heeft. Cubarmix. De prednison heeft ze maar iets van 6 dagen langdurig gehad en nu dan zo nodig naar mijn inzicht. Bij mij deed de prednison eerst heel goed werk maar na 4 dagen zonder begon het been weer dik te worden.
Cubamix mocht ik niet meer langer geven als 2 weken en ben er toen mee gestopt omdat het onvoldoende resultaat gaf. (uiteindelijk heeft het wel iets verbetering gegeven dit alles maar niet genoeg)
toen werd het wassen met betadine en smeren met dermielspray of helosan. Ik deed 2 keer per week wassen met betadine. Dit ben ik nu aan het afbouwen. Verder krijgt ze nu een ander soort antbiotica op aanraden nog van dermatoloog uit moerbeke. Naam weet ik even niet uit mijn hoofd.
Been is nu al wel 5 dagen dun 's ochtends.
Verder krijgt ze nog 2 x daags CHE mix en mud gard. tweede ben ik ook aan het afbouwen. Tja en verder heb ik ook nog meer smeersels gehad.
En idd ben ook honderden euro's lichter. Soms kan je beter een operatie laten doen ben je misschien net zoveel kwijt. ;(

Snoevie

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:27

hallo,
sorry dat ik zo kom binnenvallen in het topic,maar ik hoop dat iemand mn vragen kan beanwoorden;

vandaag heeft mijn bijrijdster mok ontdekt bij mijn pony,het ziet eruit als een schaafplekje,rood en wat gezwollen.
het word vandaag gewassen met betadine en daarna ingesmeerd met sudocreme,maar hoe kan ik het de komende dagen het beste verzorgen,dit dagelijks herhalen,of alleen de sudocreme?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:37

Snoevie, vermijd zoveel mogelijk vocht en viezigheid. Dus liefst niet wassen, tenzij het been erg vies is (modder oid). Als je creme smeert, wees er zeker van dat het plekje droog is, anders sluit je het vocht in. sterkte!

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:22

@ tyke: idd, het is ongelofelijk wat een kosten het met zich mee brengt.
Gelukkig is z'n been nu al 3 weken goed dun en de plekken mok worden telkens kleiner. Maar ik kan me alleen niet bevatten waarom hij zo'n mok heeft.. hij staat er altijd schoon bij en nooit tot z'n knieen in de blubber etc, verder lijkt hij ook in super conditie maar ergens moet er toch iets mis zijn... best frustrerend!
Jij gebruikt dus mudgard van de paardendrogist, heb je het idee dat ze er baat bij heeft? En wat is CHE mix als ik vragen mag?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 07:55

er zitten nu korsten op de mok,moet ik die laten zitten tot ze er vanzelf afkomen?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:38

Heeft er iemand nog biotex geprobeerd hier?
Ben nl wel heel benieuwd of het bij anderen dan de mensen die ik ken die het gebruikten en bij mijn poownie ook helpt

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:58

Na van alles geprobeerd te hebben, heb ik er toch maar even een veearts bij gehaald. Wat blijkt. Mijt!
Die mijt vreet door de huid en dan kan de mok er makkelijk bij.... Schijnt vaak voor te komen bij Friezen.
Nu een heftig spulletje gehad (Sebacil) en dan moet het over zijn.
Eergisteren voor het eerst gewassen met Sebacil en hij heeft nu al geen jeuk meer.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:29

ook hier even een mokvraagje
mijn paard heeft al tijden geen last meer gehad van mok, omdat ie een ontsteking heeft gehad van een wond op zn bovenbeen, is zn weerstand flink gedaald, waardoor er nu dus weer mok opspeelt. ik smeer nu iedere dag braaf mokzalf, maar heb niet t iedee dat t helpt, waar kan ik t been mee wassen. Badedas ofzo?

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:32

Jublover schreef:
waar kan ik t been mee wassen. Badedas ofzo?

Betadine shampoo.

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:25

de mok bij mijn paardje is ook steeds een drama.. ik moet zeggen dat het nu redelijk goed gaat, maar steeds als ik dat denk komt het weer terug..

ik heb ongeveer 10 dagen 2x per dag met hydrocortiderm gesmeerd en ben nu dan nog 1x per dag met Lurax aan het smeren.. daarnaast nog 1x in de 3 dagen wassen met betadine.. dit is alles op advies van de DA..
het ziet er redelijk rustig uit maar de huid blijft schilferig en als ik stop met smeren dan zitten er binnen no time weer korsten..

ik ben daarom erg benieuwd of er hier ervaringen zijn met de producten van http://www.huppa.nl en met muddoc..
vraag me af of één van deze producten haar nou echt eens een tijdje ervan kan helpen..

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:37

Haf zijn mok gaat super! Plekjes zijn nog steeds ruw maar groeit alweer veel haar op!

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:24

Mijn pony had begin van het zeisoen ook mok. Dit is weggegaan met alleen schoondeppen met betadine of dettol oplossing en daarna flink smeren met sudocreme.
Toen het weg was ben ik begonnen met het insmeren van de koten met babyolie ( bijna dagelijks maar zeker 4 x per week ) en ze heeft het niet meer terug gehad. Misschien een tip...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:51

Snoevie schreef:
er zitten nu korsten op de mok,moet ik die laten zitten tot ze er vanzelf afkomen?

als het echt vast zit laten zitten, wat los komt met smeren gelijk weghalen, dus niet gaan pulken.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:02

Ik was ook met (groene) biotex en dat gaat erg goed.
Niet vaker dan 3x per week doen, net als met Bedatine shampoo ;) Want dan maak je de huid te week

Wadawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:36

Iemand ervaring met Olijfolie?

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:56

Wadawa schreef:
Iemand ervaring met Olijfolie?

Ik zou het niet doen, met de zon erop krijg je verbrandingen en ben je verder van huis.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:45

Ik moet me helaas ook melden, hafje heeft behoorlijk mok. Het zijn zelfs al meer kloven dan korsten. Ben nu in de weer met sudocreme en betadine en sinds gisteren krijgt ze ook cubarmix. Ik ben op zoek naar de gouden tip (net als iedereen hier denk ik) dus ik ga hier even rondsnuffelen. Wie tips heeft, graag!! Mag ook per pb natuurlijk...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:35

Ik heb nu van een andere DA oorzalf meegekregen en na 5 dagen is bijna alles weg :D

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:54

Hallo, ik heb even een vraagje.

Mijn paard heeft last van mok. Ik smeer er nu trekzalf op van de kruitvat maar daarvan vallen de korsten er wel af maar worden het wondjes.

Ik ben nu van plan om het morgen te scheren en wat kan ik er daarna het beste op smeren? Ik las al iets over vasaline of groene leem? Of vinden jullie scheren niet zo'n goed idee. Ik heb veder geen ervaring met mok dus vandaar mijn vraag.

Owja ze staat overdag buiten en snachts binnen, maar ik kan haar overdag ook wel binnen laten als het moet.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:55

Tyke, ik had nog foto's gezien van je paard in Janurari maar het is mooi genezen zeg. Wel een lang proces.