[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Luziream

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 06:38

Ik vind het nog steeds apart dat mensen nog steeds denken dat paarden het van elkaar over nemen....?........
Ik heb 2 paarden. 1 van 15 en 1 van 3,5 jaar. Die van 3,5 jaar zuigt niet. Is vanaf juli bij mij op stal gekomen. Staat naast een luchtzuiger. Iedereen op stal: Oh? ben je niet bang dat hij het overneemt?......ik ehhh nee?
Aan de andere kant van die 3,5 jarige staat nu sinds een week mijn 15 jarige en die zuigt ook!
mijn 3,5 jarige staat dus ingesloten door 2 luchtzuigers. Hoe erg wil je het hebben?

Hahahaha niet dus! Hij heeft het in al die tijd nooit geprobeert.
alleen wat personen op stal reageren soms panisch.
Ik heb al 13 jaar een luchtzuiger zeg ik dan, een tweede kan er ook nog wel bij...
Dan zeggen ze niets meer.
Irritante is nu wel dat iedereen nu gespitst is op mijn 3,5 jarige. Zodra hij maar hapt ergens in zeggen ze dat hij luchtzuigt.......(Wat niet zo is)
Hij is jong en aan het wisselen dus jah hij bijt een keer ergens in...

Nee hoor ik heb er geen problemen mee.
Mijn 15 jarige is het stukken minder gaan doen sinds we op deze stal staan.( Weidegang en meer buiten ipv op een manege. Haha! )
daarnaast geef ik in de winter extra hooi.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:03

manueeltje82 schreef:
Vandaag begonnen met maagcompositum. Erg lekker vind ie het niet. Normaal is de muesli in no time op maar vandaag bleef de helft liggen. Hoe voeren jullie het maagcompositum?

Ik voer het door de slobber heen want bij mij bleef de muesli inderdaad ook liggen. Wat ik soms ook wel eens doe is de brokken weken in warm water en het daar dan doorheen. krijg je ook een soort van slobber.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:35

Heb het net besteld aangezien dat net zo snel ging (de dA moest het namelijk ook bestellen).
Lees er veel goede verhalen over, voeren jullie nog andere supplementen bij? Aangezien mijn rantsoen al optimaal is...

Mijn merrie wordt er helemaal naar van bij druk op der hals en buik. Dit maar eens proberen dus Lachen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 00:15

LindyH schreef:
Zijn er meer mensen die bij hun paard een connectie zien tussen stijfheid/soepelheid en luchtzuigen?

ik zie bij mijn paard wel een soort van connectie. maar meer in de zin van zich goed voelen/soepel= niet of nauwelijks zuigen. hij is dan ook veel voorwaartser.

stijfheid/zich niet helemaal 100% voelen= zuigen. (en niet vooruit te branden maar hij is van het zuigen dan ook zo stoned als een garnaal, vandaar dat die van mij dus ook niet mag zuigen).

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 00:19

@roosyes: ik heb mijn maagcompositum bij www.dochorse.nl besteld. Ik heb het zaterdag besteld en had het dinsdag in huis. Dochorse was in elk geval goedkoper dan www.paardendrogist.nl

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:47

3x raden waar ik m dus besteld heb *zucht* ach ja alles voor de paarden he Knipoog. Als het maar werkt! Maar dat is afwachten.

Dus het kan aan het luchtzuigen liggen dat mijn merrie niet voorwaarts is? Chagerijnig is ze in ieder geval wel ze bijt je zo!

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:42

Ik verwacht er eigenlijk niet teveel van. gelukkig krijgt mijn paard geen koliek van luchtzigen maar heb hem toch met band staan. Weet gewoon niet goed wat ik er nu mee wil. Volgens de manege eigenaar van wie ik hem gekocht heb wordt hij mager van het luchtzuigen. Ik wil in elk geval een poging doen zodat ik wel weet dat ik het geprobeerd heb.

Aangezien er verbanden worden gezocht. Wie ziet er verban tussen een luchtzuiger en een happerig/bijterig paard. De mijne hapt graag in dingen. Bijvoorbeeld in zijn touw (waar hij uitstekend mee kan luchtzuigen als hij vaststaat op de poetsplaats), of in mijn kleren.
Mijne bijt overigens ook omdat hij niet graag iemand in zijn stal heeft die hem komt opzadelen(singelnijd)
Maar hij bijt ook graag om te spelen en niet om te bijten, hij bijt ook nooit door eigenlijk, hij pakt alleen vast met zijn tanden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:21

Roosyes schreef:
Dus het kan aan het luchtzuigen liggen dat mijn merrie niet voorwaarts is? Chagerijnig is ze in ieder geval wel ze bijt je zo!

bij de meeste paarden ligt het niet aan het luchtzuigen maar aan de OORZAAK van het zuigen. dus ze is niet minder voorwaars OMDAT ze zuigt.
je moet anders denken. het kan zijn dat ze last van haar buik heeft wat als gevolg heeft dat ze zich niet lekker voelt/minder voorwaarts is en doordat ze zich niet prettig voelt/pijn heeft gaat ze zuigen.

mijn paard is een geval apart. als ik die laat zuigen dan wordt hij zo stoned als een garnaal en is hij supersloom.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:27

Roosyes schreef:
Dus het kan aan het luchtzuigen liggen dat mijn merrie niet voorwaarts is?

Bij mijn paard zie ik die connectie wel erg duidelijk. Maar het hoeft geen directe connectie te zijn. Misschien zuigt hij wel niet (meer) omdat hij al stoned is, en loopt hij daarom moeilijker, of werkt het luchtzuigen als een soort warming-up waardoor hij al los is als ik erop stap.
Je kunt van alles bedenken waardoor het invloed op elkaar zou kunnen hebben.

Tieme schreef:
ik zie bij mijn paard wel een soort van connectie. maar meer in de zin van zich goed voelen/soepel= niet of nauwelijks zuigen. hij is dan ook veel voorwaartser.

stijfheid/zich niet helemaal 100% voelen= zuigen. (en niet vooruit te branden maar hij is van het zuigen dan ook zo stoned als een garnaal, vandaar dat die van mij dus ook niet mag zuigen).

Dat ligt meer voor de hand ja. Daarom vind ik het ook raar om bij mijn paard juist het omgekeerde te zien.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:06

Heeft iemand weleens Sucralfaat gebruikt?

Als je de maag hebt, die bedekt is met maagslijm als dat op een plek verdwijnt komt het maagzuur gelijk tegen de maagwand aan, wat zuur is. En dus kan gaan irriteren. Sucralfaat is als het ware een ‘maagslijmvlies’

Ben benieuwd of er bokkers zijn die hier ervaring mee hebben.

Mij lijkt het een goed idee om eens te proberen of dat misschien de oorzaak van het zuigen is bij Kira. Maar eerst maar eens met de DA over hebben wat zijn mening erover is.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:57

Maag compositum binnen maar nu zit er geen maatschepje bij, bij jullie wel? Maandag maar even bellen Lachen.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:39

Bij mij zat er wel een maatschepje in. Maagcompositum zelf zat in een plastic zakje in en emmer. Het maatschepje 5ml komt ongeveer neer op een afgestreken theelepeltje. Ik zou dsu 2 afgestreken theelepeltjes geven als je al wil beginnen ermee.

Groetjes
Manuela

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:50

Jij bij mij wel in een emmer, maar goed bedankt geef ik der zo 2 theelepels.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 09:54

manueeltje82 schreef:
Aangezien er verbanden worden gezocht. Wie ziet er verban tussen een luchtzuiger en een happerig/bijterig paard. De mijne hapt graag in dingen. Bijvoorbeeld in zijn touw (waar hij uitstekend mee kan luchtzuigen als hij vaststaat op de poetsplaats), of in mijn kleren.
Mijne bijt overigens ook omdat hij niet graag iemand in zijn stal heeft die hem komt opzadelen(singelnijd)
Maar hij bijt ook graag om te spelen en niet om te bijten, hij bijt ook nooit door eigenlijk, hij pakt alleen vast met zijn tanden.

Dit lijkt m.i. meer op niet goed afgeleerd/gecorrigeerd 'hengstengedrag'. Wij hebben 2 luchtzuigers (1 was hengst toen we hem kregen en nadien gecastreerd, en we hebben een merrie). Geen van beiden zal ooit happen/bijten of iets dergelijks. Zijn beiden echt super schatten. De ruin maakt zich niet zo druk, echt zo'n type van komen we er vandaag niet dan morgen wel. De merrie is heel alert, vrolijk, energiek en werklustig. Ik zie zelf totaal geen verband vwb hun doen en laten en het luchtzuigen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 10:05

Geen happers hier hoor. Happen is een zaak van opvoeden.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:09

Waarom bijt ze zonder band iedereen blauw is ze chagerijnig enz... En met band om is ze het zonnetje in huis?! En dan nog zeggen dat er geen verband is dat wanneer ze de hele dag staat lucht te zuigen niet zich zelf is!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:04

Mijn paard wordt zwaar depressief van een band.

Ze vindt Maagcompositum ook niet lekker. Ze maken nu bij de voerbeurt ervoor al een voerschep voor haar klaar met muesli, wat biks, de poeders en een flinke scheut maisolie. Dat kan dan een paar uurtjes lekker weken en dan moet ze het wel eten.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:29

Manueeltje, ik zou die band lekker aflaten, je bereikt er niks mee en je paard zal een stuk gelukkiger zijn zonder dat strakke ding. Hou er wel rekening mee dat je paard zeker in het begin meer zal gaan zuigen, vanwege de verhuizing. Levert toch altijd wat stress op. En mager door het zuigen, tja het kost energie en de tijd die ze staan te zuigen, gebruiken ze niet om te eten. Die van mij is vorig jaar ook zo mager geweest en nu valt het heel erg mee. Mijn stalhouder merkte op dat hij vorig jaar waarschijnlijk nog niet helemaal gewend was, daar zal ook wel wat van waarheid inzitten. Er waren ook wat veranderingen in de groep en die van mij is een goedsul, maar wel een gevoelige goedsul. Ik heb zijn voerhoeveelheid en wat ik voer aangepast en alles bij mekaar kan ik mijn paard tot nu aan toe redelijk op gewicht houden, zonder deken. En hij zuigt er nogsteeds vrolijk op los Knipoog

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:45

Jot Doei!

die van mij zuigt ook vrolijk door, ik heb de band een tijd geprobeert en het werkt gewoon niet bij hem, dus weg ermee!!! Hij is wel heel mager geweest maar krijgt nu prestatiebrok, muesli met kruiden en knoflook en veel hooi! Hij werkt iedere dag en staat minstens 4 uur per dag buiten met zijn vriendje (hij is 6 en het pony vriendje 4) en 2 merrie's. Hij heeft een superuitstraling en is gelukkig (eindelijk) Hij heeft wel een dikke deken op en is niet sloom door het luchtzuigen!!!

Nog even dit wij hebben ook een 26 jarige luchtzuiger, hij is met pensioen, hij is heel erg dik heeft een baal voordroogkuil voor zijn deur en kan dus eten zoveel hij wil, heeft geen deken maar lekker zijn natuurlijke dikke vacht, een dubbele box, 6x3 meter én hij draagt al zijn hele leven een beugelriem om zij hals, en daarmee zuigt hij niet!!! zodra het ding afgaat zuigt hij alsof zijn leven ervan afhangt!!! Van de zomer heeft hij hem 2 maanden afgehad en hij is in die tijd zeker 50 kilo afgevallen!!! Hij heeft hem dus echt nodig!!!!!

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:52

Waarom knoflook? En gaat je paard er niet van schuren?

Voer nu sinds zaterdag maag compositum maar het lucht zuigen wordt eigenlijk alleen maar erger!
Bij jullie ook?

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:53

Ik heb de mijne nog met band om staan. Ik wacht eerst tot ik het een maand gebruik voor ik de band afdoe. Als de mijne naar hartelust kan zuigen doet ie het ook echt vaak maar vooral als hij iets eet (hoeft maar een snoepje te zijn)
Zo gauw nu ook de band af gaat begint meneer meteen te zuigen. Dan is niks veilig. Ik zou dus eigenlijk niet weten of het erger wordt en ook niet of het wel erger kan...
Ik hoop eigenlijk door nog even de band om te houden dat hij des te beter op het maagcompositum reageert omdat ik de gewoonte even wegneem.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:24

Of je loopt de kans dat hij straks alsnog als een gek gaat zuigen omdat hij het zo lang niet heeft kunnen doen...die gewoonte vergeten ze echt niet zomaar.
Ik begrijp je redenatie wel hoor, maar of het echt werkt betwijfel ik. Die van mij zuigt ook behoorlijk, ook na drie emmers Pronutrin en nu ook met al twee maanden Maagcompositum. Ik ga er maar van uit dat ze in ieder geval geen last van haar maag heeft en voor het overige vind ik het vooral sneu voor haar gebit, ik kan namelijk niet alles met rubber omkleden. Verder is ze fit, vrolijk en fijn te rijden.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:16

Er is toch nog een middel dat verslavingsremmend werkt?

Bij Yessie lijkt het me ook met pijn te maken te hebben, vanwege de verschillen in haar gedrag.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:40

Bedoel je Naloxon?
Dat zorgt ervoor dat de endorfine die bij luchtzuigen geproduceerd wordt, geen rustgevend effect meer heeft op de stress die het paard op dat moment heeft. Het luchtzuigen wordt daardoor zinloos en paarden zullen het dus niet meer doen. Maar dat is nog steeds symptoombestrijding, en is in feite niks beter dan een luchtzuigband.

Een middel tegen verslaving zal sowieso niet werken want luchtzuigen is geen verslaving.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:25

Ik heb een tijdje Equiliser gegeven, denk dat het zelfde idee is als Naloxon? (dat ken ik namelijk niet)

Ze werd er heel fijn van in haar lijf met rijden, maar op het gebied van luchtzuigen veranderde het helaas niets.