[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:32

Sinds gisteren zie ik ineens vermindering van de viezigheid in de koker van Niek. Ook zijn benen zijn al 2 nachten schoongebleven. Ik durf het nog niet echt hardop te zeggen maar ik hoop zo dat dat nu echt gaat verbeteren!

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:42

ellepel schreef:
nee maard an vraag je dat toch aan die winkel?
hebben ze je geen foto laten zien dan?
je wilt dacht ik toch wel weten wat je koopt.

ik gebruik dus geen netje,ap vind het irritant op zijn neus en als hij in de wei staat tja dan is dat maar zo.

ik wil vandaag even iets uitproberen, ik rijd met touwhalster en ap schudde nogal, nu doe ik straks eerst die en als hij toch schud doe ik mijn oude hoofdstel er om.
toch even kijken of er misschien wat drukt achter zijn oren of op zijn neus dat het daarvan komt

Ze bestellen het alleen, dat wil nog niet zeggen dat ik het koop Knipoog

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:42

singasong schreef:
Sinds gisteren zie ik ineens vermindering van de viezigheid in de koker van Niek. Ook zijn benen zijn al 2 nachten schoongebleven. Ik durf het nog niet echt hardop te zeggen maar ik hoop zo dat dat nu echt gaat verbeteren!

Willy zijn koker is ook regelmatig vies.. heeft dat ook met een pollenallergie te maken dan ? Verward

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:43

Gebruikt er trouwens iemand hier druppeltjes die ECHT werken ? Tong uitsteken Ik zie door het bomen het bos niet meer Scheve mond

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:55

singasong schreef:

ik zal voor je duimen Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:20

mieske schreef:
singasong schreef:

Willy zijn koker is ook regelmatig vies.. heeft dat ook met een pollenallergie te maken dan ? Verward

Die pollenallergie is een 'symptoom'. De oorzaak kan meedere symptomen geven. Bij Niek was het een bacterie maar ook schimmels. Met de schimmels zijn we nu weer bezig om ze uit te roeien Haha!

@Mariska32; bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:59

ap heeft dus in de winter ook altijd een wat vieze koker, bij hem zie ik het trouwens de laatste tijd niet meer.
ze krijgen ook iets andere voordroog nu, is wat groffer en wat beter voor ze om te kauwen.

ik wilde vandaag rijden,maar kon beter zwembandjes halen haha wat een water!!!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:17

Balen!!!!!!!!!!! Boos! Moest Niek net rond 4 uur binnen zetten want hij werd helemaal mesjogge van zijn neus. Hij was dus weer aan het schudden. Eenmaal op stal was het meteen over Verward
Als het zo schemerig wordt ga'tie weer naar buiten. Echt balen!!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:30

Inderdaad balen zeg, arme Niek Ach gut . Dat is altijd zo waardeloos bij die paarden, zie je een lichtpuntje, word dat meestal binnen de korste keren weer de grond in gestampt.

Ik ben al een paar dagen van plan om Ino zijn koker en de binnenkant van zijn benen weer een hele grondige schoonmaakbeurt te geven en dan te kijken of het weer vies word, maar het komt er telkens maar niet van. Ik vergeet iedere keer warm water mee te nemen naar stal Koe . Maar ik ben wel benieuwd.

Ik heb vandaag trouwens lekker gereden. Hij schudde relatief weinig, met neusnetje maar zonder masker. Niet vermomd als Tornado dus Haha! .

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:37

Ja, het gekke was wel dat toen hij een half uur op stal stond, hij kan trouwens zelf ook weer naar buiten lopen, de zon verdween en hij buiten ineens geen last meer had ondanks dat er toch nog een fikse wind stond.
Er is geen pijl op te trekken, we hebben toch al meer zonnige dagen gehad en toen had hij geen last.
Nou ja, ze staan iig nu weer lekker buiten en het is hier ineens windstil. Vast stilte voor de storm Haha!

Wel fijn dat je zo lekker hebt gereden, zonder al te veel geschudt!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:42

Tsja, als de zon schijnt en Ino heeft zijn masker niet op blijft hij vaak zelf in de schaduw. Als hij dan toch in de zon gaat staan staat hij ook meteen te schudden. Maar als Niek normaal niet op de zon reageert is het inderdaad vreemd.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:09

las pagina terug ook dat iemand zei dat het misschien door de windinval kwam die langs neusslijmvlies valt? dit lijkt me eerlijk gezegd niet de reden, aangezien de paarden met pollenallergie in de winter geen last van schudden hebben, terwijl het dan ook behoorlijk kan waaien. Het netje zal het toch wel op de een of andere manier de pollen tegenhouden...
Tis idd wel zo dat het meestal heviger wordt wanneer zon doorbreekt...

maar waarom rijden sommigen van jullie met masker?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 00:48

Het neusslijmvleis raakt geïriteerd door de pollen waardoor ze gevoelig voor wind kunnen zijn. In de winter zijn er geen pollen, en is het neusslijmvlies ook niet geïriteerd. Dat lijkt mij tenminste een logise verklaring.

Ik heb een tijd met Ino op een stal gestaan waar aan de achterkant de binnenbak open was zodat je naar buiten kon rijden. Zolang de deur naar de stallen dicht was en er ook geen luchtdoorstroming was in de bak ging het meestal goed. Dat hing er ook wel van af hoe de wind stond. Zodra de deur open ging begon hij meestal vrijwel direct te schudden. Toch lijkt het mij dat in zo'n bak de pollen gewoon komen.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:33

Roos_s schreef:
Je moet gewoon weer dispensatie aanvragen! is volgens mij niets veranderd aan regels.. Je moet dan idd dierenartsverklaring insturen met foto van je paard waar die het neusnetje opheeft....

is niet meer nodig! vanaf 1 april 2008 zijn neusnetjes in de ring toegestaan.
Die van mij heeft er ook last van, en ik ben heel blij dat ik hem met wedstrijd niet die kwelling aan hoef te doen om zonder netje te rijden.

Trouwens, als ik in de avond rij heeft hij er helemaal geen last van, en in de binnenbak ook idd niet.
hij krijgt wel medicijnen hiervoor. het hele jaar door want ook bij vrieskou heeft hij jeuk in zijn neus....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:38

Wat voor medicijnen krijgt jouw paard?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:15

ow hebben ze dat dan alweer veranderd dat je geen verklaring meer hoeft in te sturen? werden ze gek van veel aanvragen ofzo Clown maarja scheelt weer in tijd en geld! Lachen

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:40

Roos_s schreef:
Heb gemaild en al gelijk een mail terug!! Wordt vandaag foto gemaakt en dan staat die op de site! ben erg benieuwd, scheelt hele boel met de paardendrogist!

Ik heb net ook een mail gestuurd naar het Gareel met de vraag naar een foto van het aerborn netje. Zag dat er nog steeds geen op stond. Ben toch wel erg benieuwd.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:02

iwayalover schreef:
Roos_s schreef:
Heb gemaild en al gelijk een mail terug!! Wordt vandaag foto gemaakt en dan staat die op de site! ben erg benieuwd, scheelt hele boel met de paardendrogist!

Ik heb net ook een mail gestuurd naar het Gareel met de vraag naar een foto van het aerborn netje. Zag dat er nog steeds geen op stond. Ben toch wel erg benieuwd.

Ik denk toch dat het het netje is op de eerste foto;
http://www.horseandrider.co.uk/shop/2/16/227/index.htm

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:11

Ja idd. Die had ik nog niet gezien. Maar als het die is dan heb ik daar niks aan met rijden. Dus dat wordt toch verder zoeken dan denk ik.

Ik zag op Divoza deze: http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _80430.jpg
Zou dat ook zijn voor pollen? Of zou deze alleen vliegjes werend zijn? Het zijn er 3 voor €39,95 dus al een stuk goedkoper als de paardendrogist.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:22

iwayalover schreef:
Ja idd. Die had ik nog niet gezien. Maar als het die is dan heb ik daar niks aan met rijden. Dus dat wordt toch verder zoeken dan denk ik.

Ik zag op Divoza deze: http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _80430.jpg
Zou dat ook zijn voor pollen? Of zou deze alleen vliegjes werend zijn? Het zijn er 3 voor €39,95 dus al een stuk goedkoper als de paardendrogist.

Geen idee, anders moet je ze er even over bellen.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:34

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:35

Hey Mieske. Ik ben ook bezig met het aanschaffen van zo'n netje. Ik ga hem alleen gebruiken met rijden en longeren. In de wei schud mijn paard niet met haar hoofd. Ze heeft voornamelijk last van de pollen bij inspanning.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:44

iwayalover schreef:
Hey Mieske. Ik ben ook bezig met het aanschaffen van zo'n netje. Ik ga hem alleen gebruiken met rijden en longeren. In de wei schud mijn paard niet met haar hoofd. Ze heeft voornamelijk last van de pollen bij inspanning.

dat heeft mijn verzorgpony ook.
khoor graag meer over de reactie van je pony op het netje, of het schudden
minder is geworden..

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:30

Ik laat nog wel van me horen! Ik heb nét via bokt een netje gekocht dus die verwacht ik zeker eind volgende week hier.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:41

Hallo bokkers,
ik ben bang dat mijn paardje ook een vorm van het headshakers-syndrome heeft.
Enkele opvallende dingen:
- schudt wanneer hij halster of hoofdstel omheeft.
- schudt ook wel eens zonder hoofdstel/halster.
- graaft zijn hoofd diep in de hooibak/ruif.
- loopt bij het lopen aan de hand het liefst met zijn neus tegen je aan.
- schudt tijdens het rijden en wil daarbij graag zijn hoofd aan zijn voorbeen schuren, probeert daarbij de teugels uit je hand te trekken.
- staat het liefst in de stal terwijl hij een gigantische weide tot de beschikking heeft. (lijkt fel licht dus niet prettig te vinden)
- oogt onrustig/stressig.
- lijkt jeuk aan zijn hoofd te hebben.
- lijkt er in de wei minder last van te hebben dan tijdens activiteit(rijden), in de wei schudt hij vrijwel niet.

Hij is door de tandarts goed nagekeken en het ligt in ieder geval niet aan zijn gebit, dat wilde ik in ieder geval uitgesloten hebben.
Welke stappen hebben jullie ondernomen? Meteen de dierenarts erbij? Of bijvoorbeeld eerst een 'neusnetje' tijdens het rijden proberen? Andere dingen geprobeerd?
Alvast bedankt voor jullie tips!