Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefke85

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:38

Voer is inderdaad ontzettend lastig. Tijdens de opleiding heb ik inderdaad ook wel wat lessen gehad over droge stof e.d. maar het is allemaal zo lastig dat ik het niet allemaal onthouden heb.

Ja, arme pony kan amper meer lopen. Ik maak elke keer een modderbadje voor haar en aangezien de eigenaar vanavond niet komt heb ik hooi in de stal gelegd, zodat ze ook wat zachter kan staan en niet alleen op het beton. Is een uitloop stal, daarom ligt er niks in normaal gesproken. Ze krijgt nu gelukkig wel droog hooi. Gisteren heb ik de eigenaar gevraagd of hij nog wat kan met de oude medicatie van mijn pony die inmiddels overleden is. Ik heb nog 15 zakjes buut liggen en 12 zakjes Ascal, maar hij vond het niet nodig...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:23

Jeetje wat jammer hè van die mensen die gewoon een mega dik bord voor hun kop hebben hangen -O-
Ik ken het, in de paardenwereld lopen er veel te veel van rond helaas…teveel mee gemaakt ook.
Probeer het los te laten en ga niet zelf doktertje spelen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:33

Arme pony, zo sneu Eefke.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:16

Ja echt he?! Ik probeer alles te doen wat mogelijk is binnen de grenzen, maar kan niet zomaar medicatie geven zonder toestemming. Net als met de tandarts, ik heb zelfs aangeboden voor de pony te betalen zodat hij haar zou laten behandelen, maar nee, het antwoord is steeds dat het niet nodig is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:10

IMO begint dit behoorde grens van dierenmishandeling te benaderen (als het er al niet over is).
Als dit niet behandeld wordt en het hoefbeen gaat door de zool zakken is het einde verhaal voor de pony!!
Een zakje buut is dan 'leuk' voor de pijn, maar het lost niets op.
Persoonlijk zou ik hier de dierenbescherming voor bellen.
@eefke: het klinkt hard en het zal misschien voor jou ook niet zonder gevolgen zijn, maar een dier zó laten lijden kun je niet aan voorbij gaan!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:17

Wel mee eens. Dit is zorg onthouding en zou je wel een melding van kunnen doen. Al is het wel lastig als het zo dichtbij je staat. Wij hebben t ook wel eens overwogen bij een paard op stal die niet de juiste zorg kreeg. Uiteindelijk niet nodig geweest.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:27

Ik schiet al in de stress van proppen... En dan heb je een eigenaar die hoefbevangenheid nog niet eens erg vind... Soms snap ik mensen echt niet... Ben het wel eens met DubbelFun, dit is gewoon zielig en kan einde verhaal betekenen met een grote lijdensweg hieraan vooraf..

Nou hier toch wel weer proppen hoor, hij had gisteren een goede dag denk ik :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:28

Een paard met HB heeft 'levenslang' net als COPD. Met goed beleid kan er nog een paardwaardig leven zijn, maar daar is veel kennis/inzet voor nodig en de kosten kunnen ook behoorlijk oplopen.
Vanachter een scherm is niet te zien hoe erg het al is, dat kan/mag alleen een DA beoordelen.
Maar gezien de achtergrond van deze pony is misschien laten inslapen de beste optie om het verder lijden te besparen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:29

Misschien is het 1 kant en als hj voornamelijk aan de andere kant eet, dat t dan goed gaat? Hier zag je ijg wel duidelijk verschil of ze links of rechts kauwde. Aan 1 kant kwam alles er weer uit, andere kant ging goed.

HB is een lijdensweg waar het behandelen voor maanden en maanden om t goed te krijgen al discutabel is vind ik. Onbehandeld helemaal ;(

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:36

Ik zie niet zo goed aan welke kant hij kauwt :o Naja, morgen weten we meer. Indien een losse kies of kliniek nodig is dan is het nog een week wachten... Tenminste ik neem aan dat de kliniek volgende week wel tijd gaat hebben voor ons... (vorige keer belde ik op vrijdag en konden we woensdag terecht).

Ik heb er hier 1 staan die 4 jaar geleden hoefbevangen is geweest met kanteling van het hoefbeen. Dit heeft lang geduurd, vele bezoeken van de smid en vele rontgenfoto's zodat de smid iedere nieuwe bekapbeurt kon aanpassen aan de hand van de rontgen. En nog altijd is het dus oppassen, ik voer nu hooi laag in suiker, geef zoveel mogelijk beweging en hij komt vrijwel niet meer op de weide, ik durf het gewoon niet.

Had destijds geen IR/PPID oid dus waar het vandaan kwam zijn we ook nooit achter gekomen wat het nog lastiger maakt. (hij was destijds ook niet te dik)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:40

@tancreda: Niet alleen maanden om het 'goed' te krijgen, maar ook jaren om het op een levenswaardig niveau te houden.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:21

Ik snap jullie zorgen en ben het er ook wel mee eens, maar melding maken dan kan ik waarschijnlijk op zoek naar een ander plekje en een plekje zoals deze vind ik niet meer...

Het stomme is dat, als ik mijn jonge pony niet had gekocht, dat deze pony van mij had kunnen zijn en dan was onze eerste gang naar de dierenarts geweest. Het is zo`n ontzettend lief dier en ze verdient zoveel beter.
Ieder jaar wordt ze wel een keer bevangen, ondanks dat ze het hele jaar alleen maar op het zand staat. Bij haar is een randje gras al teveel, daarom haal ik dat nu weg.
Ik heb er zelf 2 met HB gehad en 1 van de 2 is daardoor ingeslapen bijna 4 jaar geleden en deze pony en hij waren dat jaar steeds om beurten slecht en weer beter.
Toen was de ex er nog en werd er ook al geen DA gehaald, ook niet als die al bij mijn pony kwam, dus als zij het zou weten zou er nog niks veranderen.
Toen mijn 2e pony HB stond en de DA kwam heb ik gevraagd of ik ze ook meteen naar deze pony zou laten kijken, maar zij zei dat als het te erg werd ze dan de pony zouden laten inslapen, maar niet behandelen.
Ik heb dus geen idee of er een kanteling is. Ze is nog steeds aan de dunne kant en haar manenkam voelt altijd hard, maakt niet uit of ze acuut HB is of niet.