[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:17

Hij staat overdag in de wei en krijgt verder onbeperkt hooi. Hij is 90 cm ongeveer, en zal zo'n 125 kilo zijn? Tenminste, ik schat hem altijd op 125 kilo. Verder is hij nu 14 jaar.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:12

terugvallen (langs de bovenlijn) kan op eiwittekort duiden. Kan bij PPID natuurlijk toch eerder.
Op onbeperkt hooi zou een paard niet moeten kunnen terugvallen. Toch ?!

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:52

Waarom niet Maris? Heb er hier nu 1 tijdelijke staan, die gezond is (hooguit ZE) en die werd toch echt graatmager op alleen hooi.
Die heb ik vele kg's seniores priores gegeven en die komt nu echt mooi op gewicht; ik vind dat veilig spul om vet te mesten, want je kunt er grotere hoeveelheden van geven en is toch laag in suiker en zetmeel, dacht ik...

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:54

Mijn cushing paard redt het echt niet meer alleen op hooi. Mede omdat zijn gebit niet alles meer is. Bijvoeren is grote noodzaak.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:11

Ik bedoelde meer te zeggen dat onbeperkt hooi meer dan genoeg energie zou moeten kunnen leveren om een paard op gewicht te houden. Maar dan wel een gezond paard met een goed gebit en geen wormen of andere problemen.

MiniMeLona, dan is het waarschijnlijk wel erg arm hooi ? En inderdaad is sp super spul om paarden weer op gewicht te krijgen !

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:30

Dat ligt natuurlijk wel aan de kealiteit van het hooi. En dan niet of het lekker ruikt en mooi droog is, maar wat de voedingswaarde ervan is. Dan moet je dat eerst laten testen. Mijn cushie kan ik ook niet op alleen hooi zetten. Krijgt heel wat pulp bijgevoerd. Mss moet ik ook seriores priores gaan halen. Doe er nu slobber doorheen, want anders hoeft hij het niet meer. Sinds die pergolide is zijn smaak wel veranderd.

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:46

Die van mij voer ik in de winter ook pulp bij hoor, heb speedibeet. Hij wordt al helemaal gek als hij de emmer ziet, is er verzot op! Nadeel van SP vind ik dat het zo lang moet weken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:52

Weet ik niet Maris, want toen stond ze nog niet bij mij. En verbazingwekkend genoeg, is dat paard een echte muts met eten; vrat gewoon mijn slobber niet! zelfs niet met appels en wortels erin. (ken nooit! :') :') , mijn meiden vraten letterlijk alles van mij hihihi) Goden zij dank gaat de sp erin als zoete koek bij haar...

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:41

Kliek heeft het nog nooit gered op alleen hooi. Sp is een goede dikmaker maar heeft wel als nadeel dat het lang moet weken en dat het dan een enorme hap wordt. Mede hierom wil ik het niet voeren. Paard staat altijd samen met anderen en om hem dit te voeren zou ik hem 2x per dag enkele uren alleen moeten zetten. Zolang sedje nog goed ruwvoer kan eten kan je net zo goed elke senioren muesli geven. Ik heb zelf goede ervaringen met cavalor en pavo 18+. Desnoods met wat extra zonnebloemolie.
Eiwitten (merriebrok) vind ik ook prettig aanzetten maar met sed zijn voetjes verleden kan ik het me goed voorstellen als je dat liever niet doet.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:00

Ik heb van mijn voerleverancier nu Natural Balance van Havens meegekregen om te kijken of mijn pony het lust en vanwege zijn mager zijn.
En hij is er tot nu toe verzot op! Krijgt maar een hapje (handje) hiervan.
Maar wat is jullie ervaring hiermee?
Er zit nm erg veel zetmeel in las ik.
Hij is heel erg bevangen geweest in maart en heeft een hoefbeenkanteling dus ben wel huiverig voor suikers/zetmeel/eiwitten.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:25

Peachy schreef:
Ik heb van mijn voerleverancier nu Natural Balance van Havens meegekregen om te kijken of mijn pony het lust en vanwege zijn mager zijn.
En hij is er tot nu toe verzot op! Krijgt maar een hapje (handje) hiervan.
Maar wat is jullie ervaring hiermee?
Er zit nm erg veel zetmeel in las ik.
Hij is heel erg bevangen geweest in maart en heeft een hoefbeenkanteling dus ben wel huiverig voor suikers/zetmeel/eiwitten.

Met 39,5% gecombineerd suiker / zetmeel is het 400% hoger dan het advies voor paarden met ppid / ir en of die bevangen zijn geweest. Dan is vitalbix voor de vitamines in combi met bijvoorbeeld agrobs gruner mash en / of speedibeet toch wel heel veel veiliger.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 08:45

Alleen dat weigert hij dus te eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 08:55

En de subli dieetmix? Is max. 13% in totaal wat suiker en zetmeel verhoudingen betreft.

En zou even op de Seniores Priores zakken moeten kijken (kan je volgens mij ook heel gemakkelijk zelf vinden op internet) maar die zijn ook laag in suiker en zetmeel en dus een fijne en veilige dikmaker.

En in iedere welkoop te vinden, allebei, dus makkelijk verkrijgbaar ook...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:24

Sp met heet water is binnen een uur klaar hoor ! Dus dan valt het toch wel mee met lange tijd nodig om te weken ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:28

Deed SP vroeger ook altijd met net gekookt water even in zo'n roze pavo emmer met deksel. Eerst klaar maken en dan paard halen en doen. Had het toch vaak al een minimaal een uur gestaan (bij mij vaak langer voordat ik paard ook maar een beetje gefatsoeneerd had :') ).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:45

Ik zet het 's avonds klaar en voer t 's morgens.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:49

Speedibeet? Ik heb normaal gewone pietenpulp en week deze idd 's morgens om 's avond te voeren, met heet water ook nog.
Heb nu SP gekocht er stond in 10 min. klaar maar dat is dus niet zo?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:54

Seniores Priores is 4 uur weken
Speedibeet 10 minuten.
Met heet water gaat het wel zeker sneller hoor.

Pietenpulp :')
Zit zeker goed in Sinterklaas hahaha.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:56

oeps hahaha :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 16:04

Je kan voelen of de sp klaar is. Alle harde brokjes ( de pulp ) moeten eruit zijn/ zacht zijn. Dan is de sp goed.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:27

Maris schreef:
Sp met heet water is binnen een uur klaar hoor ! Dus dan valt het toch wel mee met lange tijd nodig om te weken ?

Ik doe s ochtends paarden hardvoer geven, hooinetten vullen, mest opruimen, dekens wisselen, medicatie en alles aanvegen in een half uur.
Sp zou ik idd de avond ervoor klaar kunnen zetten maar dan nog red het paard het gewoon niet. Hij zou 3 scheppen aangevuld met 6 liter water moeten. Dat krijgt hij niet in een half uur weg. En nou heb ik er op zich niet zoveel problemen mee om pas om half 11 op mijn werk te verschijnen maar ik vermoed dat mijn werkgever daar anders over denkt :+

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 06:34

Hier even paniek...

Besef net dat ik Habanero zijn pil gisterenavond ben vergeten te geven ( halve pil).

Wat doe ik ? Ze nu deze morgen geven en dan altijd s morgens geven?

Of wachten tot deze avond en dan zijn dagelijkse dosis geven?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:10

Ofnu devergeten dosis en vanavobd zijn gewone dosis. Staat erniks in de bijsluiter? Meestal staat dat er wel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:14

Blijven ademen Habore, no panic. Geef hem gewoon vanavond zijn half pilletje en vergeet gister gewoon.
Er gaat niks gebeuren.
Hier staat ééntje die standaard om de dag een pil krijgt, dus ook telkens een dag overslagen.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:17

Ik ben hem s morgens al maar snel zijn pilletje gaan geven...

Geef ik nu gewoon best iedere morgen zijn dagelijkse dosis?
Maakt niet uit hoor, de paarden staan aan huis.

Of deze avond terug zijn avond dosis en dan weer iedere avond?

Of maakt dat niets uit...

Ik ben normaal zo een correcte met pilletjes...dit overkomt mij niet nog eens...