[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:52

Die Yea Sacc is niets anders dan gist... :D Alleen is biergist zo ongeveer het goedkoopste pre-of probiotica ( kan nooit het verschil tussen die 2 onthouden :o ) dat je kan vinden!
Voor mij alleszins een klein wondermiddeltje :Y)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:54

Pandora2 schreef:
Die Yea Sacc is niets anders dan gist... :D Alleen is biergist zo ongeveer het goedkoopste pre-of probiotica ( kan nooit het verschil tussen die 2 onthouden :o ) dat je kan vinden!
Voor mij alleszins een klein wondermiddeltje :Y)

Ja, alleen is yea sacc levend gist en biergist "dood" gist .....

verdorie, al weer een artikel over de invloed van selenium op oa EMS en PPID ( ik had al eerder artikelen hierover gelezen, maar nog niet geplaatst hier ). http://www.tierordination.de/selenmange ... /#more-142 En dan geen tekort aan selenium, maar een teveel !

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:05

Langdurig seleniumoverschot is levensgevaarlijk voor paardjes :j Veroorzaakt het blind stagger syndroom en zo meer van die ellende.. :(
Zal straks het artikel es lezen...

Die biergist doet hier '' dood '' zijn werk ook super :D

geerke

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:07

seleniumoverschot gaan ze gewoon dood van....weet je de polo pony's nog?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:53

geerke schreef:
seleniumoverschot gaan ze gewoon dood van....weet je de polo pony's nog?

Ja dat weet ik idd nog wel.
Maar ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen dat veel mensen het tegenwoordig over een seleniumtekort hebben bij paarden. Oa omdat de Nederlandse bodem ( en in Duitsland etc ) een tekort zou hebben aan selenium. Bovenstaand artikel beweert dus heel wat anders .....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:32

Toen er destijds een seleniumtekort in de belgische ( en waarschijnlijk ook nederlandse en duitse en franse enz...) bodem vastgesteld werd, zijn de voederfabrikanten op de kar gesprongen maar ook de meststoffenfabrikanten...waardoor de paarden nu dus langs alle kanten meer dan voldoende selenium binnenkrijgen ( of teveel :( )
Dit is in 't kort wat ik hier door de boeren hoor vertellen...geen idee of het klopt, maar lijkt mij wel een logische uitleg :)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:44

ohjajoh6 schreef:
Jeetje SR, geen leuk nieuws. Maar toch snap ik het niet helemaal ben ik bang, want er is tegen mij gezegd dat I.R. en EMS weer helemaal goed kan komen, mits er geen suikers meer ingaan en nou kan ik mij zo voorstellen dat SR dit al die jaren al als een havik in de gaten houd, komt het dan alleen door de cushing dat het nu dan weer zo opspeelt?

Zijn waardes waren enorm hoog (insuline)
Zo hoog dat 3 goede dierenartsen hem gelijk in wilde laten slapen omdat oplossing volgens hen niet mogelijk was..
Hebben hem toen op goed beleid gezet, en een natuurlijke weg bewandeld, en toen is hij aardig stabiel geworden hierin maar eenmaal IR dan is het niet zo dat ze ineens weer gewoon gevoelig kunnen worden voor insuline.
Hij is dus aardig stabiel geweest, maar nooit genezen.. En cushing versterkt dit inderdaad weer + dat voorheen enkel zijn insuline te hoog was, en zijn glucose stabiel, maar die is inmiddels ook niet stabiel meer..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:45

IMJ schreef:
Maar dat weet jij ook niet, want dan zou ze constant het rare gedrag vertonen en dat doet ze niet toch? Ze hoort te stijgen na het eten, dat zal ze vast ook doen, anders was ze wrs al in en coma geraakt :) (diabetes patiƫnten behandelen is mijn dagelijks werk :D )

Ja, denk dat we hetzelfde bedoelen maar anders verwoorden, tuurlijk stijgt het na eten, maar dat het zo daalt is bij een paard niet normaal aangezien dit veel zeldzamer is dan bij mensen bijvoorbeeld.. Zo bedoelde ik het meer :-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:50

hoe gaat fiekje?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:01

Vanmiddag wel ok in zn velletje volgens mij.. Blijft lastig te beoordelen.. Leek nu in ieder geval geen pijn in zn hoeven te hebben..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:03

o.k...dat is tenminste goed nieuws!Kan alleen maar beter worden! ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:34

Nammie, wb de diabeten: klopt, daarnaast wordt het zenuwstelsel aangetast. Soms voelen ze wondjes dus ook niet, of te laat.
Of dit de reden is dat laminitis ontstaat weet ik niet maar het zou best kunnen natuurlijk. :j

SR, dat het weinig voorkomt bij paarden geloof ik wel! We weten het natuurlijk ook niet, niet elk paard toont dit of niet elke eigenaar ziet het mogelijk..?
Maar nu de oplossing..
Heeft de arts daarover gesproken?
Vaker kleine beetjes eten?
wel fijn dat fiek nu geen last had!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:40

Nog steeds niet helemaal bij, maar nog ff doorlezen! Is het trouwens normaal dat cushing paarden veel drinken, of is dat als dsymptoom van cushing? Die van mij drinkt de laatste dagen echt heel zijn ton leeg elke nacht... Is zeker wel 25 liter. Normaal drinkt hij de helft...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:45

Maris schreef:
Pandora2 schreef:
Krullen en kruinen komen misschien door een veranderde haarstructuur ? Ik denk dit zomaar omdat ik verleden jaar een schaapje had en dat haar was duidelijk anders van structuur dan ze nu heeft...leek een beetje op mamoetharen ( niet dat ik al ooit een mamoet tegenkwam, maar daar leek het in elk geval op :D )

Maar waarom veranderd die haarstructuur ? Ook door te hoog cortisol ?

Door ziekte alleen al kan je haarstructuur veranderen.
Maar als ik het verhaal lees op http://www.haarcentrum.nl/haar-info/hormoonhuishouding/
zijn het de hormoonveranderingen die de structuur/groei kunnen veranderen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:59

Batlow schreef:
Nog steeds niet helemaal bij, maar nog ff doorlezen! Is het trouwens normaal dat cushing paarden veel drinken, of is dat als dsymptoom van cushing? Die van mij drinkt de laatste dagen echt heel zijn ton leeg elke nacht... Is zeker wel 25 liter. Normaal drinkt hij de helft...

Er is geen verandering in het voer? geen nieuw zoutblok wat hij erg lekker vindt?
Door chronisch te hoog cortisol kun je uiteindelijk wel insulineresistentie ontwikkelen , en dan heb je teveel suikers in het bloed wat ''weggespoeld'' moet worden ,dus meer drinken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:06

Pandora2 schreef:
Toen er destijds een seleniumtekort in de belgische ( en waarschijnlijk ook nederlandse en duitse en franse enz...) bodem vastgesteld werd, zijn de voederfabrikanten op de kar gesprongen maar ook de meststoffenfabrikanten...waardoor de paarden nu dus langs alle kanten meer dan voldoende selenium binnenkrijgen ( of teveel :( )
Dit is in 't kort wat ik hier door de boeren hoor vertellen...geen idee of het klopt, maar lijkt mij wel een logische uitleg :)

Ja, dat is eigenlijk precies ook wat er in dat Duitse artikel wordt verteld. Inmiddels teveel selenium in voer. En dat heeft dan weer invloed op metabolische ziektes zoals EMS en PPID.

Batlow, ja teveel drinken ( en dus vaak ook plassen) kan een kenmerk zijn van PPID. Maar zou dat niet over moeten gaan als je op de juiste hoeveelheid prascend zit ???

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:19

Veel drinken/urineren is een typisch verschijnsel van "suikerziekte" - te veel glucose in het bloed.
Dat kan inderdaad te maken hebben met Cushing en Insuline Resistentie.Beweegt je paard soms veel minder? Glucose wordt bij beweging verbruikt door het lichaam.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:30

Hoi allemaal, hoe is het hier?

Ik zal vanmiddag een lezing bijwonen over PPID die wordt gegeven door een dierenarts en productmanager bij Boehringer Ingelheim.

Ben benieuwd!!!

Eventuele interessante info zal ik natuurlijk hier delen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:35

doe hem de groeten....dankzij ons kan hij zijn tweede huis in Frankrijk handhaven :+

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:38

Nou, zo ongepast zal ik maar niet op hem reageren, heb ik al besloten... :D ;)
Zag wel dat mijn eerste serieuze vriendje er inmiddels ook werkt -O- :r Maar goed, die komt als het goed is niet mee, want die werkt met kleinere dieren, gelukkig!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:44

Misschien kun je pleiten voor tabletjes van 0,25mg??
En vraag eens voorzichtig naar de bijwerkingen van Prascend...

Het is maar goed dat ik daar niet heen ga...is niet goed voor mijn hart }>

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:47

Ja, dat wilde ik al doen Nammie.

De (praktische) vragen die ik in ieder geval heb zijn:
* waarom zo'n achterlijke prijsstijging t.o.v. humane pergolide (wat krijgen we ervoor???)
* pillen van 0,50 mg, die doormidden te breken zijn bijvoorbeeld
* waarom zo'n vieze smaak???
* waarom gekozen voor deze kleur pil (met vergrootglas moet je staan kijken of je paard het niet weer uitspuugt)?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:47

Nammie schreef:

Hoezo dan, waar maak je je zo boos over?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:50

Mag ik even echt off topic gaan....

Ben zo blij!!!!
Ik krijg de mogelijkheid aangeboden om van mijn dames kudde een echte kudde te maken , aangevuld met een zeer knappe man , waar mijn beide dames zo verliefd op zijn!
Een stabiele leidruin van 22 jaar , die het te zwaar krijgt in zijn opvoedkundige taak met elke keer weer jonge baldadige andere ruinen. Hij is toe aan een wat rustiger stabieler leven , en mag die hier slijten.
echt helemaal *\o/* *\o/* *\o/*

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:56

Imago01 schreef:
Nammie schreef:

Hoezo dan, waar maak je je zo boos over?

Breek me de bek niet open!!!!!
Het feit dat er zoveel mensen gewoon niet gehoord worden , er geen aandacht is voor de bijwerkingen , er geen kleine tabletjes gemaakt worden , er nog steeds gezegd wordt te starten met de einddosis , de prijs , het ondoordachte concept van kleur/smaak/grote van de tablet...het maakt me boos/onmachtig/gefrustreerd/geirriteerd , maar vooral erg boos....