Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:37

Even een leuke fotootje van mijn Cas op de wei. Hij was serieus het enige paard die maar bleef rennen op de wei. De rest was ondertussen al lang en breed aan het grazen :D , en Cas bleef maar rennen. Was dus wel duidelijk hoe hij ontzettend geniet van de wei. Zou zo graag een stal vinden (in Zuid Holland) waar hij heel het jaar op de wei kan...

Afbeelding

Chesss

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:49

Heerlijk he de wei!
Die van mij gaat elke dag van kiet de eerste tien min op de wei, hij voelt zich zichtbaar nu na twee weken volle dosis weer een ander paard.
Ik heb zelf nog wel eens met de gedachte gespeeld voor zo een hit actief stal. maar ook dat is niet alles en de keuze is schaars. Feit is wel dat de paarden heerlijk opknappen op de wei.
Ik heb voor mezelf al besloten dat als het nodig is voor hem dat ik hem in de winter op een onderhoudsdosis Abler houd en in de zomer probeer zonder medicatie.

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:01

Wauw wat een beauty heb je Charlybrown!
Ik heb reactie van Abler en inderdaad geen proefverpakking beschikbaar. Hopelijk wil iemand me uit de brand helpen? :-)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:35

Chesss schreef:
Heerlijk he de wei!
Die van mij gaat elke dag van kiet de eerste tien min op de wei, hij voelt zich zichtbaar nu na twee weken volle dosis weer een ander paard.
Ik heb zelf nog wel eens met de gedachte gespeeld voor zo een hit actief stal. maar ook dat is niet alles en de keuze is schaars. Feit is wel dat de paarden heerlijk opknappen op de wei.
Ik heb voor mezelf al besloten dat als het nodig is voor hem dat ik hem in de winter op een onderhoudsdosis Abler houd en in de zomer probeer zonder medicatie.

Ja, ben ook al eens bij twee hitactief stallen wezen kijken.. Maar daar had ik toch niet helemaal een goed gevoel over. Denk dat het principe wei, het hem doet voor Cas. Want sociaal contact heeft hij in de winter ook elke dag, in de paddock.. Ik durf het gewoon niet te proberen, mijn gevoel zegt dat het niet iets is voor Cas...

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:43

Ik snap je heel goed, ik durf het ook niet.
Ik had die van mij in eerste aanleg in de molen lopen maar daar ben ik na paar maanden gauw mee gestopt en enkel veel in de paddock. nadeel is wel hij beweegt niet heel erg veel.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:52

Wat een leuke bonte zeg!

Ik ben nu inmiddels een week zonder medicijnen en het gaat goed! Ze staan nu 24/7 op de wei.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:29

Er staat zoveel informatie in dit topic dat ik niet meer terug kan vinden waar ik eigenlijk naar op zoek ben.

Ik heb een paard waar ik al twee jaar mee bezig ben om hem weer lekker op gewicht te krijgen en eigenlijk lukt het niet zoals het moet. Gaat een beetje met pieken en dalen en op dit moment zitten we weer in een dal.
Mager, voor zijn doen mat, erg gevoelig op de buik en dan met name aan de rechterkant en bij vlagen slecht krachtvoer willen eten.
Ik zie hem niet gapen, hij is niet koliekerig en eet aan ruwvoer de oren van je hoofd.

Een paar weken terug heb ik bloedonderzoek laten doen en daaruit kwam een tekort aan eiwitten en verhoogde leverenzymen. Maar het bloed gaf verder geen eenduidige conclusie waarom dat zo zou zijn.
Het zou dus kunnen dat het één de oorzaak van het ander is of precies andersom of dat het los van elkaar staat.

Hij krijgt nu een voer met meer eiwitten sinds een week of zes en daar vult hij wel iets van op maar na het voeren zie ik hem nu veel likken aan de rand van de stal, iets wat ik hem al een tijd niet meer heb zien doen.

Zijn er mensen die in dit bovenstaande verhaal iets herkennen wat met een maagzweer te maken zou kunnen hebben? En hebben jullie eerst een scopie laten doen of eerst geprobeerd of maagzuurremmers het gewenste effect hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:57

Ik zou persoonlijk altijd eerst een scopie doen zo weet je ook werkelijk wát er zit in plaats van random medicatie er in gooien. Volgens mijn DA is zomaar medicatie geven zeker niet goed en een aanslag op de rest van het lijf wat ik me heel goed voor kan stellen. Mijn moeder krijgt ook allemaal bijwerkingen van gebruik omeprazole maar die neemt ze maar voor lief omdat ze het echt nodig heeft maar ik kan me dus voorstellen dat het bij paarden net zo werkt.

Likken aan de stal is vaak een mineralen tekort, heb je een goede mineraal steen? En dan dus geen himalaya die helpt niks.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:21

Gevoeligheid op de rechterkant duidt, naar mijn ervaring, op blinde darm problemen. Maag problemen uit zich meer aan de linkerkant, richting de linker elleboog.

Toen ik hier laatst de negatieve bijwerkingen van omeprazol noemde, werd ik afgeschoten :+
Maar een scopie is in mijn ogen niet perse nodig.
Ik test het zelf uit met Maagcompositum. Worden bepaalde symptomen dan duidelijk minder? Dan durf ik een kuur omeprazol te geven.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:28

@aimee, heb je dat lijstje ergens in dit topic staan?

Ik zou het graag eens bekijken, er zijn wat dingen die ik me afvraag nl.
Niet dat ik maar half overweeg om te stoppen met omeprazol bij Tweet, dan kan ik hem net zo goed opgeven.
Maar ik ben wel heel benieuwd.

Kan het bijvoorbeeld invloed hebben op de bloedstolling?
En nog zo wat vragen...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:32

Volgens mij heb ik niet specifiek een lijstje geplaatst.
Maar ik post niet heel veel op Bokt, dus moet redelijk makkelijk terug te vinden zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:53

http://stichtingb12tekort.nl/wetenschap ... 12-tekort/

Één van de bijwerkingen is een vitamine B12 tekort.
De symptomen van een B12 tekort kunnen redelijk gelijk zijn aan die van maagzweren. Een paard blijven behandelen in zo'n geval werkt dus alleen maar negatief uit.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:01

Cas heeft iets van 5 maanden op de Omeprozol gestaan... ik overweeg nu toch een bloedonderzoek, om te kijken of hij ergens te kort aan heeft...

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:07

Ik las vandaag een artikel over glutenallergie bij paarden. Schijnt ook regelmatig voor te komen bij sportpaarden en vage klachten te geven net als maagzweren.

@Katja ik heb twee afzonderlijke dierenartsen gesproken van 2 klinieken hier en beide raade aan om een paar dagen gastrogard/pepti te geven. Je zou volgens beide binnen een paar dagen verschil moeten merken. Zo niet heeft een hele kuur sowieso geen zin volgens hen.
Een van de artsen gaf ook aan dat sommige zweren heel diep zitten en met de slang die zij bijvoorbeeld op de kliniek hebben niet eens te zien zijn. De slang is gewoon te kort. Dus een scopie is ook niet 100% zekerheid.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:11

Mijn pot ekygard is nu op. Heb vandaag een emmer van PUUR maag besteld. Ben benieuwd of ze daar ook goed op reageert. Ekygard is heel erg duur maar helemaal stoppen met maag ondersteuning durf ik (nog) niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 19:54

Hij heeft een mineralen liksteen en een himalaya zoutblok. Gebruikt beide weinig moet ik zeggen.
Hij likt ook alleen na het eten van krachtvoer verder zie ik hem dat nooit doen.

Kun je meer vertellen over blinde darm klachten Aimee? Ik heb via Google gezocht maar kom dan niet veel informatie tegen.

Ik heb vandaag nog even gebeld met mijn dierenarts om te overleggen maar die was helaas niet bereikbaar dus maandag maar weer proberen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:31

Die gevoeligheid aan de rechterkant (verder naar achteren) had bij Jip inderdaad ook te maken met darmklachten Marijke :j
Links achter het voorbeen juist weer maag. Dat je hem zo slecht op gewicht krijgt (Co neem ik aan?) vind ik dan wel weer richting maagklachten lijken gaan. Althans, bij Jip was dat wel het geval. Die kwam rap aan toen ze op de juiste dosis omeprazol stond. Bij haar is het grootste probleem dat het echt een stress kip is (binnenvetter). Veeeeeeel hooi eten altijd, zeker bij stress. En zij heeft dan ook nog gevoeligheid voor suiker, dus kreeg veel meer pijn rechts bij gras en brok/granen.
Bij haar uitten de darmklachten zich wel heel duidelijk in opblazen, dus gasvorming. Heeft hij dat wel? Anders lijkt het me iets minder waarschijnlijk..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:43

Niet gevoelig verder naar achteren en ook niet opgeblazen.

Ik neig op dit moment toch naar scopen en kijken wat daar uit komt. Omdat er nu al heen één en ander verandert en het weideseizoen begonnen is wil ik niet dat ik straks niet meer weet wat voor verbetering zorgt en wat niet.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:09

Is denk ik wel het verstandigst dan. :j
Dat likken na het eten kan best een signaal zijn hoor, maar dat verschilt volgens mij bij ieder paard zo ongeveer. Jip pakte de bak vast na het eten van krachtvoer. Niet luchtzuigen, maar gewoon bijten. Toch een uiting van ongemak ofzo. Likte trouwens ook extreem veel aan de liksteen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:12

[quote="Aimee"]Gevoeligheid op de rechterkant duidt, naar mijn ervaring, op blinde darm problemen. Maag problemen uit zich meer aan de linkerkant, richting de linker elleboog.

Toen ik hier laatst de negatieve bijwerkingen van omeprazol noemde, werd ik afgeschoten :+
Maar een scopie is in mijn ogen niet perse nodig.
Ik test het zelf uit met Maagcompositum. Worden bepaalde symptomen dan duidelijk minder? Dan durf ik een kuur omeprazol te geven.[/quote)

Grappig, ik had het idee dat ik werd afgeschoten omdat mijn paard helaas nogal veel omeprazol nodig heeft. Overigens met de bijwerkingen bekend.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:15

Jup, bij mij deels bekend (niet genoeg naar mijn zin), maar weinig keus.
Geen omeprazol betekent gewoon echt zijn eind. Heel hard, maar wel een feit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:21

Volgensmij wordt er hier niemand afgeschoten maar ik lees wel vaak als advies zet hem maar een maandje op omeprazole een beetje alsof het gewoon een vitaminebrokje is terwijl er wel degelijk negatieve bijwerkingen aanzitten en je dit dus ook echt niet zonder overleg met de DA/Scopie moet gaan geven. Omdat er toch nog best wel klachten zijn die er op lijken maar toch wat anders blijkt.

Als je paard echt niet zonder kan in het wat anders, maar bij de meeste paarden (dus niet allemaal uitzonderingen daar gelaten) is de huisvesting en daarmee voerbeleid en training gewoon niet optimaal voor betreffend paard waardoor je de zweren blijft krijgen. Omeprazole is uiteindelijk natuurlijk een symstoombestrijder.

Een paard kan al gestresst worden van een minder leuk weidemaatje met zweren tot gevolg. Of een niet passende trainingswijze etc etc. Zo belangrijk is om de oorzaak weg te nemen zodat je zonder omeprazole verder kan. Nogmaal er zullen heus wel uitzonderingen zijn. Maar ik krijg in dit topic wel het idee dat er door sommige wat gemakkelijk over gedacht wordt van probeer gewoon even uit.

Dan zou ik dus echt gaan voor iets als Maagcompositum wat Aimee ook zegt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:29

Hoi allemaal,

Ik kom ook even binnen vallen.

Even wat over mijn merrie. Gevoelig op haar darmen, met namen als ze alleen maar hooi krijgt (winter periode).
Nu is dit afgelopen winter voor het eerst goed gegaan zonder problemen op dat gebied.

Qua eten:
Ochtend: 125 gr Metazoa met een flinke hand lucerne.
Overdag buiten met nagenoeg onbeperkt hooi (nu sinds een week weer op de weide).
Als ze op stal komt ligt d'r al flink hooi klaar (nagenoeg onbeperkt)
Later op de avond: 125 gr Metazoa met een flinke hand lucerne.
*Nagenoeg onbeperkt hooi dwz de ene keer net op de andere keer is er nog.

Nu heeft ze al vanaf dat ze bij ons kwam een flinke singel dwang gehad. De reden hiervan was bij ons bekend, maar had niets met maag/darm klachten te maken. Maar dit ging goed nadat ze het vertrouwen had in ons dat we haar geen zeer deden.

Nu werd de laatste tijd eigenlijk steeds narriger op de singel. Niet alleen de singel van het zadel maar ook van bv de longeersingel.
De Fysio erbij gehad en haar laten behandelen.
Zadelmaker weer langs geweest om het zadel te controleren (zadel heb ik sinds nov. 2014 en was sindsdien al 2x gecontroleerd). Maar zadel lag prima.
Met rijden, longeren etc werkte ze super en was er niets aan haar te merken.

Door een topic op bokt met een filmpje van een Amerikaanse da in de richting van een maagzweer gaan denken.
Ze reageerde idd heel heftig op het punt achter haar voorbeen, onder haar buik wel boos kijken en stampen met haar voorbeen (maar niet haar rug bollen).
Borstelen op die punten vond ze niet echt fijn, narrig, boos kijken, tot zelfs proberen te bijten.

Met de kliniek overlegd.
De eerste die ik aan de telefoon kreeg gaf aan dat het best een maag zweer zou kunnen zijn. Adviseerde om 14 dagen geen singel om te doen en te beginnen met maagcompositum.
Later op de dag werd ik door een andere da gebeld, maar die dacht niet aan een maagzweer. Dit omdat ze gewoon eet, zonder problemen. Ook na het werk heeft ze geen moeite om te eten.
Zijn advies was afwachten. Wanneer de klachten erger werden contact opnemen voor verder onderzoek.

Ben eigenwijs geweest en heb haar toch op het maagcompositum gezet. Eigenlijk na ruim een week merkte je al duidelijk verschil. Niet meer boos als je aan haar buik kwam.
Nu zijn we ruim 2.5 week verder en heeft vandaag voor het eerst weer een singel om gehad wat eigenlijk als vanouds gewoon weer goed ging. Daarna gelongeert met dubbele lijnen. Ook daarna niks aan de hand.

Maar nu mijn vraag, hoelang blijf je dit geven? En in wat voor tempo bouw je dit af?

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 00:23

Dag allemaal
Ik lees al even stil mee. Mijn paard heeft vermoedelijk een maagzweer. Van de dierenarts heb ik ter ondersteuning een soort poeder op kruidenbasis gekregen. Werkt volgens hem beter dan de reguliere medicijnen etc.
Na overleg met een bevriende dierenarts erop uitgekomen zelf omeprazol te bestellen en daarmee te starten, omdat hij toch best veel last heeft. Hij eet nu bv zijn hooi nauwelijks meer, gaapt veel, heftige reactie met singelen en aandrijven etc.

Ik ga morgen bestellen, maar ik maak me zorgen over de leverduur. Is er hier iemand die wat over heeft en waarvan ik wat kan overnemen zodat ik vast kan starten?

Ook vroeg ik me af of er wellicht nog iemand samen wil bestellen? Ik wil wel de versnelde levertijd doen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 09:16

Gisteren de pot van PUUR binnen gekregen maar ze at het met tegenzin :\