[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MuzefeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:20

J4Horses schreef:
Let op!! Als het zomereczeem is denk dan eens aan Befix.
Ga in Belgie een willekeurige ruitershop binnen en ze zullen je dat adviseren. Het maakt de huid lekker zacht en zorgt ervoor dat het haar weer super groeit.

Dit heb ik vorig jaar gesmeerd, ging toen goed. Dit jaar weer mee begonnen, maar vreemd genoeg heeft het z'n werking dit jaar niet echt... :n Daarom nu de overstap naar Derfen die goed lijkt uit te pakken. :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:21

Derfen Lotion.

Ingrediënten:

- Calophyllum inophyllum oil (Tamanu olie)

- Simmondsia Chinensis (Jojoba olie)

- Helianthus annuus seed (zonnebloem zaad)

- Juniperus (Jeneverbes)

Aparte combinatie zeg!

Kiim

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:24

Is dat zo, waarom?
Ik heb daar helemaal geen verstand van :+

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:27

Hallo allemaal! Daar ben ik weer een keer. Lang niets van mij laten horen omdat het met mijn ZE-er (de merrie) in de wei best goed gaat. Wat doe ik: 2 x per dag goed inspayen met vliegenspray, Cavalesse, supplement tegen jeuk door het voer en Marstall Excema. Geen biks. Ze schuurt alleen haar buik maar verder is het rustig. Maar nu mijn probleem.... Sinds een weekje heb ik een 3-jarige net gecastreerde ruin in de wei en die heeft het gepresteerd om in 1 nacht (afgelopen nacht) de helft van zijn staart af te schuren (tot bloedens toe) en met zijn hoeven de plek net achter zijn maantop tot bloedens toe te bewerken. Ook weer een duidelijk ZE-geval dus.... Nu hij de schuurplek heeft ontdekt (= paal waar waterbak aan hangt), zal het alleen maar erger worden.

Vanmiddag begonnen met het opbouwen van drainage compositum zoals CS eerder beschreven heeft. Maar ik denk dat ik daar niet mee wegkom en hem onder een deken moet zetten.Het is te laat in het seizoen om Cavalesse op te bouwen etc. Heb al even gezocht maar zoek toch een specifieker advies van jullie.

Vraag = dus:
welke deken zouden jullie aanraden voor een KWPN-er, niet te groot nl 1.63 maar wel lang gelijnd. Niets gewend dus geen deken die je over het hoofd moet aantrekken. Jeuk net achter maantop en staartwortel. Komt in een groep met een sloopgrage jaarling en 3 andere dames. Verder vind ik een halster op houden geen optie want de wei is niet bij mijn huis.

Mijn zoektocht levert de Rambo Sweet Itch Hoody op maar ik lees dat er mensen zijn die 'm erg warm vinden, mensen die 'm moeilijk vinden drogen en mensen die ervan balen dat de oren losgetrokken worden.

Andere suggesties??

Bijkomende vraag: misschien gezien de heftige reactie op zo'n korte termijn (1 nacht) is het zinvol om een cortico injectie te laten geven. Ik heb een wei die echt geschikt is voor paarden (dus niet te vet gras), hij is pas 3 en krijgt voldoende beweging door het volgen van alle merries die in andere weilanden staan. Zouden jullie zo'n injectie geven? Het is de bedoeling dat hij zo'm maand of drie in de wei staat en dan zadelmak gemaakt wordt en op een pensionstal komt. In feit moeten we dus een periode van drie maanden overbruggen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:29

sowieso al 2 soorten oliën, en dat gecombineerd met extracten uit het zaad van de zonnebloem, en jeneverbes.

Vond gewoon een aparte combinatie.

Waar bestellen jullie dat? zijn er ook proefmonsters?
Lijkt me wel wat om een proefmonster op stal te hebben, je weet maar nooit hoe de zomer zich gaat wenden hé.

Wuswa: Is het zo erg geworden door de drainage? Dat kan namelijk voorkomen. Vaak verergerd het eerst, voordat er verbetering te zien is.

MuzefeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:32

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:34

waarom geen deken over het hoofd, heb ik zelf bij mijn jonge paarden ook gewoon altijd gedaan en imo is het na een paar keer al gewoon voor ze geworden hoor. Ik vind de Pagony/Boett modellen toch het beste, zeker voor ergere gevallen want ze helpen gewoon het beste qua bedekking enz.

De Horze deken ziet er op dit plaatje uit als een Alien-paard maar dat valt dus irl wel mee ;)
Heb alleen de kap nog niet in handen gehad, maar daar zou ik gewoon die gekke bollen afknippen want Wisse heeft geen last bij zijn ogen en heft de kap alleen om de deken op zijn plek te houden.

Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:34

had al gekeken maar dan moet ik weer klant worden, pfff.
Nu even geen zin/tijd in.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:37

om een horze te bestellen bedoel je?
Ligt aan de winkel waar je kijkt denk ik, ik had ook geen zin om klant te worden en heb hem gewoon zo besteld als niet-geregistreerde klant :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:47

hoelang gebruiken jullie al die derfen? hebben jullie heftige eczemers of alleen maar een beetje schuurders?
lees zeer goede ervaringen bij jullie, zelfs zonder deken...wauw

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:48

Gebruik het pas sinds vrijdag dus kan er nog niet zoveel over zeggen :=

MuzefeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:57

happytime schreef:
hoelang gebruiken jullie al die derfen? hebben jullie heftige eczemers of alleen maar een beetje schuurders?
lees zeer goede ervaringen bij jullie, zelfs zonder deken...wauw

Ik gebruik het nu een week, maar als ik niks smeerde kwam ze met een pleeborstelstaart binnen. Sinds Derfen niet meer. :) Tevens, als ik niks gebruik heeft ze d'r staart binnen een mum van tijd kaal. Vorig jaar was er van haar manenkam op een paar plukken na niks meer over, dit jaar gaat dat ook goed. :)

Vidoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:59

_CS_ schreef:
had al gekeken maar dan moet ik weer klant worden, pfff.
Nu even geen zin/tijd in.

Klant worden hoeft bij ons niet. Je kan ook gewoon een product bestellen en alleen de gegevens voor het opsturen invullen. Je gegevens worden dan alleen voor die bestelling gebruikt. Spamen doen we sowieso niet. Mocht je wel klant willen worden dan kan dat natuurlijk ook. Tijdens het invullen van de gegevens kan je dan ook opgeven of je eventueel nog nieuws wilt ontvangen. Alles vrijblijvend en altijd aan te passen.
Wij worden ook belaagd met mails en vinden dat net zo leuk als de meeste mensen dus doen we er niet aan. :D

Groet,
Martine de Koning
Vidoma.nl

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:00

Denk nu een maandje ofzo. Ze heeft met deken wat afgeschuurd wat niet bedekt was bij de voorpluk, daar zijn de haren ondertussen alweer een cm. En nergens nieuwe plekken erbij. Ben erg tevreden en eigenlijk wel blij dat ik even van het deken gezeur af ben.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:01

klinkt goed,ik ben nu de TKC bende zat,het is wel makkelijk zo om de 3 dagen smeren,haar staart groeid wel weer,maar haar manen...10 cm boven haar schoft zit echt niet veel meer en is flink dik en warm
misschien toch maar eens 2 proefflesjes aanvragen
hoelang doe je met 1 proefflesje?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 06:03

ikenindi schreef:
ellepel schreef:
dit is dan dus wel jammer he
http://lh4.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TB-f6 ... CT0045.JPG

maar dus wel echt veel eczeem op zijn hoofd :+

hoe weet je dat?
indi heeft ook gekke plekken op oren en hoofd en verder nergens. er is een afkrapselding genomen, maar ik weet nog niet wat t is. tis nu wel weer mooi rustig, maar ben heel benieuwd wat t was.

in het verleden een veearts erbij gehad voor een stalgenoot van me.
mijt!! zeiden ze en we moesten wassen met sebacil.
dus gedaan en het trok weg.

jaar daarna....precies dezelfde plekken!
dus gewoon gaan smeren met zalf en toen trok het ook weg.

het zijn schuurplekken, onze paarden hebben speciekuipen met water in het land staan en daar schuren ze zich aan open, komt gewoon van het zweet wat gaat kriebelen.

suzanne, ap kriebelt ook wat meer.
mijn stalhoudster zet hem heel aardig op het middenpad,maar daar staat echt veel te vet gras nog voor hem.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:26

_CS_ schreef:
Wuswa: Is het zo erg geworden door de drainage? Dat kan namelijk voorkomen. Vaak verergerd het eerst, voordat er verbetering te zien is.

Nee, want ik ben pas gisterenmiddag met de drainage begonnen, dus nadat hij de nacht ervoor de paal met de waterbak ontdekt heeft.

@opisop_shop: tja het lijkt mij al lastig om een paard die niets gewend is uberhaupt een deken op te doen, laat staan 1-tje die over het hoofd moet. Ik verzorg mijn paarden altijd alleen en kom dus 2 handen tekort.....

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:28

Ik volg de ontwikkelingen rond Derfen even. Dat nieuwe middel heb ik even gemist.... Klinkt allemaal wel positief!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:46

Dan misschien totdat ze gewend zijn aan een deken, drainage gebruiken en goed insprayen met vliegenmiddel en dan twee keer per dag oefenen totdat ze de deken omkunnen? Lijkt me een kwestie van twee weken werk bij een groen paard.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:38

Dus als ik het goed begrijp kun je met Derfen zonder deken toe?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:04

Ik heb mijn paard nu ongeveer een week met derfen zonder deken buiten staan en ze heeft niet meer geschuurd. Er begint zelfs weer haar te groeien op de staartwortel. Ik ben tot nu toe zeer positief onder de indruk van dit spul! ( behalve van de geur )

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:26

Ik heb een proefflesje Derfen besteld. Ik ben heel erg benieuwd of het bij Sen de jeuk gaat verlichten. Hopelijk houdt het ook de insecten een beetje weg.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:56

Iris had weer een paar bulten van insectenbeten, arme ziel. Ik heb nu de Ivanhoe hals er af en de RSIH erop. Wat je nu nog ziet is een half hoofd en de onderbenen, geen gezicht dus ;)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:02

Sybrich had tijdens de hengstigheid vorige week, weer 2 kleine onrustige plekjes op de hals. Van die grijzige wervelwindjes zeg maar. Geen echte schade gelukkig..
Gisteravond was het wel vreselijk qua vliegjes spul. Dus het zal niet lang meer duren of ook met longeren en rijden maar de losse rij-hals-deken op.

Ik doe wel gezellig met mijn meissie mee, want ik heb nu zonne-allergie :? moet ik ook maar een Burka halen ofzo :Y)

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:05

Haha ik heb nog wel een burka liggen voor je als je wilt :')