[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:16

En verder sommige mensen kunnen een paard niet zomaar verplaatsen naar een ander weiland omdat het niet hun eigen paard is. Bij mij is dit dus ook het geval...hier in de buurt is geen andere mogelijkheid dan anders een manege waar ze alleen maar op stal staan...

@ femmie1996: Schuurt jou paard veel tegen het prikkeldraad aan? Anders zou ik kijken of je dan ook niet misschien ergens een schuurt mat op kan hangen zodat de deken minder snel kapot gaat. Ik heb zelf een boett en die kan wel tegen een stootje!
[/quote] Ze heeft nog nooit tegen het prikkeldraad geschuurd, maar staat er wel eens tegenaan, schuren doet ze alleen als de mugjes er zijn in de stal.

TJolieke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:59

femmie1996: als er zoveel weide is, is het dan wellicht een mogelijkheid om een gedeelte af te zetten met kunststof paaltjes (met zo'n ijzeren pin die je zo in de grond prikt) en daar een stroomlintje door. Dan staat ze nog wel binnen de prikkeldraad maar kan er niet meer aankomen. En zo'n 'noodafrastering' hoeft niet veel te kosten.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:03

Hebben wij ook gedaan ja :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:19

Even een vraagje, wie was het hier in dit topic die een eigen samenstelling had van kruiden van de paardendrogist??
Kan die zich even melden :D via PB mag ook!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:48

CarolShadow schreef:
Damn, ik kan hier in de buurt nergens meer die feelgood30 krijgen :(
Dichtst bij zijnde zegt het wel te bestellen, maar krijgt het niet binnen (zelfs na 3 weken niet)
En de wat verder weg gelegen winkels hebben het uit het assortiment gegooid i.v.m. te weinig animo daar in de buurt.
En nu? Vond het juist superfijn spul.

mischien kun je het iemand vragen te kopen op bokt, en dat die gene het opstuurd naar jou?

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:52

Hallo allemaal, is alweer tijdje geleden dat ik hier was.

Las over BENZYL BENZOATE. Ik heb dit vorig jaar gebruikt. Het zit in het spulletje KILLITCH. Dit is via internet ook in NL verkrijgbaar. Bij mij werkte dit goed, maar ik moest wel echt heeel goed smeren. Die van mij bijt ook dr bips kaal dus ook daar moet ik altijd smeren. Ze kon dan een of twee daagjes zonder deken maar niet langer, ook als ik opnieuw smeerde kreeg ze toch jeuk. Ik liet haar zo regelmatig het weekend zonder deken. Dan kon ik de deken ook gelijk wassen.

Heeft iemand ervaring met het dieet van Nicolette Hebbing??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:35

ohw ja bijna vergeten!!!

benzyl benzoate zit ook in een aantal haargels.
kreeg de leuke tip om je paard gewoon in de gel te zetten. :+

legt een laagje over de huid heen,vliegjes balen zich dan rot en het schijnt nog te werken ook.

kreeg nog een tip:

warm water,daar een bol knoflook in uit persen en enkele druppels citronella toevoegen en een halve liter azijn.

goed schudden,even laten staan en dan in een plantenspuit je paard ermee in sprayen...
komt geen vlieg meer bij je dier in de buurt :D :P
( ik ook niet meer na zo'n knoflookwalm)

rosiewozie:
http://www.jordenshippo.com/estore/cont ... 417?home=1

deze bedoel je?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:53

*Komt om een hoekje kijken*

Ik heb een aantal pagina's doorgebladerd van het topic... maar zie veel over zomerexceem. Nu heeft mijn pony daar (tot op heden) geen last van. Maar wat ze wel al een tijdje doet is het schuren van de staart.

En toen ik vandaag zag dat ze weer flink had staan raggen heb ik het ingespoten met azijn, en toen ik daarbij dus even haar staart opzij trok zag ik dat ze de binnenkant van haar billen had 'open' geschuurd (het ziet er nu uit als een schaafplek) gelukkig is het nog niet heel ernstig, maar ik wil haar toch wel graag jeukvrij hebben, vind het toch wel zo sneu voor haar...

Dus wie o wie kan mij verwijzen naar de pagina waar ik iets kan lezen over staart schuren.. of wie heeft de gouden tip?!

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:00

ben alleen bang dat het bij vochtig weer een kliederbende wordt en je hebt dan niet de volledige werking van benzyl benzoate, de andere bestandelen van gel kunnen ook leiden tot extra irritatie.
citronella ook trouwens, zelfs sommige kunststoffen kunnen daar niet tegen, geldt ook voor het gebruik van deet, het bevorderd de levensduur van je dekens niet echt.

benzyl benzoate wordt in bijna alle min of meer vloeibare verzorgingsproducten toegepast, er zijn geen producten daarvan beschikbaar met zoveel van dit spul dat het kan werken.

Culicoides schijnen in derdaad lastig door barrieres te kunnen, maar de gebruikte barrieremiddelen, zoals olie geven meestal een smeerboel en dat is op de vaak beschadigde huid niet echt gunstig.
als je slechts een beperkt stukje doet is er vaak geen groot probleem, grotere oppervlakten kunnen al snel dingen als broei, enz. veroorzaken. bij veel producten loop je ook extra risico op verbranding door zonlicht.

het middel moet niet erger worden dan de kwaal!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:02

Waar een paard schuurt maakt niet uit voor het etiket zomerexceem. Wel wil je eerst andere oorzaken uitgesloten hebben, zoals wormen (ivm staartschuren), mijt, luis of een andere huidparasiet, schimmel, etc.
Fijn middel wat ook pijnvrij aangebracht kan worden is een mix van uierzalf en tea tree olie (ong. 40 druppels op een pot) is erg goed voor wondjes en schuurplekken. Preventief heb ik goede ervaring met sioskin, dat legt nl een filmlaagje op de huid, waardoor de mugjes niet meer kunnen steken en hun speeksel dus ook de huid niet meer irriteerd.
Lees de berichten van tug na in dit topic, daar staat heel veel interessants in over oorzaken en andere mogelijke aandoeningen.

Gezien de schuurklachten van jouw pony zou ik eerst goed ontwormen met fenbendazol (aarsmaden) en kijken of het tussen de billen niet broeit ivm verharen.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:04

@tamary voor eventuele wormen ben ik eigenlijk niet bang. ik sta op een kleine stal waar we de paarden altijd netjes op tijd en tegelijk ontwormen, en ook wordt de ontlasting in de gaten gehouden. Maar ik zal voor de zekerheid nog eens goed kijken.

Dat het eventueel kan broeien door verharing heb ik helemaal nog niet aan gedacht! Dat zou best eens goed mogelijk zijn... ondanks dat het verharen al flink is afgenomen, ga ik toch eens kijken of het niet daardoor komt.

Ik ga je mixje eens maken :j

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:23

CarolShadow... dat ben ik.

Mijn pony is alweer jeukende... zucht

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:33

AngelsDitch: dus je kruiden werken niet? Mag ik nog 1x de samenstelling weten van jou mixje? Heb namelijk vanmiddag 1 en ander uitgeplozen, en zijn maar vrij weinig die echt geschikt zijn namelijk.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:37

Nou het kan ook kriebel zijn van het verharen, want het is een en al bult haar...

de samenstelling van mijn mix:

- Kleefskruid
- zeewier
- knoflook
- brandnetel
- paardenbloem
- goudsbloem
- rozebottel

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:12

hey Loesje88 kijk eerst eens heeeel goed of je pony geen luis heeft! De symptomen lijken er erg op en deze periode van het jaar is ideaal voor luizen. Gek genoeg kunnen paarden die ook zomaar krijgen zonder ze van een ander over te nemen... Heel goed zoeken dus even naar kleine beestjes!!

Iemand nog ervaring met het dieet van Nicolette Hebbing??
Boekje "Zomerexceem opgelost met voeding".

Ellepel ik bedoel indd Jordenshippo :D

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:21

*neemt loepje mee naar stal en gaat morgen even goed pluizen... :)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:24

hoe denken we nu over de 9 graden grens.

hoe ik hier aan kwam is als vogt, ik heb jaren geleden alweer iemand gevonden, die zich op beroepsmatige manier bezighoud met insecten, niet speciaal de groep Culicoides, maar insecten in zijn algemeen.

volgens deze persoon is het nadeel voor ons in de eerste plaats dat er heel weinig goed onderzoek naar deze groep gedaan was en wat er wel was, vaak goed willend maar van weinig wetenschappelijke waarde.

hij legde wel wat algemene dingen uit om rekening mee te houden. insecten zijn altijd koudbloedig en hebben om volledig te kunnen functioneren een bepaalde temperatuur nodig, ze kunnen oa door trillen en extra warmte reflecterende plekjes op te zoeken warmer worden dan de omgevingstemperatuur. hoe kouder het is hoe minder goed dit systeem functioneerd.
internationaal wordt gewoonlijk aangenomen dat 9 graden celsius de omgevingstemperatuur is waarbij de vrouwelijke Culicoidesmug in staat is eieren te produceren, de mug denkt niet, de mug reageert door de temperatuur, ze weet niet of de eieren die gelegd zijn uitkomen, ze kan meerdere keren tijdens haar leven eieren afzetten. ze heeft om de eieren te kunnen maken een portie bloed van zoogdieren of vogels nodig. bij de steek laat ze resten uit haar speeksel achter in het lichaam dat gestoken wordt, in dit speeksel zit de stof (allergeen) waar onze paarden op reageren. het exacte stofje is nog steeds niet geisoleerd en benoemd. dat het een stofje uit de mug is is wel vastgesteld.

om de kansen voor een soort (idg Culicoides) zo breed mogelijk te maken, is er van nature een groot tijdvak waarbinnen de leden van een soort te voorschijnkomen, de Culicoides overwinterd de ongeschikte tijden als larve, het larven stadium kan tot 7 maanden duren, er is een grote verspreiding in het uitkomen van de larven, begin maart, zelden in februari wordt op veel plaatsen al een temperatuur gehaald om uit de larven te komen, op bepaalde zeer gunstige plaatsen,waar een gunstig zogenaamd microklimaat heerst kan al vroeg in het jaar de temperatuur zo hoog oplopen dat de Culicoidesmug dame op pad gaat, gelukkig is harde wind en veel vocht de grootste verdelger en dat is in het voorjaar eerder regel dan uitzondering. de soort spreid zijn kansen om zich als soort te handhaven.

morgen verder.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 08:10

pff rot beesten..
bij mij zit altijd zo'n zwerm muggen op de hoek van de stal echt vreemd..
mischien eens een keer een deobus pakken en er een aansteker aan houden 8)7 weg mugjes.. en dat herhaaldelijk elke dag ~~}> :')
hopelijk sterven ze op een dag uit.. want naar mijn mening doen ze maar weinig nuttigs..
heb nu trouwens een rambo sweetitch hoody besteld bij de paardendrogist..
hopelijk past hij :)

want mijn bucas buzz off neck past niet meer.
als iemand wil mag hij/zij m van mij overnemen voor €35 incl verzendkosten.
zal ff foto's maken en de maat opzoeken (volgensmij was het een 185) als iemand interesse heeft stuurme maar een pb :)

tantetoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 08:30

Bij dierenkliniek "de Vijfsprong" in Wekerom hebben ze een zomerexceem lotion die super werkt, ik had een paard die zelfs helemaal ingepakt met een deken buiten stond en nog steeds schuurde, maar met deze lotion heeft ze afgelopen zomer zonder deken buiten gelopen en ze heeft niet meer geschuurd.
als je er meer over wilt weten of het wilt bestellen (ze sturen het ook op over de post) kan je mailen naar info@profwinkels.nl

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:44

vervolg culicoides.

in de loop van het seizoen komen steeds meer larven uit en worden dus ook steeds meer gastheren bezocht, ieder vrouwtje wat eitjes legt, vermeerderd de soort, de meeste bronnen vermelden dat het ongeveer 3 a 4 dagen duurt voor uit het eitje een larve geboren wordt, het larve stadium kan dus tot 7 maanden duren, maar de minimale tijd wordt geschat op 3 weken, na 4 weken kun je bij voor Culicoides gunstige omstandigheden, rekenen op een grote toename van belagers. de meeste soorten van het geslacht Culicoides (aantal soorten geschat op 15 tot 100 of zelfs meer) zijn slechte vliegers, maar wind kan deze zeer kleine en lichte dieren over grote afstanden verplaatsen( groot gevaar voor de ziekten die Culicoides ook kan overbrengen: blauwtong, westnijlvirus, afrikaanse paardenpest en onchocerca), de reikwijdte van de Culicoides zelf wordt geschat tussen de 25 en 250 meter. de toenemende temperatuur kan de levenscyclus van de mug flink bevorderen/versnellen.
de zomerstop die vaak optreedt moet waarschijnlijk meer geweten worden aan de door de hogere temperatuur en de daardoor ontstane uitdroging van de eilegplaatsen. vrijwel alle soorten hebben een voorkeur voor vochtige plaatsen, uitdroging kan de eitjes zelf beschadigen of de omgeving ongeschikt maken. de droge zomer van 2003 gaf bij onszelf een zeer welkome rustpauze mbt ongewenst damesbezoek.

op dit moment loopt een een onderzoek naar voorkomen en verspreiding en biologie van het geslacht Culicoides ivm de uitbraken van de virusziekte blauwtong, die vooral herkauwers besmet.
paarden schijnen voorlopig imuun voor dit virus. een van de voor ons ook zeer belangrijke vraagstukken die meegenomen wordt in deze onderzoeken is de vraag of de Culicoides als mug kan overleven in stallen. de nieuwe open opzet van veel rundveestalling en de voor culicoides geschikte aanwezigheid van vocht en mest, hebben het vermoeden doen ontstaan dat daar inderdaad heel wel overleeft kan worden, voor onze paarden betekend dit een extra mogelijkheid voor belaging buiten het oorspronkelijk seizoen.

er loopt heel erg veel onderzoek en het duurt gewoon voor onze paarden veel te lang, voor er bruikbare middelen of materialen beschikbaar komen,tot die tijd ben je veel meer afhankelijk van dingen die je kunt doen om steken en voorkomen van Culicoides te beperken.
dus dingen als de dekens, insectenbestrijdingsmiddelen, maar ook het vermijden of opruimen van geschikte broedplaatsen.

ook is zo goed mogelijk uit proberen te zoeken of het inderdaad zomereczeemreacties zijn en niet vergelijkbare reacties van andere oorzaken voor het welzijn van het paard een must.
veel andere oorzaken zijn namelijk wel, op een meer effectievere manier te behandelen, ook niet altijd of eenvoudig maar toch met een beter welzijnsniveau dan zomereczeem.

hoewel veel in dit verhaal genoemde zaken meer op aannames en verwachtingen berusten dan op onweerlegbare feiten, heb ik er zelf veel aangehad om bronnen en oorzaken op te sporen waar ik wel wat aan kan doen, soms met wisselend resultaat, maar ieereen hier beseft inmiddels wel dat ook kleine beetjes helpen. een groot deel van wat je kunt doen heb ik een aantal bladzijden terug al samengevat.

dit is een klein en beperkt deel van de belangrijkste informatie die ik heb verzameld.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:56

Ik heb een vraagje voor de mensen met een exceemdeken.
Welk dekenmerk hebben jullie (boett, etc) en wat was de prijs, en is het een goede kwaliteit?
Mijn pony staat 24/7 op de weide, maar dus ook met regen, en ik kan niet als het gaat regenen eventjes naar stal gaan.
dus kan je ook je pony gewoon met exceemdeken in de regen laten staan?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:02

ik had afgelopen jaar een equitheme, kostte 90 euro geloof ik.. hij is nu aan flarden _O- meer gat dan deken, ik stond elke avond 20 minuten gaten dicht te stikken met de hand.. :=
nu voor komend seizoen een ivanhoe bodydeken gekocht, om en nabij de 200 euro geloof ik? (weet het echt niet meer precies)..
de mijne staat 24/7 met schuilstal.. als het regent overdag blijft de deken lekker op.. Nu heb ik er 2 dus als hij doorweekt is gaat 'savonds de andere deken op zodat er tijd is om te drogen :)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:41

Fleur_Laura schreef:
Ik heb een vraagje voor de mensen met een exceemdeken.
Welk dekenmerk hebben jullie (boett, etc) en wat was de prijs, en is het een goede kwaliteit?
Mijn pony staat 24/7 op de weide, maar dus ook met regen, en ik kan niet als het gaat regenen eventjes naar stal gaan.
dus kan je ook je pony gewoon met exceemdeken in de regen laten staan?

Misschien even het topic doorlezen, want dit onderwerp is al tích keer behandeld :)
Ik heb ook een ivanhoe.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:07

AngelsDitch: Ik heb gister die kruiden eens uitgeplozen.
Brandnetel valt sowieso af door de histamine.
Rozebottel vanwege de suikers.

Heb je deze mix gemaakt op basis van alle ingrediënten? of puur voor de smaak e.d.??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:11

tug:
+:)+ _/-\o_

moet straks maar es even met stalbaas om de tafel...wij hebben een weiland waar een hele grote plas in ligt.
wil die sowieso graag kwijt in verband met eventuele leverbot?