Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:46

Gister net 120 tabletten van 1mg gehaald, kostte 48,70 euro.
De vorige keer was het 37 euro nog wat voor 90 tabletten :)
De buut is nogal duurder (1 doos met 100 zakjes, 140 euro met vriendschapskorting DA) :o

@ Tinne ... wat jammer dat je Ivanka hebt moeten scheren en dat ze een reactie gaf op de sebacil! :(:)
Hopelijk is de boel zo eerst dan wel weer opgelost.

Petertje ruit nog niet echt bijzonder, nou heeft hij deze winter voor zijn doen ook niet veel haar gekregen. We zullen zien of ie het dit jaar zelf red om door de vacht te komen, anders maar weer de scheermachine erover.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:55

Mijn pony krijgt 1,25 mg per dag, maar de pillen van 0,25 zijn bijna net zo duur als die van 1 mg, ik denk dat ik de volgende keer alleen maar van 1 mg neem en die dan in vieren breek... iemand hier ervaring mee?
Die van mij is trouwens ook nog niet aan het verharen.

Vrijdag was de DA er toevallig en heeft ie ook nog even snel naar mijn pony gekeken, het viel hem echt op hoe vrolijk en fris ze nu weer is! :D
Het is alleen de vraag of ze straks weer op het gras kan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:10

Lappie: die van jou zijn wel erg goedkoop dat is mij nog niet gelukt!

Het in vieren breken is wel lastig want het zijn ook maar ieniemienie pilletjes waar alleen een streepje op staat om hem in half te breken. Dus dat wordt dan verpulverd en poederig en weinig precies waarschijnlijk.
Wat fijn dat de DA positief was!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:27

Ik was ook in de veronderstelling dat ze duurder waren, maar toen ik ze gister zelf ophaalde viel me dat reuze mee (normaliter heb ik werk en haalt m'n moeder ze op, waarna het met van alles en nogwat verrekend wordt qua terugbetaling :P ).

Peter (1,24m) is gestart met 1 mg op aanraden van de DA, maar ook wat hier verteld werd (hij was behoorlijk slecht toen nl.). En daar staat ie nu nog steeds op. Vorig jaar rond deze tijd was die ook zo goed, toen heeft ie 1 maand een half pilletje (0.5mg) gekregen .. maar toen werd ie dus weer slecht. Of het er nou mee te maken heeft gehad (ook de buut kreeg ie toen niet meer) of dat het echt van het tijdstip in het jaar kwam weet ik niet. Maar durf eigenlijk niet zo veel aan de dosering te veranderen :o
Ook wbt de buut ... hij moet eigenlijk een zakje minder buut krijgen, dan zit ie op de onderhoudsdosering. Maar elke keer als we het proberen dan krijgt ie weer zo'n enorme terugval.

Peter staat overigens gewoon in het gras en krijgt kuil. Hij is hoefbevangen v/d cushing, niet van iets wat in het gras oid. zit :)

edit:
@ fargo ... weten ze bij de apotheek dat je het voor een paard ophaalt en niet voor een mens?
M'n moeder merkte bij een vorig paard (helaas overleden) dat vanaf het moment dat duidelijk werd dat het medicijn voor een dier bedoelt was, de prijs behoorlijk zakte :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:44

Wij bestellen het via de DA en daar komt het ook binnen, ik heb het een keer via de apotheek gehaald en toen keken ze inderdaad ook extra goed of het ook voordeliger kon. Als het via apotheek moet, hebben we steeds een recept nodig en dat is beetje onhandig, moet je steeds ook bij DA langs.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:47

Wij moeten ook eerst een recept bij de DA halen en daarmee dan naar de apotheek.
Dan is het vaak ook nog zo dat er maar 1 doosje is of helemaal niets, dus dan wordt het alsnog 1 of 2 dagen later totdat we het hebben.

Dat recept stelt ook niets voor trouwens :o In principe kan ie het gewoon 10x uitprinten en dan op alle blaadjes een paraafje en stempel zetten, scheelt ook weer :P

De 1e keer werd er ook nog 9 euro voor het recept gerekend door de DA ... dat hebben we ff teruggedraaid ~~}>

Lappie_Lap

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:05

Ik vond trouwens net een oud doosje waarop er voor 120 stuks 54 euro moest worden betaald. Het lijkt mijn pil wel, die fluctueert ook zo in prijs :o

romy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:11

Kijk ook eens op www.medicijnen.nl, lekker goedkoop en erg makkelijk. Recept opsturen en 2 dagen later binnen per post.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:02

ik betaal geloof iik iets van 70 euro voor 100 pilletjes van 0,25 mg.... dat is wel erg duur dan toch?

@ Lappie_Lap hoe weet je zo zeker dat de hoefbevangenheid door de cushing komt en niet van het gras? ik vind het bij Jens zo moeilijk...... wel op het gras niet..... kun je dit testen ofzo?

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:05

ik kijk op de website en daar staat pergolide 100 tabletjes, 25 mg voor 16 euro :S nouja zeg...... dat is wel even wat anders dat 70 euro...... zijn dit wel goede medicijnen?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:07

Ik had even een vraagje over een haflinger bij mij op stal.

Ze dachten dat ze zomerexceem had (vooral buik en manenkam), maar ook nu en zelfs met het vriezen had ze nog steeds flinke jeuk. Iig nog wel bij haar buik, bij haar manenkam heeft ze geen last. Daarnaast heeft ze een verminderde weerstand (beetje een zorgenkindje), wat langere haren en ze begint steeds meer krullen op haar vacht te krijgen.

Is het mogelijk dat zij de ziekte van Cushing heeft? De dierenarts komt morgen weer langs voor controle (gaat niet zo lekker met de pony...) dus heb al aangegeven aan haar eigenares dat ze het ook eens aan hem kon vragen.

Maar dacht kan het uiteraard ook eens hier vragen, kijken wat de mensen die ervaring hebben met Cushing erover zeggen :)

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:36

@ PP .. omdat ie z'n hele leven lang al in het gras staat, nooit bevangen geweest. Hij wordt met Cushing gediagnosticeerd en hij wordt bevangen (en was jaartje daarvoor ook al, maar ja die Cushing zat er natuurlijk toen al).
Hij staat nu ook gewoon in het gras, dat heeft helemaal geen enkele invloed. Ik denk dat het bij die Cushing gewoon door de hormonen komt.

Net als dat onze Friese merries licht bevangen zijn geworden van de dracht. Wss ook hormonen verhaal. Daarvoor nooit last, en veulen eruit en ook nooit meer last gehad.
De kleine pown van m'n zusje, eerst dachten we ook dat de bevangenheid v/h gras kwam. Door te proberen kwamen we erachter dat ze wss een allergie heeft ontwikkeld voor 1 of andere stof. Ze werd nl. ook accuut slechter als ze kruiden kreeg ... en wij met onze goede bedoelingen haar eten wat meer smaak willen geven met alleen dat saaie hooi.

Altijd maar dat gras en fructaan en vroeger het eiwit wat maar die bevangenheid veroorzaakt. Het komt idd voor, maar er zijn zoooooooooooooooooooooooooooo veel verschillende oorzaken waarvan een paard bevangen kan raken. Vind die oorzaak eerst maar eens ....
Ik veroordeel niemand die z'n paard niet in het gras wil zetten hoor. Maar ik wordt soms zo moe wat dat constante gezeur over dat fructaan :o

Je 70 euro voor die 100 pilletje 0.25mg zijn wel erug duur idd! :=
16 euro op die site? ff rekenen hoor *rekent* .. 4x = 1mg = 4x16 = 64 euro.
Ik betaal bij mijn apotheek rond de 50 euro voor 120 pilletjes (1mg).
Lijkt redelijk overeen te komen toch? :)

@ Calanddra ... Peter heeft geen last van jeuk. Heeft 2008 voor het beginnen van pergolide wel wat soort van etterige korstjes gekregen op met name rug en schouder ...dat jeukte een beetje. Verder heeft ie wel die hardere manenkam, momenteel is ie vrij soepel omdat ie voor zijn doen erg goed is.
Ik durf verder geen uitspraken te doen :o
Heb je een foto van de pony?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:37

Ik zal morgen even kijken of ik een foto kan maken (ben er pas in de avond) of anders zaterdag op de dag. Vooral de krullen op haar vacht zie je nu ontzettend goed, maar heb alleen foto's van haar van een jaar terug, niet echt representatief :P

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 01:20

p_ponypaard schreef:
hoe weet je zo zeker dat de hoefbevangenheid door de cushing komt en niet van het gras? ik vind het bij Jens zo moeilijk...... wel op het gras niet..... kun je dit testen ofzo?

Je kunt in ieder geval laten testen of het paard ook insulineresistent is, ( vaak bij Cushing als complicatie ) Mocht er ook IR zijn kunnen sommigen wel een uurtje op gras sommigen paar uurtjes, maar er zijn er ook bij die er helemaal niet meer op kunnen ivm hoefbevangenheid. Het is ook best een probleem dat de verschijnselen van IR en Cushing alleen al zo sterk op elkaar lijken en verward kunnen worden. Cushing heet trouwens geen Cushing meer bij paarden maar PPID. (Pituitary pars intermedia dysfunction ) er wordt aangeraden buiten medicatie met pergolide qua dieet paarden met PPID hetzelfde te managen als paarden met EMS. (equine metabolic syndrome=altijd IR) Maar dieet moet wel op het paard afgestemd zijn ( oud, jong, speelt er meer mee etc.) . Gebit en hoeven ook goed in de gaten blijven houden.
Een paard met PPID hoeft niet IR te zijn maar ze lopen wel een verhoogd risico op HB en IR.
Kortom het is niet simpel, en hoe meer er onderzocht wordt hoe meer vragen het ook weer oproept.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 01:31

Hallo Bokkers!

Ik heb een vraagje...Bij ons op stal staat een paard waarvan ik vermoed dat het onder het cushing-syndroom lijdt.

Ze heeft heel erg lang wintervel, wat heel erg dof is. Dit verliest ze niet of nauwelijks in de zomer. Hooi eten gaat eigenlijk helemaal niet meer, ze maakt allemaal propjes en spuugt die weer uit. Ze heeft eigenlijk een goede eetlust, krachtvoer eet ze ook gewoon, maar ze kan het gewoon niet allemaal verwerken.

Vorig jaar zomer is ze ineens omgevallen. Een "zwakte-aanval" volgens de DA. Sindsdien heeft ze nog meer afgebouwd. Ze is heel erg mager nu....De bespiering op de rug is compleet weg. Het erge is, is dat haar eigenaresse haar in die toestand gewoon heeft gereden. Nu heeft ze op haar rug (plek van het zadel) enorme huidproblemen. Eerst ontstaan bulten, die knappen open en er loopt etter uit, daarna krijgt ze kale, schilferige plekken. Maar ze heeft ook op andere plekken huidaandoeningen, zoals op de oren en de achterhand (daar alleen niet zo extreem als op haar rug)...Ik dacht eerst aan rainrot...Maar die plekken op de rug zijn wel erg heftig voor rainrot...

Mijn vraag: Zijn er nog meer dingen waar ik op kan letten (die mijn vermoeden dus bevestigen...) en welke schade kan het rijden van een paard met cushing brengen (ik ben van mening dat ze al ruim een jaar geleden het paard haar pensioen had moeten gunnen...Maar goed, het is niet mijn paard...).

Het liefste wil ik hier wat van zeggen, maar ik ben bang dat ik iemand misschien onnodig bang maak...En ik heb geen zin in ruzie uiteraard...Vandaar dat ik hier eerst even navraag...

De kenmerken van paarden met Cushing zijn me wel een beetje bekend, maar ik ben veel meer benieuwd naar ervaringen....!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:57

Calanddra schreef:
Ik had even een vraagje over een haflinger bij mij op stal.

Ze dachten dat ze zomerexceem had (vooral buik en manenkam), maar ook nu en zelfs met het vriezen had ze nog steeds flinke jeuk. Iig nog wel bij haar buik, bij haar manenkam heeft ze geen last. Daarnaast heeft ze een verminderde weerstand (beetje een zorgenkindje), wat langere haren en ze begint steeds meer krullen op haar vacht te krijgen.

Is het mogelijk dat zij de ziekte van Cushing heeft? De dierenarts komt morgen weer langs voor controle (gaat niet zo lekker met de pony...) dus heb al aangegeven aan haar eigenares dat ze het ook eens aan hem kon vragen.

Maar dacht kan het uiteraard ook eens hier vragen, kijken wat de mensen die ervaring hebben met Cushing erover zeggen :)

Cushing komt redelijk vaak voor oudere paarden van sobere rassen zoals o.a. haflingers, gelderse paarden, fjorden, arabieren, etc die tijdens hun leven vaak wat te zwaar zijn geweest.
Doordat de weerstand van cushingpaarden slecht is komen huid/hoef/mond & tand/longproblemen veel voor bij cushing paarden, zie ook de laatste post van tinne over haar paard.
Paarden die al langer met cushing rondlopen krijgen langer haar en vaak na een jaar of 3 ook krullen in hun haar en het haar wordt dan vaak wat lichter/blonder/roodachtig van kleur als het paard niet behandeld is. Het lijkt me inderdaad heel slim om DA te vragen om mee te denken over diagnose. Let op, niet alle Da's komen regelmatig cushingpaarden tegen dus deze ouderdomsziekte wordt niet altijd herkend.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:05

Adil: op zich is het rijden van een paard met cushing niet persé een probleem (als het paard op dat moment genoeg conditie heeft uiteraard!!) en een paard met cushing moet je in ieder geval wel proberen op conditie te houden (wandelen, longeren evt rijden) zodat hij niet nog meer spiermassa verliest en zijn weerstand zo sterk mogelijk is als de situatie toestaat. Het lijkt me overigens niet lekker om een zadel op te hebben als ze daaronder huidproblemen heeft!!

Veel drinken, veel plassen, angstig of onzeker of depressief zijn, omvallen door zwakheid, epileptische aanvallen, geen kuilen maar bulten boven de ogen, hoefproblemen, mondproblemen, huidproblemen, wormproblemen, longproblemen, ontstoken of tranende ogen, hangbuik en ingevallen achterhand, evt onregelmatig in achterhand... Dit zijn allemaal mogelijke symptomen die bij cushing om de hoek kunnen komen kijken. De meeste hiervan maar ook met name de huidproblemen komen door de slechte weerstand. De weerstand kan je boosten door MSM (zwavel) over het voer te geven (goed voor huid, longen, hoeven, tegen ontstekingen) en evt echinacea druppels. Het ondersteunen en verbeteren van de slechte weerstand van een cushing paard is een van de belangrijkste peilers van de aanpak.

Het behandelen van het paard met bijv pergolide is ook van belang omdat hierdoor ook de weerstand wordt geboost (pergolide = ook antioxidant!) en de hormonen op orde worden gebracht waardoor paard
minder bijwerkingen heeft en lichaam weer meer in balans komt.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:42

Jens was beginend IR en is een paar keer bevangen geweest. in mijn geval weet ik dus niet waar ik goed aan doe. zo dra hij weer iets gevoeliger dan normaal loopt denk ik ow god hij word toch niet weer bevangen.... de wei waar hij in staat is maar heel kort, weinig gras ( dit kan ook weer het probleen gestrest gras geven) ik heb wel een stukje zand waar hij op kan staan maar dan staat hij dus alleen en is hij na een dag al verveeld.... staat hijn dagen lang beetje suf rond te kijken....

zucht.... ik vind het zo moeilijk.... wanneer doe je het goed...??? en dan zeggen ze kijk en luister naar je paard....!

nou ik heb net nog even een gesprekje met Jens gehad en hij zij....... eten eten eten (en had zichzelf al weer onder het draad (lees: stroom) (waar ik 2 dagen mee bezig ben geweest:P) door gewerkt om in het overvolle buur weitje zich vol te eten :P grrrrrrrrrr.........

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:03

Sodeknetter, ik betaal wel reteveel als ik het hier zo bekijk :oo . Ik heb mijn DA maar gelijk gemaild hierover, want ik betaal 3x zoveel als op die site! 8)7
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt zeggen ze wel eens ;) .

De plekken bij Ivanka worden inmiddels wat rustiger, mag ook wel, want inmiddels zijn beide schouders helemaal kaal... Ben benieuwd hoe ze er in de zomer uit gaat zien. Vorig jaar had ze die bultjes en kreeg ze allemaal lange haren op de plekken waar ik de bultjes eraf had gekrabt :+ . Dus hoop niet dat ze van de zomer rondloopt met 2 zwaar behaarde schouders :D.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:58

Hoi,

Ben ik weer even, lees nog steeds mee hoor.
Ik wil jullie in de eerste plaats sterkte wensen met jullie paarden. het blijft moeilijk he.
Is er eigenlijk een speciaal tijd, ik bedoel dus is het beter in de lente, zomer te testen op IR ?
Mijn andere paard is weer zo aan het aankomen, er is met het slechte weer niet veel mee gedaan en zelfs op de safe en sound en een handje revital lijkt hij te groeien. verleden jaar laten testen, omdat hij ook vetjes had en natuurlijk de dikke manen kam, heeft hij nu ook , maar is niet hard.
Ben zelf bang dat hij de zelfde kant opgaat als Onne.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:52

Bij mijn weten kun je altijd laten testen op IR.Maar eigenlijk moet je vaker laten testen. Er kunnen altijd vals positieve en vals negatieve testen zijn doordat het paard bevangen staat of ergens anders ziek om is. Pijn geeft ook verhoogd cortisol en kan ook IR erger maken bijv. in Amerika zijn ze wel bezig om er een soort protocol voor te ontwikkelen, eigenlijk is de boodschap een diagnose is eigenlijk niet door één test te stellen, testen, ziektegeschiedenis, klinisch beeld alles telt wel mee.
Ik heb mijn paard vorig jaar ook laten testen op IR, gelukkig is ze het (nog) niet. Ik manage haar wel zoals een paard met EMS, dieet, bewegen en gewicht zo goed mogelijk onder controle houden, voor haar betekent dit geen gras en als ze zo goed blijft gaan probeer ik in het voorjaar voorzichtig een uurtje gras per dag, als dat goed gaat zou ik ook wel twee tot drie uurtjes durven. Ze is tot nu toe ook gelukkig nog nooit bevangen geweest en ze doet het erg goed.
Een ding weet ik wel, mijn hooi is dit jaar te rijk, ze staat echt minimaal aan hooi, anderhalf % van gewenst gewicht, nog is het moeilijk. Volgend jaar ga ik voor graszaadhooi en laat wel even testen op de suikers. In hooi kan ook vrij veel suiker zitten.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:46

waar kun je je hooi laten testen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 00:20

p_ponypaard schreef:
waar kun je je hooi laten testen?

BLGG http://www.blgg.nl/ je moet er bij vermelden dat het voor paarden is. Je krijgt voor 5 euro meer ook een wat uitgebreider advies over rantsoenberekening. Je kunt ze zowiezo even mailen met je vraag over wat je precies wilt laten onderzoeken.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 00:24

Even een vraagje, ik heb een pony van 26, en ik ben bang dat ze misschien cushing heeft.
Ze is in een korte tijd enorm afgevallen, ook enorme spier afname, maar ze eet wel gewoon goed. Nog nooit is ze zo dun geweest als nu, eigenlijk altijd overgewicht gehad. Ze heeft een dikke vacht, met ook wat krulletjes.

Ze staat sinds 2 jaar op pensioen, vanwege een peesblessure en artrose. Dit gaat verder goed en we reden van de zomer nog buitenritjes, maar ik vertrouw dit niet helemaal.

Dit is een foto van dinsdag.
Afbeelding

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 08:15

Dank je EH voor je antwoord