[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melissa_b

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 14:08

Hallo,
Mijn pony zuigt ook nog steeds lucht.. Is een paar maanden geleden verhuist naar een andere stal waar ze dus zonder band om mocht staan, ik harstikke blij natuurlijk, maar een week geleden begon een ander paard een beetje dezelfde beweging te maken.. Dus moest hij om!:(:@ Maar nu ik dit allemaal weer gelezen heb, ga ik de band ervanaf halen..

Ze heeft wel een ander zuigpatroon dan de meeste zuigers waar hier over gepraat word. Zij zuigt namelijk alleeen maar tijdens het eten, maakt niet uit wat. Daarna heel af en toe weleens een zuigje lucht.. Iemand een idee voor een oplossing?

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:29

Oja heeft iemand ervaring met Sucralfaat?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 15:33

melissa_b schreef:
Hallo,
Mijn pony zuigt ook nog steeds lucht.. Is een paar maanden geleden verhuist naar een andere stal waar ze dus zonder band om mocht staan, ik harstikke blij natuurlijk, maar een week geleden begon een ander paard een beetje dezelfde beweging te maken.. Dus moest hij om!:(:@ Maar nu ik dit allemaal weer gelezen heb, ga ik de band ervanaf halen..

Ze heeft wel een ander zuigpatroon dan de meeste zuigers waar hier over gepraat word. Zij zuigt namelijk alleeen maar tijdens het eten, maakt niet uit wat. Daarna heel af en toe weleens een zuigje lucht.. Iemand een idee voor een oplossing?

paarden nemen het NIET van elkaar over. Dat is echt grote flauwekul.
Het is logisch dat je paard alleen tijdens eten luchtzuigt. Dat doet mijn paard ook.
dat heeft te maken met dat luchtzuigen de maag minder zuur maakt en het maagzuur loopt op als er eten in de maag komt.

Je kunt verschillende dingen doen.

- zorg voor onbeperkt hooi
- geef pronutrin, maagcompositum of settelex (zuurremmers)
- altijd eerst hooi geven en daarna brok
- voeren in meerdere kleine porties per dag
- zoveel mogelijk op de wei

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:41

melissa_b schreef:
Oja heeft iemand ervaring met Sucralfaat?

Geen ervaring, zelf gebruik ik antagel, maar het is ook een zuurremmer voor mensen.
Citaat:
Werking
Sucralfaat vormt samen met eiwitten in maag en darm een beschermende laag op beschadigingen in het maagslijmvlies. Deze laag beschermt het maagslijmvlies en de slokdarm tegen de inwerking van onder andere maagzuur.

De werking begint na ongeveer een half uur. U merkt binnen enkele dagen dat u minder last heeft van pijn of zuurbranden.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:33

Oke thanks allemaal, zal eens met de eigenaar overleggen.

Blijf het alleen een eng idee vinden, die koliek door het luchtzuigen, het kan daar niet doorkomen, maar las wel eerder in het topic, dat een pony is overleden door koliek omdat ze vergeten waren zn band om te doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 10:29

coentjuh: ieder paard kan koliek krijgen.
Er is een enquete geweest op bokt waaruit blijkt dat paarden die luchtzuigen niet vaker koliek krijgen dan paarden die niet luchtzuigen. Dus het is echt onzin. De lucht haalt de maag niet, de lucht haalt zeker de darmen niet en de darmen maken zelf vele malen meer lucht aan dan een paard bij elkaar zou kunnen luchtzuigen,

Wel kan het zo zijn dat als je een paard de band afdoet en het is een beetje een schrokker, dat hij ontzettend gaat schrokken (kan eindelijk fatsoenlijk eten) en dat dat deels de koliek veroorzaakt. Maar verreweg de meeste koliek (onderzoek van Utrecht) ontstaat door teveel wormen, slecht ontwormen dus, of op het verkeerde moment ontwormen tegen de verkeerde wormen. En dan ontstaat er nog een groot deel koliek door voeren. Grote porties voeren i.p.v. zoals het hoort vaker kleine porties per dag met veel ruwvoer. En zonder schimmelsporen in het hooi.

Maar omdat er nog steeds zoveel bakerpraatjes zijn over luchtzuigers. En omdat sommige dierenartsen hun diploma ver in de vorige eeuw hebben gehaald en helemaal niet op de hoogte zijn van luchtzuigen, komen dat soort ideeën over luchtzuigen en koliek nog steeds naar bovendrijven helaas.

Net zoals dat ze het overnemen. Ook onzin. Gelijke stalomstandigheden (veel binnenstaan, veel brok en weinig hooi) dát creëert luchtzuigers.

Bij ons op stal is in ieder geval geen paard gaan luchtzuigen omdat Lan het doet. De pensionhouder gelooft gelukkig niet in die onzin. En er staat al ruim 10 jaar een pony naast Lan die niet is gaan luchtzuigen. Ze heeft het al haar 3 veulens prachtig voorgegaan. Geen ervan is gaan luchtzuigen (en de oudste is inmiddels 10).

Laat je niet gekmaken. Er zullen altijd mensen zijn die blijven roepen dat koliek en luchtzuigen bij elkaar hoort. Dat is NIET zo.
Hooguit als je de band afdoet, moet je wel voorzichtiger zijn. Want zonder band gaan ze eerst wat anders eten/kauwen e.d. Ze gaan letterlijk weer normaal eten.

En eet jij een paar maanden met een strakke band om je keel.. en dan laat je die een keer af. Wedden dat jij ook gaat schrokken.
Dus zeker in het begin: kleine porties voeren.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:20

Even een vraagje.
zouden andere paarden in de stal ook luchtzuigen van andere paarden kunnen overnemen ?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:23

Anya schreef:
En eet jij een paar maanden met een strakke band om je keel.. en dan laat je die een keer af. Wedden dat jij ook gaat schrokken.
Dus zeker in het begin: kleine porties voeren.

Idd ik heb bij united ook het voer aangepast en de band er steeds langer afgelaten. (ook afbouwen dus)
En dat is helemaal goed gegaan... en als er een koliek gevoelig is, is hij het wel Ja

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:27

xkimmx schreef:
Even een vraagje.
zouden andere paarden in de stal ook luchtzuigen van andere paarden kunnen overnemen ?

Uitzonderingen daargelaten, nee. Als meerdere paarden op stal beginnen met zuigen zou je het eerder moeten zoeken in het voer en de omstandigheden daar, dan bij het imiteren van elkaar.

Zie overigens ook het bericht van Anya boven het jouwe. Die legt het wat uitgebreider uit.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:54

Ik ben het niet met jullie eens over het wel of niet overnemen... Wij hebben één merrie die doet het heeeeeel erg, mijn stond daar tegenover en binnen een week deed ze het ook, van stal veranderd en het is gigantisch afgenomen. Ik ben ook gaan kijken naar ons stalbeleid, maar die is gewoon prima. Iedere dag 4 tot 8 uur naar buiten, 3 of 4 x hooi per dag, 2 x krachtvoer, alle paarden hebben een luik + uitkijk op het gangpad en ze worden allemaal alle dagen bereden/gelongeerd.... Ook hebben ze allemaal een hymalaya steen en hebben enkelen een speelappel. Daarbij krijgen ze ook alle dagen nog een plakje stro... AAn het beleid kan het IMO niet liggen...!

PS. Ook kunnen ze aan elkaar snuffelen in stal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:10

In jou ogen niet Iorr, maar blijkbaar in de ogen van je paard wel. Knipoog Blijkbaar is er íets wat je paard niet prettig vindt en waar ie zich moeilijk aan kan aanpassen. Dan kan t zien van een luchtzuiger de spreekwoordelijke druppel zijn om er zelf mee te beginnen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 14:57

Iorr ik heb dat niet zelf verzonnen. Het is wetenschappelijk aangetoond dat luchtzuigers het niet overnemen maar bepaalde leeftijden, verzorging e.d. een groter risico op luchtzuigen levert.

Bijvoorbeeld

op zaagsel i.p.v. op stro = groter risico
niet of weinig op de wei = groter risico
2x per dag voeren en veel brok = groter risico
leeftijd: voor hun derde jaar en na hun 16e hebben paarden een hoger risico op luchtzuigen
veel paarden op één stal = groter risico
dravers/manegepaarden/hoger in de sport lopende paarden/paarden die veel vervoerd worden/paarden met verplichte stalrust = hoger risico.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:10

Vrijdag wordt mijn aanstaande paard gekeurd en als alles in orde is koop ik hem direct. Het is een luchtzuiger en o.a. na het lezen van dit topic vind ik dit geen enkel probleem. Ik ga natuurlijk wel nog een paar kleine pogingen doen het te verminderen. Zijn band gaat wel af.
Verder wil ik maagcompositum gaan proberen en de stal insmeren met cribbox. Helpt dat niet dan mag hij naar hartelust blijven zuigen aangezien hij er geen koliek van krijgt. Waarschijnlijk dat ik niet eens de cribbox probeer omdat dat al vervelend is voor een paard omdat je het dan op bijvoorbeeld de voerbak moet smeren. Verder zijn er paarden die beduidend gelukkiger zijn als ze mogen luchtzuigen.

Ow ja het is ook nog een chagerijniger bijter naar de meeste mensen maar na 1,5 week verzorging van mij blijkt het een superlief paardje te zijn:D:D:D
Nog een halve week manegewerk en dan krijgt mijn manneke een beter leven bij mij:D:D:D (nu wordt ie voor elke onzin gemept vandaar dat chagerijnige)

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:09

kunnen jullie mij vertellen of jullie maagcompositum 1 of 2 keer per dag geven (lees op de verpakking namelijk dat het 2 keer per dag moet maar ik kan het alleen elke avond geven)? en als jullie het 1 keer per dag geven doen jullie dan een hogere dosis?

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:13

Die van mij krijgt het twee keer per dag, zoals staat aangegeven op de emmer.
Ze vindt het helemaal niet lekker dus het gaat nu met een scheut olie door het voer. Dit maken ze al bij de voerbeurt er voor klaar zodat het lekker goed plakt.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:19

ik moet het zelf geven elke dag en ben niet altijd in de gelegenheid om twee keer per dag te gaan.

Nu heb ik deze vraag voorgelegd bij de groene os en bij de paardendrogist en ze zeggen beide iets anders:

de paardendrogist zegt dat ik het ook eenmaal per dag mag geven en dan dus de dubbele dosis (4 schepjes)

de groene os zegt dat ik het wel eenmaal per dag mag geven (liever twee keer per dag) maar dan de normale dosis (2 schepjes)

wat is wijsheid?

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:22

Ik geef de normale dosis (2 schepjes, 1 keer per dag) Ik ben nu uim vier weken bezig en heb nog niet het idee dat het helpt.... dus dat het zuigen midner wordt....

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:29

Foei lastige vraag! Zazu krijgt twee keer per dag een flinke schep en dit werkt prima... Maar ik zou het in jou geval gewoon één keer per dag doen en dan 2 schepjes...

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:58

Op mijn vorige pensionstal stond ook een pony die luchtzuigde. Hij had daarvoor een luchtband gekregen, maar daar zoog die zelfs doorheen. Hoe kan dat?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:41

@iertje2valen: omdat het probleem niet is opgelost. Lees maar eens in het topic.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:02

Mijn luchtzuiger is erg gevoelig op zijn spieren; snel stijf enzo, vooral in de winter. Nou lijkt het zo te zijn in dat hij erger luchtzuigt in periodes dat hij goed soepel is hij en veel minder in stijve periodes. Ik heb het dan over periodes van een paar dagen tot ca. een maand.

Het lijkt mij niet zo gek dat het met elkaar te maken heeft omdat cortisol, het stresshormoon dat een grote rol speelt bij het luchtzuigen, ook belangrijk is voor de spierstofwisseling en de energievoorziening.

Zijn er meer mensen die bij hun paard een connectie zien tussen stijfheid/soepelheid en luchtzuigen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:43

geen enkele
Ik zie alleen connectie tussen eten en luchtzuigen en stal en luchtzuigen.

Eten = luchtzuigen. Niet eten = niet luchtzuigen.
Weide = niet luchtzuigen, stal + eten = luchtzuigen Haha!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:00

Bij mij is: eten = luchtzuigen Niet eten = veel minder luchtzuigen
Weide = minder luchtzuigen stal+eten = meer luchtzuigen Knipoog

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 01:38

Vandaag begonnen met maagcompositum. Erg lekker vind ie het niet. Normaal is de muesli in no time op maar vandaag bleef de helft liggen. Hoe voeren jullie het maagcompositum?

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 01:54

Wat apart bij mij zuigt ze Juist meer tijdens het eten van hooi en musli dan zonder...