Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

Dat zetten ze er op om zichzelf in te dekken.

Als ruwvoer vervanger zal hij van de SP ook als onderhoud toch ook 1 schep per 100
Kg lichaamsgewicht moeten hebben als je helemaal geen hooi meer voert.
Ik ben zelf niet zo een fan van SP . Ik geef liever Action Quality seniorslobber.
Mijn pony heeft daar 5 jaar op geleefd. Zonder een spriet hooi. Maar wel 5 scheppen per dag ( ongeweekt) en nog extra eiwitten.
We willen dat ze voor o.a ook de maag lekker blijven eten. Bij mij stond er eigenlijk altijd slobber en toch at hij alles op.
Net zo als bij onbeperkt hooi

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:16

Bedankt, dit voer kende ik nog niet ;) Wel fijn om al jullie ervaringen te lezen over de slobbers en het moeilijk tot geen hooi eten, stelt me wel geruster.

Ik weet dat vele geen fan zijn van SP maar die van mij doet het er echt fantastisch op waardoor ik het hem wel wil blijven geven. Maar wellicht kan ik minder SP geven en het gedeelte wat ik verminder vervangen voor iets anders ter zijne tijd. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:30

Wat zou het probleem met SP zijn ??

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:39

Volgens mij teveel suikers / zetmeel maar geen idee, ik voer het op aanraden van de kliniek na de dunne darm koliek en hij doet het er goed op. :)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:57

DubbelFun schreef:

Er is geen probleem. Maar mijn ervaring is dat ze met de Action Quality wat beter groeien en meer op gewicht blijven.
Suikers en zetmeel is prima bij SP

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:00

baudyh schreef:
DubbelFun schreef:

Er is geen probleem. Maar mijn ervaring is dat ze met de Action Quality wat beter groeien en meer op gewicht blijven.
Suikers en zetmeel is prima bij SP

Die van mij is best aan de maat nu, ik vind hem zelf iets te dik. :o Maar wel goed om te weten, mocht hij er op een gegeven moment niet meer dik van worden.

Hij is er toen na de kliniek en het vele afvallen (zeker 100 KG afgevallen in 14 dagen tijd door de koliek) snel van opgeknapt en aangekomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:26

Boon doet het er ook prima op, al eet die ook nog voldoende hooi.
Ik hoor vaker dat er gezegd wordt dat SP 'niet goed' zou zijn, maar kan nergens vinden wát er dan precies niet goed aan zou zijn. Ook qua eiwitpercentage (11.2% ) zou het goed moeten zitten.

Ik probeer een vergelijk te doen bij Voervergelijk.nl maar zie bij de Action Quality geen Seniorslobber staan ??
Is dat de juiste naam ??

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:42

De naam is Action Quality senior en herstel slobber maar staat niet op voervergelijk. Wel op de site van Action Quality

11.2 % eiwit is voor een oudje niet hoog hè de Action slobber zit al op 13.5%

Ze zeggen dat een ouder paard tussen de 500-600 gram eiwitten per dag zou moeten hebben maar bij 25+ die lastiger in de benen gaan komen ga ik naar de 800 -850.
Dan houden ze dat toch beter vol.
Ik vind het makkelijkste en relatief goedkoopste product de Metazoa musclefit. 229 gram eiwit per kg. Ja kan het goed mee weken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:52

Dank je, daar zal ik eens op gaan zoeken.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:48

Gaat nog wisselend dan somebitch met wel/geen proppen. Hopelijk kan er snel een da komen die evt ook kiesextractie op locatie wil doen. Ik vind dat ook een struggle hoor. Ik wil Peri echt niet meer meenemen op de wagen zeker niet na de ervaring toen we in januari terug moesten naar huis en hij niet mee wilde. Zijn uren bezig geweest en als mijn paard er al niet een trauma aan over heeft gehouden dan heb ik het wel.

Interessant voer baudyh. Ik heb nog steeds een cursus voeding klaarliggen maar nog geen headspace of tijd voor gehad haha en het is oprecht ingewikkeld! Misschien tijdens mijn zwangerschapsverlof.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:54

Helaas niemand kunnen vinden in de buurt... Degene waarvan ik hier de website had getoond heeft pas eind mei plek, naja dat gaan we niet doen dan toch maar naar de kliniek als het nodig blijkt te zijn.

Ik ga nu even pap voeren, eens kijken hoeveel proppen ik vind... Ik zie hem al heel de ochtend normaal eten. :o

Donderdag weten we gelukkig meer!

Ik vind voeding bij paarden sowieso lastig, tegenwoordig heb je zoveel op de markt maar ook zoveel verschillende inzichten en meningen dat ik niet goed weet wat wel en wat niet te geloven. Zo zou lijnzaadolie ook helemaal niet goed zijn (de gal zou olie niet kunnen verwerken?), naja de kliniek heeft mij het wel aangeraden en hij leeft nog steeds dus ja...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:08

Niks mis met lijnzaadolie. Wel met andere oliën.
Ik heb mijn opleiding in de dieren gehad ( dierverzorging in Barneveld. En daarna veel in de praktijk met nutrionisten meegelopen. En heb wel cursussen gevolgd. Maar in de praktijk leer je het meeste en veel lezen, lezen enz.
Zelf paarden hebben. Van mijn oudje veel geleerd maar ook bij onze drachtige merries en met de veulens erbij.
En dagelijks natuurlijk de klanten in de winkel met heel uiteenlopende paarden. Laatst nog had een klant van mij die bij de jeugd in de eventing zit een compliment gehad van de bondscoach dat ze zo mooi voert en snapt waar ze mee bezig is. Die zei ja ja dat leer ik van Baudy.
Weet je iedereen kan een zakje verkopen maar ik vind het gewoon belangrijk dat je ook weet wat je voert en snapt waarom. Want dan leer je echt waar het over gaat. En wat wel en niet belangrijk is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:10

Ik geef de combi wiesencobs en masters senioren slobberbrok.
5 emmers per dag en nog wat losse kruiden.

Ik heb een filmpje van Kelly vanmorgen!
Ik schrok een beetje,want ze lag languit en dat zie ik nooit bij haar.
Maar ze lag dus gewoon te slapen :+

Ze schrok wel een beetje van me, kwam daarna half omhoog en zoals een echte Tinker moesten de sokken gekrabd worden, en stond ze eigenlijk wel vlot op.( dat stampen is door jeuk)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:30

Heeft ze jeuk in haar sokken dat ze zo trapt ??
Ik herken dat zitten ook wel van Missy. Die draaide ook eerst een soort rondje voor haar benen blijkbaar goed genoeg stonden om de balans te houden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:34

Ahh heerlijk te slapen in het zonnetje! Ze staat inderdaad soepel op en neemt ook even de tijd om te krabben tijdens het zitten xD dat doen die van mij echt niet, die moeten zo snel mogelijk weer omhoog whaha.

Van de week lag die andere bij mij, in het zand langsuit... Helemaal in paniek was ik, ik zeg tegen mn vriend ik ga naar stal volgens mij gaat het niet goed. Ik stapte in de auto keek nog eens op de camera, meneer was alweer opgestaan :Y) Maar dat doet hij normaal nooit dus ik zat gelijk weer in de stress. := Vreselijk eigenlijk dat ik zo panisch ben.

Nou Zembla ging goed, ik heb 4-5 propjes gevonden, waarvan 1 wat groter maar 50% kleiner als de grote proppen die hij v/d week maakte en derest was heel klein, eigenlijk bijna geen prop te noemen. Heel gek dit wel hoor, hij heeft meer hooi op als gisterenochtend.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:35

Mooi dat ie minder proppen heeft en goed lijkt te eten. Wel vreemd dat het zo onregelmatig beeld is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:40

Ja gek is dat he... Of een kies zit los en is weer even de goede richting in geslagen. (dit had hij wel bij zijn vorige losse kies). Of er zat iets dwars voor een paar dagen in zijn mond? (ondanks het spoelen) of hij is de kies al zelf verloren? Of.. het kunnen 1000 verschillende dingen zijn...
Laatst bijgewerkt door Somebitch op Gisteren, 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:41

Ja Dubbelfun, ze heeft op de achterbenen nog veel los haar, en zitten wat korstjes en velletjes.
Dus dat jeukt en dan stampt ze wat…komt vanzelf los en goed :j

Ben blij dat ze verder best vlot op staat, dat kan ook wel anders.

Somebitch, ja ik schrok eerst ook, ik heb haar echt nog nooit zo languit zien slapen.
Maar mijn stalgenoten zeggen ook steeds van ja ‘s middags ligt ze ook languit te slapen hoor.
Maar ze moest wel wakker worden,want ze moesten uit dat stukje gras.

Minder proppen is op zich wel goed natuurlijk,dan gaat het kauwen dus toch iets makkelijker.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:10

Ellepel, fijn dat het goed gaat met Kelly, hopelijk blijft dat zo!
Mijn merrie staat nu op ventipulmin & sputolysin. Dat laatste heb ik al 2x een kuurtje van gegeven de afgelopen tijd. Maar nu toch ook maar Ventipulmin erbij, omdat ze alleen maar rotter ging hoesten en ademen… Geen koorts, dus hopelijk houden we de antibiotica buiten de deur.

Eefke, wat sneu van dat hoefbevangen paard… Worden er helemaal geen maatregelen voor hem genomen?

Somebitch, zoveel zorgen om dat eten, niet leuk. Hopelijk gaat het na donderdag beter :(:) Die foto van die blije koppies is wel echt heel leuk!

Binck, wat ontzettend rot dat hij zo achteruit lijkt te gaan, zo moeilijk en confronterend…
Wat betreft je vraag, of je het gaat zien als je paard niet meer wilt, durf ik daar geen antwoord op te geven. Ze zeggen het, maar ik heb zelf nooit in die situatie gezeten. Ik denk eigenlijk dat het toch vaak al lichamelijk klaar is, voordat het hoofd er klaar mee is en het paard het zelf aan geeft. Ik weet niet of je moet wachten tot ze het zelf gaan aangeven, en weet je, dat is ook zo het moeilijkste van dit alles…
Ziflstar, zo lastig lijkt mij dat, om de omschakeling naar volledige ruwvoervervangers te geven. Welke, hoeveel, hoeveel voerbeurten, krijgt hij wel genoeg binnen… een hoop zorgen en een hele zoektocht, gelukkig kan hij ook nog wat gras er bij eten :(:)

Verder interessante informatie over ruwvoer, eiwit en dergelijke. Hopelijk heb ik het voorlopig nog even niet nodig. Ze eten nu goed *klopt af*. De grote af en toe een prop. En ze eet VEEL op dit moment, of iig, ze wilt veel eten, maar wel van heel specifiek hooi. Waar ze normaliter ook aan de andere balen goed begint, gaat ze nu soort van zielig doen, hinniken en zenuwen, omdat ze het andere hooi wilt…. Voordeel van 23 zijn, daar gaat het baasje dan wel naar luisteren, omdat ze op dit moment toch nog wat afvalt (op zich niet erg, hopelijk volgende week het land op). Nadeel is, dat hooi is wat stoffiger en dat betekent meer dan 1 baal in de week zetten voor het voeren, en dat vind ik wel een beetje irritant :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:24

Stoffig hooi is vervelend, maar het hoeven geen schimmelsporen te zijn.
Momenteel heb ik hooi wat erg stoffig is, maar dat is omdat de boer het te kort gemaaid heeft of de grond was erg onregelmatig. Als de bak leeg is ligt er gewoon een gele laag zand/löss met kluiten er in.
Ik klop het dus maar goed los op de wind voor ze mogen eten, want met natmaken plakt het aan het hooi en komt het juist in de maag.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:35

Ja, klopt wat je zegt hoor. Maar ze is zo aan het hoesten en nu ook met medicatie, dat ik het niet droog durf te geven. Er zitten ook veel pluis van distels in, dat helpt ook niet... Ik ga vandaag even plukken, kijken of de baal na een paar plakken eraf er beter op wordt, anders ga ik toch ander hooi geven (maar zo zonde, mega grote dure baal was het...)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:39

Waardeloos... altijd gedoe met hooi en zonde van het geld ;(

Ik heb nu nog voor een maandje liggen en hoop tegen die tijd dat er weer vers van het land is gekomen. Afwachten hoe dat er dan weer uit gaat zien.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:02

Ja super balen. Het is zo duur allemaal, en dan zijn de eerste balen top. En dan de laatste baal dit. Maar wel 400 kilo dan gelijk....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:11

Ja, dat is extra zuur.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:15

Heel balen als een baal slecht valt.