[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:28

Vitalbix is een vitamine- en mineralen supplement en echt super goed voer! Ik voer 130 gram per dag met handje Cavalor Fiberforce.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:43

Mijn meŕrie kreeg eerst vitalbix maar sinds ze prascend krijgt blieft ze dat niet meer. Nu heeft ze fiberforce. Dat heeft suiker zetmeel van 8%

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:05

Mijn vraag over de mariadistel en cushing is bij de hypofysestichting doorgestuurd naar het bestuur. Ik moet dus nog even geduld hebben.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:59

Is bij vitalbix voornamelijk het verschil dat er minder suiker/zetmeel in zit? Want dat zit ook in ponyc bix van besterly en dat is toch wel een stuk goedkoper xD

Vroeger voerde ik mijn fjord altijd ponyc biks. Toen ik achter zij ZE kwam ben ik metazoa gaan voeren.
Nu heb ik een shet met cushing erbij en die voer ik ponyc biks.
Maar ik hoorde onlangs dat metazoa helemaal niet zo goed is.
Nu dus opzoek naar ander voer en het liefst iets wat ik zowel aan fjord met ZE kan voeren als shet met cushing...
Toen zei iemand van vitalbiks maar ik dacht als in ponyc biks ongeveer hetzelfde zit dan doe ik liever dat ..
Wat zijn jullie ervaringen met vitalbiks?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:26

Vitalbix is puur en vitamine en mineralen brok dus je hoeft er maar weinig van te voeren

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:18

Mijn pony eet het helaas niet meer die vitalbiks.

Mag je op eigen initiatief de hoeveelheid medicatie aanpassen?
Ik merk dat mijn pony op een 1/2 tablet (grote shet) down is dus wil ik proberen of ik hem op 1/4 kan zetten. Of haal ik dan heel zijn systeem weer door de war?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:36

Ik pas de dosis ook aan naar eigen inzicht, kan prima ;)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:55

Peachy; je kunt ook proberen er 1/8e af te halen dus dat je hem op 3/8e zet. Kan ook net het verschil zijn. Je kunt goed met een pillensnijder dat doen.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:36

Bedankt! Ik hoor jullie vaker over een pillensnijder praten, werkt dat echt? Beter dan met een mes
En waar kan je die halen?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:44

Ik werk met een pillensnijder. Ideaal! Haal je gewoon bij de apotheek.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:50

Verkruimel je die pil dan niet? Omdat er alleen een breeklijntje in het midden zit.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:08

Met zo n pillensnijder niet hoor. Je kunt ze nog in 1/16 snijden zonder dat ze verkruimelen.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:37

IngridM schreef:
Kan schrikkerigheid een bijwerking van de Prascend zijn?

die van mij is ook zo schrikkerig sinds de prascend..
Ben gisteren zelfs uit de stal gegaan. Snap er niks van. Hij was zo bang van iets dat hij gevaarlijk was.
Precies of hij dement aan het worden is of zo...

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:05

Jientis schreef:
IngridM schreef:
Kan schrikkerigheid een bijwerking van de Prascend zijn?

die van mij is ook zo schrikkerig sinds de prascend..
Ben gisteren zelfs uit de stal gegaan. Snap er niks van. Hij was zo bang van iets dat hij gevaarlijk was.
Precies of hij dement aan het worden is of zo...

Hoe lang staat hij al op de prascend. Mijn merrie had in het begin ook erg veel last van hallucinaties. Trapte naar zogenaamde dingen achter haar. Heeft bijna het hondje van de hoefsmid laten hemelen. Is op den duur ook weer weg gegaan

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:13

Die van mijnhad dat vóór ik aan de pergolide begon. Sinds de pergolide is dat beter. Ik ben trouwens wel met een hele lage dosis beginnen. Dus volgens mijnweinig hallucinaties gehad

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:28

Jeetje Jientis. Nee zo erg is het bij de mijne niet. Zijn ook zeker geen hallucinaties hij schrikt wel echt van dingen die gebeuren zeg maar. Maar heel goed te doen hoor.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:41

Die van mij is juist veel relaxter geworden... Vreemd dat dat bij elk paard zo verschilt!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:00

Ze raken ook wel ineens hun cortisone kwijt dus wat veel mensen als bijwerking van de prascend zien, zouden dat niet gewoon ook afkick verschijnselen kunnen zijn?
Hier helemaal geen bijwerkingen werd juist alleen maar fitter.

ellentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:43

Ik wil mij melden met mijn 20 jarige shetmerrie met PPID.
Ik ben 9 november begonnen met prascend na een bloedtest met een ACTH waarde van 165.
Ze krijgt nu 8 dagen 1/8 en wil vandaag beginnen met 1/2, de geadviseerde dosis van de DA.
Omdat ze 4 november hoefbevangen was met de bloedtest heb ik Inflacam gekregen welke de pijn goed weg nam. Ik heb de kuur afgemaakt en ze heeft een aantal dagen goed gelopen. Nu kwam ik vanochtend voeren en zag dat ze weer slecht liep en warme hoeven had.
Afgelopen jaar is ze 3 keer eerder hoefbevangen geweest. Na een kuur metacam, tranquigel en ascal ging het 2 maanden goed en dan werd ze weer bevangen. Ik heb verschillende partijen hooi geprobeerd, ze krijgt geen biks etc meer. Alleen een klein handje muesli om de pil in te doen. ze staat ook niet meer op het gras.
Nu breekt ze vaak uit, staat dan op een strookje gras van 1 bij 20 dun bezaaid gras. Ik had daar 2 lagen schriklint met stroom erop gespannen maar door haar dikke vacht voelt ze daar niks van en loopt er gewoon doorheen. Daarom haal ik vandaag gaas zodat ze daar niet meer op kan.

Zijn er meer mensen met PPID paarden/pony's en hoefbevangenheid?
En wat raden jullie mij aan om nu te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:28

Goede omheining maken?

ellentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:50

Over een uurtje staat de omheining. Ik had te weinig krammen dus die ga ik nu halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:54

Ik heb ook even jullie advies nodig, ik heb het idee dat Sedje aan het afvallen is. Ik heb het idee dat ik zn heupbotten nu kan voelen, net als zn ribben als ik door zn vacht heen druk. Voor zn ribben moet ik overigens best wel hard duwen want hij heeft echt een mega-vacht, maar toch kan ik me niet herinneren dat ik ze eerder zo "makkelijk" kon vinden.
Nu vind ik het juist door de vacht ook moeilijk om in te schatten of hij nog op gezond gewicht is of toch echt afvalt. Ik heb inmiddels de tandarts al gevraagd te komen (komt altijd in januari zo'n beetje, nu dus wat eerder). Wat zou ik verder nog kunnen doen nu? Ook om te zien of hij wel/ niet afvalt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:01

Meetlint erom heen ? Of gewoon een stukje touw en dat bewaren voor de volgende keer met meten ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:04

Maar vertekent de vacht in dat geval niet ook? De ene keer is hij nat van het weer met viezigheid (wat er niet af te poetsen is..) de volgende keer weer droog e.d.?
En wat zou dan de juiste plek zijn om te meten?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:26

Vacht is toch over 4 weken niet veel dikker ? Gewoon meten ter hoogte van schoft en singelplek. En dan over 4 weken weer, dan kan je verschil (of niet ) zien.
Maar als je denkt dat hij aan het afvallen is, nu al bij gaan voeren ! Ik weet niet wat hij nu krijgt aan voer en hoe groot hij is/ zwaar hij is ?