[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:57

ik weet wel dat cortico steroiden het immuunsysteem niet echt activeren ;)

Ik ga wel even verder zoeken over turmeric/curcuma,aangezien ik dat geef en het niet de bedoeling is dat zijn cortisol nog hoger word. ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:05

Maris schreef:
Dus Focussed, eigenlijk is nog niet bekend waarom PPID paarden met/ondanks een hoog cortisol gehalte meer kans hebben op ontstekingen ?

Misschien dat de HB bij PPID paarden meer te maken heeft met de IR die sommige paarden ook hebben ?

Er is zeker weten een verband tussen cortisol/corticosteroïden en HB. Niet voor niets zorgt een verhoging van cortisol (door bijv dexamethadon suppressie test, of door het geven van prednison) voor een verhoogde kans op HB. Daarom wordt het ook sterk afgeraden paarden met Cushing te behandelen met cortico's.
Bij mijn paard is dat wel gedaan, omdat we nog niet wisten dat ze Cushing had. 2 dagen na de start was ze HB....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:11

mijn paard is 23 jaar geleden behandelt met cortico steroiden injectie.Vier dagen daarna bevangen aan vier benen.Daarna IR geworden en nu cushing.Hij is nooit te dik geweest :D

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:46

Hormonale schommelingen kunnen ook een weerstandverlaging veroorzaken..mogelijk dat dan?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:25

Mijn gedachte....
Cortisol zorgt ervoor dat eiwitten omgezet worden in suiker.
[afbraak van spieren]
Dat is voor de korte termijn een erg handig mechanisme , want je hebt brandstof om te vluchten.
Maar , als je cortisol chronisch te hoog is , heb je dus chronisch te veel omzetting van eiwit naar glucose , dus een te hoge suikerspiegel , dus hogere insulineproductie om dat weer af te remmen.
Daarnaast zorgt het voor een hogere bloeddruk[cortisol zorgt voor adrenaline] , trekt het bloed weg uit je organen om naar de spieren te gaan , want je moet immers kunnen vluchten.
Maar op een gegeven moment raakt er iets uitgeput in een lichaam.
Dat je dus 2 dagen na een cortison injectie een paard hebt wat opeens hoefbevangen staat , komt niet alleen van die injectie.[er zijn namelijk ook nog steeds paarden die geen hb krijgen na zoon injectie]
Er is dus al langere tijd sprake van te hoge suikers , te hoge bloeddruk.
Bij mensen is geconstateerd , IMJ , verbeter mij als ik het fout heb aub , dat hoge bloedsuikers en de hoge bloedruk zorgen voor veranderingen in het perifere vaatstelsel , de wanden van de bloedvaten worden te dik.
Je hoort ook vaak van suikerpatiënten dat ze wondjes aan de voeten hebben die niet meer genezen bv.
Men is er achter gekomen dat dat dus komt omdat de bloedvaten niet meer semipermeable zijn , dus door hun dikte geen voedingsstoffen meer door kunnen laten , en geen afvalstoffen meer op kunnen nemen , dus zoon wond geneest gewoon zeer langzaam , en soms niet meer.
Daarnaast is bij mensen geconstateerd dat door die verandering in het perifere vaatstelsel de perifere bloeddruk enorm toeneemt. De dikke rode tenen , lijken dus superdoorbloed. Door die chronische te hoge bloeddruk gaan de bloedvaten zich wapenen om niet te barsten , en worden dus nog dikker , nog steviger , waardoor ze nog minder door laten.
Eenmaal hb geweest , dan blijft een paard zijn leven lang gevoelig voor hb.
Je kunt dit ondervangen door suikerarme voeding , dat is inmiddels al wel bekent.
Als je dus de bloedsuikerspiegel , lees cortisolspiegel, naar beneden kan krijgen , en houden , dan kan het lichaam zich op zekere hoogte weer herstellen.
Daarnaast kan een paard ook van andere dingen hoefbevangen worden , maar ik probeer hier mijn gedachtegang uit te leggen waarom cushingpaarden gevoelig zijn voor hb.
Shoot!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:47

klinkt erg logisch allemaal :j En mooi uitgelegt zodat ik het zelf begrijp! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:29

_/-\o_ Nammie! Zelfs ik snap het nou...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:11

Een hele lap duidelijke tekst, Nammie ! :)
Iemand een idee wat zo ongeveer het normale cortisolgehalte in het bloed is bij een paard ?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:05

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:10

En , het is wel een lap met tekst , maar rammelt wel hier en daar hoor.
cortisol zorgt niet direct voor adrenaline , maar indirect , en zelfs dat klopt niet eens helemaal, maar het komt uiteindelijk wel een beetje op het zelfde resultaat uit.[voor het gemak de 2 verschillende zenuwstelsels er ook uit gelaten etc]

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:12

alle hormonale waarden schommelen met het uur...dat maakt het allemaal zo moeilijk.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:31

Door die vermeerderde omzetting van eiwitten naar suikers ontstaat spierverlies en mindere werking van immuunsysteem. En ook die langere haren geloof ik ( stond in dat duitse artikel ) ?
Alleen waar komen dan die krullen en kruinen vandaan ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:50

Nammie schreef:
Dat schommelt heel erg per 24 uur , juist omdat het prooidieren zijn.
Maar , hier een linkje met ''normaalwaarden''
http://www.uu.nl/SiteCollectionDocument ... d-rund.pdf

Oh ok, thanks voor de link...alleen, ik kan hem niet opendoen.. :( computer is nog niet zo ver gevorderd :') :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:52

Maris schreef:
Door die vermeerderde omzetting van eiwitten naar suikers ontstaat spierverlies en mindere werking van immuunsysteem. En ook die langere haren geloof ik ( stond in dat duitse artikel ) ?
Alleen waar komen dan die krullen en kruinen vandaan ?

Krullen en kruinen komen misschien door een veranderde haarstructuur ? Ik denk dit zomaar omdat ik verleden jaar een schaapje had en dat haar was duidelijk anders van structuur dan ze nu heeft...leek een beetje op mamoetharen ( niet dat ik al ooit een mamoet tegenkwam, maar daar leek het in elk geval op :D )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:04

Pandora2 schreef:
Krullen en kruinen komen misschien door een veranderde haarstructuur ? Ik denk dit zomaar omdat ik verleden jaar een schaapje had en dat haar was duidelijk anders van structuur dan ze nu heeft...leek een beetje op mamoetharen ( niet dat ik al ooit een mamoet tegenkwam, maar daar leek het in elk geval op :D )

Maar waarom veranderd die haarstructuur ? Ook door te hoog cortisol ?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:15

Jeetje er wordt hier flink door gepraat! Zal het allemaal eens bijlezen.

Ik heb zojuist nog dierenarts rekening binnen gehad van mijn 'koliekerige' cushing pony. Dat was ook weer ff een 'bezoekje' van 140 euro :)) Nou dit jaar afsluiten met 600 euro dierenarts kosten voor mijn ponytje en daarnaast heb ik nog een paard, die gelukkig niks mankeert :D Nou hopen op een jaar waarbij hij gewoon normaal blijft doen :')

Wat wel apart is, dierenarts zei met zekerheid dat hij dus geen verstoppingskoliek had. Nu zie ik op de rekening dat hij wel buscopan heeft ingespoten, had dat een meerwaarde?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:18

buscopan gebruik je toch gewoon bij koliek?Bij verstoppings koliek ook,als pijnstiller in combi met een aantal liters parafine ;)
Heb je zelf dat middel niet in huis?Had je 140 euro gescheeld :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:19

pijnstiller? Die van mij kreeg het ook en had ook op zeker geen verstoppingskoliek...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:23

Hij heeft 3 injecties gehad:
- buscopan
- meflosyl
- catosal

Zegt me werkelijk waar helemaal niks......

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:33

Buscopan is een pijnstiller/darmontspanner, wordt voor zover ik weet altijd in eerste instantie gespoten bij elke vorm van koliek. Bestaat voor mensen ook trouwens, in pillekes dan... :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:35

Maris schreef:
Maar waarom veranderd die haarstructuur ? Ook door te hoog cortisol ?

Echt geen flauw idee... :?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:37

Pandora2 schreef:
Buscopan is een pijnstiller/darmontspanner, wordt voor zover ik weet altijd in eerste instantie gespoten bij elke vorm van koliek. Bestaat voor mensen ook trouwens, in pillekes dan... :D

maar hij had dus helemaal geen koliek :D maar ach alles is weer goed, ben allang blij dat ik pergolide kan geven!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:44

Batlow schreef:
maar hij had dus helemaal geen koliek :D maar ach alles is weer goed, ben allang blij dat ik pergolide kan geven!

Maar misschien wel door de pergolide dat er ergens iets niet goed zat... Dat is dus de vraag.

Paar pagina's terug hadden we het over darmproblemen en PPID.
- Bietenpulp is dan goed, wegens inuline en pectine + dat het vocht toevoegt in de darmen
- ik las wat over zoethoutthee/kruiden die de darmwand kunnen helpen herstellen
- en pro- en prebiotica of yea sacc zullen goed zijn.

Iemand nog andere tips ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 03-01-14 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:45

Zuivere biergist ! :P

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:48

Pandora2 schreef:
Zuivere biergist ! :P

Ik dacht eigenlijk dat biergist "alleen" veel B vitaminen bevat, maar niets voor de darmen doet ?