Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:59

Ik heb vandaag een mailtje gekregen van de manege waar ik sta dat het afgeraden wordt ergens anders te gaan lessen of wedstrijden te rijden. Paarden van buitenaf mogen ook ons terrein niet meer op. Wedstrijden worden de komende 2 weken afgelast. Dus goeie maatregelen worden er bij ons genomen. Hopen dat ook iedereen zich eraan houdt.
We zitten trouwens niet in de buurt van de rhino gevallen.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:59

Zo sorry hor. Jij ben ook zeker de vrolijkste

xSaarSaar schreef:
Shalot schreef:
In regio Utrecht Woubrugge is ook een paard die verdacht word. Echter is dit nog niet bevestigd.

Joh :o?

Enige inlezing is wel handig...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:00

Nee hoor rowo,zo denk ik er ook over.
Je neemt iedere keer als je naar een vreemde stal gaat een risico.
Bij ons gaan de clublessen ook gewoon door.Zijn allemaal mensen uit de directe omgeving en hier nog niet gehoord van rhino.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:00

orca schreef:
volbloedfan schreef:
Rhino heerst momenteel ook in provincie groningen/Drenthe :(

zou je misschien een bron vermelding willen geven want als dit waar is dan gaat het als een olievlek over Nederland

Ja welke varriant, klopt der is rhino vriendin haar twee drachtige merrie's hebben veulen verworpen Da is geweest.
Maar of die neurologische er ook echt is is nog de vraag.....
Laatst bijgewerkt door NienSCHaap op 03-03-12 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:01

zo daar krijg je gewoon vreselijke kippenvel van !!!
Maar wel.toppers die.manege houders Jan en Janneke ...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:01

rowo schreef:
_Esther_87_ schreef:
http://www.deveerkracht.nl/bestanden_ht ... _upd01.htm

Lees hier het verhaal van manege de Veerkracht. Respect voor Jan en Janneke en alle medewerkers, hopelijk komt de rest van de paarden er goed bovenop.

Jeetje wat een heftige situatie... alleen ik vraag me af hoe dat is gegaan bij de Lingehoeve, want daar is 1 paard naar toe gebracht. Is die in quarantaine geweest daar om verspreiding via de kliniek te voorkomen?

Volgens mij, als 1 van de weinigen, maak ik me nog niet zo'n zorgen. De abortus en verkoudheids variant is voor de meeste, niet dragende en gezonde, paarden prima te overleven. De neuro variant komt niet veel voor en is voor mij nog ver weg. Oppassen met contact onderling en met andere paarden. Maar goed, misschien denk ik er wel te luchtig over.

Ik maak me om mijn eigen paarden ook niet zo druk hoor. Ben inmiddels bijna 4 weken geleden voor het laatst weg geweest, alle paarden zijn ok en hebben nu geen contact meer met anderen. Ik ben zelf voorzichtig dus zou niet weten hoe ze het dan nog op kunnen lopen.
Maar ik baal gewoon enorm dat er zo slecht mee om wordt gegaan eigenlijk...Op deze manier is het gewoon wachten tot er regelgeving van bovenaf komt (niet nu maar misschien wel voor een volgende keer) en dan konden de gevolgen weleens een stuk ernstiger zijn dan alleen wat afgelaste wedstrijden. Ik begrijp gewoon echt niet waarom je nu nog op wedstrijd zou willen gaan...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:02

ambre schreef:
Bij ons gaan de clublessen ook gewoon door.Zijn allemaal mensen uit de directe omgeving en hier nog niet gehoord van rhino.

Hier in Twente wel rhino, maar de abortus variant. Voor mijn paarden niet gevaarlijk en ik heb geen contact met mensen die dragende merries hebben. En mensen die wel dragende merries hebben, nemen imo zelf het risico als ze toch op concours gaan.

Ik vind dat er hier over het algemeen onwijs paniek wordt gezaaid.

dodo1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:03

riagr schreef:
Dodo: dit vind ik eigenlijk echt niet kunnen.....

dat begrijp ik, maar ik geloof echt dat een hogere weerstand helpt om het virus langer buiten de deur te houden. Zoals ik ook schreef werkt het zo helaas ook bij mijn eigen gezondheid. Zodra ik stop met weerstand verhogende middelen wordt ik weer ziek helaas... Misschien was het noemen van een merk niet zo handig, maar ik sta er wel achter.

Het was echt niet als verkooppraatje bedoelt, en als ik er rijk van had willen worden had ik wel een ander vak gekozen.

sorry dus...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:04

Iejoorr

Bij HorseZone is het helaas raak :\
Mijn verzorgpaard staat daar maar ik kom daar tijdelijk even niet meer.
Heb een keuze tussen 2 stallen moeten maken en dat heb ik dus ook gedaan.
Safety first!

Shalot

In regio Utrecht word ook al diverse maatregelen getroffen.
-meeste stallen gaan en zijn dicht voor anderen
-Niet op andere stallen
-geen paarden van buitenaf
-geen paarden van het terrein

regio Utrecht nog geen verdachten maar diverse stallen nemen wel maatregelen. Op de hoop dat het beperkt word. Oja Woubrugge is 30 km af van regio Woerden. 30 km lopen is aardig wat. Maar voor een virus is dit zo overgevlogen

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:05

Eliine,morgen is het zondag he.Dit heet alvast vooruit werken...

ambre

Re: Rhinovirus

shalot,das toch een flinke vlucht voor een snotje hoor!

rowo

Shalot schreef:
-Niet op andere stallen

regio Utrecht nog geen verdachten maar diverse stallen nemen wel maatregelen. Op de hoop dat het beperkt word. Oja Woubrugge is 30 km af van regio Woerden. 30 km lopen is aardig wat. Maar voor een virus is dit zo overgevlogen

Rhino kan zich niet door de lucht over 30km verspreiden :n Weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:06

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:06

rowo schreef:
ambre schreef:

Hier in Twente wel rhino, maar de abortus variant. Voor mijn paarden niet gevaarlijk en ik heb geen contact met mensen die dragende merries hebben. En mensen die wel dragende merries hebben, nemen imo zelf het risico als ze toch op concours gaan.

Ik vind dat er hier over het algemeen onwijs paniek wordt gezaaid.

Klopt ik ben net op de hoogte gesteld VIA de telefoon de abortus variant.
Mensen hadden het stilgehouden maar door veel roddels dat het neuro zou zijn hebben ze het toch verteld.
Nu zijn er wel meer gevallen van rhino in twente dierenarts doet nog uitslag bij vrienden van mij.
Maar waarschijnlijk geen neurologische variant dus geen paniek.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:07

Rowo,een paar jaar geleden is het rhinovirus (abortus en neurologische variant) ook uitgebroken,
en toen verspreidde zich het wel door de lucht.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:07

ambre schreef:
Eliine,morgen is het zondag he.Dit heet alvast vooruit werken...

Nou volgens mij was het gewoon een foutje hoor ;) Gezien het nu ook aangepast is.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:08

@ Nienschaap: Ja dat daar ook de neuro zou zijn hoorde ik gister ook al. Maar ja, die mensen zijn gewoon NIET slim om het niet verteld te hebben en doodleuk op concours te gaan.

Mocht je meer weten, hoor ik het graag.
Laatst bijgewerkt door rowo op 03-03-12 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:08

Pffff,, wat een heftig verhaal. met de neurologische variant valt niet te spotten. Eigenlijk zou iedere paardenhouder het verhaal moeten lezen en de foto's moeten zien

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:09

demo_love schreef:
ivy_power89 schreef:
poeh,
vraag me af, of er niet een kaart gemaakt kan worden waar alle bekende besmettingen op te zien zijn.
Net als een soort griep kaart

Ja, dat zou tenminste nuttig zijn, maar volgens mij is dat precies wat de knhs NIET wil!
Het zal me een zorg zijn wat voor reputatie besmette bedrijven krijgen, ik hoop toch dat de gezondheid voor duizenden paarden voor gaat?

kaartje
Weet niet wanneer hij geupdate wordt..

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:09

Iejoorr schreef:
Bij HorseZone is het helaas raak :\
Mijn verzorgpaard staat daar maar ik kom daar tijdelijk even niet meer.
Heb een keuze tussen 2 stallen moeten maken en dat heb ik dus ook gedaan.
Safety first!

Sterkte :(:)
Mijn paard staat daar 10km bij vandaan -O-

Rowo, Ik vind het wel een beetje logisch en terrecht dat er paniek in de tent is!
Het begon in Gelderland en nu nog maar 10 km bij mijn paard vandaan...

Vreselijk dit, ik ben er naar van...

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:11

rowo schreef:
Ja dat daar ook de neuro zou zijn hoorde ik gister ook al. Maar ja, die mensen zijn gewoon NIET slim om het niet verteld te hebben en doodleuk op concours te gaan.

Mocht je meer weten, hoor ik het graag.

Ik ben aan het contacten als ik meer weet hoor je het van mij.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:11

Vientje schreef:
Ik las ook dat de grote fotomeeting waar iemand van onze stal morgen heengaat gewoon doorgaat. Ga straks ff informeren of zij inderdaad heen gaat met haar paard, maar in geval dat ze inderdaad gaat ga ik daar wel even mijn mening héél duidelijk over delen. :x We zitten dan wel in het noorden, maar toch. Kom zeg, je weet níks op het moment, waarom risico nemen??
Zou het van de zotte vinden om voor zoiets stoms als een fotomeeting van een ander míjn paard (en de andere 100 op stal) in risico te hebben. Haar weerstand is door een zware winter verdomde laag, als iemand bij ons wat binnenhaalt is de mijne de eerste die het overpikt en ziek wordt.

Meldingsplicht zou ik op dit moment zeker geen verkeerd idee vinden!

Dat snap ik dus ook niet :n Ik ben zelf fotograaf, maar kom op geen enkele stal, bij geen enkel paard in de buurt. Om te voorkomen dat ik het op m,n geweten zou hebben dat andere, en m,n eigen paarden ziek zouden worden

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:12

nee slimmerd maar als paarden van huis gaan met trailer en in contact komt met anderen is er wel meer risico. Dus is alleen maar goed dat er maatregelen worden genomen.
rowo schreef:
Shalot schreef:
-Niet op andere stallen

Rhino kan zich niet door de lucht over 30km verspreiden :n Weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt?