Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:35

Ook een vitamine B12 tekort kan dusdanig heftig reageren door stress veroorzaken.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:52

En wat kan je je paard dan eigenlijk voeren, waar B12 in zit?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:14

gaat er iemand op korte termijn nog bestellen? ik wik graag meebestellen, heb een probleem met mijn creditcard

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:34

Ik waarschijnlijk deze week.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:05

hoe gaat het met de paardjes?

hier begint mijn reus significant op te knappen. begint weer zin om te werken te krijgen en is weer los op zijn lijf. gelukkig is het goede seizoen ook weer aangebroken. hij loopt inmiddels al weer twee uurtjes per dag op de wei in de winter hebben we helaas alleen de paddock gehad.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:53

Voor de liefhebber heb ik nog Abler tabletten over, dus niet de poeder maar de pillen.

Ik vertrouw mijn pony nu wel weer, gaat al een jaar goed zonder enige medicatie. Duidelijk is dus wel dat de maagzweren zijn gekomen van de tumor in haar buik en de koliekoperatie.
Dus wie er belang bij heeft, stuur maar even een berichtje. Ik gok dat het zo'n 60 a 70 tabletten zijn, maar zal het even nakijken vanavond. Verkoop ze voor € 1 per tablet incl verzendkosten.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:05

Hoeveel tabletten hebben ze per dag nodig?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:56

Tijdens behandeling 3 pillen en dat afbouwen voor preventie naar 1 pil.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:01

Even Tweet update:

Ik durf het haast niet te schrijven, maar hij gaat lekker.

Sinds een aantal weken (5 a 6) ook weer echt aan het opbouwen met rijden en karren.

We zitten nu op ongeveer 3 keer in de week. Waarvan 2 X ontspannen buitenrit, met veel stap en kleine stukjes draf. (kar of zadel) Ongeveer 1 a 1.5 uur, zeg maar 8 a 12 kilometer.
Dit lijkt totaal geen moeite te kosten. Zweet niet, oortjes erop, ontspannen, meewerkend. Hij lijkt er enorm van te genieten. Ik merk geen terugval de dagen na het rijden, ook geen spierpijn.

Verder sinds 2 weken ongeveer 1 keer in de week wat zwaarder. Ofwel iets langer, ofwel iets intensiever qua tempo, ofwel wat meer echt werk dressuurmatig. Dan wel aan het zweten. Ook bij dit wat meer doorvragen werkt hij absurd goed mee, is actief en wil er echt voor gaan.
Ook hier -nog- geen negatieve gevolgen op de maagklachten, en ik hoop enorm dat we een poos zo doorkunnen.

Het is heerlijk om te zien dat Tweet er echt, echt zin in heeft. Hij staat na het werk steeds heel ontspannen, met een heel relaxed en tevreden gezichtsuitdrukking.

Ik geniet enorm om hem zo te zien, en ik geniet er ook echt van dat we zelfs weer echt aan het oppakken zijn, echt weer lekker rijden.

Tweet staat nu nog op 2 zakjes Abler. Als hij het nog een week of 2 zo stabiel en positief blijft doen, dan ga ik eens kijken of ik wat kan minderen.

Het is duidelijk dat het voorjaar, met wat beter weer en groeiend gras, hem echt goed doet!

Positieve update dus!

Ben benieuwd of andere "maagpaarden" ook een vooruitgang laten zien, nu het weer beter wordt?
Ik hoop het voor iedereen!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:30

Mijn paard gaat ook goed. Alleen afgelopen zondag een acute allergische reactie na een half uur grazen op de wei. Samen met koliek.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:16

Wat goed om veel positieve berichten te horen!!

Cas staat nu sinds 1,5 week op 1 zakje, en hij kwakkel hierdoor wel wat... De ene dag heeft hij genoeg energie en is hij fijn de rijden, de andere dag weer niet... zijn mest is ook wat wisselend, maar niet dramatisch. Aankomende zaterdag gaat ze bij ons eindelijk de wei op! Vorig jaar verdwenen met de start van het weide siezoen, al Cas zijn probleempjes als sneeuw voor de zon. Daar hoop ik nu ook op. En dan hoop ik ook de medicijnen helemaal af te kunnen gaan bouwen...

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:21

Hallo,

Ik weet niet wat er mis is met mijn paard maar de symthomen van een maagzweer komen aardig over één... Ze loopt nu al een week onregelmatig maar dat heeft er niets mee te maken denk ik. Ze hapt naar haar buik als ze moet lopen (longeren) en doet alsof ze jeuk heeft. Ze wil dan ook niet meer lopen. In de wei is er niets aan de hand en op stal eet ze ook gewoon goed. Je mag haar buik wel gewoon aanraken, maar zelf zit ze er constant aan, en het is alleen aan de linkerkant.

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:47

Hoi

Hier een stille meelezer.
Mijn paard heeft ook last van maagzweren.
Het is dmv scopie vastgestel, zijn er hier meer met ervaring en hoelang heb je daarna de gastroguard voorgeschreven gekregen en hoe is het verder met je paard gegaan ?
Mag ook via pb

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:50

Daar staat het hele topic wel een beetje vol mee Demi_Donna :j

Ik zou hier nog even updaten: mijn vriendje is er inmiddels weer helemaal bovenop gekomen. Naast zijn reguliere voer heb ik hem elke dag 10liter bietenpulp met wat slobber gevoerd en momenteel krijgt hij als aanvulling zo'n 100ml zonnebloemolie elke dag. Hij zit weer top in de bespiering en z'n velletje, ik vermoed dat hij toch een soort winterdip heeft gehad?

Toch wil ik iedereen hier bedanken voor het meedenken, dit topic is ontzettend waardevol. Mocht ik ooit wel een paard met maagzweren hebben dan weet ik nu iig waar aan te denken. Heel veel succes dames!

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:54

Wat fijn dat hij er weer bovenop is gekomen.

Het is alleen de vraag over de gastroguard daar ik veel van de zakjes in dit topic heb gelezen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:15

Demi_Donna schreef:
Wat fijn dat hij er weer bovenop is gekomen.

Het is alleen de vraag over de gastroguard daar ik veel van de zakjes in dit topic heb gelezen.

Gastrogard is hetzelfde als de zakjes van abler. Beide omeprazol als werkzame stof.
Volgens mij hebben de meesten toch 4 tot 6 weken behandeld.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:09

Fijn om positieve verhalen te lezen van jullie!
Met die van mij gaat het ook goed, staat inmiddels nog maar op 2 zakjes. Heb geprobeerd naar 1,5 maar toen begon ze na 2 dagen te boeren en zuur te doen (ze heeft nog nooit geboerd), dus dat ga ik niet meer doen. Ze blijft maar mooi op 2 voorlopig. Wordt steeds mooier en is ook fijn te rijden. Ik moet wel zeggen dat ik aan de Fiber Force alleen niet genoeg heb voor de sport (+ luzerne, olie, vit e, enz.). Dus ik geef sinds kort 0,5 kilo Pavo Topsport. Een gok, want wel meer suiker natuurlijk dan de FF, maar nog altijd minder dan in ander voer. Ik meng dat met een 0,5 schep FF, zodat ze goed kauwt en dat gaat super.
Zo krijgt ze meer eiwit en vet binnen, dus wordt rap mooier!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:22

Pantykous schreef:
Daar staat het hele topic wel een beetje vol mee Demi_Donna :j

Ik zou hier nog even updaten: mijn vriendje is er inmiddels weer helemaal bovenop gekomen. Naast zijn reguliere voer heb ik hem elke dag 10liter bietenpulp met wat slobber gevoerd en momenteel krijgt hij als aanvulling zo'n 100ml zonnebloemolie elke dag. Hij zit weer top in de bespiering en z'n velletje, ik vermoed dat hij toch een soort winterdip heeft gehad?

Toch wil ik iedereen hier bedanken voor het meedenken, dit topic is ontzettend waardevol. Mocht ik ooit wel een paard met maagzweren hebben dan weet ik nu iig waar aan te denken. Heel veel succes dames!

Super Pantykous!!Hoop dat jullie deze stijgende lijn helemaal vast gaan houden..

Cas staat sinds gister op een half zakje... Afgelopen week lekker kunnen rijden. Zonder tanden geknars. Maar ben niet helemaal tevreden over zijn mest. Ik kijk even de start van het weide seizoen aan, dan wil ik de medicijnen helemaal afbouwen... Ben heel benieuwd...

Ik voer ook Fiber Force samen met lucerne , en heb ook het idee dat Cas daar niet helemaal genoeg energie uit haalt. Had eerst een vitamine supplement erbij gedaan, maar toen ging hij op eens weer knarsen met rijden. Kan toeval zijn, maar had daar toen niet helemaal meer een goed gevoel bij.

Nu zag ik dat Marstall ook een mooi voer heeft, zonder melasse, zonder graan, suiker en zetmeel arm. Maar wel gericht op sport paarden. Ik wil dat eens gaan proberen....

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:41

De Vito denk ik he, CB?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:30

Ja, klopt! :)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 07:35

Mijn vent gaat ook lekker. Hij staat nog wel op 3 zakjes omdat afbouwen naar 2 vorige week weer eens mis ging. Inmiddels staat hij overdag op het gras. Hij krijgt nu de vito maar wordt wat heet ervan. Ik denk van de kruiden. Naast de bietenpulp en de agrobs granenvrije slobber ga ik nu de cornmuesli van marstall proberen. Voor zijn spieropbouw krijgt hij sinds anderhalve week amino muskel plus van Marstall en dat werkt bij hem super.

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:32

Hoi!

Ik heb me al eens eerder gemeld, maar ik vroeg me af of er iemand is die wat zakjes Abler kan missen en die ik over kan nemen? Ik wil toch graag even 'testen' of het aanslaat, ben bij de dierenarts geweest en die gaf aan dat het ook vanzelf over kan gaan (dat gevoel heb ik niet), want hij zei in eerste instantie dat m'n paard gewoon veel stress heeft gehad door vele verhuizingen in korte tijd en dus heb ik een mineralenkuur gekregen ter ondersteuning van zijn weerstand (hij had ook een schimmelinfectie die nu zo goed als onder controle is).

Aangezien Abler een stuk goedkoper is, zou ik het graag testen. Heb ook al een mail naar Abler gedaan of ik een proefverpakking kan krijgen, maar weet niet of ze dat doen ivm verzenden etc.

Hoeveel dagen is het nodig om te testen? Weet iemand dan ook hoeveel zakjes ik ong. moet aanschaffen voor die testperiode?

Dankje!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:05

Lastig te zeggen, verschilt erg per paard... Ben met mijn paard gestart met een week 4 zakjes, een week 3 zakjes, een week 2 zakjes... En merkte dat hij weer achteruit ging met minder dan 2 zakjes.
Bij mijn paard merkte ik verschil na ongeveer een weekje.

Ik heb helaas geen zakjes meer over..

Gelukkig heb ik nu wel af kunnen bouwen, nu het weide seizoen is begonnen... Nu een weekje zonder medicatie, voorlopig gaat het goed....

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:16

Op de site van abler kun je zien hoeveel zakjes je moet geven per gewicht van je paard. (3 zakjes per dag voor 500kg paard). Na een week moet je wel verschil zien. Dus in ieder geval 21 zakjes dan?

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:27

Bedankt voor jullie reacties! Heeft er iemand ong. 21 zakjes voor mij om over te nemen? :)