[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rowenaduke

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:26

Ik geef mijn paard nu vanaf dinsdag de respirator boost van NAF.
De laatste 2 weken hoorde ik hem weer elke dag geregeld kuchen, sinds vrijdag hoor ik hem nu niet meer.. Ik denk dat de respirator boost dan misschien dus toch helpt!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 05:46

De combinatie dag en nacht buiten staan, ventipulmin en 2x daags een pufje heeft mijn pony binnen 3 dagen van het hoesten afgeholpen. Volgens de faculteit kun je er medicijnen instoppen wat je wilt maar als je het manegment niet veranderd is het veelal water naar de zee dragen.. dus zolang het weer het toelaat gaat mijn kleine naar buiten.. volgende week een schuilmogelijkheid maken en dan hopen dat ie voorlopig buiten kan blijven..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:41

Heeft iemand ervaring met het toedienen van medicijnen voor het hoesten via een kap die je op de neus zet? Voor mijn paard heb ik alles al geprobeerd maar het hoesten blijft. De da had het over flexineb equine nebuliser of over iets wat je op 1 neusgat zet. Er zit een behoorlijk prijsverschil tussen beide dus dacht eens vragen of iemand ervaring heeft.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:19

Geen medicijnen maarbik vernevel nu met een mobiel vernevelapparaat voor mensen. Met fysiologisch zout en etherische oliën. Dat gaat heel goed

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:32

Sleeper schreef:
Heeft iemand ervaring met het toedienen van medicijnen voor het hoesten via een kap die je op de neus zet? Voor mijn paard heb ik alles al geprobeerd maar het hoesten blijft. De da had het over flexineb equine nebuliser of over iets wat je op 1 neusgat zet. Er zit een behoorlijk prijsverschil tussen beide dus dacht eens vragen of iemand ervaring heeft.

Ik heb dat gehad voor mn paardje.. die je op 1 neusgat moet zetten.. bij mijn paard hielp het alleen helaas niet

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:23

Sleeper schreef:

Ik heb 4 weken een babyinhaler gebruikt, deze heb ik gebruikt van mijn DA., paste over één neusgat, ging best goed, toen paardje het gewend was.
Ik gebruikte 4 verschillende soorten vernevelflacons, 4x dgs. Ik had ook al van alles geprobeerd.
Hielp wel maar toen ik stopte kwam het hoesten weer terug.
Dit is gelukkig al 2 jaar geleden, succes met je paard!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:00

Bedankt voor jullie reactie's. Besloten om voor een 1 neusgat vernevelaar te gaan. Die andere kost 800,- en dat vind ik wel erg veel geld. En zo te lezen hier hoeft dat dus niet.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:11

Sleeper schreef:
Bedankt voor jullie reactie's. Besloten om voor een 1 neusgat vernevelaar te gaan. Die andere kost 800,- en dat vind ik wel erg veel geld. En zo te lezen hier hoeft dat dus niet.

Kijk even op mp. Soms heb je voor een paar tientjes een vernevelaar.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:37

bertine37 schreef:
Sleeper schreef:

Kijk even op mp. Soms heb je voor een paar tientjes een vernevelaar.

Goede tip. Dan is het een mensenvernevelaar toch? Waar moet ik op letten, hoe moet het eruit zien? Dank je voor je hulp.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:39

Ik heb een mobiele gekocht omdat ik op stal geen stroom heb. Let op dat alles compleet is. Dr vernevelaar hang ik in een grasmasker. Zo heb ik mijn handen vrij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:15

Mijn pony heeft een paar jaar terug flink hoest klachten gehad.
4 jaar terug ongeveer geloof ik.
Heb me hier toen ook wel gemeld, hij was echt erg ziek.

Inmiddels staat hij alweer jaren buiten maar nu sinds een paar dagen hoor ik af en toe een kuchje.
Geen snot geen slijm, niet ziek wat dan ook.
Hij staat dus lekker 24/7 buiten met ruwvoer wat misschien nu net even een wat mindere baal is.

Nu vind ik elk hoestje eng(door de ervaring van toen), is er ook iets natuurlijks wat iets kan helpen of verlichten
Het is een beetje een droog kuchje. Maar dan gewoon af en toe...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:48

Anoniem schreef:

Inmiddels staat hij alweer jaren buiten maar nu sinds een paar dagen hoor ik af en toe een kuchje.
Hij staat dus lekker 24/7 buiten met ruwvoer wat misschien nu net even een wat mindere baal is.

Nu vind ik elk hoestje eng(door de ervaring van toen), is er ook iets natuurlijks wat iets kan helpen of verlichten

Heb de afgelopen maanden alles geprobeerd wat er zo'n beetje te krijg is..Niks wat echt hielp..!
Nu pufje, ventilpulmin en de maanden dat t kan naar buiten 24/7 en de hoest is voor nu iig als sneeuw voor de zon verdwenen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:03

Nee dat zal weinig helpen zolang je je paard niet naar buiten doet.
Niet banketstaaf bedoeld maar ik geloof niet dat wen hoestend paard op een stal hoort.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:51

Anoniem schreef:

Kan best door een mindere baal komen. Mijn merrie heeft een stofallergie/schimmelallergie. Ze hoeft maar hooi te zien, dus niet eens te ruiken of eten bij wijze van spreken en ze begint al te kuchen. Ik zou het even in de gaten houden en het hooi (of geef je kuil?) lekker nat maken. Misschien zijn, zijn luchtwegen een beetje geïrriteerd door wat stof of schimmel in t ruwvoer of eventueel pollen.. De irritatie roept reactie op en voor gevoelige paardjes is dat snel hoesten. Geef iemand met een allergie voor appels maar eens een stukje appel, dan heb je gelijk jeuk in je keel en mond!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:09

@ Sleeper, ja heb ik ervaring mee. Sinds januari vernevel ik.
Ik heb 4 (of was het 5) maanden gewerkt met een babyinhaler. Werkte prima. Inmiddels ben ik overgegaan op de Flexineb, omdat het chronisch is en ik hiermee ook langere tijd kan vernevelen ipv alleen maar medicatie pufjes kan toedienen. Ze is 3 weken in Utrecht geweest in de dampbox, en daar was ze ook van opgeknapt, dus vandaar mijn keuze de flexineb omdat ik daar hetzelfde mee kan vernevelen als in de dampbox. Duur grapje, maar ik vind het een goede investering en tot dusver wel blij mee.

Ik heb overigens een equihaler te koop. Ik heb deze gekocht via marktplaats (tweedehands) maar zelf nooit gebruikt. Ik heb hem aangeschaft omdat het er naar uit zagdat ik nog langere tijd moest vernevelen en deze is wat groter zodat het beter over een neusgat past. Echter zelf nooit gebruikt, omdat ik toch uiteindelijk voor de Flexineb heb gekozen.

Dus mocht iemand hier interesse in hebben, stuur een pb.
Het is zo een (zal ook even eigen foto's maken)

Afbeelding

@ Bertine; hoe vernevel je het aan je paard? Gewoon voor de neus houden?
Oh lees het al, grasmasker. Heb je die dan ook dicht gemaakt?

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:21

Tancreda4 schreef:
@ Sleeper, ja heb ik ervaring mee. Sinds januari vernevel ik.
Ik heb 4 (of was het 5) maanden gewerkt met een babyinhaler. Werkte prima. Inmiddels ben ik overgegaan op de Flexineb, omdat het chronisch is en ik hiermee ook langere tijd kan vernevelen ipv alleen maar medicatie pufjes kan toedienen. Ze is 3 weken in Utrecht geweest in de dampbox, en daar was ze ook van opgeknapt, dus vandaar mijn keuze de flexineb omdat ik daar hetzelfde mee kan vernevelen als in de dampbox. Duur grapje, maar ik vind het een goede investering en tot dusver wel blij mee.

Ik heb overigens een equihaler te koop. Ik heb deze gekocht via marktplaats (tweedehands) maar zelf nooit gebruikt. Ik heb hem aangeschaft omdat het er naar uit zagdat ik nog langere tijd moest vernevelen en deze is wat groter zodat het beter over een neusgat past. Echter zelf nooit gebruikt, omdat ik toch uiteindelijk voor de Flexineb heb gekozen.

Dus mocht iemand hier interesse in hebben, stuur een pb.
Het is zo een (zal ook even eigen foto's maken)

[ Afbeelding ]

@ Bertine; hoe vernevel je het aan je paard? Gewoon voor de neus houden?
Oh lees het al, grasmasker. Heb je die dan ook dicht gemaakt?

Hoe vernevel jij met de flexineb?
Deze is aardig aan de prijs, klopt dat?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:26

Dat doet het apparaat. Er zit een medicatie cub op van 10 of 30 ml, duurt ongeveer 15 minuten per behandeling (verschilt wat je verneveld, en hoeveel). Ik doe voornamelijk fysiologisch zout en wissel het af met Balsamic Air van Audevard.
Ja, het is een investering, maar het is om mijn paard gezond en stabiel te houden zodat ze nog jaren mee kan en het meer dan waard :)

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:31

Tancreda4 schreef:
Dat doet het apparaat. Er zit een medicatie cub op van 10 of 30 ml, duurt ongeveer 15 minuten per behandeling (verschilt wat je verneveld, en hoeveel). Ik doe voornamelijk fysiologisch zout en wissel het af met Balsamic Air van Audevard.
Ja, het is een investering, maar het is om mijn paard gezond en stabiel te houden zodat ze nog jaren mee kan en het meer dan waard :)

En hoe vaak gebruik jij dit?
Heeft jou paard nu nog klachten of is die helemaal van zn klachten afgekomen hierdoor?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:38

Ik heb hem nu een maand. De eerste twee weken heb ik het dagelijks gedaan, daarna om de dag. Deze week heeft ze een wat 'slechtere' week en doe ik het wat langer & weer vrijwel elke dag.

Qua klachten, mijn merrie heeft geen klachten in de vorm van (veel) hoesten (ze heeft periodes, maar die zijn gelukkig gering). Maar in de vorm van veel slijm in de luchtwegen. Die niemand hoort, maar je wel ziet met een endoscopie ;)
Deze week heeft ze een 'mindere' week, dat hoor ik aan de ademhaling. Die wordt duidelijker en ik 'hoor' dat ze voller zit zeg maar. Net als jijzelf met een snot neus. Ze wordt nooit 100% schoon/beter, maar hiermee hoop ik haar wel stabiel te houden :)

Ik heb verder wel zeker het idee dat het werkt. Op de dagen dat ik het oversla en ga rijden, merk ik dat ze minder adem overhoudt met beweging dan als ik ervoor heb verneveld.
Maar het echte resultaat zullen we over een tijdje weten als ik weer naar de kliniek ga voor een controle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:47

Nandos schreef:
Anoniem schreef:

Kan best door een mindere baal komen. Mijn merrie heeft een stofallergie/schimmelallergie. Ze hoeft maar hooi te zien, dus niet eens te ruiken of eten bij wijze van spreken en ze begint al te kuchen. Ik zou het even in de gaten houden en het hooi (of geef je kuil?) lekker nat maken. Misschien zijn, zijn luchtwegen een beetje geïrriteerd door wat stof of schimmel in t ruwvoer of eventueel pollen.. De irritatie roept reactie op en voor gevoelige paardjes is dat snel hoesten. Geef iemand met een allergie voor appels maar eens een stukje appel, dan heb je gelijk jeuk in je keel en mond!

Hij staat al jaren op voordroog.
Maar het kan ook een verkoudheidje zijn...
Maak me alleen snel zorgen met hoest

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:04

Ik heb een gat geknipt in het graasmasker ter hoogte van de neus. En dat ding zit daarmee zo goed als in zijn neus eigenlijk :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 07:19

Tancreda4 schreef:
@ Sleeper, ja heb ik ervaring mee.

Wat fijn dat het werkt voor je paard! Die van mij heeft hem een aantal keer opgehad maar dan kwam de dierenarts langs. Helaas kan dat ook niet eindeloos doorgaan (dan zou zelf aanschaffen ook goedkoper zijn) Ik vind het wel bizar dat ze zo ontzettend duur zijn. De helft was al mooi genoeg geweest.

Ik heb denk ik wel interesse in jouw equihaler maar daar pb ik je even over na overleg met de da deze morgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:34

Bah, de mijne was vandaag meer aan het hoesten dan eerder deze week.
En ook wat knijperig...
Maak me gelijk weer enorm druk.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:09

Anoniem schreef:
Bah, de mijne was vandaag meer aan het hoesten dan eerder deze week.
En ook wat knijperig...
Maak me gelijk weer enorm druk.

Zo'n naar gevoel hè!!!
Die van mij gaat gelukkig heel goed op t moment..hopelijk bij jou ook weer snel! Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:24

ja ik ga iig morgen vast beginnen met broomhexine.
Hij staat 24/7 buiten dus dat zit allemaal goed...