[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:32

ach...bij mij heeft de levothyroxine mijn paard gered.Die zou ook ingeslapen worden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:41

singasong schreef:
[
En wat brengt die wetenschappelijke onderbouwing en behandeling voor goeds aan een paard (jouw paard bijv.)? Ik moet er hier in topic nog één voorbij zien komen die er gezonder van is geworden.

Zo'n opmerking en die misselijke sneer naar mijn paard tekent je.
Maar voor de goede orde: ook de mijne leeft nog steeds hoor en met passen en meten hebben we dankzij holistische wetenschap de IR goed onder controle.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:03

Jannepauli schreef:
singasong schreef:
[
En wat brengt die wetenschappelijke onderbouwing en behandeling voor goeds aan een paard (jouw paard bijv.)? Ik moet er hier in topic nog één voorbij zien komen die er gezonder van is geworden.

Maar voor de goede orde: ook de mijne leeft nog steeds hoor en met passen en meten hebben we dankzij holistische wetenschap de IR goed onder controle.

Ik vond die sneer naar mijn paard en mijn 'deskundigheid' anders ook niet echt sociaal!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:12

Olie is voor een mens ook een insuline verhogend product, om dat dan aan een paard extra te geven geen idee of dat verstandig is.

Ons knollie trouwens verandert langzaam van model. Naast de hele bak medicijnen die hun werk hebben gedaan is zijn voedingspatroon verandert. Tegen alle logica in voor mijn gevoel maar hij doet het er goed op en valt langzaam af. Hij krijgt nu ipv arm graszaad hooi 1e en 2 e snee hooi kwa portie evenveel maar kwa voeding en eiwit veel en veel meer als hij normaal kreeg. Gras is hetzelfde gebleven. Samen met een minimale hoeveelheid magnesiumoxide ziet hij er minder opgeblazen uit, en zijn koker oogt normaal. En vreemd genoeg gaat het met zijn bevangenheid beter en is hij minder stijfjes.

Als dit zo doorzet ben ik blij voor hem ook. Het enige dat verandert was voor hij zo aankwam is het grove graszaadhooi ipv fijn graszaadhooi en 2 e snee. En mijn gebroken voet dus minder beweging. Maar die beweging heeft hij nu ook niet veel en toch ziet hij er slanker uit,

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:44

singasong schreef:
Jannepauli schreef:

Ik vond die sneer naar mijn paard en mijn 'deskundigheid' anders ook niet echt sociaal!

Naar jouw paard sneer ik niet - die schrijft hier niet mee. Maar okay, actie is reactie.
Ik zou het op prijs stellen indien je voortaan reacties van mensen in dit topic niet als "onzin" zou willen benoemen ( tenzij je iets meer onderbouwd kunt aandragen waarom iets 'onzin' is en niet alleen te melden hebt dat het bij jouw paard werkt - maar zelfs dan is het woord 'onzin' niet erg gebruikersvriendelijk) - ten eerste was het uitdrukkelijk géén onzin en ten tweede zou je er verstandig aan doen om zaken die niet in jouw straatje passen of binnen jouw ervaringskader misschien eerst te doorgronden op juistheid.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:59

In mijn optie onzin omdat er duidelijk staat vermeld bij de Trias omega olie (Groene Os) dat:
'Er zijn tot dusver geen aandoeningen of andere (genees)middelen bekend waarbij Trias Omega niet gebruikt mag worden'.
Maar.... ik zou wel alle medicatie/supplementen/voer laten 'doormeten' voor een paard. Niet één paard met IR of welke 'aandoening' dan ook is hetzelfde. Dus wat voor de één goed is, is voor de ander niet goed.

Wat is 'holistische wetenschap'?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:16

Laten we vaststellen dat tegen iemand zeggen dat iets 'onzin' is, het de conversatie er niet makkelijker op maakt. Jij zult het ook niet prettig vinden als ik jouw geloof in antennes en doormeten ook onzin vind. Dus geef ik er geen commentaar op of zal ik me wat milder uitdrukken in de vorm van "mijn ervaring is...". Zo blijft een ieder in z'n waarde - Een beetje respect zou je sieren.

Anyway: wat Trias Omega betreft: prima, maar we hebben het hier over de combinatie van de Omega's. Een paard met IR heeft meestal vetplekken op het lichaam: weet je nu iets van dat verschijnsel, dan zou je kunnen bedenken dat het overtollige vetweefsel hormoonafgifte bevordert, maar ook ontstekingsstoffen ( vandaar de soms keiharde manenkam). Ga dan in hemelsnaam niet een ontstekingsbevorderende Omega 6 olie toevoegen, dan kachelt het paard alleen maar achteruit. In het geval van een IR paard dus alleen omega 3.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:24

Dat is ook al zo vaak tegen mij gezegd en ik denk zelfs ook wel door jou, dat die antennes onzin zijn. Ik weet dat het geen onzin is. Dat wat er 'uitkomt' via zo'n antenne is hetgeen wat een lichaam verteld en wat een lichaam nodig heeft. Ik heb er nu 6 jr. ervaring mee en het klopt gewoon iedere keer als een bus.

Volgens mij is 'holistische wetenschap' die jij nu gebruikt bij jouw paard gebaseerd op 'geloof'?
Tenminste als ik google moet geloven.

V.w.b. Trias omega ga ik er van uit dat wat er in de bijsluiter staat ook waar is!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:55

Ik heb zo juist een brief van de GD binnen gehad met de uitslag van de test. Ik snap alleen niet zo veel van deze uitslag, de DA is niet berijkbaar die kan ik aan het einde van de middag bellen. Maar als ik het goed begerijp is mijn paard niet IR. Het bloed is afgenomen nadat hij zeker 12 nuchter was.

Insuline <2,0 referentiewaarde <10mU/L
Glucose 4,6 refereintiewaarde 4- 5,6 mmol/L
RISQI 0,71
MIRG 37
HOMA 0,41

Wie kan mij hier meer over vertellen? Klopt het dat hij dus niet IR is?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:10

Bedoel je met '12 uur nuchter' dat het paard 12 uur voor de bloedafname niet heeft gegeten ( geen krachtvoer, gras of hooi)?
Dan is de uitkomst niet betrouwbaar.
Heb je voor insuline alleen maar < 2,0 en niet de exacte uitkomst in mg/dl ?
Op basis van de huidige cijfers is je paard niet IR.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:14

Jannepauli schreef:
Bedoel je met '12 uur nuchter' dat het paard 12 uur voor de bloedafname niet heeft gegeten ( geen krachtvoer, gras of hooi)?
Dan is de uitkomst niet betrouwbaar.
Heb je voor insuline alleen maar < 2,0 en niet de exacte uitkomst in mg/dl ?
Op basis van de huidige cijfers is je paard niet IR.

Ja hij heeft 12 uur voor de bloedafname niks gegeten, geen krachtvoer, gras, hooi enz.
Dit moest volgens de DA. Waarom is de test dan niet betrouwbaar??? Op het formulier staat echt alleen maar < 2,0 voor de insuline, meer niet.

Het klinkt misschien gek maar ik baal erg van dat hij niet IR is, dacht dat nu ik eindelijk wist wat mijn paard mankeerde. Maar helaas de zoektocht gaat vrolijk veder.

Zowel ik als mijn DA dachten aan IR op basis van de symptomen;
- luchtweg problemen
- hoefbevangen
- stijf, niet willen lopen (taken)
- moe en futloos
- huidproblemen (schurft gehad en slecht door vacht komen, doffe vacht)
- vetophopingen achter de schouder en bij staart aanzet
- iets wat harde manenkam terhoogte van de schoft
- bolle opgeblazen buik en ondanks dat de ribben goed kunnen voelen en veder niet te dik zijn.

De HB lijkt ook maar niet beter te gaan. Ben inmiddels bijna 4 weken veder en hij loopt nog steeds vrij gevoelig. Het wordt niet beter maar ook niet slechter, ondanks de medicijnen.

Ik ben nu echt de wanhoop nabij, ben de afgelopen 2 jaar een paar duizend euro kwijt geweest aan DA kosten, medicijnen, happy athleet, kraker, zadelmaker, homeopaat, enz. En mijn paard knapt maar niet op. De geldkist is leeg en de ideeën zijn op. Ik weet het niet meer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:25

Het zgn nuchter testen van een paard is een 'overblijfsel' uit de humane geneeskunde. Maar het klopt gewoon niet omdat paarden, in tegenstelling tot mensen, geen maaltijdeters zijn. Een paard eet vrijwel continu en dat geeft een ander beeld in de insuline-glucose verhouding. Op dat continu-beeld moet je dus testen, dat geeft nl weer hoe de 'normale' toestand in het bloed van het paard is.
Als je goed wil testen op IR, dan mag het paard inderdaad geen granen (krachtvoer, brok, muesli) maar wel hooi. Het beste is om circa 3 uur na de laatste hooigift te testen.

Als jouw paard twaalf uur niks gegeten heeft dan klopt er helemaal niks van de testuitkomst. Sorry... je DA had beter moeten weten! Ik geloof dat zelfs op de site van de GD geschreven wordt dat het paard wél hooi mag, maar geen krachtvoer. De resultaten die je nu hebt zeggen dus helemaal niks: je paard kan absoluut IR zijn.

Edit: ik zag zojuist op de site van de GD dat deze gewijzigd is en het al dan niet nuchter testen staat er jammergenoeg niet meer zo specifiek op als voorheen.

Overigens, de symptomen die je beschrijft kunnen ook duiden op Cushing. Heeft het paard gewoon holtes boven de ogen of zijn deze opgevuld?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:09

Oke, aan deze test heb ik dus helemaal niks, en ondanks deze uitslag zou het dus als nog kunnen dat hij IR is. Ik heb geen zin om hem nog een keer te testen hier op, ik heb nu al weer een DA rekening liggen van 500,- en het houd ergens op.

Ik denk dat ik hem voorlopig nog even op een suiker en zetmeel arm dieet hou totdat hij weer opgeknapt is. Als ik hem dan daarna weer langzaam aan terug op het gras ga zetten en hij krijgt een terug val dan weet ik ook wel genoeg denk ik.

A.s donderdag komt er een 3de jaars student homeopaat langs, deze zocht een paard met problemen als afstudeer project. Eens kijken wat die te zeggen heeft over mijn paard. Omdat het een afstudeer project is zitten er geen kosten aan verbonden, dus als ik er niks aan heb dan heb ik inieder geval niet weer een hoop geld weg gegooit. En als ik er wel wat aan heb dan is dat alleen maar super!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:38

Ik moet het eens opzoeken maar ik heb inderdaad ook ergens gelezen dat de test alleen maat betrouwbaar is als het paard 12 uur nuchter is??? Mijn veearts raadde ma aan om ze gewoon te geven wat ik altijd geef en geen verschil te maken.
Dit laatste vind ik ook het logische omdat je er volgens mij anders niet achter kan komen.
Altijd een gedoe hé...speld zoeken in hooiberg...pff, die rekeningen stoppen hier ook niet, heb nu ook een halt toegeroepen.
Het laatste wat ik nog wil uit testen is de glucobalance omdat ze IR getest is.
Achteraf gezien mss ook dom van mij, nu dat ik de laatste reacties erover gelezen heb....hier stopt het ook bij mij hoor.

Goed idee van de homeopaat, je kan er niks mee verliezen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:45

als een paard vetpockets heeft,en een harde manekam is het zo wie zo verstandig het voerbeleid eens op de schop te nemen....beter nog...nieteen paard is gebaat bij voer met zetmeel en suikers.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:20

Heb inmiddels de DA gesproken over de uitslag van de test en hoe nu veder. Ook zij was tot de conclusie gekomen dat hij volgens de test niet IR is, maar vind toch de symptomen wel overeen komen. Ze denkt dat het nu een kwestie is van uit testen. Gaat het goed, dan weer langzaam aan het gras op. Komen de symptomen weer terug, dan van het gras af en op hooi. Als het dan vervolgens weer goed gaat terug op het gras, komen dan de symptomen dan weer terug zegt dat genoeg.

Voor de HB wilde de DA weer een fles metacam geven en moest door gaan met de ascal. De metacam heb ik vriendelijk voor bedankt, ascal heb ik nog liggen en geef ik nog even door. Ook zij de DA dat het misschien niet verkeerd was om hem ondanks dat hij niet helemaal lekker loopt toch wat lichte beweging te geven (stappen en draven), maar hier twijfel ik nog over.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:39

Ik vind eigenlijk dat je dierenarts de test nog eens gratis over moet doen. Ze heeft een fout gemaakt door compleet nuchter te testen in plaats van met normaal hooi. Zou daar toch eens over beginnen, die testen zijn duur genoeg!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:25

Ik heb op internet gezocht maar daar wordt je ook niet wijzer van. Overal wordt gezegt dat het paard nuchter geprikt moet worden. Bij de een hebben ze het er over dat hij 4 uur voor het prikken niks meer mag eten, bij de ander 12 uur.

Contact gehad met de DA. Ze heeft van te voren nog met de GD gebeld over het IR paket en hoe en wat met het bloed afnemen omdat het voor haar het eerste paard is dat hierop getest werd en niet duidelijk was hoe lang het paard nuchter moet zijn. De gene die ze had gesproken had een beetje een warrig verhaal, maar kwam er op neer dat het paard 12 uur nuchter moest zijn volgens die persoon van de GD

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:26

Jannepauli schreef:
Laten we vaststellen dat tegen iemand zeggen dat iets 'onzin' is, het de conversatie er niet makkelijker op maakt. Jij zult het ook niet prettig vinden als ik jouw geloof in antennes en doormeten ook onzin vind. Dus geef ik er geen commentaar op of zal ik me wat milder uitdrukken in de vorm van "mijn ervaring is...". Zo blijft een ieder in z'n waarde - Een beetje respect zou je sieren.

Anyway: wat Trias Omega betreft: prima, maar we hebben het hier over de combinatie van de Omega's. Een paard met IR heeft meestal vetplekken op het lichaam: weet je nu iets van dat verschijnsel, dan zou je kunnen bedenken dat het overtollige vetweefsel hormoonafgifte bevordert, maar ook ontstekingsstoffen ( vandaar de soms keiharde manenkam). Ga dan in hemelsnaam niet een ontstekingsbevorderende Omega 6 olie toevoegen, dan kachelt het paard alleen maar achteruit. In het geval van een IR paard dus alleen omega 3.

Dat ga ik even in mijn achterhoofd houden van de omega 3/6. Wat is dan een goed supplement met alleen omega-3? Als je alleen omega-3 geeft krijg je dan niet scheve balansen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:58

Flosje, de beste bron voor Omega 3 is gemalen geel lijnzaad. Marstall verkoopt dat meen ik onder de naam 'Sonnenlein' (maar heb even niet in beeld of ze daar nog iets aan toevoegen).Olie in flessen heeft vaak maar een beperkte houdbaarheid, de kwaliteit is aan schommelingen van temperatuur onderhevig en het wordt ranzig. Ik zelf gebruik geel lijnzaad gewoon los (zak van 25 kg, heel goedkoop)- gekocht via een hoefsmid die dat ooit op Bokt adverteerde, ik denk dat je via de zoekfunctie het nog wel kunt achterhalen.
Ik heb bij de Blokker een koffiemolentje gekocht en maal per paard circa 200 gram per dag en geef dit over het voer ( bietenpulp). Met geel lijnzaad hoef je je geen zorgen te maken over het blauwzuur ( met bruin lijnzaad ook niet maar da's een ander verhaal), mijn paarden krijgen het dagelijks en al een jaar lang: ze leven nog!

Wat eventuele onbalans betreft: het toevoegen van uitsluitend Omega 3 is van toepassing zolang het paard in de ongecontroleerde IR-fase zit. Zodra je paard weer goed op gewicht is, de vetophopingen weg zijn, de bulten boven de ogen weer holletjes zijn en de nek weer normaal, dan kun je als je dat wilt weer een combinatie-olie geven.

Flappie: ik heb vanmiddag zelf even gebeld met de GD om te vragen waarom voor zowel particulieren als artsen de nuttige informatie die voorheen wél op de site stond ( ze hebben hun site recentelijk vernieuwd) er nu niet meer op staat. Bij de artsenafdeling staat wel iets maar is zo summier dat er makkelijk misverstanden door ontstaan. Nuchter moet gelezen worden als "geen krachtvoer, geen muesli, geen suikerrijke producten" en persé niet als "geheel onthouden van voedsel". Hooi mag tot drie uur voor de test.
De dame die ik aan de telefoon kreeg was inderdaad warrig en overduidelijk niet bevoegd tot antwoorden. Het verbaast me niet dat jouw DA geen goede informatie kreeg.. :(

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:23

Wat lief dat je helemaal de GD gebeld heb. Ja die dame had mijn DA waarschijnlijk ook aan de telefoon.
De test die bij mijn paard is afgenomen nadat hij 12 niks heeft gegeten kan ik dus rechtstreeks in de prullenbak gooien, zonde van me geld :-(

Financieel zit ik er een beetje door heen na al die hoge kosten die ik heb gemaakt. Dus ik zie het niet echt zitten om de test op nieuw te laten doen.
Kan ik op basis van de symptomen die hij heeft er van uit gaan dat de kans groot is dat hij IR is? Zal er meer duidelijkheid zijn als ik hem, als hij weer goed is, terug op het land zet en hij dan opnieuw sloom en futloos gaat worden enz.

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 07:34

Flappie:

Een stalgenootje van mij heeft ook veel problemen met haar paard.
Ook de verschijnselen die jij opnoemt.

Zij is op dezelfde dag als ik bij Laarakkers geweest en haar paardje blijkt en IR te hebben, maar ook de ziekte van Lyme!
De verschijnselen van Lyme lijken veelal op andere ziekten, waardoor dit vaak niet aan het licht komt.
Maar ook deze ziekte is volgens mij moeilijk aan te tonen met bloedonderzoek.

Ben je al eens bij Laarakkers geweest?

Ik heb de kliniek overgens nog gesproken over de Force korrels.
Ze kunnen niet precies vertellen waarom de vit/min korrels niet goed zijn voor mijn paard.
De antenne meet iets wat niet goed is voor mijn paard.
Waarschijnlijk zit er een bestanddeel in wat niet goed bij mijn paard past, dan zou kunnen zijn: melasse ( om de brokjes bij elkaar te houden) of een overdosis vitamine.
Als ik echt wil weten wat er niet goed aan zou zijn, moet ik bloed prikken en het voer laten onderzoeken/ontleden.
Dat is een duur grapje en doen we dus maar niet.

De korrels kun je gewoon voeren en zijn niet slecht, alleen niet geschikt voor mijn paardje op dit moment.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:41

Hier net een afspraak gemaakt voor een IR test. Maar ook hier geeft dierenarts aan volledig nuchter, ook geen hooi...
Helaas kan er niet in de ochtend vroeg geprikt worden. Dus best wat lastig hoe ik het precies ga doen.

JP, heb je toevallig ergens zwart op wit staan hoe het zit met de IR test en nuchterheid? Zou het wel willen laten lezen aan de dierenarts.
Maar die gaf al aan dat er genoeg verspreid werd over internet wat niet klopte..

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:50

Snottebel:
Zal eens info opzoeken over de ziekte van lyme.
Bedankt voor het navragen van de Force, het is per definitie niet altijd slecht voor IR

Nee ben niet bij Laarakker geweest, en dat ga ik ook niet doen. Ten eerste omdat de bodem van de geldkist al lang berijkt is sen ten tweede omdat ik niet zo'n hoge pet op van Laarakker. Dat een homeopaat op basis van de klachten en onderzoek kan bedenken wat het paard mankeerd en wat er nodig kan zijn om het paard op te laten knappen prima. Maar.dat een antene / wiggelroede moet aanwijzen wat een paard mankeerd daar geloof ik niet zo in, ben daar te nuchter voor denk ik.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:13

flappie2 schreef:
Nee ben niet bij Laarakker geweest, en dat ga ik ook niet doen. Ten eerste omdat de bodem van de geldkist al lang berijkt is sen ten tweede omdat ik niet zo'n hoge pet op van Laarakker. Dat een homeopaat op basis van de klachten en onderzoek kan bedenken wat het paard mankeerd en wat er nodig kan zijn om het paard op te laten knappen prima. Maar.dat een antene / wiggelroede moet aanwijzen wat een paard mankeerd daar geloof ik niet zo in, ben daar te nuchter voor denk ik.

Ieders z'n mening. Ik denk/dacht er overigens net hetzelfde over als jij! Ben ook nogal een nuchter persoon. Gelukkig wist ik niet hoe men bij Laarakker een paard onderzocht anders was ik er wellicht nooit heen geweest. Na het onderzoek kreeg ik een heel gedegen uitleg over alles wat er mis was met mijn paard dat ik hun behandeling een kans heb gegeven. Ik heb het me nog niet beklaagt!

Zonde van je bloedtest wel. Ik snap niet dat men over dat al dan niet nuchter zijn geen correcte informatie kan geven :n