Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:04

p_ponypaard gooi op een paar plekken hooi in het land niet zo heel veel maar op meerdere plaatsen dan hebben ze wat te doen.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:06

jha ze krijgen wel hooi in de wei maar das na een tijdje ook op.... ik ben voorstanden van meer hooi voeren maar dan krijg je weer gezeur van ze vertrappen het bla bla. ik denk dat ik ze toch maar meer hooi ga voeren.... beter dan dat mijn pony straks op de straat loopt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:53

Rustig hier! Hoe gaat het met de paardjes in dit topic?
Lastig om wat te doen hè deze winter. Hier is het vandaag droog en beetje zonnig, dan kunnen we vanavond misschien toch nog wat doen. Willy is al druk begonnen met verharen! Het voorjaar komt er aan!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:20

Petertje gaat nog steeds goed :D

Hij heeft echt een hekel aan harde grond/asfalt ed. Gelukkig lag er voor het grootste gedeelte van de vorstperiode sneeuw lag, nu is het gelukkig weer ontdooit.
Zo nu en dan laat ik hem ff in de binnenbak, kan die 10x rollen en zo nu en dan lange zijde galop en wat bokken :+
De hoefsmid heeft de laatste tijd ook bijzonder goed z'n best gedaan, zulke korte hoefjes heeft ie in geen tijden gehad :P 't is wel allemaal vochtplekjes en rode plekken, de hele structuur is uit de hoef van onderaf bekeken.
Maar hij loopt voor zijn doen als een trein momenteel.

edit:
Was afgelopen week op een lezing van Dierenkliniek Emmeloord, ging over huidziekten en koliek. Bij de huidziekten kwam ook heel kort Cushing aan bod. Dus in de pauze ben ik even naar de spreker gelopen om te vragen hoe zij een paard met Cushing zouden behandelen. Kwam erop neer dat ze precies hetzelfde deden als wat ik al deed, dat was wel fijn om te horen. Ze noemde (weet niet of ik ze allemaal correct opschrijf) Parandol, Pergolide en Broomhexidine. Verder waar nodig pijnstilling. Ze vond ook dat 2 zakjes buut wat te veel was ivm potentieel orgaanschade, maar momenteel gaat het even niet anders. Ze wist wel te vertellen dat er momenteel onderzoek wordt gedaan naar een pijnstiller die even effectief is dan buut, maar qua bijwerkingen bijv. gelijkwaardig is aan Metacam.
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 23-02-10 14:24, in het totaal 2 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:23

Aaah dat is goed nieuws van Petertje 8-) ! De hoeven van Willy vind ik er ook apart uitzien, hij heeft erg weinig straal op het moment, maar loopt verder goed gelukkig. We hebben sinds tijdje goed middel tegen zijn rotstraal dat van binnenuit helpt en daar zijn we wel blij mee.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:25

Nog stukje toegevoegd aan vorige post :)

Peter heeft ook gauw last van rotstraal. 2 jaar terug vond ik ook een made tijdens het hoeven uitkrabben :o
Hij is er altijd al gevoelig voor geweest. Krab hem 2x per week uit en doe er dan afwisselend zo'n hoefspray van de Epplejeck, Paardendrogist en Jodium in/op.
Wat gebruik jij dan Fargo?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:33

Hoofflex trush remedy, iemand bij ons op stal had het via DA, ik heb het via internet besteld. Doodt schimmels en bacteriën en je ziet de straal zich herstellen van binnenuit. Onze smid kende het ook en vond het ook goed middel.

We gebruiken daarnaast eerder al violetspray (soort blauwsel, maar niet meer overal te krijgen) en eens in de zoveel tijd wat teer als onze paddocks erg nat worden.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:35

Is dat om erop te spuiten/smeren of is het een supplement?

Soms gebruik ik gewone betadine oplossing, soms ook wel (volgens mij is het) Jodium tinctuur ... spul wil alleen niet van m'n handen als ik mors :o Dat deed m'n moeder ook wel op de navelstreng van een veulen ipv violetspray.
Dat laatste heb ik er idd ook wel eens opgedaan ... restjes opmaken :P

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:07

Het is een middel dat je erin kan laten lopen/druppelen, zit een tuitje op waarmee je in de hoef kunt gaan, je laat het een beetje in en over de straal lopen/druppelen als het ware. En je ziet het nieuwe materiaal al snel ontstaan, gaten worden opgevuld en structuur wordt beter, heel bijzonder.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:08

Klinkt goed, ik zal hem eens in google gooien :P

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:15

Ik heb hem bij een of andere Westernshop kunnen bestellen :D

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:22

Die vond ik net ook idd.
Hoe lang doe jij met zo'n flesje en hoe vaak per week gebruik jij het dan?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:26

De eerste aantal dagen adviseren ze het om dagelijks 2 keer te doen en daarna dagelijks 1 keer en daarna gewoon bijhouden paar keer per week. Je doet best lang met een fles want wij doen er zelfs meer paarden mee en er zit nog behoorlijk wat in vlgs mij. Het is ook wel zuinig in gebruik.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:18

Met Jens gaat alles goed. gister maar eens al het haar rond de kroonrand weg geknipt om even echt goed te kunnen zien hoe de hoef is. ik vond dat hij behoorlijk was gegroeit. zijn teen en hak waren redelijk bijgegroeit maar die zool :S geen minimeter gegroeit. dus hopen dat dat ook nog komt.

jha deze 2 maand bijna niks kunnen doen met dit weer. Jens heeft wel lekker in de wei kunnen lopen. maar ik hou mijn hard vast nu het voorjaar komt en de gras weer gaat groeien :( rijden jullie je paardejes nog? ik rij jens normaal gewoon vrij fanatiek. maar nu ik weet dat hij cushing heeft denk ik steeds ow zou hij dit nog wel kunnen of is die rit waar ik aan mee wil doen niet te zwaar.... maar goed aan de andere kant als ik er niet achter was gekomen dat hij cushing had dacht ik er denk ik ook niet over na.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:42

Hier gaat het opzich ook wel redelijk.
Uitslagen van de cushing zijn nog steeds niet betrouwbaar/bekend.
Valentijn heeft medicijnen gehad (van een vorige dierenarts/praktijk, die ik in eerste instantie als dierenarts had) die de waarde flink hadden verhoogd. Er kwam uit zijn urine test een waarde van 72. Dit was natuurlijk veel te hoog en bleek dus van de medicijnen te zijn gekomen. 2 weken later weer urine test afgenomen, dit keer was de waarde 26. Een heel stuk gedaalt dus! Donderdag gaan ze weer urine onderzoeken (nu is de medicatie echt uit zijn lichaam) en dan horen we de uitslag van de cushing.

Hoeveel was de waarde bij jullie paarden met cushing?
Daar ben ik namenlijk erg benieuwd na.
Want het mag tot de 20 lopen en ben dus erg benieuwd hoe hoog het bij jullie paarden is.

Donderdag moeten we ook terug naar de kliniek voor de hoefbevangenheid.
Valentijn staat nu al 6 weken met gips om zijn voorhoeven en heeft bijna 6 weken boksrust achter de rug.
Ik hoop dat hier na donderdag verandering in gaat komen en dat hij dan speciaal beslag krijgt. Dit is de bedoeling als de foto's van zijn hoeven goed zijn.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:30

p_ponypaard schreef:
( rijden jullie je paardejes nog? ik rij jens normaal gewoon vrij fanatiek. maar nu ik weet dat hij cushing heeft denk ik steeds ow zou hij dit nog wel kunnen of is die rit waar ik aan mee wil doen niet te zwaar.... maar goed aan de andere kant als ik er niet achter was gekomen dat hij cushing had dacht ik er denk ik ook niet over na.

Hoe beter de conditie, hoe beter voor Jens, gaan dus gewoon met die banaan. Als ie het niet aankan weet je het zelf wel, gewoon kijken naar je paard.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:27

Inderdaad gewoon aan het werk gaan met Jens, goed aankijken wat hij zelf aangeeft dat hij kan. Het is belangrijk dat zijn conditie zo goed mogelijk is en dat je die bijhoudt. Dus voorzichtig beginnen en kijken hoeveel hij op dit moment kan en dat weer proberen uit te bouwen.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:43

Hoi , zou ik misschien hier mogen inbreken en wat dingen vragen ?

Bij mijn paard is Cushing vastgesteld op basis van symptomen zeg maar. Twee verschillende dierenartsen hebben gezegt, ja kan wel behandelen, maar het is heel erg duur en het werkt vaak niet of tijdelijk.

Nu weet ik het even niet meer. Mijn hoefsmid zei dat er wel degelijk wat aan te doen is ( aan de symptomen dan) en dat de kosten erg afhankelijk zijn van het paard.

Ik heb nu een mail gestuurt naar een kliniek, waar een DA werkt die erg veel van Cushing weet. Ik wil graag weten wat de mogenlijkheden zijn.

Maar ik ben zo bang voor de kosten, het gedoe rondom mijn paard, naar een kliniek? ik heb geen auto, geen trailer enz. Ik schaam me hier wel voor , maar wil het toch graag van jullie weten. Moet je paard voor Cushing diagnose ècht getest worden, voor je aan een behandeling begint? En hoe wordt dat dan getest? En weet iemand ongeveer de kosten hiervan> en van de medicijnen?

En waar ik ook mee zit, je paard kan toch ook 'depressief' worden van de Cushing? wat is jullie ervaringen daarmee? Word dat ook beter van de medicijnen?

sorry voor mijn vage verhaal, het zit me wel hoog eigenlijk.....

alvast bedankt!!

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:54

En wat moet er allemaal nagekeken worden voor je met de behandeling kunt beginnen? ( met pergolide als het goed is ?)
En moet er dan tussentijds ook weer steeds bloed afgenomen worden?

En wat kun je nog meer doen om de symptomen af te remmen ?
Ik heb eens wat gelezen over supplementen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:06

Melody het is van geval tot geval verschillend. Mijn paard is bijvoorbeeld wel via urine en bloed getest, daar kwam indertijd niet zo veel uit. Op basis van zijn symptomen (veel drinken, veel plassen, omvallen, epiletische aanvallen, ingevallen spieren, slappe achterhand, zere voeten, mond- en huidproblemen, lange krulharen) is hij door andere DA bevestigd als cushings. Die vond het zonde van het geld om te testen omdat je dat geld weer heel goed kunt gebruiken om hem te gaan behandelen. Deze DA zei ook: natuurlijk ga je behandelen, dan komt je paard weer in balans en op orde en dat is gelukkig bij ons ook zo gebleken.

Er zijn mensen die hun paard periodiek testen om te weten of de medicijnen aanslaan en om te weten of ze op de goede weg zitten en blijven zitten. Ons paard wordt niet getest, dat is onze eigen keuze. Ik denk ook dat je dit soort zaken het beste met een goede DA die cushings kent kan overleggen. Het ligt er denk ik ook aan of je paard stabiel is of dat deze veel problemen heeft. Ons paard is stabiel, eet goed, beweegt goed, heeft nog steeds langer haar maar doet het verder weer als voorheen, ons paard is niet hoefbevangen en is dit ook niet geweest. DA komt alleen als er problemen zijn en zowel DA als hoefsmid vinden dat hij het heel goed doet (hij is nu 27 jaar) en hij is nu ongeveer 3 jaar en 3 maanden aan de pergolide.

LET OP: Het feit dat ik niet test, betekent echter niet dat een ander niet zou testen of niet zou moeten testen, dat is afhankelijk van hun paard en hun situatie en wat hun DA adviseert!!

Pergolide is al lang niet duur meer: wij betalen ongeveer 30 eur per maand als ons paard 1 pilletje per dag krijgt. Op het moment krijgt hij meer (1,5 pilletje), het is ook een groot zwaar paard, dus kost het ons denk ik ongeveer 45 eur per maand.

Kleine paardjes krijgen vaak maar half pilletje en dan zit je dus op maar ongeveer 15 eur per maand. Om misverstanden te voorkomen: de dosis is ook natuurlijk afhankelijk van hoe erg je paardje er aan toe is, dus absoluut niet alleen van de grootte van het paard!

Overleg met de DA die je wilt bellen, laat hem gewoon langs komen voordat je je paard naar de kliniek versleept en overleg eens goed wat de mogelijkheden zijn vlgs DA als die je paard ziet en bekijkt.

De supplementen staan in dit topic beschreven, het is wat leeswerk maar ik zou het wel aanraden. Kan wel aantal noemen hoor, dat kan altijd nog..

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:24

Ik betaal 25 euro voor 120 tabletten pergolide 0,25 mg, heros krijgt 2 pilletjes per dag. Daar doe ik dus net 2 maanden mee.
Volgens mijn DA is dit de laagste dosering in zijn geval, hij is een kwpn'er van 1.70.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:38

Dus hij krijgt 0.5mg (2 pilletjes *0,25mg) per dag binnen Daphneheros?

De pilletjes van willy zijn 1mg pilletjes, hij krijgt dus 1,5mg pergolide per dag

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:51

Ja, en zijn waardes waren in november goed. Dus van de DA mogen we hier op blijven. Ik wil de urine van heros dit voorjaar weer laten onderzoeken, voor mijn eigen gemoedsrust dat we op de goede weg zitten.
Met deze hoeveelheid heb ik ook al veel veranderingen ( alles ten goede) gezien bij mn mannetje. Minder vetophoping, niet meer depressief, verharen, meer eetlust enz.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:23

Daphne, dat is een mooie dosering idd. Als hij het daar goed op doet is het zeker mooi meegenomen! +:)+

Melody, ik heb altijd een heel vrolijk paard gehad en stilletjes aan sloop dat depressieve erin... Maar sinds de Pergolide aan is geslagen, heb ik mijn oude paard ook weer terug, dus dat is helemaal goed.
Verder heeft Fargo al een hele uitgebreide uitleg gegeven over het wel of niet testen.
Overigens ben ik ook niet in de mogelijkheid om met een trailer te rijden, maar ben met mijn merrie nog nooit *afkloppen* in de kliniek geweest. Bij haar is sinds december 2006 Cushing gediagnosticeerd (op basis van symptomen, urinetest en cortisol gehalte in bloed) en heb altijd de DA zonder problemen aan huis laten komen. Wat ook alleen maar prettig is, want je moet stress zoveel mogelijk zien te voorkomen.
Ik betaal 150 euro per 100 tabletten Pergolide van 1 mg.

Met Ivanka gaat het opzich goed, alleen is de schurftmijt uitgebreid, waardoor ik haar heb moeten scheren. Zo ontzettend jammer, want ze begon ook al te verharen, maar ik kon gewoon niet behandelen met die lange haren. Nu bleek ook dat de plekken veel uitgebreider waren als ik had gedacht.
Met sebacil gewassen, en blijkt dus dat ze niet tegen sebacil kan... *zucht* ze zit helemaal onder de bulten waar ik haar heb gewassen. Positieve kantje eraan is dat de schurftmijt er wel een stuk rustiger uit ziet :+ .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:38

Tinne jij betaalt wel relatief veel voor de 100 tabletten hoor. Vlgs mij kun je voor 90 of 120 tabletten al rond de 100 tot 120 eur terecht als ik me de rekening niet verkeerd herinner :+

En wassen met betadinescrub helpt dat niet? Arme Ivanka.
Ik moet zeggen dat Willy ook wel wat kale plekjes vertoont als je zijn deken er af haalt, de laatste dagen zijn we weer flink aan het poetsen ivm het lekkere weer en daardoor zie je zijn vacht wel opknappen!