[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

W0PPY

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:48

Dan denk ik dat ik de sokken er af ga halen..
Bedankt voor de tips Haha!
knippen jullie de haren IN de kootholte ook af, of laten jullie die gewoon zitten?
(bij mijn hafje zijn deze haren namelijk ook erg lang.. )

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:35

Nou Verona is aan de beterende hand. Beide kanten is aan het opknappen en het been is nu al 4 dagen dun. Dus hoop dat het zo voortzet. Ga van de week de training weer oppakken

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:12

Niemand nog tips..? (a)

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:40

Bij mijn paard is de mok na 2 maanden eindelijk zo goed als weg Lachen Go jij! Go jij!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:17

Nogmaals, alles eraf, dus ook in de kootholte!

Wat fijn Tyke dat je paardje aan de beterende hand is!
Wodan is nog steeds hetzelfde eigenlijk, loopt wel weer gewoon buiten en maak het sávonds goed droog en s'nachts lekker warm in de transportbeschermer.
Het is daardoor wel ietsje dikker in de ochtend maar nu kan ik het beter in de gaten houden, gelukkig loopt hij niet kreupel en ik mocht van de DA de training pas weer oppakken als het been constant dun was.
Ben benieuwd!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:51

Nou Wodan zijn bveen is toch npg wel wat warmer en wat met vocht gevuld vanuit de koot/kogel en dan iets omhoog in de peesschede.
Het is niet echt opvallend maar je voelt het wel.

Lastige wat ik ervan moet denken.
Heb hem nu toch maar in de wei gezet al is het weer een verschrikkelijke modderboel, vanavond maar goed droog maken en insmeren.

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:13

pre schreef:
Nou Wodan zijn bveen is toch npg wel wat warmer en wat met vocht gevuld vanuit de koot/kogel en dan iets omhoog in de peesschede.
Het is niet echt opvallend maar je voelt het wel.

Lastige wat ik ervan moet denken.
Heb hem nu toch maar in de wei gezet al is het weer een verschrikkelijke modderboel, vanavond maar goed droog maken en insmeren.

Hallo Pre

Ik meng mezelf hier ook even dit Mok-topic
Zowiezo voor enige tips die ik hier eventueel kan opdoen voor mok, maar ook voor jou verhaal over je paardje.
Met name over je twijfel : mok/ontsteking of peesblessure?
Laat voor de zekerheid een scan maken van dat dikke gedeelte van z'n pees als je twijfelt en het niet minder word qua zwelling.

Bij mijn paard begon dit net zo, zoals bij jou....

Mijn fries heeft 2 jaar geleden een behoorlijke peesblessure heeft opgelopen.
Hij liep geen stap kreupel, maar kreeg op een gegeven moment wel een zwelling die niet meer wegging.
Het gevaar met zo'n peesblessure is dat je het vaak pas op het laatst opmerkt omdat hij niet kreupel loopt en dan ben je eigenlijk al te laat.
Ik heb(door de behoorlijke ernst van deze peesblessure) in totaal dik 1 jaar moeten revalideren met m.

Pas dus echt op met deze verdikking in z'n pees
Want nogmaals, als je twijfelt? Laten scannen, dan ben je er op tijd bij!!
Succes!

Ps wat een chique haflinger zeg!
En een prachtige andalusier (ik heb even in je profiel gespiekt)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:23

@Sernet,

bedankt voor je zeer uitgebreide reactie!
Het vreemde is dat er op zijn pees zelf eigenlijk geen verdikking is, maar meer de ruimtes ''eronder''
Gisteravond zag het er eigenlijk wel goed uit maar ik merk aan mezelf dat hoe meer ik kijk en voel hoe meer ik zie en voel ;)

Maar goed, is het na het weekend nog dezelfde wisselende verdikking dan wil ik dat de DA maandag weer komt om te scannen.

Momenteel staat hij weer hele dagen buiten en merk ik dat het vocht door beweging juist wegtrekt.\
Verder hoor ik van anderen om me heen dat ze de verdikking niet eens kunnen zien, je moet er ook echt goed voor voelen.

PS en ja ik ben ook super trots op mijn beestjes al is Wodan nu wel meer een wolkonijn dan een mooie haflinger haha ;)

Maarre jou fries mag er zeker weten ook wel zijn :D wat een manen joh!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:14

Nou ik ben dus net terug van Wodan.
Het been/pees/kogel is nu aan de buitenzijde geheel dun maar aan de binnenkant nog een beetje dikker en er is een duidelijke warme plek rond de kogel, hierdoor is de pees aan die zijde dus ook wat dikker.
Hier zit dus of nog wat mok onderliggend of een ontsteking.

Ik heb de DA gebeld en kan dadelijk nog wat antibiotica poeder voor een week halen zodat ik de genezing nog wat langer ondersteun want het antibiotica poeder wat ik had is na morgen op.
Verder moest ik Wodan s'nachts in de bandage zetten en overdag niet.

Echt balen dat het nu weer zo'n vette modder derrie is bij ons!

debij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:10

Ik behandelde de mok met groene leem volgens de dierenarts had mijn vorige pony toen natte mok en daar mocht ik geen mokzalf op doen maar groene leem dat is een soort klei dat je gewoon laag over laag erop smeert het word hard en na een week al die lagen erop te gesmeerd is het een heel gedoe om het eraf te krabben maar het hielp super goed.
En en heb wel eens gehoord dat als de wei heel nat en modderig is dat je de benen dan in kan smeren met vaseline dat dat vocht buiten houd.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:44

Ik smeer de benen ook iedere ochtend in met TEATREEZALF.
Die is ook super vet en houd vocht ook goed af.
Helaas kun je in onze wei nu zwemmen bij het eerste stuk waar ze door moeten, verop gaat het wel.'
Heb hem om die reden ook anderehalve week binnen gehad maar hij werd helemaal gek, dat ging niet, dus hij moet wel de wei op.
Gelukkig is de wond ZGA dicht en lijkt het niet erger te worden.
Sávonds als hij binnenkomt maak ik het gewoon mooi droog en schoon en weer zalf erop.

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:59

Hallo allemaal

Nu ik me hier toch al een keer tussen het gesprek hebt gemengt, kan ik hier (hoop ik) ook wel terecht met mijn vraag.
Graag jullie advies hierover

Mijn fries heeft sinds een week of 6 behoorlijke jeuk aan z'n sok.
Jeukt en stampt vaak en trapt zelf regelmatig heel heftig naar achter.
Nu dacht ik meteen aan Mijt, maar bedacht ,me ook meteen dat hij het dan misschien wel aan al z'n sokken moet hebben?
Besmetting vd mijt.
Maar het is echt alleen de jeuk aan z'n rechtersok.

Nu voel ik de laatste paar weken een soort van flinke dikke huidplooi in z'n kootholte.
Als ik eraan zit, merk ik dat t flink jeukt en soms ook pijn doet.
Hij heeft dit links achter ook een beetje, maar heeft daar geen last van.

Maar t voelt niet als mok.
T is droog, geen schilfertjes of dergelijks.

Nu heeft mijn dierenarts aangeraden zijn benen te gaan wassen met een soort sebacil om de evetuele mijt tegen te gaan.
Maar mijn gedachte hierover (van hier bovengenoemd) heb ik nog me twijfels.
Want dan zou hij het toch op z'n andere benen ook moeten hebben?
Want als het misschien een soort van onderhuidse mok is, lijkt mij dat het dan helemaal wegbrand door t wassen van Sebacil.

Dus mijn vraag aan jullie "mok-experts".....
Wat zouden jullie doen?

Ik heb al gewassen met imaverol en een paar keer met betadine scrub/shampoo

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:31

Ik zou eerst een plukje haar wegknippen om te zien wat het is. Op de gok wat smeren lijkt mee niet een goede optie ;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:42

Wodan blijft maar nieuwe plekjes ontwikkelen en het blijft dan op die plekjes warm en het word wat dik dan, zijn been, zouden jullie rijden?
Hij loopt niet kreupel!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:11

Hey allemaal,

Mijn jaarling heeft volgens mij een mok-plekje in haar kootholte. Er zit al een korst op. Mijn vraag is of het behandeld moet worden aangezien het een heel klein plekje is (nog geen centimeter). Ik weet dus ook niet heel zeker of het mok is...

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:04

Ik zou het wel direct met uierzalf of een andere vette creme insmeren, dat voorkomt dat er vocht bij komt. Als het namelijk idd mok is, kan dit heel snel heel vervelend uitbreiden, zeker met de natte bakken/weides van nu.

loontje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:46

Heeft iemand ervaring met de mok beschermers.............

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... tID=34774#

Mijn paardje heeft in december naar binnen geslagen mok gehad en dit wil ik absoluut niet meer meemaken.
Het ging nu goed en ben dus een week geleden weer begonnen met rijden maar helaas weer wat dikke benen en wat korstjes.
DA vandaag geweest en die was toch zeer tevreden hoe alles eruit zag, maar ik mag voorlopig weer niet de bak in en moet haar op het droge houden. Ik heb tevens een poeder gehad wat ik 2x daags in haar voer moet doen. Het is een antibiotica die van binnen uit aan het werk gaat. Haar lymfebanen waren toch nog niet helemaal genezen volgens de dierenarts. Vandaag begonnen met de poeder en moet DA maandag weer bellen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:42

Ik ken ze niet maar als het werkt is het natuurlijk wel super!
Maar worden ze na verloop van tijd niet nat van binnen?

Wodan heb ik deze week weer 2x gereden en met ucces,l benen worden niet meer dik, is ook niet meer warm.
De mok die er zit word nu nog behandeld met wat antibiotica en smeer 2x daags billetjes creme van baby's erop ;) werkt goed, blijft het water er mooi af.

loontje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:58

Ik heb dus geen idee loes.....
Het lijkt mij dus ook dat er van onderuit gewoon modder naar binnen gaat, maar ze beschrijven het als het zeer effectief.
Ik vind ze best prijzig dus dacht laat ik het hier eens vragen of iemand er ervaring mee heeft.............
Als het helpt maakt het me niet uit wat het kost.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:39

heeft iemand hier ervaring met het gebruik van prednison tegen mok?

Ben de hele winter al aan het martelen met mok, doe alles volgens het boekje (zoals drooghouden, schone stal, niet in de modder..) Ook heeft hij al 2x een antibioticakuur gehad. Dit leek wel te helpen maar nu na bijna 2 maanden staat hij weer met een mega dik been... Heb nu prednison gekregen, ben er niet helemaal blij mee maar ben ondertussen ook een beetje moedeloos...

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:20

Die mokbeschermer hierboven is wel duur zeg! Ja als het werkt is het wel een goede investering natuurlijk. Maar ik geloof het niet zo eigenlijk. Beetje geldklopperij. Komt denk ik altijd wel wat modder doorheen. Want je kan zo'n ding ook niet te strak doen voor de doorbloeding.

Met Haf zijn mok gaat het echt super. De plekjes zijn mooi lichtroze en er groeit weer haar op, alleen zijn nog niet helemaal soepel. Beetje ruw, voelt wel als een korst, maar het is gewoon de huid. Dus maar ff kijken. Ik smeer het nu om de dag in, en maak het wel elke dag goed droog.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 01:01

Hallo,

Ik las jullie problemen over mok misschien heb ik een tip voor jullie die kreeg ik ooit eens van mijn vorige hoefsmit, ik had ook altijd hele dure zalf enz en mijn pony had altijd last van mok mijn hhoefsmit zei probeer een zwafelpoeder(gele poeder) en dat mengen met uiercreme( ongeparfumeerd) ik heb t gekocht het is echt heel goedkoop en het werkte prima en mijn pony heeft tot nu toe geen last van mok meer gehad misschien heeft iemand er iets aan.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 01:06

avensis schreef:
heeft iemand hier ervaring met het gebruik van prednison tegen mok?

Ben de hele winter al aan het martelen met mok, doe alles volgens het boekje (zoals drooghouden, schone stal, niet in de modder..) Ook heeft hij al 2x een antibioticakuur gehad. Dit leek wel te helpen maar nu na bijna 2 maanden staat hij weer met een mega dik been... Heb nu prednison gekregen, ben er niet helemaal blij mee maar ben ondertussen ook een beetje moedeloos...

Mijn merrie heeft hier ook heel lang op gestaan :) Voornamelijk voor het dik worden van het been is dat.... niet zozeer voor de mok zelf volgens mij.
Werkte prima bij haar, ik kon alleen niet afbouwen. Dan werd het gelijk weer dik.....

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 02:18

loontje73 schreef:
Heeft iemand ervaring met de mok beschermers.............

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... tID=34774#

Mijn paardje heeft in december naar binnen geslagen mok gehad en dit wil ik absoluut niet meer meemaken.
Het ging nu goed en ben dus een week geleden weer begonnen met rijden maar helaas weer wat dikke benen en wat korstjes.
DA vandaag geweest en die was toch zeer tevreden hoe alles eruit zag, maar ik mag voorlopig weer niet de bak in en moet haar op het droge houden. Ik heb tevens een poeder gehad wat ik 2x daags in haar voer moet doen. Het is een antibiotica die van binnen uit aan het werk gaat. Haar lymfebanen waren toch nog niet helemaal genezen volgens de dierenarts. Vandaag begonnen met de poeder en moet DA maandag weer bellen.

Die mokbeschermers, daar heb ik vorig jaar ook nog naar gekeken voor ankie. Ik had hier toen ook gevraagd of iemand daar ervaring mee had. Volgens mij zijn er niet zoveel mensen hier op bokt die die dingen gebruikt hebben ;)

Ankie heeft de afgelopen maand dag en nacht buiten gestaan, en ik voelde vandaag of ze mok had: ze heeft helemaal geen mok! Terwijl ze vorig jaar ineens zo erg mok had dat ze er 2 dagen kreupel van heeft gelopen. Toen stond ze wel ergens anders. Ze stond toen ook dag en nacht in de wei.
Dus misschien maakt de grondsoort ook veel uit of je paard mok krijgt van het in de blubber staan?

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 03:26

bij mij gaat het nog steeds niet helemaal goed. KOmt nog steeds lymfevocht uit de benen. Staat ook vrij snel wat dikker.
Nu ben ik op advies van dierenarts ´s nachts aan het bandageren en voor deb andages erop gaan zinkolie erop (of sudocreme)
Been is na de bandages wel dunner maar ze heeft toch weer nieuwe open plekjes.
Ik word nu echt moedeloos.
Advies verder is gewoon blijven rijden en 2 keer per dag in ieder geval. Dus 2 keer per dag stappen is ook goed.

Ik heb gisternavond gereden. Ging lekker. Alleen is ze met in de trailer gaan nogal uitgegleden. (ging beetje te snel, ze rende) en wat gladheid door de regen. en hoppa. Zat er een bult op haar goede achterbeen. Voorop. Hoop niet dat het iets ernstigs is. Heb deze ook gebandageerd. (moest van de dierenarts. beide achterbenen.

Hoe lang zal dit allesn og duren. de dierenarts zag het ook "somber " in . Tenminste. Hij is er bijna van overtuigd dat dit al langer speelt en dat er in het verleden iets niet goed behandeld is hierin.