[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

4EverHobbes

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:32

Coentjuh, lees dit topic maar eens door. Dan zul je weer iets heel anders leren.
Probeer de oorzaak te vinden, zodat je die kunt aanpakken en doe heel snel die band af. Je maakt er meer mee kapot dan je denkt.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:34

Ja daar was ik mee begonnen maar het zijn erg veel pagina's. Is er geen samenvatting ergens Clown

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:46

Hmm samenvatting... Zoals in je ITP topic al door Anya aangegeven is de oorzaak van het luchtzuigen vaak een lichamelijk probleem. Die oorzaak haal je niet weg met een band maar door bijvoorbeeld het rantsoen en de omstandigheden aan te passen. Zoveel mogelijk ruwvoer, liefst onbeperkt. Zoveel mogelijk naar buiten (met soortgenootjes). Beperkt bix voeren, sommige muesli's zijn beter omdat ze daar langer op moeten kauwen. Hooi is beter dan kuilgras, dat laatste is wat zuurder.
Stress, maagproblemen, maagdarmstelsel niet in orde, het kán allemaal samenhangen met luchtzuigen. Maar koliek krijgen ze niet van het luchtzuigen.
Probeer dus eens de oorzaak te achterhalen. Er zijn ook diverse supplementen in de handel die goed helpen het luchtzuigen te verminderen. Zoals pronutrin, maagcompositum. Lucerne staat ook bekend goed te zijn voor luchtzuigers.

Mijn paard doet het al d'r hele leven. Ontstaan vanuit stress/maagpijn, nu na 13 jaar is ze er gewoon aan verslaafd. Haar maag is helemaal in orde, ik geef haar ook maagcompositum bij. Ik ben verhuisd naar een stal waar ze zoveel als mogelijk buiten komen en waar ze vrijwel onbeperkt ruwvoer krijgt. Ze zuigt nog steeds, en als ze niet kan zuigen wordt ze echt heel ongelukkig. Mede door dit topic heb ik de band er ook afgelaten, weggegooid en alleen maar spijt dat ik dat beest dit heb aangedaan door mijn eigen onwetendheid.

Het kan dus best dat de lichamelijke oorzaak bij jouw paardje weg is, maar dat hij het uit gewoonte doet. Das bij de mijne dus het geval, net als ik uit gewoonte sigaretten rook en chocola eet Vork

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:47

Thanx 4EverHobbes... Duidelijke samenvatting!!!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:41

Sigaretten roken lijkt me al vies, maar sigaretten ETEN slaat alles ;') hihi grapje hoor.

Kan goed dat dat bij Ap ook zo is, hij doet het vaak als ie net zn snoepje naar binnen heeft geslikt en het LIJKT dan een zoiets als express, kijk mij eens, ik ga lekker luchtzuigen Muziek!
De eigenaar zit momenteel in het buitenland voor werk, zal meteen overleggen als ie terug is.

Zo'n luchtzuigband kan dus enorme schade aanbrengen. Waarom is daar niet meer over bekend dan? Hoeveel paarden hebben die schade opgelopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 01:21

Citaat:
Zo'n luchtzuigband kan dus enorme schade aanbrengen. Waarom is daar niet meer over bekend dan? Hoeveel paarden hebben die schade opgelopen?
Omdat er nog steeds de mythe is dat zo'n band goed is en dat luchtzuigen een ondeugd is die uit verveling ontstaat, koliek veroorzaakt en overgenomen wordt door andere paarden. Triest maar waar. En zolang er nog dierenartsen rondlopen die deze fabels nog steeds geloven zal het wel even duren voordat er een echte omslag komt.

Wb het folterding dat luchtzuigband heet heb ik maar 1 oplossing: met een wijde boog zover mogelijk weggooien als in je macht ligt.
Mijn paard is als veulen al gaan zuigen ( was flessenveulen en dus de nodige stress gehad) en heeft al jong zo'n band om gehad bij haar fokker met als gevolg op 2 jarige leeftijd een scheve halswervel die gelukkig nog niet zo vergroeid was dat het niet recht gezet kon worden. Maar moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als ik dat ding bij haar om was blijven doen.
Ik heb het ding een week omgehad toen ik haar gekocht had en ik heb haar nog nooit zo ongelukkig gezien voor mij reden genoeg om het ding af te doen en met grof vuil mee te geven.

Wat ik wel grappig vind is dat er hier gezegd wordt mijn paard is zo cool zijn maar het ws toch paarden zijn met meer stress dan wij opmerken. Ik zeg ook altijd dat mijn paard zó cool is en zo komt ze ook over maar als ik tussen haar oren zou kunnen kijken dan denk ik dat ik daar zou zien dat ze gewoon een binnenvetter is die toch minder cool is dan ze toont.
Ze zit trouwens wel voor het eerst in jaren goed in haar vel, ze zuigt veel minder eigenlijk alleen tijdens het eten van haar muesli/grasmix en verder bijna niet. Ze zit ook ineens in een groeispurt en ziet er uit als een goudhaantje Haha! Lovers

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 01:22

ik hoorde n poos geleden dat zon band verboden is geworden ? er hangt nu tg echt eentje bij ons hier in de ruitersportzaak Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 01:24

The Miracle Collar wordt gewoon verkocht vlgs mij, dat zou een paard vriendelijke band zijn

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 01:25

@Gast8253: ik vind het heel eng dat je dit zegt.... dit betekent misschien wel dat mn paard dus eigenlijk heel ongelukkig is terwijl ik dacht dat ze het zo goed had bij mij....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 01:31

Wat vind je eng? Dat ze misschien toch wel stress heeft terwijl jij denkt dat ze heel cool is? Dat wil niet meteen zeggen dat ze heel ongelukkig is hoor maar zegt meer over hoe wij onze paarden inschatten.
Ik denk dat wij er niet altijd bij stil staan welke momenten voor een paard stress geven. Voor ons is voedertijd iets heel gewoons bijvoorbeeld maar voor het paard kan dat al best veel stress geven.
Voorbeeld: ik had een paard dat echt om 17 uur naar stal wilde deed ik dat niet sprong ze over de omheining heen, zelfs met een peesblessure, kan je wel bedenken wat een stress dat gaf als ik te laat was.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 01:33

ja dat bedoel ik inderdaad....! Eng idee vind ik dat.

Maar Zaartje doet het vooral als al haar eten op is op stal of als ze in de paddock staat te niksen..... maar misschien heeft ze dan inderdaad ook wel stress omdat ze weet dat ik elk moment kan komen om haar in de wei te zetten....? Lastig zeg kon ik maar gewoon in haar hoofdje kijken.

Wat heb jij gedaan dan om de stress te verminderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 01:49

Citaat:
Wat heb jij gedaan dan om de stress te verminderen?
Bij mijn luchtzuigertje? Iig die band nooit meer omgedaan en verder probeer ik haar zo veel mogelijk in een strak schema te houden wat betreft voeren dus steeds hetzelfde voer (veel hooi, muesli zonder haver en weinig melasse gemengd met grasmix zodat ze goed moet kauwen) op zoveel mogelijk dezelfde tijd. En haar het zuigen niet beletten want dat geeft juist stress omdat ze dan iets wil wat niet kan/lukt.

Ik heb afgelopen zomer bloed laten trekken omdat ik het idee dat ze niet lekker in haar vel zat ( was steeds met ups en downs) en ze bleek een kalium te kort te hebben. Oorzaak geen idee ook Utrecht kon niet vertellen wat het tekort veroorzaakte maar op advies van da ze krijgt nu een vit complex met kalium en ze reageert daar super op.
Kalium tekort kan oa spier- en/of darmkramp veroorzaken dus wie weet heeft dit haar ook wel dwars gezeten, feit is wel dat ze nu toch stuk minder zuigt. En aan het groeien is want kalium is ook belangrijk voor de groei.

Moet er wel bij vertellen dat ik nog niet met haar rij dus daar heeft ze geen stress van.

Zou ook graag eens tussen haar oren kijken maar helaas...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:31

Coentjuh: lees vooral de reacties van Anya en mij eens door. Anya heeft ook een luchtzuiger en héél veel info uitgezocht. Ik heb ook een luchtzuiger, maar daarnaast ook onderzoek gedaan aan luchtzuigers en destijds álle wetenschappelijke informatie die er te vinden was, uitgeplozen. Mocht t je onduidelijk blijven, of mocht de eigenaar het allemaal niet zien zitten, dan mogen jullie rustig contact met me opnemen, ik wil het allemaal best eens rustig uitleggen en vragen beantwoorden. Daar moet ik dan alleen wel even tijd voor maken. Elk paard dat van een band afgeholpen kan worden, is er weer 1 die gelukkiger door t leven kan gaan! Knipoog

Dan zal ik hier nog even wat uitleggen, ik lees namelijk erg veel berichten in de trant van 'mijn paard is zo cool dus t is geen stress'.

Er zijn alpha en bèta type dieren (in t vervolg A-dieren en B-dieren), eigenlijk net als bij mensen. Knipoog A-dieren zijn erg extrovert, laten snel zien hoe ze zich voelen. Deze dieren hebben sneller last van bijv. hart en bloedvaten.
De B-dieren zijn introvert, laten veel minder zien wat ze voelen, zijn cool, maar kunnen soms ineens tot een uitbarsting komen. Bij deze dieren is sneller sprake van problemen met het maag-darm kanaal. Ik durf te zeggen dat ik vermoed dat het overgrote deel van de luchtzuigers hier valt onder de B-dieren. Dieren die niet snel laten zien hoe ze zich voelen...maar wel degelijk stress kunnen hebben.

Dat je niet zíet dat je paard stress heeft en dat ie zo cool is, wil niet zeggen dat er ook geen stress ís!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:34

ZaraTess schreef:
ik ben dit topic een beetje aan het volgen en nu vroeg ik me het volgende af: zou maagcompositum ook helpen als een paard zuigt (in de lucht niet op een bak ofzo) uit verveling? mijn paard doet het vooral in de paddock of als al haar eten op is uit de stal (gooi ik er eten bij dan stopt ze meteen). Helemaal NIET tijdens het eten of in de wei. Ze kan het ook doen als ze in een vreemde stal staat (weekendje weg) of als ik haar op wil zadelen (ze houdt niet van de singel). Het is pasgeleden ineens begonnen en ik wil er graag vanaf!

Mijne doet precies hetzelfde als jouwe!!! Bij mijne is het met maagcompositum wel beter geworden, maar helemaal over is het niet.. Helaas! ALs je tips/oplossing hebt hoor ik het graag! Ik heb al een hymalaya steen en een speel appel in haar stal en daarbij krijgt ze naast het hooi ook stro om te knabbelen, gewoon antiverveling...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:47

Iorrr: de vermindering is hardstikke mooi! Helemaal over gaan, zal het echter niet...de paarden blijven het altijd doen (op een enkele uitzondering die de regel bevestigd na! Knipoog ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:32

Citaat:
Dat je niet zíet dat je paard stress heeft en dat ie zo cool is, wil niet zeggen dat er ook geen stress ís!
Precies wat ik ook al zei Ja

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:29

Ik had een vraagje.
Dit gaat niet over mijn paard, maar die van een vriendin. Haar paard zuigt lucht, overal waar die maar kan (leees ook in de wei enzo aan het ijzeren hek). Nu wil zij dat niet geloven, 'want hij ziet gewoon te klieren'. Nu heeft ze overal zo'n beetje van dat vieze spul opgesmeerd, zodat ie het nietmeer zou doen. Maar nu doet die het nog in de wei, en op elk vrij buisje dat die ziet.

Wij willen haar overhalen om zo'n band te kopen, maar zei vind dat zielig?

Wie weet er een paar goede argumenten waarom ze die wél om moet doen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:52

Er zijn ook geen goede argumenten voor een band. Er zijn wel goede argumenten tegen een band.
Wat je vriendin beter kan doen is meer ruwvoer geven en maagcompositium voeren. Ze heeft groot gelijk dat de band zielig is!

Rietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:19

hoe komt het dat mijn paard luchtzuigt als ik hem borstel?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:20

Ze kan zelf niet bepalen over het voer volgens mij, weet ik niet zeker.

hoezo is zo'n band zielig dan? (Heb me hier verder totaal niet over verdiept hoor, hihi)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:38

@ Jester.. de band maakt inwendig veel kapot bij het paard. Teveel druk op nekwervels en op de slokdarm.

@Ronja.. Luchtzuigt ze alleen als je borstelt? Is ze misschien nerveus voor het rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:48

Jester_ lees dit topic eens door...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:37

Jester_ schreef:
Ik had een vraagje.
Dit gaat niet over mijn paard, maar die van een vriendin. Haar paard zuigt lucht, overal waar die maar kan (leees ook in de wei enzo aan het ijzeren hek). Nu wil zij dat niet geloven, 'want hij ziet gewoon te klieren'. Nu heeft ze overal zo'n beetje van dat vieze spul opgesmeerd, zodat ie het nietmeer zou doen. Maar nu doet die het nog in de wei, en op elk vrij buisje dat die ziet.

Wij willen haar overhalen om zo'n band te kopen, maar zei vind dat zielig?

Wie weet er een paar goede argumenten waarom ze die wél om moet doen?

Als je even de moeite neemt om een gedeelte van de reacties door te lezen zal je erachter komen dat via dit topic je nooit aan argumenten voor een band komt Knipoog
Zo'n band maakt namelijk veel meer kapot dan dat luchtzuigen zelf ooit kan doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:39

Ronja_b schreef:
hoe komt het dat mijn paard luchtzuigt als ik hem borstel?

Geef jij je paard vaak snoepjes of iets anders te eten tijdens het poetsen?
United zuigt nl ook altijd als hij wat te eten heeft gekregen.
Als hij tussen de touwen staat doet hij het dus op een touw. Ook zonder snoep doet hij het weleens, maar als hij iets te eten krijgt doe hij het altijd Lachen
Op stal gelukkig alleen maar tijdens het eten van biks of meusli... de rest van de dag doet hij het helemaal niet meer.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:59

Van onze kant ff een update. We hebben dus 2 paarden, beiden waren luchtzuigers. De ruin deed het alleen na het eten en als wij op stal bezig waren en hij toevallig dan ook op stal stond (meestal 's avonds). Overdag gaan ze altijd de wei in en 's avonds worden ze nog getraind. Heeft een tijdje de MCollar omgehad, maar werd hier supersjaggie van. Dus gauw weer afgedaan. Hij heeft er verder ook helemaal geen last van. Omdat we toch wel bang waren voor zijn gebit, hebben we sinds een tijd stevig tapijt op de bovenrand van de staldeur gemaakt. Onze merrie was echt een giga luchtzuiger als ze op stal stond. Aan 1 toer door. Omdat zij de lucht dus wel degelijk binnen krijgt (helemaal opgeblazen na het zuigen), heeft zij ook een tijdlang de MCollar omgehad. Ze zoog toen heel nu en dan lucht, soms lukte het haar nl. wel.
Sinds een maand of 3 heeft ze de band niet meer om, omdat ze steeds vaker door kreeg hoe ze wel lucht kon zuigen. De eerste 2 maanden was ze dus altijd erg opgeblazen als je haar van stal haalde. Sinds een maand is ons echter opgevallen dat dit eigenlijk nog maar zelden te zien was. Dus regelmatig 's avonds ff spieken wat ze deed, als ze op stal stond. Ze zuigt eigenlijk zelden nog lucht, alleen tijdens het eten van krachtvoer en soms tijdens het eten van hooi. Gaat dus gewoon hartstikke goed. Had dit nooit gedacht van haar. Als je nu 's avonds ff gaat kijken, staat ze gewoon relaxed op stal of ze ligt. Ook op haar staldeur tapijt gemaakt, zodat haar gebit niet zoveel te lijden heeft als ze toch zuigt. Toen we haar kregen, had ze zowat geen boventanden meer. Inmiddels zijn deze ook al aardig aan gegroeid. Van ik schat 3 a 4 mm nu toch wel zo'n 8 a 9 mm.