[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 00:06

Ik heb ook niet het idee dat het netje de pollen tegenhoud maar zolang Ino het voor zijn neus heeft schudt hij normaal gesproken (bijna) niet. Als ik met Ino aan de hand loop zonder netje stopt hij ook altijd zijn neus achter mijn rug of onder mijn arm, en dan schud hij ook niet. Ik kan me ook niet voorstellen dat mijn neus of arm pollen tegenhoud.
Toen Ino net begon met schudden, en ik al van 3 dierenartsen te horen had gekregen dat ik of niet kon rijden of mijn paard stelde zich aan, ben ik naar manieren gaan zoeken om te bewijzen dat hij zich niet aanstelde. Ik ben toen naar aanleiding van het verstoppen van zijn neus op verschillende manieren in zijn neusgat gaan blazen. En idd, als ik vanuit een bepaalde hoek blaasde kreeg ik een reactie (en een bloedneus Clown ) terwijl andere paarden daar niet op reageerden.
Ik heb zelf dan ook een beetje het idee dat het meer gaat om de manier hoe de lucht in zijn neus komt. Dat is tenminste de enige redelijk logise verklaring die ik er aan geven.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:48

Dat deed Niek ook altijd, proberen zijn neus te verstoppen in mijn kleren en dan was het schudden over. Ik had ook altijd het idee dat de wind de trigger was want zodra ik hem op stal zette was het over. Maar hij heeft wel een open stal dus pollen kunnen daar ook naar binnen lijkt mij, alleen de wind is daar weg!

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:42

Willy heeft nergens last van in de binnenbak. Gisteren toen ik hem ging longeren, toen gooide hij het ergst in galop met zijn hoofd, in draf wat minder. En als hij dan even aan het galoperen was, werd het ook minder.
Tijdens het stappen had hij nergens last van.
Toch maar raar dat een paard hooikoorts kan hebben..
Hij krijgt kuil en staat op stroo, moet dat ook veranderd worden of maakt dat niet uit ?

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:47

Hij heeft ook donker roze slijmvliezen aan de binnenkant van zijn neus, na het longeren werd dit erger.. Daar komt de wind tegen aan tijdens het galoperen en daardoor gaat hij met zijn hoofd gooien. En die slijmvliezen worden geirriteerd door de pollen.. Of zit ik mis ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:55

En Inoterry, hoe was het gisteren bij Charlotte ?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:44

Ik moet er vanmiddag om 3 uur zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:27

Ooh sorry, ik dacht maandag. Succes !

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:01

Nou, mijn vermoeden dat er iets mis is in Ino zijn lichaam klopt. Er is in zijn prille jeugd in ieder geval iets mis gegaan met datgene wat de weerstand regelt. Hij heeft dus inderdaad een zwakke weerstand en dat komt gewoon niet meer goed Ach gut . Door die zwakke weerstand krijgt iedere bacterie of virus die langs komt alle kans om zich lekker in zijn lichaam te nestelen. Hij heeft dus nu, waarschijnlijk al langere tijd last van een streptococcen bacterie die waarschijnlijk vanuit zijn longen in zijn dikke darm, alvleesklier en milt terecht zijn gekomen. Zijn afweersysteem is nu dus op tilt vandaar dat hij veel erger aan het headshaken is dan normaal en de druppels ook niks doen.
We gaan dus nu die bacterie bestrijden en meteen zorgen dat zijn suikerspiegel weer goed komt, want omdat zijn alvleesklier niet goed werkt maakt hij ook niet genoeg insuline aan. Ik meen dat dat ook meteen de reden was waarom Ino zijn vetvooraad op de verkeerde plekken in zijn lichaam bewaard.
Het headshaken zelf zit er bij hem gewoon in, dat gaat nooit meer over, had ik ook niet verwacht. Maar de kans is groot dat als de bacterie verslagen is dat het wel weer beheersbaar word Lachen .
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik heb zo een enorm verhaal te horen gekregen dat ik niet alles heb kunnen onthouden Bloos .

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 00:25

Inoterry schreef:
Nou, mijn vermoeden dat er iets mis is in Ino zijn lichaam klopt. Er is in zijn prille jeugd in ieder geval iets mis gegaan met datgene wat de weerstand regelt. Hij heeft dus inderdaad een zwakke weerstand en dat komt gewoon niet meer goed Ach gut . Door die zwakke weerstand krijgt iedere bacterie of virus die langs komt alle kans om zich lekker in zijn lichaam te nestelen. Hij heeft dus nu, waarschijnlijk al langere tijd last van een streptococcen bacterie die waarschijnlijk vanuit zijn longen in zijn dikke darm, alvleesklier en milt terecht zijn gekomen. Zijn afweersysteem is nu dus op tilt vandaar dat hij veel erger aan het headshaken is dan normaal en de druppels ook niks doen.
We gaan dus nu die bacterie bestrijden en meteen zorgen dat zijn suikerspiegel weer goed komt, want omdat zijn alvleesklier niet goed werkt maakt hij ook niet genoeg insuline aan. Ik meen dat dat ook meteen de reden was waarom Ino zijn vetvooraad op de verkeerde plekken in zijn lichaam bewaard.
Het headshaken zelf zit er bij hem gewoon in, dat gaat nooit meer over, had ik ook niet verwacht. Maar de kans is groot dat als de bacterie verslagen is dat het wel weer beheersbaar word Lachen .
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik heb zo een enorm verhaal te horen gekregen dat ik niet alles heb kunnen onthouden Bloos .

Lijkt wel of ik hier de geschiedenis van Niek zit te lezen!! Precies hetzelfde dus met die bacterie!
Veel succes met de behandeling, bij wie ben je nou precies geweest? dat heb ik even gemist. Bij Niek heeft het ongeveer een jaar geduurd voordat hij een beetje op de rit was. Die bacterie was overigens met korrels binnen 6 wk. zijn lichaam uit. Maar die bacterie heeft hij voorheen wel 13 jr. bij zich gedragen!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 00:43

Ik ben bij Carlotte Willekens geweest. Ik moet nu drainage compositum geven, druppels om de milt te versterken en poeder om de suikerspiegel weer in balans te krijgen. Ook moet ik zijn voer veranderen. Over 2 maanden moet hij als ze daar dan weer komt terug voor controle. Als het goed is mag ik dan weer met de pollenkuur beginnen.
Ik moest trouwens toen ik het verhaal vanmiddag te horen kreeg idd aan Niek denken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 06:56

klinkt idd als niek Knipoog wat moet je veranderen aan zijn voer?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:24

Inoterry schreef:
Ik ben bij Carlotte Willekens geweest. Ik moet nu drainage compositum geven, druppels om de milt te versterken en poeder om de suikerspiegel weer in balans te krijgen. Ook moet ik zijn voer veranderen. Over 2 maanden moet hij als ze daar dan weer komt terug voor controle. Als het goed is mag ik dan weer met de pollenkuur beginnen.
Ik moest trouwens toen ik het verhaal vanmiddag te horen kreeg idd aan Niek denken.

Is dat een DA die met Laarakker werkt? Heeft zij je paard doorgemeten?

Ik heb nog even opgezocht wat Niek de eerste keer heeft voorgeschreven gekregen maar dat waren toch andere dingen.
Neem aan dat je voor die baceterie ook korrels hebt gekregen?!
Ben ook benieuwd wat je aan z'n voer moet veranderen. Dat hoefde bij Niek namelijk weer niet.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:36

Ik begrijp niet zo goed wat een hollistische DA is.. Wat doet die anders dan een normale DA?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:55

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:05

ellepel schreef:
klinkt idd als niek Knipoog wat moet je veranderen aan zijn voer?

Ino moet nu op subli granenmix plus of Vipagraan. Pavo natur's best mocht ook maar omdat hij daar met zijn problemen te weinig uit kan halen mocht ik hem dan niet laten werken. Het voeren gaat nog wel een probleem worden, omdat Ino 2 jaar geleden leverprobelemen heeft gehad heb ik hem even op granenmix van havens gezet, hij vond het niet te vreten Vork .

singasong schreef:
Is dat een DA die met Laarakker werkt? Heeft zij je paard doorgemeten?

Ik heb nog even opgezocht wat Niek de eerste keer heeft voorgeschreven gekregen maar dat waren toch andere dingen.
Neem aan dat je voor die baceterie ook korrels hebt gekregen?!
Ben ook benieuwd wat je aan z'n voer moet veranderen. Dat hoefde bij Niek namelijk weer niet.

Charlotte werkt inderdaad met Laarakker. Ik vond het wel knap eigenlijk, ze zat er maar op 1 puntje naast met datgene wat ik al over Ino weet. Ze zij dat hij met zijn problemen wel een goeie eter zou zijn, helaas is dat niet het geval.

Ik heb geen korrels voor de bacterie. Omdat Ino zijn weerstand al zo rot is wil ze het eerst zo proberen, de bacterie zit op plekken waar ze met de drainage compositum als het goed is makkelijk te verwijderen zijn. Ik moet wel over 2 maanden teug voor controle en Ino mag tussendoor geen influenza enting hebben. Dat is nu vragen om problemen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:49

het is wat. Huilen
kalan zijn dieet is maandag ook ingegaan.
hij mag nu voor 8 weken alleen nog hooi en biks en eventueel weidegang,niets meer.
geen appeltje geen snoepje,niets!
na 8 weken word alles opnieuw bekeken,ben benieuwd wat er dan over blijft voor hem.
de mijne mag juist echt geen naturals best meer,en dat vond hij nou net zo lekker Clown
kal is gelukkig wel een makkelijke eter.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:54

Een 'goeie' arts/therapeut kan alles opsporen d.m.v. doormeten met een lecherantenne of biotensor Haha!

Dat is mooi dat het met de drainagecompositum kan, dat heeft Niek nooit gekregen, wel tig andere dingen.
Dat van die inenting had ik zelf ook al bedacht. Hij krijgt bij mij alleen nog inenting tegen tetanus.
Dat nature's best is voor Niek juist weer niet geschikt. Heb je je voer ook laten uitmeten?

Ik hoop wel dat je de behandeling vol blijft houden! Er zijn zoveel mensen die afhaken na een paar maanden omdat ze niet direkt resultaat zien. Maar iets wat er al jaren zit kan niet met één kuurtje opgelost worden natuurlijk!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:57

mariska32 schreef:
het is wat. Huilen
kalan zijn dieet is maandag ook ingegaan.
hij mag nu voor 8 weken alleen nog hooi en biks en eventueel weidegang,niets meer.
geen appeltje geen snoepje,niets!
na 8 weken word alles opnieuw bekeken,ben benieuwd wat er dan over blijft voor hem.
de mijne mag juist echt geen naturals best meer,en dat vond hij nou net zo lekker Clown
kal is gelukkig wel een makkelijke eter.

Waarom mag hij dan nog wel brok?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:04

Waarom mag hij dan nog wel brok?

dat is omdat we voor nu even iets moeten,uiteindelijk valt de brok ook weg als het goed heb begrepen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:12

@singasong. Zijn voer is ook doorgemeten, zo zijn we op deze 2 voersoorten uitgekomen. Ze was al lang blij dat ik hem geen brok gaf want dat is helemaal slecht voor hem. Hij zou nog wel natur's best mogen maar dan mag ik niks meer met hem doen.
Ik ben zeker van plan het vol te houden, het valt mij al jaren op dat Ino er wel goed uitziet, maar daar houd het mee op. En er goed uitzien vind ik niet goed genoeg.
We hopen in ieder geval wel dat de drainage compositum genoeg is, maar dat zien we over 2 maanden pas.

@mariska32. Waarom krijgt hij dit dieet en hoe zijn jullie daar op gekomen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:26

die granenmix van subli dat is gewoon die met blanke en zwarte haver, gerst, tarwe, mais en milo toch?

ik haal voor ap een zak subli zonder. nou ja dat staat ook al in het zomereczeem topic Tong uitsteken

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:52

Inoterry schreef:
@singasong. Zijn voer is ook doorgemeten, zo zijn we op deze 2 voersoorten uitgekomen. Ze was al lang blij dat ik hem geen brok gaf want dat is helemaal slecht voor hem. Hij zou nog wel natur's best mogen maar dan mag ik niks meer met hem doen.
Ik ben zeker van plan het vol te houden, het valt mij al jaren op dat Ino er wel goed uitziet, maar daar houd het mee op. En er goed uitzien vind ik niet goed genoeg.
We hopen in ieder geval wel dat de drainage compositum genoeg is, maar dat zien we over 2 maanden pas.

Ik hoop voor je dat hij er gauw van gaat opknappen!

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:00

mieske schreef:
Ik zat eens op de paardendrogist site te kijken.. Daar staat ook drainage compositum (zomer eczeem) en druppeltjes puur pollen.. Zijn dat goede producten of helpt dat helemaal niet ? En zo'n neuskapje, ik kan me niet voorstellen dat dat de pollen tegen houd omdat het gewoon over de neus heen hangten de zijkanten niet afdekt..
Ik heb er wel eentje nodig, want hij krijgt er nu echt last van ondanks andere medicijnen. Vind het zo sneu Verdrietig

Dat was precies wat ik dacht toen ik het neusnetje zag. Maar ik denk dat ik het toch ga proberen. Niet geschoten is altijd mis, en ik wil het iig geprobeerd hebben.
En gezien er mensen zijn waarvan hun paarden wel baat hebben bij het netje wil ik dat toch proberen.
Wat zijn jullie ervaringen met druppels? Heeft iemand daar een link van?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:57

Inoterry schreef:

staat ook in mijn eerdere post.
mijn paard heeft headshaking als gevolg van voedselallergie.
hij heeft een spuit gehad voor de eerste klachten en nu moeten we zijn voeding aanpassen en dat word even testen en zoeken.
hoe zijn we eraan gekomen,vraag voor mijn da,ik volg de instructies Haha!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:26

@mariska32. Inderdaad, sorry. Daar had ik bij het teruglezen over heen gekeken Bloos .

@ellepel. Ik heb geen idee hoe de subli er uit ziet. De vowerleverancier kan het ook leveren. We gaan dus over op vipagraan maar die had hij nog niet liggen. Tot die tijd meng ik maar havens granenmix door zijn oude voer, dan is de verhouding in ieder geval wat beter.