Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:32

Je zal iig een TA/DA combi moeten hebben ivm met verdoven (dat mag een TA nl niet) of een DA die op afroep snel kan komen om te verdoven als de TA er is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:38

DubbelFun schreef:
Je zal iig een TA/DA combi moeten hebben ivm met verdoven (dat mag een TA nl niet) of een DA die op afroep snel kan komen om te verdoven als de TA er is.

Ik zag toevallig iemand die in de omgeving van Noord-brabant werkt, nu woon ik op de grens met westbrabant maar heb het gewoon gevraagd. Zij is dierenarts (heeft opleiding afgerond) maar zich volledig gericht op het paardengebit. Ze kan dus zelf sederen. www.kimmbakker.nl

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:39

Klinkt goed!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:15

Somebitch schreef:
Gatsie, nu lagen er ontelbaar veel proppen vanochtend...

Oudjes kunnen prima leven zonder hooi hé.
Mijn Ted heeft de laatste 5 jaar geen hooi spriet meer gegeten en deed het prima op het natte voer.
Voor ons mensen is het wennen om ze s’avonds met een bak slobber achter te laten ipv een berg hooi. Maar het kan prima.

Ik had een tandarts die DA is en al de kiezen en tanden zijn er gewoon thuis uitgehaald.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:23

baudyh schreef:
Somebitch schreef:
Gatsie, nu lagen er ontelbaar veel proppen vanochtend...

Oudjes kunnen prima leven zonder hooi hé.
Mijn Ted heeft de laatste 5 jaar geen hooi spriet meer gegeten en deed het prima op het natte voer.
Voor ons mensen is het wennen om ze s’avonds met een bak slobber achter te laten ipv een berg hooi. Maar het kan prima.

Ik had een tandarts die DA is en al de kiezen en tanden zijn er gewoon thuis uitgehaald.

Hier dus heel weinig artsen (ik kan ze iniedergeval niet vinden) die het thuis doen... En vorige keer was hij er met 15 minuten uit dus pff lastig. Ik wil gewoon eigenlijk dat hij zo snel mogelijk geholpen is, kliniek kan ik pas terecht na doorverwijzing dus dat zou dan volgende week zijn, dan is het maandag koningsdag dus dan kunnen ze niet, dinsdag kan ik echt niet afwezig zijn op het werk dus dan wordt het op zijn vroegst pas woensdag... En dan moet de taxi ook nog beschikbaar zijn...

En inderdaad ze kunnen prima zonder, alleen dat zit nog niet in mijn systeem. Ik ben dan ook weer bang voor maagzweren of iets... Hij krijgt nu 3x per dag seniores priores (ochtend vroeg, tussen de middag en rond 18:00) Hij staat ook niet op gras vanwege zijn checkligament die verdikt was.. Dus het komt ook weer allemaal samen wat het niet handiger maakt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:54

Door het sabbelen op het hooi krijgen ze ook nog wel wat binnen he :j
In elk geval speeksel wat ze doorslikken met stoffen uit het hooi.
Dus ze staan eigenlijk niet met compleet lege maag.

Maar het is allemaal wel sneu en frustrerend om te zien,dat snap ik. :(:)

Ik had had het in het begin met Kelly ook wel.
Maar die is nu echt handig ook met haar proppen.
Die spuugt een halve prop uit en kauwt dan verder op een klein stukje wat ze uiteindelijk wel door kan slikken.
Lijkt eigenlijk wel komisch, net een oma met een hap pruimtabak :')

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:58

ellepel schreef:
Door het sabbelen op het hooi krijgen ze ook nog wel wat binnen he :j
In elk geval speeksel wat ze doorslikken met stoffen uit het hooi.
Dus ze staan eigenlijk niet met compleet lege maag.

Maar het is allemaal wel sneu en frustrerend om te zien,dat snap ik. :(:)

Ik had had het in het begin met Kelly ook wel.
Maar die is nu echt handig ook met haar proppen.
Die spuugt een halve prop uit en kauwt dan verder op een klein stukje wat ze uiteindelijk wel door kan slikken.
Lijkt eigenlijk wel komisch, net een oma met een hap pruimtabak :')

Het geeft me wel een goed gevoel dat je zegt dat ze niet met een compleet lege maag staan als ze wel sabbelen op het hooi. Dankjewel! Hij staat nu namelijk ook te sabbelen, ene keer lukt het hem om door te slikken maar heel vaak dus ook niet en komt er een grote prop uit

En ja, ik zal hier toch ook wel mee moeten gaan dealen, zijn kiezen zijn ook gewoon op, dit is al meerdere malen vertelt. Maar ik denk niet dat dat het probleem nu is omdat hij op een best korte tijd ineens heel veel proppen maakt, het lijkt mij dat als de kiezen op zijn het meer geleidelijk aan zou moeten gaan. Naja donderdag weten we iniedergeval wat er scheelt...

Vind jij het nog steeds sneu/frusterend om te zien dat Kelly geen hooi meer kan eten? Of is dat bij jou redelijk snel weggegaan toen je wist dat dit het is en er geen andere mogelijkheden meer zijn?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:11

Somebitch schreef:
Ach wat vreselijk... Hoe weet je dat zijn hart het zwaar heeft? (ben even nieuwsgierig of je dat zelf ergens aan kan merken).

Heb je een idee wat er nog meer aan de hand is? heeft hij koorts? Ander voer gaat er ook niet in?

Ik weet dat hij een zware hartaandoening heeft. Zijn kleppen sluiten niet goed meer en daardoor stroomt bloed weg en moet het hart dus extra hard werken om alles van bloed te voorzien. Zijn hartslag is goed hoorbaar en zichtbaar in de hals (ook hoger in de hals wat je het normaal niet goed ziet maar bij tachycardie wel), al lang en ben gewaarschuwd dat er grote kans is dat dit zijn dood gaat zijn. Bij stress/spanning/opwinding of bij een sprintje of opstaan na rollen bijvoorbeeld kan dit hart het mogelijk niet meer aan.
Tot nu toe weet ik dat hij dit al enkele jaren heeft (vandaar ook nooit onder narcose of iets) maar vandaag zag ik duidelijk zijn zware hartslag in zijn flanken. Nog nooit zo gezien :(

Tanden zijn recent gedaan, aan zijn voer is eigenlijk niets veranderd, alleen ben ik nu zelf met zijn slobbers en muesli aan het rommelen in de hoop dat ik er nog wat in kan krijgen...

Hij graast wel, is ook wel helder verder. Geen koorts, maar oogt wel moe.
Misschien is hij zijn leven moe...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:14

Binck8 schreef:
Somebitch schreef:
Ach wat vreselijk... Hoe weet je dat zijn hart het zwaar heeft? (ben even nieuwsgierig of je dat zelf ergens aan kan merken).

Heb je een idee wat er nog meer aan de hand is? heeft hij koorts? Ander voer gaat er ook niet in?

Ik weet dat hij een zware hartaandoening heeft. Zijn kleppen sluiten niet goed met een daardoor stroomt bloed weg en niet het hart dus extra hard werken om alles van bloed te voorzien. Zijn hartslag is goed hoorbaar, al lang en ben gewaarschuwd dat er grote kans is dat dit zijn dood gaat zijn. Bij stress/spanning/opwinding of bij een sprintje of opstaan na rollen bijvoorbeeld kan dit hart het mogelijk niet meer aan.
Tot nu toe weet ik dat hij dit al enkele jaren heeft (vandaag ook nooit onder narcose of iets) maar vandaag zag ik duidelijk zijn zware hartslag in zijn flanken. Nog nooit zo gezien :(

Tranen zijn recent gedaan, aan zijn voet is eigenlijk niets veranderd, alleen ben ik nu zelf een met zijn slobbers en muesli aan het rommelen in de hoop dat ik er nog wat in kan krijgen...

Hij graast wel, is ook wel helder verder. Geen koorts, maar oogt wel moe.
Misschien is hij zijn leven moe...

Jeetje dat klinkt erg heftig zeg... Dikke knuffel voor jou :knuffel:
Zou het niet ineens door de weersomslag komen? Dat het nu warmer is en hij daaraan moet wennen waardoor het hart ook meer te verduren heeft? ik noem maar wat hoor.. Ik hoop dat het gewoon zoiets is en dat hij straks weer zichzelf is.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:17

Ach Bink, dat klinkt naar zeg. :(:)
Hopelijk kun je hem nog goed genoeg houden met gras en slobber.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:24

Oh somebitch weet niet hoe je het hooi aan bied,maar bij Kelly werkt het wel om het in een slowfeeder net te doen.
Gewoon zo los pakt ze hele grote happen en met een slowfeedernet kleinere hapjes die ze beter kan kauwen.

Ik had bij Kelly best lang dat ik het wel sneu vond dat ze geen hooi meer kan eten, en lang gras kan ook niet meer.
Maar ze is zelf gewoon een doorzetter, (en ja dat doen ze natuurlijk allemaal,) ze is vrolijk.
eet hartstikke goed haar slobbers dus heb ik me er op een gegeven moment bij neer gelegd.
Als ze dat heel gefrustreerd over zou komen of down met het hooi eten,maar ik zie het aan haar eigenlijk gewoon niet.

Binck, dat klinkt wel echt erg zoals je het omschrijft.
Misschien is zijn tijd inderdaad wel gekomen :(:)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:31

Ik voer zowel los, als in hooinetten. Het lijkt erop alsof los iets beter gaat. Hij is wel zo slim om zelf al kleine stukjes te pakken alleen als dat dan in t achterste deel van z’n mond zit pakt hij weer een stukje en dan wordt het uiteindelijk teveel en tuft hij het uit. Sommige hapjes gaan wel goed.

Lang gras heb ik van de week getest, even aan de hand gegraasd en dat ging wel goed en snel!

Die van mij maakt nu dus meer proppen als toen met z’n losse kies, maar is wel minder gefrustreerd. Toendertijd weigerde hij gewoon om hooi te eten, stond naast z’n hooinet te geeuwen en te stampen, dat doet hij nu niet. Soms wel een schraapje maar niet zo gefrustreerd als toen gelukkig.