[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:56

ellepel schreef:
plutolover,maar bespreken van supplementen kan hier prima hoor.
alles ter ondersteuning van de eczeem toch?
mijn ruin heeft zeker darmproblemen, al veel geprobeerd om te kijken wat kon helpen.

waar heb jij die neemolie besteld?
ik vind olie en zon altijd een enge combinatie.

Zal ff de link opzoeken

Wordt ook geadviseerd om savonds of smorgens vroeg in te smeren.

Ik had contact met iemand die smeert het bij haar 2 excemers en stopte vrij snel

Ik ga link even zoeken

plutolover

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:58

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:42

ja.
ok, dit staat er:
Het blootstelling aan zonlicht, rondom de ogen is veilig alleen wordt er wel geadviseerd bij extreme hoge temperaturen de Neemolie in de avond te smeren.

ik ga dat dus niet doen, sowieso niet bij mijn ruin, die kan gewoon niet tegen olie.
geheid dat dan de hele boel weer gaat ontsteken.
ik vind het ook veel te duur, 11 euro voor 120ml, zie het op andere plekken goedkoper staan :o

maar ben heel benieuwd hoe dat bij jou gaat

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:01

N.a.v. jullie tips over de pyjama's, ben ik op onderzoek uit gegaan. Bij Agradi hebben ze nu inderdaad mooie kortingen (weet even niet meer wie dat noemde), dus daar heb ik er 1 gevonden. Eentje van Harry's Horse: https://www.agradi.nl/harrys-horse-ecze ... 0YQAvD_BwE. Gisteren voor het eerst op en 's middags en vandaag gecheckt en ze blijft er mooi koel onder. Dus tot nu toe blij mee! Al blijft de RSIH wel mijn favoriet voor de wat minder warme dagen denk ik. Gisteren heb ik haar ook gewassen met Tea Tree shampoo en ze had al een héél stuk minder last van haar billen/staart. :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:27

Ik laat m’n oudere haf toch op cushing testen.

Ik heb de neemolie nog niet binnen,

Maar moet wel zeggen ik smeer nu dagelijkse weer dat anti jeuk spul van (vitalbix) erop en dat werkt ook fijn.. alleen z’n staart/manen worden beetje bruin van omdat het spul wat bruinig is...

Ook zijn z’n benen niet meer onder mest.. dus hopelijk heeft de zandkuur geholpen.. best lastig een paard wat 24/7 buiten loopt. Had vandaag wel ff rondje erf gelopen met hem maar helaas niet gemest.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 08:58

Net een heleboel terug aan het lezen.
Zag dat een aantal van jullie op zoek zijn naar de Master zebra pyama deken in maat 185.

Ik heb die liggen. deken is 1 dag gebruikt maar is bij ons niet meer nodig.
Dus mocht iemand hem over willen nemen dan hoor ik het wel.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 09:10

Kan het zijn dat mijn paard nu momenteel extreem veel jeuk heeft door het te kort aan gras? (Waardoor het gras nu ook erg kort staat). Vorig jaar hadden we genoeg gras, en toen nagenoeg geen jeuk. Echt sneu om te zien. Weet niet zo goed hoe ik kan ingrijpen, terug op haar voordroog hooi zetten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:01

scheelt wel of het kort jong gras is of gewoon kort afgegeten gras?
ik heb ze van de wei af, ik laat het even bijkomen anders vernielen ze de boel zo en dat is zonde.
ze krijgen hier voordroog.
dus je kunt het proberen om bij te voeren?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 22:32

Die van mij staat hoefbevangen op stal ;(

Merk dat ze door het niet kunnen rollen in de paddock echt jeuk heeft in haar liezen en bij haar buiknaad. Daar kan ze nu niet krabben dus doe ik dat elke dag voor haar.

Iemand een beter idee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:40

wat sneu.
maar met hoefbevangen moeten ze toch wel bewegen,( dacht ik) kun je haar niet even laten rollen dan?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:28

Nee want ze mag niet uit de stal. In de eerste fase is alles wat beweging is teveel, dan trekt de pees aan het hoefbeen, en kanteling of verzakking wil je voorkomen (gelukkig waren de foto's goed).

Ze kan dus niet uit de stal (allemaal harde ondergrond ook). Moet verplicht 3-4 weken binnen blijven.
Geloof wel dat ik er meer moeite mee heb, pony vind alles prima zolang er eten is.

Alleen dat rollen dat mist dus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:32

jee, wat heftig.
ik heb er (gelukkig )geen ervaring mee.

maar misschien kun je haar afsponzen? dat stilt ook vaak wel de jeuk.
verder geen idee, misschien wat smeersels proberen.
hoop dat het nog wel op knapt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:20

Jeetje MarliesV heb je enig idee waar ze door hoefbevangen is geraakt?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:37

Henny helaas niet. Gezien de vreemde periode gaan we over een paar weken wel testen op Metabool Syndroom, IR en Cushing

Kan pech zijn maar ook 1 van bovenstaande. Wil dat wel erg graag weten.

Afsponzen heb ik ook wel gedacht, maar zo dubbel. Dat vind ze fijn, maar ze wil altijd erg graag rollen daarna en dat gaat niet.
Houden het voorlopig bij dagelijks luchten, flink rossen met de plastic rosborstel en dan insmeren en deken er weer op.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:15

Iemand ervaring met de puur culcio en of zomer kriebel mix van horseflex?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:48

Pff, bij die van mij de afgelopen 2 weken ontploft.. hele hoofd ligt weer open :( stomme vliegjes en stomme warme weer.
T komt dan ook echt door t extreem warme weer icm de vliegen. Drama.

Hopelijk snel weer beter voor dr :(:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:01

Dat is balen zeg, acuut hoefbevangen..lijkt me goed om verder te testen. Sterkte ermee!

Hier is het ook erger door het extreme warme weer helaas, hopelijk wordt het nu snel weer minder nu het weer omslaat.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:27

Ik ben bang dat ik me hier ook kan melden. Heb geen ervaring met een exczemer, dus dacht ik plaats hier een berichtje om eens mee te lezen.

Mijn 3 jarige Friese ruin heeft naast/tegen zijn manen kam aan heel wat haar weg, het is zo goed als kaal. Hij heeft nooit met een deken gestaan, en sinds die hel erge warmte heeft hij dus ineens last, en ik denk dus exczeem..

Heb helmosan besteld, dit moet erg goed werken lees ik. Is het raadzaam om een vliegendeken met hals om te doen? Of direct een echte eczeem deken? Hij staat 24/7 buiten met schuil stal. Ik vind een deken op in de zomer zo zielig en warm, of verbeeld ik me dat maar? Is het al te laat om eventueel een deken met hals op te doen? Of zou die helmosan alleen al werken? Heb er eerst sudocreme op gedaan, zodat de vliegen niet direct op die ‘haarloze’ plek zitten.. hij heeft (nog) niet echt afgeschuurde manen of staart. Wel was z’n staart wat aangeschuurd maar niet open of extreem..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:30

ik zou eerst eens kijken of je met goede voeding ergens komt.
Friezen zijn ook paarden die niet te vet in het gras moeten, en wel genoeg vitamines moeten hebben.
als het even kan flink aan het werk zetten en met een 3 jarige hoef je er niet op,maar die kan wel lopen in de bak of wei.
misschien een paar keer de staart en manen wassen.
helmosan kun je inderdaad proberen. :j
zou ook kijken of de ontworming helemaal goed klopt

als dat allemaal niks ut haalt kun je altijd nog kijken naar een deken als het echt allergie voor vliegjes is.
en deken is vaak wel fijn hoor,staan ze rustig zonder vervelende prikbeesten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:43

Hier Max weer staan schuren bij z’n staart... de vliegenspray en anti lotion (heb de neemolie nog niet geprobeerd vind toch wat eng) werken niet..

Ouders hebben geen exceem. Ik hoop nog steeds stiekem dat het komt omdat z’n ontlasting nog niet oké is! In sept wormentest uitvoeren.

Ga hem nog wel insprayen met anti parasiet van Paardendrogist lees/hoor ik ook goede verhalen over en stoppen met Lucerne

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 23:11

ellepel schreef:
ik zou eerst eens kijken of je met goede voeding ergens komt.
Friezen zijn ook paarden die niet te vet in het gras moeten, en wel genoeg vitamines moeten hebben.
als het even kan flink aan het werk zetten en met een 3 jarige hoef je er niet op,maar die kan wel lopen in de bak of wei.
misschien een paar keer de staart en manen wassen.
helmosan kun je inderdaad proberen. :j
zou ook kijken of de ontworming helemaal goed klopt

als dat allemaal niks ut haalt kun je altijd nog kijken naar een deken als het echt allergie voor vliegjes is.
en deken is vaak wel fijn hoor,staan ze rustig zonder vervelende prikbeesten.

Hij krijgt alleen maar oerbalans verder niks.. staat wat dat betreft al schraal.. en hij staat dan wel 24/7 op een weide maar is niet te dik, en is geen bemest land.. staat eerder schraal nu.. maar goede tips!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:40

Ik zou er direct een deken op doen, dat is niet te warm en zo voorkom je erger. Ik gok dat de vliegjes geexplodeerd zijn qua aantal met het warme en vochtige weer.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:53

Jeetje wat heftig van die hoefbevangenheid. Heel naar - mijn fjord had het vorig jaar ook en dat gun je echt niemand. :-(

plutolover schreef:
Iemand ervaring met de puur culcio en of zomer kriebel mix van horseflex?

Ik gebruik de culico druppels. Een beetje onder het mom van baat het niet dan schaad het niet. Ik heb afgelopen jaar best veel verschillende dingen geprobeerd en nu staat hij al drie weken zonder deken. Maar of Culico daarbij een rol speelt of één van de andere dingen die ik gebruik weet ik niet :+

Het is in gebruik niet duur moet ik zeggen, dus volgend jaar ga ik er gewoon weer mee aan de slag. Aan het einde van het seizoen doe ik er ook altijd een groene leemkuur door, dat lijkt ook wel te helpen. Maar ik moet zeggen dat ik het sowieso een beetje lastig vind, want vorig jaar had hij ook buut voor drie weken en dat is natuurlijk ook echt tuig.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:08

Ik ga nu ecostyle oerbalans proberen ik was al opzoek naar een nieuwe vitamine korrel. En ik hoorde van stalgenoot dat haar paard al stuk minder schuurt sinds ze de ecostyle geeft. (Uiteraard niet naar 1 dag)

Dus ben benieuwd. Want mijn spook zat gister te schuren tegen het grote hek.. en kreeg hem bijna open en denk maar niet dat je hem weg kan sturen...

Het is diegene met het kolletje. Die ander is ook van mij. Die schuurt ook iets maar zie ik nooit schuren en Max wel.

Ze schelen bijna (op 11 dagen na) 20 jaar en zijn echt vriendjes

Afbeelding
Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:24

Ik had dat met die brokken juist helemaal niet en ik heb ze wel een poosje gevoerd. Nu zit ik in een test van Ecostyle en krijg ik andere brokken. Die werken wel mega goed. :+ Mijn paard staat al weken zonder deken en pas gisteren heeft hij iets geschuurd, maar dat kwam door zijn eigen frustratie met betrekking tot de regen. Dat flikt hij swinters ook, hij heeft er gewoon een pest hekel aan.

Pin je dus niet vast op die OerBalans.