[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:22

Zojuist een second opinion gevraagd bij een andere dierenarts..

Fiek zijn glucose is wel degelijk te laag.. Slecht teken.. Kan betekenen dat de darmen al slechter functioneren volgens deze dierenarts.
De combi van EMS, IR, cushing en nu ook een glucose waarde die afwijkt is enorm gecompliceerd..
Hij vond de reacties van Fiek op de prascend ook erg heftig en begrijpt goed dat we hier enorm voorzichtig mee zijn.
De oorzaak van het afvallen is nu lastig te achterhalen. Is het de cushing, of de IR die in een ernstiger stadium terecht komt.. Of beiden..

Op stal in ieder geval voorgelegd om Fiek nog even niet te enten. Waarschijnlijk is dit ok.. Dan kunnen we even rustig de wintermaanden afwachten en kijken of Fiek nog wat stabiliseert..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:30

Dus toch SR..
Mogelijk dus toch hypo's..

Maar heeft fiek dan weer die rare reactie gehad?
Laatst bijgewerkt door IMJ op 02-01-14 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:32

Moderatoropmerking:
Graag bij het onderwerp Cushing blijven zonder persoonlijk te worden naar elkaar. Dit is de plek om elkaars ervaringen te delen. Graag respect naar elkaar toe.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:33

Maris schreef:
singasong schreef:
Maar stel dat er andere oorzaken zijn voor een verhoogde ACTH-waarde in het bloed, wat dan?
Uit het Duitse artikel begrijp ik dat dit mogelijk is.

Met pergolide ( is dus een chemische vorm van dopamine ) krijg je misschien/denk ik (??) altijd de ACTH omlaag, ongeacht de oorzaak van dat hoge ACTH ?

Dopamine is op zichzelf al chemisch, jij bedoelt denk ik synthetisch. Maar inderdaad, met pergolide krijg je altijd het ACTH omlaag omdat het de productie simpelweg remt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:44

Ik snap het :)*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:38

SuperRoos schreef:
Zojuist een second opinion gevraagd bij een andere dierenarts..

Fiek zijn glucose is wel degelijk te laag.. Slecht teken.. Kan betekenen dat de darmen al slechter functioneren volgens deze dierenarts.
De combi van EMS, IR, cushing en nu ook een glucose waarde die afwijkt is enorm gecompliceerd..
Hij vond de reacties van Fiek op de prascend ook erg heftig en begrijpt goed dat we hier enorm voorzichtig mee zijn.
De oorzaak van het afvallen is nu lastig te achterhalen. Is het de cushing, of de IR die in een ernstiger stadium terecht komt.. Of beiden..

Op stal in ieder geval voorgelegd om Fiek nog even niet te enten. Waarschijnlijk is dit ok.. Dan kunnen we even rustig de wintermaanden afwachten en kijken of Fiek nog wat stabiliseert..

werkt zijn pancreas goed?Dat zou ook een verklaring zijn waardoor de darmen niet optimaal werken.
Dus wel hypo's....dat dacht ik al.Maar het komt zelden voor bij paarden.Maar het zal maar net je paard wezen ;)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:50

IMJ schreef:
Dus toch SR..
Mogelijk dus toch hypo's..

Maar heeft fiek dan weer die rare reactie gehad?

1ste dierenarts zegt dat hypo's niet bestaan bij paarden. 2e gelooft er wel weer in...

Fiek heeft sinds de vacht eraf is niet weer van die heftige reacties laten zien. Maar met scheren hebben we hem dat symtpoom afgenomen. In zijn lijf is er niets veranderd, de hitte loopt alleen niet zo hoog op omdat hij het daarvoor al kwijt kan omdat hij half kaal is..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:51

geerke schreef:
werkt zijn pancreas goed?Dat zou ook een verklaring zijn waardoor de darmen niet optimaal werken.
Dus wel hypo's....dat dacht ik al.Maar het komt zelden voor bij paarden.Maar het zal maar net je paard wezen ;)

Hij is al jaren zwaar IR dus zijn pancreas heeft al flink wat schade opgelopen, dat weten we wel zeker..

Het is ook de vraag of het hypo's zijn of dat de suiker continu laag is en de oorzaak dus nog wat heviger is denk ik..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:12

Hypo = lage suikerwaarde

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:42

Menselijke hypo is bij vlagen laag suikergehalte, niet continu, dat is meer wat ik bedoelde en dat is iets dat we nog niet zeker weten :-)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:45

Maar dat weet jij ook niet, want dan zou ze constant het rare gedrag vertonen en dat doet ze niet toch? Ze hoort te stijgen na het eten, dat zal ze vast ook doen, anders was ze wrs al in en coma geraakt :) (diabetes patiƫnten behandelen is mijn dagelijks werk :D )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 17:20

ik kan even niet bedenken hoe het nu zit. Cortisol, dus ook een verhoogd cortisol is toch ontstekingsremmend ? waarom is er dan bij cushing een hogere kans op ontstekingen ?

Ik kan trouwens nergens vinden dat kurkuma cortisol verlagend is, iemand zei dat hier onlangs. Weet iemand daar meer over ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:07

Jeetje SR, geen leuk nieuws. Maar toch snap ik het niet helemaal ben ik bang, want er is tegen mij gezegd dat I.R. en EMS weer helemaal goed kan komen, mits er geen suikers meer ingaan en nou kan ik mij zo voorstellen dat SR dit al die jaren al als een havik in de gaten houd, komt het dan alleen door de cushing dat het nu dan weer zo opspeelt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:11

ohjajoh6 schreef:
Jeetje SR, geen leuk nieuws. Maar toch snap ik het niet helemaal ben ik bang, want er is tegen mij gezegd dat I.R. en EMS weer helemaal goed kan komen, mits er geen suikers meer ingaan en nou kan ik mij zo voorstellen dat SR dit al die jaren al als een havik in de gaten houd, komt het dan alleen door de cushing dat het nu dan weer zo opspeelt?

Hoog cortisol (vaak bij cushing ) zorgt voor meer spierafbraak, eiwitten worden dan omgezet in suikers. Misschien dat het daar fout gaat bij Fiek ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:42

Ondertussen kwam ik dit berichtje van dr Kellon tegen over monnikspeper ( = CTB )
CTB works on only one type of dopamine receptor, D2, while pergolide has a mixed effect on D1 and D2 receptors.
The reason there is concern about mixing CTB and pergolide is that they share a target receptor site. This means the combination could be stronger (additive), weaker (competition with one being stronger) or no effect. What happens might also depend on the dosages used.

I did the first study, a field trial, on using CTB in horses and ponies with PPID in 1999. Symptomatic response in terms of shedding and controlling laminitis pain was very good. That study used a liquid extract, Hormonise, equivalent to the Evitex currently available.

A field study done by New Bolton Center comparing the liquid extract to pergolide in advanced PPID cases found no effect from the CTB. A much larger year long study by the Laminitis Trust in the UK found excellent symptomatic relief with the extract but ACTH was not controlled.

Our experience on the group has been that symptoms may be controlled for as long as a few years, but ACTH is not meaning the tumor growth is not. Eventually it no longer works and the ACTH is usually so high by then that pergolide is not as effective either.

In short, it is not a substitute for pergolide.

Myth:
It is not true you should stop treatment for a week every few weeks. This is not done with people, has not been done with horses with PPID and makes no sense.

Dosage and Form:
As above, studies to date have all used the liquid extract which is very effective. When used without pergolide, dose is 10 mL/200 lbs body weight to start. All human studies have use extract.

Members here have used the powdered form also. When used in place of pergolide, minimum effective dose has been around 30 grams (approximately 1 ounce by weight).

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:09

Maris schreef:
ik kan even niet bedenken hoe het nu zit. Cortisol, dus ook een verhoogd cortisol is toch ontstekingsremmend ? waarom is er dan bij cushing een hogere kans op ontstekingen ?

Ik kan trouwens nergens vinden dat kurkuma cortisol verlagend is, iemand zei dat hier onlangs. Weet iemand daar meer over ?

Ik weet niet wat je bedoelt , heb even terug gelezen.
Kom wel in google in pubmed tegen dat curcumine juist de cortisolspiegel verhoogt }>

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:11

Ja Nammie, dat idee kreeg ik ook. Dat kurkuma juist cortisol verhoogd !

Ik snap even niet helemaal waarom PPID kan zorgen voor meer ontstekingen <---> Omdat hoog cortisol juist ontstekingsremmend werkt.
Hoe zit het ook al weer ?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:37

chronisch te hoog cortisol geeft hogere bloedsuikerwaarden wat erg slecht is voor de vaatwanden , cellen en membranen van cellen. Uitwisseling van afvalstoffen en voedingsstoffen neemt af , dus meer ontstekingen , heel kort gezegd.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:38

En te weinig geeft een versneld verouderingsproces , verminderde weerstand dus ook meer infecties

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:41

Nammie schreef:
chronisch te hoog cortisol geeft hogere bloedsuikerwaarden wat erg slecht is voor de vaatwanden , cellen en membranen van cellen. Uitwisseling van afvalstoffen en voedingsstoffen neemt af , dus meer ontstekingen , heel kort gezegd.

Volgens mij was er een meer rechtstreekse verklaring. Maar ik weet het gewoon even niet meer .... :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:48

Maris schreef:
Ja Nammie, dat idee kreeg ik ook. Dat kurkuma juist cortisol verhoogd !

Ik snap even niet helemaal waarom PPID kan zorgen voor meer ontstekingen <---> Omdat hoog cortisol juist ontstekingsremmend werkt.
Hoe zit het ook al weer ?

ja maar niet alles wat ontstekingsremmend werkt is toch een soort van cortisol?
Behalve dan de corticosteroiden :)

Ik vind dat linkje ook niet meer waarin ik las dat curcuma het cortisol verlaagde.

linkje over curcuma,ik vind wel dat het de suikerspiegel verlaagd bij metabolic syndroom(bij mensen)
(Verder zijn er teveel mensen hier en de t.v staat knoerthard aan om er iets van te begrijpen. :+ )
http://www.plosone.org/article/info:doi ... ne.0049976
Laatst bijgewerkt door geerke op 02-01-14 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:51

Misschien werkt het meer zo --> door hoog cortisol minder sterk immuunsysteem en daardoor meer ontstekingen ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:55

Maris schreef:
Nammie schreef:

Volgens mij was er een meer rechtstreekse verklaring. Maar ik weet het gewoon even niet meer .... :o

Voor zover ik weet is nog geen verklaring, er liggen wel veel hypothesen op de plank:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/15635906/

Geerke: klopt niet steroide ontstekingsremmers zijn "NSAIDS" = non steroid anti inflammatory drugs

Maris: HB heeft niks met het immuunsysteem te maken, het is namelijk een steriele ontsteking (dus zonder bacteriƫn/virus). Echter werkt het idd wel zo bij niet steriele infecties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:56

Schiet mij maar in een kapotje, maar ik snap het niet meer hoor...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:57

Dus Focussed, eigenlijk is nog niet bekend waarom PPID paarden met/ondanks een hoog cortisol gehalte meer kans hebben op ontstekingen ?

Misschien dat de HB bij PPID paarden meer te maken heeft met de IR die sommige paarden ook hebben ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 02-01-14 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt