Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:singasong schreef:Maar stel dat er andere oorzaken zijn voor een verhoogde ACTH-waarde in het bloed, wat dan?
Uit het Duitse artikel begrijp ik dat dit mogelijk is.
Met pergolide ( is dus een chemische vorm van dopamine ) krijg je misschien/denk ik (??) altijd de ACTH omlaag, ongeacht de oorzaak van dat hoge ACTH ?
SuperRoos schreef:Zojuist een second opinion gevraagd bij een andere dierenarts..
Fiek zijn glucose is wel degelijk te laag.. Slecht teken.. Kan betekenen dat de darmen al slechter functioneren volgens deze dierenarts.
De combi van EMS, IR, cushing en nu ook een glucose waarde die afwijkt is enorm gecompliceerd..
Hij vond de reacties van Fiek op de prascend ook erg heftig en begrijpt goed dat we hier enorm voorzichtig mee zijn.
De oorzaak van het afvallen is nu lastig te achterhalen. Is het de cushing, of de IR die in een ernstiger stadium terecht komt.. Of beiden..
Op stal in ieder geval voorgelegd om Fiek nog even niet te enten. Waarschijnlijk is dit ok.. Dan kunnen we even rustig de wintermaanden afwachten en kijken of Fiek nog wat stabiliseert..
IMJ schreef:Dus toch SR..
Mogelijk dus toch hypo's..
Maar heeft fiek dan weer die rare reactie gehad?
geerke schreef:werkt zijn pancreas goed?Dat zou ook een verklaring zijn waardoor de darmen niet optimaal werken.
Dus wel hypo's....dat dacht ik al.Maar het komt zelden voor bij paarden.Maar het zal maar net je paard wezen
ohjajoh6 schreef:Jeetje SR, geen leuk nieuws. Maar toch snap ik het niet helemaal ben ik bang, want er is tegen mij gezegd dat I.R. en EMS weer helemaal goed kan komen, mits er geen suikers meer ingaan en nou kan ik mij zo voorstellen dat SR dit al die jaren al als een havik in de gaten houd, komt het dan alleen door de cushing dat het nu dan weer zo opspeelt?
Maris schreef:ik kan even niet bedenken hoe het nu zit. Cortisol, dus ook een verhoogd cortisol is toch ontstekingsremmend ? waarom is er dan bij cushing een hogere kans op ontstekingen ?
Ik kan trouwens nergens vinden dat kurkuma cortisol verlagend is, iemand zei dat hier onlangs. Weet iemand daar meer over ?
Nammie schreef:chronisch te hoog cortisol geeft hogere bloedsuikerwaarden wat erg slecht is voor de vaatwanden , cellen en membranen van cellen. Uitwisseling van afvalstoffen en voedingsstoffen neemt af , dus meer ontstekingen , heel kort gezegd.
Maris schreef:Ja Nammie, dat idee kreeg ik ook. Dat kurkuma juist cortisol verhoogd !
Ik snap even niet helemaal waarom PPID kan zorgen voor meer ontstekingen <---> Omdat hoog cortisol juist ontstekingsremmend werkt.
Hoe zit het ook al weer ?
Maris schreef:Nammie schreef:chronisch te hoog cortisol geeft hogere bloedsuikerwaarden wat erg slecht is voor de vaatwanden , cellen en membranen van cellen. Uitwisseling van afvalstoffen en voedingsstoffen neemt af , dus meer ontstekingen , heel kort gezegd.
Volgens mij was er een meer rechtstreekse verklaring. Maar ik weet het gewoon even niet meer ....