[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:35

ik heb bij mijn paard de oorgaten wat groter geknipt (en ff snel omgezoomd ivm rafelen) en de oren floepen er hier NIET meer uit :D
misschien een tip voor de uitfloepende oren

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:57

ik lees regelmatig negatieve berichten over pavo. Onze excemer krijgt pavo basis brok. minimaal natuurlijk, eigenlijk alleen om medicatie door te doen, maar doet het er goed op hoor.( heeft ook een deken op, en word 1x per week uit voorzorg met derfen gesmeerd en staat 's nachts op stal en overdag op een kaal afgezet plekje in de weide )

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:19

koetje28 schreef:
ik heb bij mijn paard de oorgaten wat groter geknipt (en ff snel omgezoomd ivm rafelen) en de oren floepen er hier NIET meer uit :D
misschien een tip voor de uitfloepende oren

ik heb alleen schrik dat als ik er begin aan te prutsen dat het rap ga kappot gaan. ik heb geen naaimachine...

YvonneV

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:46

Bobo heeft sinds dinsdag de auriplak aan zijn halter hangen en ik heb de indruk dat de plekken op zijn hoofd rustiger worden. hopen dat het zo doorzet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:50

waar had jij die gekocht?

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:16

ik heb ook geen naaimachine hoor ff snel met de hand gedaan en das tot nu toe (vorig jaar gedaan) goed gegaan. geen raffels oid en ook niet verder gescheurt oid :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:09

ellepel schreef:
waar had jij die gekocht?

Bij de DA, weet nog niet wat ze kosten maar hij levert ze ook per stuk en elders moet je ze meestal per 10 kopen.
In dat andere topic staat dat Peerke ruitersport ze ook per stuk verkoopt.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:24

Hoe werkt die auriplak dan? Verspreidt die een soort geur ofzo?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:48

Het verspreid permethrin via het huidvet. Het idee van een vlooienband bij honden. Voor de mensen die nu gelijk gaan gillen permthrin is schadelijk voor de lever, ik denk dat dat wel meevalt want de wachttijd voor melk en vlees is 0 dagen.

[SV] Vliegen weg met Boviclips?

Zoek maar eens op bokt naar auriplak dan kom je een heleboel positieve berichten tegen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:14

Dan ga ik het even in mijn achterhoofd houden.
Senna is niet de jongste meer en heeft last van het één en ander, dus weet niet of ik zoiets dan wel bij haar durf te gebruiken als het invloed heeft op de lever.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:48

Na mn aanpassing met de deken, is haar achterkantje goed geheeld. Geen jeuk meer, goed gesmeerd met derfen.

Nu wil ik ook haar voer aan gaan passen.
Op het moment krijgt ze een schep subli basisbrok en een schep basismuesli.

Nu wil ik toch graag naar de subli zonder en dan incombinatie met exczeem mix.
Om te proberen uiteraard. Dit is bij mij goed verkrijgbaar vandaar de keuze.

Nu wil ik graag advies in hoe ik die overstap kan maken. De brok en muesli bouwen in maand tijd en dan wat ik afbouw aanvullen met subli zonder?

Misschien hebben jullie een hele andere kijk op de subli zonder! Hoor het graag uiteraard :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:02

Ik heb eerst ook Subli Zonder gegeven en was heel tevreden, helaas is het bij mijn vaste leverancier al een tijdje niet op voorraad, daarom ben ik overgestapt op Havens Natural Balance.
Allebei vrij van melasse en haver en arm aan overige suikers.
Als je paard aan de zoete smaak van muesli met melasse gewend is kan het best zijn dat hij in het begin de Subli Zonder niet zo lekker vindt. Gewoon niets anders meer geven dan went het vanzelf.

Om de overgang goed te laten gaan en hoeveel muesli je moet geven i.p.v. de brok kunnen ze bij Subli vertellen, je kan daar voeradvies vragen:

http://www.subli.nl/Contact/nl/

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:36

Ik zou eerst de muesli afbouwen.
Als dat helemaal weg is, de basisbrok afbouwen en de zonder opbouwen.
Als je paard dan geheel op de zonder zit, dan de muesli er weer bij toevoegen.

JanJulius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:51

Als stille meelezer wordt het zo zoetjes aan tijd om eens binnen te komen vallen. Radeloos word ik ervan!
Het gaat om een vierjarige merrie die we vorig jaar hebben laten testen op allergieen. Niets aan de hand volgens de test. We hebben haar laten testen omdat we dachten aan ZE, maar erg twijfelden. We hadden eerder een eczemer op stal waarbij de hele dag in het teken stond van jeuk en het voorkomen ervan. Deze merrie is echter over het algemeen vrij rustig, maar wel onrustiger op de manen dan ons andere paard welk geen ZE heeft.

Omdat we het toch niet vertrouwden zijn we haar dit voorjaar onder een rsih gaan zetten. Na een paar dagen was haar manenkam erg vet en kwamen haar manen, vooral de onderliggende, er met grote getalen met wortel en al uit. Haar gewassen met teatree shampoo en de schade leek beperkt te blijven. Tot afgelopen weekend heeft ze toen zonder deken gestaan omdat we het vermoeden hadden dat haar manen gestikt waren en daardoor uitvielen. Het betrof immers de onderste manen, en niet de bovenste rij. We durfden haar deken niet meer terug op te doen. Ze staat hier nl. 24 uur per dag onder de deken omdat wij buitenstallen hebben.

Afgelopen weekend vertoonde ze tekenen van jeuk en hebben we haar deken, nu een bruine eczeemdeken, na lang wikken en wegen weer terug opgedaan. Sinds dien gaat het verliezen van haar manen in een rap tempo, ondanks het feit dat we haar niet of nauwelijks zien schuren. De onderste 20 cm blijven intact, dan vervolgens een cm of 40 wat driftig uitdunt en het bovenste stuk, incl. manentop, waar niets mee aan de hand is. Wat voornamelijk opvalt is dat de buitenste haren in tact blijven. Het verlies treedt op vanuit de onderste manenlaag. Al met al word ik zo onderhand radeloos en weet ik niet meer wat nu de oorzaak en wat het gevolg is. Wat we ook proberen, beter wordt het er niet op.

Ik wil graag mijn ervaring met jullie delen in de hoop dat jullie reacties en vragen meer duidelijkheid gaan scheppen.

Waar ik bijvoorbeeld erg benieuwd naar ben is hoe anderen het doen met het op- en afdoen van de deken daar waar hun paard in een buitenstal staat en of de uitval van de manen (met wortel en al) vanuit de onderste laag bekend voorkomt.

Ik wil jullie alvast vriendelijk danken voor het delen van jullie ervaring en mocht mijn verhaal vragen oproepen, stel ze gerust.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:10

als ik de manen van mijn pony optil,is het ook inderdaad kaal,bovenste laag hang eroverheen
dit viel mij van de week op toen ik weer een derfen-beurt gaf
het is alleen een stuk van 15cm vanaf de schoft naar het midden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:28

Hier gaat alles nog steeds goed. Hij heeft ook zijn hoofd nog niet weer geschuurd en zo langzamerhand groeien de haren terug. De manenkam is erg los, de staart schuurt hij al tijden niet meer aan en de wortel is mooi rustig, zonder schilfers. Vannacht heeft hij zijn regenliner voor het eerst op, ik ben benieuwd. Zijn humeur is ook super, dat wil nog wel eens down zijn, wanneer hij erg jeuk heeft. Ze staan op een heel groot stuk, wat erg is afgegrazen door niet eczemers. Zijn dagelijkse portie PAVO Vita compleet zorgt niet voor extra jeuk.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:37

Ik heb van mijn dierenarts de boviclip gehad, het zou werken tegen knutten en andere insecten.
Omdat mijn paard nu al zo erg last heeft en niet te smeren is.
Ik ben benieuwd of het helpt.

Fijn dat het goed gaat Mindim! :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:00

Hier met de nog steeds dekenloze Shetties ook alles nog okee, zonder dekens, ik ben heel (!!!)erg blij voor mijn twee trollen, maar laten we ons niet blij maken met een dooie mus (ehh.mug) AUGUSTUS is de ECHTE knutten/insecten tijd.
Ik spuit me een (fiinancieel) ongeluk met Hertshoorn en Veerust, ook word ik niet blij van de kosten van die Fenonolf, maar tsja... het lijkt te werken?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:01

ben benieuwd naar de ervaringen met de bioclips en de groene thee!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:24

terpentijn schreef:
Ik spuit me een (fiinancieel) ongeluk met Hertshoorn en Veerust, ook word ik niet blij van de kosten van die Fenonolf, maar tsja... het lijkt te werken?

maar heel veel van inslaan dan, per 1 jan mag het niet meer vekocht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:34

Per 1 juli toch? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:55

Hier alles prima, wel weer aardig voor pown dat het hier wat afkoelt snachts. Maar overdag is het warm met veel knutjes...

Even tussendoor, als jullie nog een leuk nieuw baasje weten voor mijn shetlander(s). linkje staan in mijn OS. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:51

jan julius,je hoeft ze niet te zien schuren.
paarden krabben meestal zo:
Afbeelding

en ook met deken op kunnen ze dan net de onderste rij manen wegkrabben.
dat gaat vrij snel.
een dkeen moet ruim zitten,is die te strak over de manenkam,dan schuurt dat ook en raak je manen kwijt :j
eventueel zelf nog een aanpassing doen aan de deken zodat deze ruim zit en niet teveel gaan smeren.
smeer je met een deken op de manenkam in dan verstikken de haren en kunnen ze ook uitvallen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:59

Ik zet bij mijn RSIH de plakkers altijd op het meest losse. Anders vallen ze ook met bosjes uit.

Ben van plan om de onderste plakker en de 2 bovenste plakkers dicht te doen,
maar de andere 2 los te laten, zou dat kwaad kunnen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:08

geen idee,moet je gewoon uitproberen denk ik :j