Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:29

Klopt Zinn, de humane pillen worden uitgeschreven tegen parkinson en die zijn inderdaad hetzelfde als de paardenversie.

Maar ik snap niet wat het nut is van een aardappel voeren. Wat moet die aardappel gaan uitwijzen? In mijn ogen is een aardappel nooit goed voor de paardenmaag vanwege het hoge zetmeelgehalte. Of het paard nu een gezonde maag heeft of niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:31

Hmm. Hoe goed bedoeld ook, persoonlijk hou ik iets meer van evidence based dingen.

Als maagklachten zo eenvoudig als met een pieper op te sporen zijn, waarom dan nog scopen? Dan zou toch iedereen de piepertest doen?
Nee, het zou mijn aanpak niet zijn.
Maar ieder zijn eigen keus natuurlijk.

SteffiiY

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:33

Daarnaast is de piepertest nooit bewezen toch?
Als je een week piepers voert en je paard heeft nog de klachten weet je nog niets.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:44

de stoffen in de schil van de aardappel zouden ook een beschermende laag in de maag vormen, zoals een maagbeschermer doet. Het is uiteraard geen medicijn, maar iets wat tijdelijk verlichting zou bieden en daar zou je dus ook wel resultaat van zien, waarop je dan verder kan gaan met een kuur/medicijnen. Hierdoor zou dan gewoon duidelijk worden of ze last heeft van haar maag of niet. Als ik nu de aardappels zou gaan voeren en binnen een week is ze terug rustiger in gedrag en minder paniekerig, dan kan ik er zeker van zijn dat dat gedrag door maaglast komt en zou ik dan een kuur kunnen doen. Het is een test om dingen uit te sluiten... Ik had er ook nog nooit van gehoord, daarom kwam ik het hier even vragen of er mensen zijn die daar ervaring mee hebben voor ik mijn paard twee weken elke dag een aardappel voer...

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 07:43

Kun je dan niet beter een week omeprazole voeren en kijken of het beter gaat? Bij de aardappel heb je geen enkele garantie dat als ze niet beter wordt het niet toch de maag is.. Maar goed volgens mij ben je al overtuigd dat je het gaat doen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:32

Weet je Zinn,

Het lijkt erop dat je gewoon heel graag wilt horen dat het een betrouwbare top-methode is. Dat mag natuurlijk.

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het wellicht verstandiger is om even verder te kijken, of om iets te proberen dat algemeen gezien wordt als betrouwbaar?

Ik zit al een geruime tijd in de maagellende met mijn paard. En die ellende is wel van zodanige aard dat ik adviseer om het meteen goed aan te pakken, wanneer je daadwerkelijk aan maagproblemen denkt.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:42

Femke_Tweety schreef:
Weet je Zinn,

Het lijkt erop dat je gewoon heel graag wilt horen dat het een betrouwbare top-methode is. Dat mag natuurlijk.

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het wellicht verstandiger is om even verder te kijken, of om iets te proberen dat algemeen gezien wordt als betrouwbaar?

Ik zit al een geruime tijd in de maagellende met mijn paard. En die ellende is wel van zodanige aard dat ik adviseer om het meteen goed aan te pakken, wanneer je daadwerkelijk aan maagproblemen denkt.

ja, ik kan me goed vinden in deze tip!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:35

Jeetje, wat trekken jullie toch snel conclusies... iedereen vraagt steeds wat die aardappel doet, niemand lijkt het te begrijpen dus ik leg het telkens gewoon weer uit omdat ik dat precies niet goed doe? Heeft helemaal niets te maken met het feit of ik het overweeg te doen of niet, ik dacht gewoon dat ik het blijkbaar niet goed uitlegde, want niemand leek het te begrijpen dat het maar een test is en geen medicijn. Ik kom hier juist met de vraag naar ervaringen, maar die zijn er ook niet, alleen meningen van mensen die het nog nooit geprobeerd hebben en zich er vragen bij stellen. Dat doe ik dus ook, anders was ik hier niet. Ik heb deze tip gekregen van een persoon die echt wel weet wat ze doet, daarom zocht ik naar ervaringen. Het is een gemakkelijk huis-tuin-keukenmiddeltje om af en toe een te testen als het echt zou werken, maar niemand hier kan me dat zeggen. Het ding is ook juist dat ik geen idee heb of er effectief maagproblemen zijn en dat alleen maar uit zou willen sluiten als dat gemakkelijk en goedkoop kan gebeuren. Ik wil haar niet meteen vol omeprazole steken als ik niet zeker weet dat het aan de maag ligt, en nee, ik ga dan ook niet meteen een scopie doen, ik wil mijn paard zoveel mogelijk stress vermijden. Ik zal mijn paard nooit de nodige en professionele zorg ontzeggen, integendeel, maar dat lijken jullie blijkbaar al beter te weten uit een paar posts :) Ik heb al spijt dat ik het hier gevraagd heb, bokt is toch altijd zo snel met oordelen zonder deftig te lezen...het was maar een vraag...

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:46

Ik vind ons best deftig... En ervaringen vragen mag altijd. Heb ook het idee dat wij jou wel begrijpen, maar jij ons niet helemaal? Een maag probleem is nogal een erg ingewikkeld en delicaat iets.

En ons advies is dus, ga niet allemaal dingen proberen maar bespreek je bevindingen met een professional en maak een plan.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:53

Planten uit de nachtschade-familie zijn giftig voor paarden. Ik kan niet goed inschatten in hoeverre dat ook geldt voor de vruchten/knollen, maar dat zou me wel terughoudend maken. Daarnaast is er voor de mens ook een reden waarom we aardappels koken, ongekookt zijn ze als mens ook absoluut niet goed voor je. Alhoewel een paard absoluut geen mens is, zou dit voor mij een tweede reden zijn om aardappel niet rauw aan het paard te voeren.

Ik zou, als je geen omeprazole wilt geven (en dat kan ik me ook voorstellen), één van de maagsupplementen kiezen die er op de markt zijn. Ik denk dat je hier in dit topic genoeg informatie kunt vinden over die verschillende producten.

Met mijn merrie gaat het goed: een aanpassing in voer (zowel qua ruwvoerbeleid als de manier waarop krachtvoer aangeboden wordt) volgend op een kuur Abler heeft haar goed gadaan. Ze is voor het eerst sinds zeker 3 winters niet (extreem) afgevallen in de winter.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 16:45

Hier weer een beetje een terugval na een indrukwekkende tandarts behandeling. De verdoving zorgde ervoor dat hij 4 uur zonder eten heeft gestaan en ik zag het al aankomen.
Nu weer water bij de mest, opgetrokken buikje en als ik de de deken eraf trek buiten dan staat zijn haar weer dof en omhoog. Ik baal!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 16:51

das mooi balen!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:58

Peet_Paneel schreef:
Hier weer een beetje een terugval na een indrukwekkende tandarts behandeling. De verdoving zorgde ervoor dat hij 4 uur zonder eten heeft gestaan en ik zag het al aankomen.
Nu weer water bij de mest, opgetrokken buikje en als ik de de deken eraf trek buiten dan staat zijn haar weer dof en omhoog. Ik baal!

Heel herkenbaar! Dat is de reden dat ik Cas niet meer elektrisch durf te laten behandelen door een tandarts... Hij at een paar weken slecht... met als gevolg veel water bij de mest, en hij voelde zich gewoon ellendig.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 23:33

CharlyBrown schreef:
Peet_Paneel schreef:

Heel herkenbaar! (ook elektrisch!) Dat is de reden dat ik Cas niet meer elektrisch durf te laten behandelen door een tandarts... Hij at een paar weken slecht... met als gevolg veel water bij de mest, en hij voelde zich gewoon ellendig.

Fijn die herkenning. Hij is ook elektrisch gedaan. Ik had hier helemaal geen ervaring mee. Ik durf het ook niet weer aan denk ik!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:22

Hopelijk knapt hij snel op!!!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:44

CharlyBrown schreef:
Hopelijk knapt hij snel op!!!

Ja! Mest was alweer wat beter gelukkig.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:56

pff vreselijk. maar voor mij ook echt een eye opener. die van mij gaat ook elk jaar weer de mist in na de tandarts. vreselijk ga er ook maar eens over nadenken hoe anders.

alleen die van mij heeft niet het allermooiste gebit dus blijft lastig. die van mij knapt gelukkig weer beetje op

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:02

Ik laat het tegenwoordig handmatig doen, en daar heb ik nog geen problemen mee ondervonden... misschien dat het iets minder secuur gebeurt... maar ik laat ze regelmatig komen... en heb er zo een goed gevoel over

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:04

ben nu op een half zakje bijna helemaal afgebouwd en vind het op het moment "zozo lala" , ze is nu wel hengstig ook, wellicht "valt het allemaal niet lekker" ?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:16

Ook met de hand hier behoorlijke tandarts stress

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:15

Henshem, bij jou dus ook..
Iemand nog suggesties voor een maag (darm) supplement voor water bij de mest, opgetrokken buik?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:35

maagcompositum van de groene os hielp die van mij altijd wel erg goed, nu ff niet doordat ie heel erg last had.

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 06:47

Peet_Paneel schreef:
Henshem, bij jou dus ook..
Iemand nog suggesties voor een maag (darm) supplement voor water bij de mest, opgetrokken buik?

Haylage Balancer van Naf. Mijn schatje heeft ook elke keer enorm last van water bij de mest. Maar door de Haylage gaat het over het algemeen wel goed.... :o Heel af en toe gaat het mis, zoals deze week. Ook dankzij een tandartsbezoek (elektrisch... |( ). Het blijft toch bizar. Je wilt alles zo goed mogelijk doen voor je paard en op de een of andere manier lijkt alles wel averechts te werken.... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:26

Zo heftig reageren door stress is ook een symptoom van magnesium tekort. Sinds ik dat geef heeft mijn paard daar helemaal geen last meer van.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:14

Magnesium krijgt hij al bij.. Iemand die nog maagzout gebruikt?