[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:28

De balen die ik heb zijn echt flinke hooi balen, volgens de weegschaal 33kg.
Ik heb op de weegschaal gewogen wat 1 plak hooi weegt en dan kom ik op 3 tot 3,5kg per plak.
Ik kijk wel even hoe het gaat op 2 plakken p. dag en anders kan er altijd nog een plakje bij. Hij krijgt het in een slowfeeder. Kwa gewicht is hij goed, zo iets schraler mogen maar niet te veel. Wel valt het op dat hij constant honger heeft.

Op het gras gaat hij voorlopig even niet. Had hem donderdag begin van de avond een half uurtje op een schraal stukje gezet en vrijdag liep hij gelijk weer flink gevoelig.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:31

Mijn hooi nu is ook wel wat zwaarder. Helaas betekent dat ook dat het meer vult.
Flappie, heb je de mogelijkheid misschien wat stro ofzo bij te geven? Want twee plakjes kan ik me voorstellen dat het voor je paard als erg weinig voelt.
Zelf heb ik hier een paar plakjes stro in een fijnmazig hooinet hangen zodat er wat te knabbelen is.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 00:59

Ja daar zat ik ook al aan te denken, alleen ben ik bang dat dat niet goed gaat met z'n luchtwegen. En stro eerst goed nat maken word een smerige bende. En graszaad hooi heb ik nog niet kunnen vinden in de omgeving. Ik kijk het gewoon even een paar dagen aan en anders geef ik hem wel een plak bij. Hij kreeg normaal in de winter zo'n 10kg per dag, maar ben bang dat dat hem nu in dit stadium niet ten goede komt en denk dat ik hem nu het beste wat schraler kan houden i.v.m de hoefbevangenheid.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 08:08

Flappie2, die opgeblazen buik en problemen met de luchtwegen kunnen heel goed duiden op schimmels in het lichaam. Een te veel aan schimmels is voor 99% de oorzaak van alle chronische problemen (ook bij mensen).

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 10:12

Mijn pony ( kruizing Tinker/Haf) blijkt ook IR te zijn.
Na 3 jaar ellende, zomers onregelmatig/kreupel te zijn was het deze zomer weer bingo.
Ik ben naar Laarakker geweest en daar kwam uit:
IR met een hele lichte vorm van chronische HB.

Hij zit nu aan de Glucobalance en de Epifain, moet veel stappen op een zacht ondergrond en zo veel mogelijk recht uit.( last in zijn weke delen/bandjes)
Hij is inmiddels al wat vrolijker en heeft wat meer looptlust gekregen.

Ik ben altijd panisch geweest op melasse en zetmeel.
Ik gaf hem ook 40 gr Marstall Force vit/min brokjes en een handje muesli pd en dan zijn ruwvoer.
Eva heeft het voer uit gemeten bij Den Hoek en wat blijkt?? De Force is helemaal niet goed voor hem!
Als ik hem dat wil geven mag dat hooguit een kuurtje van een maand zijn.
Ik heb nu de dieetmix van Subli en dat heeft ze ook uit gemeten, dat mag ik wel voeren.

Over 4 weken moet ik weer terug komen bij Den Hoek om zijn bekken recht te krijgen, dat was ook scheef.
Eerst de IR onder controle krijgen, want alles in 1 keer was wat te veel.
Ben benieuwd straks!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:41

Is jou ook verteld waarom je de force niet meer mag voeren?
Die van mij krijgt 100gr per dag, heb net ff op de site van marstall gekeken maar daar wordt niet vermeld hoevel suiker & zetmeel er in zit, dus ben wel benieuwd of ik er wel goed aan doe om mijn paard het te geven.

Ik zie in dit topic vaan de Subli dieetmix voor bij komen, ik vind dit wel intressant voer voor mijn paard eventueel. Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is van de dieetmix ten opzichte van helemaal niks bij voeren. En de dieetmix ten opzichte van een hand lucerne met Force en omega olie?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:56

Ik vraag me dat ook wel af. Ik voer nog geen 50 gram Force per dag door een beetje Spillers Happyhoof, anders wordt het niet gegeten.
snottebel, voer jij de aanbevolen hoeveelheid dieetmix om aan vitaminen/mineralen te komen?

Hoe komt het eigenlijk dat testen op insulineresistentie over het algemeen naar de GD gaan, kan een praktijk dit niet zelf?

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:54

Ik heb niet gevraagd waarom ik met de force moest stoppen, ze hield de korrels bij mijn paard en de antenne erbij en die sloeg negatief uit, de dieetmix niet.

Ik denk zelf dat de korrels te veel zijn, te geconcentreerd.
Als hij geen gebrek aan vit/min oid heeft, krijgt hij van het een misschien wel te veel binnen.

De dieetmix, daar krijgt hij maar 2 handjes per dag van( om de glucobalance door te mengen) en hij heeft een paar uurtjes weidegang.
Waarschijnlijk haalt hij daar genoeg uit.
Misschien dat als de weideperiode over is hij het wel mag hebben.

Dinsdag moet ik bellen, ik zal dan even vragen wat de theorie er achter is.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:11

Volgens mij word biks gemaakt met melasse zodat ze er brokjes van kunnen maken. Zal met de force ook wel zo zijn, de vraag is alleen hoeveel melasse zouden ze gebruikt hebben bij de force. Aan de andere kant is het maar een kleine hoeveelheid die je er dagelijks van geeft. Ik geef 100gr daar kan toch nooit zo veel melasse in zitte dat het schadelijk is. Maar begin toch te twijfelen of ik er wel goed aan doe om de force met lucerne aan mijn paard te geven of dat ik beter een schep dieetmix kan geven.

Als je weet waarom de force niet geschikt is voor jouw paard zou ik dat graag willen weten. Ben wel benieuwd naar de theorie er achter.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:41

Dat de Force niet goed testte bij het paard van Snottebel wil niet zeggen dat het ook niet goed is voor een ander paard.

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 07:25

Daar heb je gelijk in singasong, dit slaat alleen op mijn paard.
Ik wilde het toch even delen met jullie, ik zag totaal geen kwaad in de force net als zovele.

@Flappie2 ik spreek morgen de kliniek, ik zal ook vragen of vit/min korrel geschikt is voor IR paarden en in het algemeen om te voeren.( ongeacht welk merk, je hebt hem ook van Pavo)
Ik had net een 10 kilo emmer in huis gehaald.. zonde om die weg te gooien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:09

flappie2 schreef:
Is jou ook verteld waarom je de force niet meer mag voeren?
Die van mij krijgt 100gr per dag, heb net ff op de site van marstall gekeken maar daar wordt niet vermeld hoevel suiker & zetmeel er in zit, dus ben wel benieuwd of ik er wel goed aan doe om mijn paard het te geven.

Ik zie in dit topic vaan de Subli dieetmix voor bij komen, ik vind dit wel intressant voer voor mijn paard eventueel. Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is van de dieetmix ten opzichte van helemaal niks bij voeren. En de dieetmix ten opzichte van een hand lucerne met Force en omega olie?

Mij is door de DA verteld dat alles wat tot brok of koek is geperst teveel melasse bevat. Of los voer dat aan je handen plakt als je erin knijpt. Ook lucerne bevat teveel suiker. Subli dieetmix geef ik nu al een tijd aan mijn pony en daar doet ie het goed op. Maar met alleen subli wordt ie weer te mager. Daarom geef ik er een hele granenmix van bioron bij. Hele granen kan meestal wel omdat dat langzaam energie vrijgeeft. Brok geeft in het algemeen snel energie af en die pieken verwerken IR paarden niet goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:58

brok is geperst graan...stikvol zetmeel en granen zitten ook stikvol zetmeel(dus suikers)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:38

De lucerne bevat totaal 10% aan suikers en zetmeel waarvan 7% suiker.
De dieetmix beval 12% suiker en zetmeel waarvan 0% suiker.

Wat is slechter de suiker of de zetmeel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:41

ik weet nog steeds niet of mijn pony IR is of niet.
feit is,dat hij gevoelig op de suikers reageert en wat te dikkig/vol is, incl wat jeukerig.
kan olie goed doen>of is dat te vet voor een pony die al wat aan de dikkige kant is?
(omega 369 olie...)
of appelazijn?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:10

Voor IR paarden geen combinatie van Omega (3-6-9) nemen: alleen Omega 3 ( is ontstekingsremmend)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:12

is dat niet scheef dan?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:38

Jannepauli schreef:
Voor IR paarden geen combinatie van Omega (3-6-9) nemen: alleen Omega 3 ( is ontstekingsremmend)

Sorry maar dit vind ik echt onzin. Ik geef mijn paard al jaren Trias omega olie van de Groene Os (om vetzuren aan te vullen) en hij doet het er prima op.

Wil je alleen iets ontstekingsremmends geven neem dan Teunisbloemolie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:22

Ik weet natuurlijk niet zeker of hij echt IR is.
Maar aantal symptomen lijken er wel op.
krachtvoer/granen krijgt hij niet,alleen Force en wiesencobs en 1 handje luzerne. En magnesium.
Hij valt langzaamaan gelukkig ietsjes af.
Wel wat humeurig en wil niet graag werken,al kan dat ook vastzittende spieren zijn(wordt volgende week gemasseerd....)stijf in de spieren ook...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:55

singasong schreef:
Jannepauli schreef:

Sorry maar dit vind ik echt onzin. Ik geef mijn paard al jaren Trias omega olie van de Groene Os (om vetzuren aan te vullen) en hij doet het er prima op.

Wil je alleen iets ontstekingsremmends geven neem dan Teunisbloemolie.

Noem jij het maar onzin - Ik heb gerede twijfel over jouw deskundigheid, vooral omdat je die alleen maar aan je eigen situatie relateert en bijna nooit enigzins wetenschappelijk onderbouwd is. Omega 3 is ontstekingsremmend, Omega 6 is ontstekingsbevorderend. Vraag 't maar aan je therapeut.
Teunisbloemolie is een uitstekend product om GLA vetzuren aan te vullen, maar niet geschikt voor IR paarden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:57

je moet uitkijken met vetten en IR paarden.Vetten vallen niet altijd goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 23:17

ja dat was ook de reden dat ik het me afvroeg....of vetten goed zijn.
is er iets dat wel gevoerd kan geven bij vooral dat stukje moeite met werken en humeurig zijn?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 00:12

Vitamine E denk ik - normaal gesproken krijgt een paard dat met graanproducten maar als je alleen hooi voert, moet er zeker vit E bij.
Probeer een product zonder selenium te krijgen - een goedkope oplossing is gewoon vit E capsules van de drogist - een paard heeft circa 2500 iU pd nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 08:01

hij staat wel op gras,is dat niet voldoende vitamine E?
verder wiesencobs,force en handje luzerne..(en hooi)

Nu ik terugdenk heeft hij dat al heel lang,ook toen hij nog schraal was...
Hopenlijk brengt een massage al veel goeds.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:05

Jannepauli schreef:
[
Noem jij het maar onzin - Ik heb gerede twijfel over jouw deskundigheid, vooral omdat je die alleen maar aan je eigen situatie relateert en bijna nooit enigzins wetenschappelijk onderbouwd is. Omega 3 is ontstekingsremmend, Omega 6 is ontstekingsbevorderend. Vraag 't maar aan je therapeut.
Teunisbloemolie is een uitstekend product om GLA vetzuren aan te vullen, maar niet geschikt voor IR paarden.

En wat brengt die wetenschappelijke onderbouwing en behandeling voor goeds aan een paard (jouw paard bijv.)? Ik moet er hier in topic nog één voorbij zien komen die er gezonder van is geworden.

************************************************************************************************************************

Voor de mensen die hier nieuw zijn. Lees vooral de berichten van SuperRoos eens die in het eerste gedeelte van dit topic staan. Haar paard was IR, regulier getest en was afgeschreven door meerdere artsen. Het advies was: 'inslapen'. Homeopatie heeft haar paard gered. Dat is nu 2 jr. geleden en het gaat nog steeds goed. En dit is dan een voorbeeld wat hier op bokt beschreven staat. Ik ken uit de praktijk van mijn therapeute meer paarden die 'gered' zijn.