[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:25

Hier met de Ivanhoe nergens last van met hitte.
Pony blijft gewoon koel eronder.
Zelfs met die 30 graden afgelopen zomer.

Vreemd.......

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:27

zal wel gewoon aan het dier zelf liggen.
ik slaap momenteel nog steeds met 2 dekens op bed omdat ik het koud heb en mijn vriend ligt gewoon onder 1...
wat dat betreft is iedereen verschillend,zal bij paarden wel net zo zijn

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:58

CarolShadow schreef:
Iemand hier trouwens ervaring met het laten doorlichten van organen? Had zoiets gelezen, kom niet meer op de naam.

Mijn weidegenootje heeft haar paard vorig jaar laten doormeten door Gerrit Zomer. Hij werkt met een Lechner antenne. Bleek vanalles mis met zijn organen en kreeg aan de hand daarvan een kuur. Ze heeft nu niet echt het idee dat het veel verschil heeft uitgemaakt.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:08

ik wil voor mijn haflinger een rambo sweet itch hoody kopen voor mijn haflinger.
ik weet alleen niet welke maat ik nodig heb want in de waterbeta heeft hij een maat 190.
ik heb zijn lichaam opgemeten van bost tot aan billen en dat komt uit op 213cm.
weten jullie welke maat ik ongeveer zou moeten hebben? en hoe is verder de pasvorm ongeveer over het algemeen op een haflinger?

ik had eerst een bucas buzz off full neck daarvan was de pasvorm niet goed op mijn haflinger.
als iemand interesse heeft kan je m kopen voor een zacht prijsje 35€ incl verzendkosten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:33

Bucas past vaak het beste op smalle paarden. Weatherbeeta juist beter op bredere paarden. Ik weet niet precies hoe de rambo valt, maar voor mijn wat bredere pony beviel hij niet, al denk ik ook dat ik eigenlijk een maat groter had moeten nemen.
Als merk weatherbeeta de goede pasorm heeft voor jouw haf kan je het beste bij dat merk blijven.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:37

tamary schreef:
Bucas past vaak het beste op smalle paarden. Weatherbeeta juist beter op bredere paarden. Ik weet niet precies hoe de rambo valt, maar voor mijn wat bredere pony beviel hij niet, al denk ik ook dat ik eigenlijk een maat groter had moeten nemen.
Als merk weatherbeeta de goede pasorm heeft voor jouw haf kan je het beste bij dat merk blijven.

heeft weatherbeeta ook goede vliegen/eczeemdekens?
iemand ervaring mee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:41

ik heb een wheather beeta soft mesh combo.

Afbeelding
die heb ik nu al 4 jaar (!!)
zo was ie nog nieuw:
Afbeelding

alleen de hals is dus tekort.
dit is wel het oude model he.
ik vind het heel goed materiaal,pasvorm is ook heel goed.
en dus best een stevige deken.
vorig jaar zat er dan toch eindelijk een scheur in maar dat kwam door een te enthousiast weidegenootje :P

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:43

Mijn Haf past echt super onder een Rambo deken, echt nergens schuur of drukplekken. Bucas ligt bij hem weer niet (drukplek op de hals en schuurplekken op de boeg).

Mijn Haf is medium breed met een flinke halsaanzet.

Maar voor de eczeemdeken zweer ik bij Boett. Na vier jaar intensief dragen was die van mij nog steeds prima bruikbaar, alleen de elastieken zijn wat uitgelubberd. Heb er ooit voor een habbekrats nog een over kunnen nemen, die gebruik ik nu en die oude ligt nu als reserve in de kast.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:55

vind t wel lastig.. zit te denken aan de rambo deken, boett, of weatherbeeta..
mijn haf is iniedergeval onstettend lomp en molt alles.. t is nog een echt puber.
ik wil graag een deken die echt goed past. en effectief is.
Mijn haf heeft vooral last van deze plekken in de zomer:
buiknaad, tussen voorbenen (oksels) manenkam, oren, voorhoofd, koker, staard.
iemand tips? de deken moet dus wel echt heel goed alles bedekken, een goede pasvorm hebben en t moet een sterke deken zijn

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:56

Ook op mijn medium brede en grote Fries (1.73m) ligt de Rambo erg goed. Voor hem heb ik een deken met bovenlengte 155.
De Rambo is in ieder geval erg sterk en ik vind het fijn dat de hals tot over de oren gaat en dat de deze los kunt halen om bijv. de manenkam te smeren.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:10

auky: welke maat rambo heb jij?
Ik wil er eentje gaan bestellen.. in de weatherbeeta heeft mijn paard een maat 190. ik mn paard gemeten van borst tot billen en is dan 213 cm.
weet iemand op welke maat ik dan uitkom bij de rambo?

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:14

moniekk schreef:
mijn haf is iniedergeval onstettend lomp en molt alles.. t is nog een echt puber.
iemand tips? de deken moet dus wel echt heel goed alles bedekken, een goede pasvorm hebben en t moet een sterke deken zijn

Herkenbaar alleen heb ik een merrie. Ik heb nu een boett besteld en ik ga er zelf nog stukken aan naaien, voor tussen de voorbenen en achterbenen/ uiers. Anders blijft ze schoppen... |(

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:03

Er zijn ook pyama's die de voorbenen en het stuk ertussen bedekken. Ik heb ze verleden jaar hier in de buurt gezien bij een paard. Volgens mij waren die ook zo, dat het hele achterstuk bedekt werd. Probleem is dat die paarden er nu ook niet met pyama bij lopen en ik dus niet even kan vragen waar die dekens wegkomen, maar als ik ze weer buiten zie, dan zal ik daar eens in de buurt gaan informeren.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:40

HanneRonja schreef:
moniekk schreef:

Herkenbaar alleen heb ik een merrie. Ik heb nu een boett besteld en ik ga er zelf nog stukken aan naaien, voor tussen de voorbenen en achterbenen/ uiers. Anders blijft ze schoppen... |(

Ehm een boett heeft een stuk tussen de voorbenen zitten hoor !
en dat schoppen voorkom je toch niet ook al zit er stuk genaait en persoonlijk als je bij haar uiers ook dicht gaat naaien heeft ze niet echt een fatsoenlijke bewegings vrijheid dus ik zou dat open maken en goed vaak controleren en evt vliegen spul omheen smeren iets wat sterk ruikt zo kom ik de zomerook door..

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:03

Ja, zit er een stuk tussen de voorbenen??
Super! Tja bij de uiers... heb al aardig wat geprobeerd maar het is een teer huidje daar. Vorig jaar heb ik ook een lap gemaakt voor tussen de benen en dit ging super, totdat het weer los raakte :n
Hier een link met foto's van hoe je een boett kan 'vernaaien', met stukken tussen de achterbenen, en zelfs hele pijpjes voor om de benen. Heel apart.

Hier kan je het zien, voor de foto's klik je even op het linkje daar.

http://www.tekstotaal.com/cboett-n.html

Zal even 2 foto's ervan plaatsen. Wat betreft die bewegingsvrijheid maak ik me geen zorgen, als je het goed doet tenminste. Zie foto.

Afbeelding

Afbeelding

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:00

Misschien een hele stomme vraag, maar hoe gaat dat dan met plassen?
Hoe zit het van achter vastgemaakt dan?
Jammer dat dat niet met mijn ruin kan xD

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:06

in engeland en ik dacht ook in duitsland gebruiken ze vaak een stof die BENZYL BENZOATE heet, om de buik,uier en koker mee in te smeren, soms wordt het op alle plekken met eczeem gesmeerd, het is een oplossing waar ook alcohol in zit het brand niet, het voelt vettig.
ben het in nederland nog nooit in zuivere vorm tegengekomen, het werkt op twee manieren tegen insecten, het benadeeld het insect zelf, het wordt ook gebruikt in engeland bij luis en schurftmijt
(matig werkzaam)en het legt een laagje op de huid waar een culicoides niet door heen kan bijten.

het gaat om de stof benzyl benzoate er zijn ook andere stoffen die bijna net zo geschreven worden maar toch iets heel anders zijn, oppassen dus.

het wordt heel vaak als bestanddeel in zepen,parfums en shampoo toegevoegd. het zou de huid in sommige gevallen iets kunnen irriteren, maar valt meestal mee (engels tijdschrift horse and rider).

misschien weet de DA meer of een apotheker.

heb het nooit zelf gebruikt, kon er hier nooit aankomen, maar ik kan me voorstellen dat het op recept van een dierenarts gemaakt kan worden in de apotheek.

wie weet meer?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:24

Zijn er dan geen webshops in Engeland waar het eventueel besteld kan worden?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:16

dat kan altijd, maar aangezien het een geneesmiddel is, daar het waarschijnlijk niet is goedgekeurd voor de Nederlandse markt (daarom ook mijn vraag) ben je gewoon in overtreding en betaal je een aardig bedragje bij de douane, als je met het middel gesnapt wordt, het maakt niet uit of dit per post of in persoon gebeurd. in overleg met je DA kan bijna alles, op een legale manier geregeld worden er is namelijk geen medicijn voor zomereczeem.

ik wil graag eerste hand informatie over het gebruik in nederland, wat jij doet of iemand anders maakt mij niet uit, zelf vind ik medicijnensmokkel net iets te vergaan.

het zou misschien best een goed aanvullend middel kunnen zijn, samen met de deken. legaal is wel een wat simpelere manier.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:29

Mischa4ever schreef:
Misschien een hele stomme vraag, maar hoe gaat dat dan met plassen?
Hoe zit het van achter vastgemaakt dan?
Jammer dat dat niet met mijn ruin kan xD

Net na de achterbenen houd de flap op, en maak je die twee klipjes van de 2e foto links en rechts vast. Bij ruinen kan het inderdaad niet... Bij merries zit het plasgat hoog dus dat gaat er boven langs :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:49

poowniej nog steeds niets :D wel meppen met de staart, maar dat was meer om haar weidegenoot (moet ze niets van weten) dan dat het voor de vliegen is (die nergens te bekennen zijn overigens) Heb er even op gelet, maar het meppen is toch echt voor dat andere paard. Lichaam weer even geïnspecteerd en niets te zien of te voelen. En dat terwijl het de hele dag al vanaf vanmorgen hier supermooi weer is, zon schijnt behoorlijk vel, weinig wind (meer af en toe een rukje, verder niets)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:59

tug schreef:
in engeland en ik dacht ook in duitsland gebruiken ze vaak een stof die BENZYL BENZOATE heet, om de buik,uier en koker mee in te smeren, soms wordt het op alle plekken met eczeem gesmeerd, het is een oplossing waar ook alcohol in zit het brand niet, het voelt vettig.
ben het in nederland nog nooit in zuivere vorm tegengekomen, het werkt op twee manieren tegen insecten, het benadeeld het insect zelf, het wordt ook gebruikt in engeland bij luis en schurftmijt
(matig werkzaam)en het legt een laagje op de huid waar een culicoides niet door heen kan bijten.

het gaat om de stof benzyl benzoate er zijn ook andere stoffen die bijna net zo geschreven worden maar toch iets heel anders zijn, oppassen dus.

het wordt heel vaak als bestanddeel in zepen,parfums en shampoo toegevoegd. het zou de huid in sommige gevallen iets kunnen irriteren, maar valt meestal mee (engels tijdschrift horse and rider).

misschien weet de DA meer of een apotheker.

heb het nooit zelf gebruikt, kon er hier nooit aankomen, maar ik kan me voorstellen dat het op recept van een dierenarts gemaakt kan worden in de apotheek.

wie weet meer?

ik heb eens gegoogled....het word inderdaad gebruikt tegen ZE.
Maar waar het te koop is?
ik heb ook de scheikundige formule gevonden bij wiki(dat was nooit mijn sterkste vak...)
Als ik bij de pharmacie kom zal ik het eens vragen...hier kun je bijna alles kopen of bestellen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:39

appie verhaart *\o/* *\o/*

en als hij verhaart gaan de temperaturen omhoog! hij is mijn persoonlijke voorjaars brenger.
als hij begint dan kun je er zeker van zijn dat we binnen 2/3 weken 20 graden hebben *\o/*

klopt ook want het was vandaag al heerlijk weer,dus winterdeken er af en regendekentje er op :D

_Clien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:38

:wave:

Wat een weer joh, heerlijk voor ons maar voor de paarden iets minder :=
Fjodor staat nog niet met een eczeemdeken, maar het is hier (zeeland) 10 graden met zon en weinig wind.
Zit te twijfelen of ik morgen zal beginnen met het deken..?
Iemand tips?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:38

Het is een dag mooi weer en het topic is weer wakker :D

Ik zat vandaag ook te bedenken wanneer ik weer begin. Heb de exceemdeken schoon in de kast liggen maar wilde eigenlijk beginnen met een regendeken met boett hals, alleen moet die nog even gemaakt worden...