Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:08

p_ponypaard schreef:
Jens krijgt nog niet zo veel hij krijgt 0,25 mg. omdat hij er nog niet zo erg aan toe is en je kunt altijd nog omhoog met de doisis.

bij Jens groeien de hoeven bijna niet en hij blijft gevoelig lopen. hebben jullie paarden dit ook?

Als hij gevoelige hoeven houdt, is het misschien toch nodig om de dosis te verhogen in overleg met DA. Of vraag DA zowiezo eens om advies hierover, wat te doen met de gevoelige voeten?
Willy had in zijn slechte periode ook erg gevoelige voeten maar toen hij weer stabiliseerde ging dat gelukkig weer weg. Willy is nooit hoefbevangen geweest, dat scheelt natuurlijk wel.
En zijn hoeven varieerden wat in groei, groeiden indertijd ook slecht, nu weer prima...
Wij geven willy ook msm en dat helpt ook voor hoeven/kwaliteit en beperken van ontstekingen, misschien een idee?

Indy1990

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:34

Hoi, vanaf morgen krijgt hij de medicijnen. Zijn eetlust is nu enorm verhoogd. Hij is echt op eten gefixeerd. Ik las inderdaad dat ze vooral de eerste tijd er best beroerd van kunnen zijn en dat de eetlust (misschien) verminderd. Ben benieuwd wat de pergolide gaat doen.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:20

De dierenarts is gister geweest voor de jaarlijkse enting, en heb het over de hoeven gehad. Jens is dus een paar maand geleden beginnend bevangen geweest en de diernarts zegt dat hij nog een tijd gevoelig kan lopen. ik voer hem al een aantal maanden msm voor de hoeven (vitamine e + seleen en magnesium en een vit. korrel) de dierenarts vind het dus ook een beetje vreemd dat de hoeven niet beter zijn gaan groeien. Jens heeft eigenlijk zo lang ik hem heb al moeilijk gelopen en ik denk ook niet dat dit ooit beter word. de dierenarts had het nog over eventuweel beslaan maar dit is totaal geen optie. Jens heeft een jaar lang op kunstof ijzers gestaan, ging prima maar ineens draaide dit 360 graden om. Hij wou ze er totaal niet meer onder hebben, de laatste keer beslaan hebben we 4 uur over gedaan. Hij gaf dus wel heel erg duidelijk aan: dit wil ik niet meer. Met rijden gebruik ik hoefschoenen, maar zelfs dan blijft hij gevoelig lopen. op de foto's die zijn gemaakt is te zien dat hij bevangen was (lichte kanteling) en dat hij een hele dunne zool heeft. ik denk dat vooral die dunne zool het probleem is. de da adviseerde me de kroonrand in te smeren met laurierzalf.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:41

Lastig is het met die hoeven/benen PP :(:)

Bij Peter slaat de Cushing ook duidelijk op z'n benen. Hij is bevangen, hoewel dat eerst niet erg in de hoeven zichtbaar was met bekappen. Maar afgelopen jaar toch duidelijk. Hij loopt het hele jaar, ondanks buut al gevoelig ... op het zachte duidelijk 100x beter dan het harde. Heeft gauw last van hoefzweren en kneuzingen, maar misschien is het ook nog een stukje spieren/gewrichten. Het slaat hem duidelijk op het bewegingsapparaat.

Maar, hij galoppeerde zonet even !!! :D :D :D
Hij was toen rond de jaarwisseling zo slecht, had een hoefzweer achter ... ging wat weg, toen kreeg die net weer linksvoor weer last. Net de dag dat de hoefsmid kwam, lekker handig. Die heeft hem toen aan 1 kant kunnen bekappen. Toen nog 2 dagen wat gevoelig ... 2 weken geleden ong. En nu begint ie eindelijk weer steeds beter te worden, beter dan de rest van het afgelopen jaar. Maar het is wel weer dezelfde tijd van het jaar als vorig jaar :o Als die nou eind maart weer slecht wordt, is het erg duidelijk dat deze periode zijn beste periode van het jaar is ... de rest is vrij prut :o

Maar hij ontsnapte me vandaag met het naar binnen halen, doe het van nonchalant want draven heb ik hem eigenlijk het hele jaar ook nog niet zien doen :P Maar hij zag m'n vader met de trekker de binnenbak inrijden stond wat gespannen om zich heen te kijken en spoot zomaar ineens naar de binnenbak ... draaft een rondje ploft neer om de ene kant te rollen. Wil ik hem pakken, draait ie snel om en ploft neer om de andere kant te rollen :') En voordat ik hem kon pakken galoppeerde die weer richting uitgang en sprong naar buiten (beste afstap de buitenbak in) :wow:
Ik moet er zowel om huilen als lachen :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:49

p_ponypaard schreef:
De dierenarts is gister geweest voor de jaarlijkse enting, en heb het over de hoeven gehad. Jens is dus een paar maand geleden beginnend bevangen geweest en de diernarts zegt dat hij nog een tijd gevoelig kan lopen. ik voer hem al een aantal maanden msm voor de hoeven (vitamine e + seleen en magnesium en een vit. korrel) de dierenarts vind het dus ook een beetje vreemd dat de hoeven niet beter zijn gaan groeien. Jens heeft eigenlijk zo lang ik hem heb al moeilijk gelopen en ik denk ook niet dat dit ooit beter word. de dierenarts had het nog over eventuweel beslaan maar dit is totaal geen optie. Jens heeft een jaar lang op kunstof ijzers gestaan, ging prima maar ineens draaide dit 360 graden om. Hij wou ze er totaal niet meer onder hebben, de laatste keer beslaan hebben we 4 uur over gedaan. Hij gaf dus wel heel erg duidelijk aan: dit wil ik niet meer. Met rijden gebruik ik hoefschoenen, maar zelfs dan blijft hij gevoelig lopen. op de foto's die zijn gemaakt is te zien dat hij bevangen was (lichte kanteling) en dat hij een hele dunne zool heeft. ik denk dat vooral die dunne zool het probleem is. de da adviseerde me de kroonrand in te smeren met laurierzalf.

Dunne zolen zijn inderdaad super lastig. Wat ik nog wel eens deed bij mijn vorige paard met het zelfde euvel en ook bij onze jonge gelderse met het zelfde probleem is de zolen (dus niet de stralen) met teer insmeren eens in de zoveel tijd. De zolen worden dan wat geharder en daardoor wat weerbaarder.
Zeker in tijden dat de bak en de grond zo hard is, willen wij dat nog wel eens doen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:50

Lappie_Lap schreef:
.

Maar, hij galoppeerde zonet even !!! :D :D :D
Hij was toen rond de jaarwisseling zo slecht, had een hoefzweer achter ... ging wat weg, toen kreeg die net weer linksvoor weer last. Net de dag dat de hoefsmid kwam, lekker handig. Die heeft hem toen aan 1 kant kunnen bekappen. Toen nog 2 dagen wat gevoelig ... 2 weken geleden ong. En nu begint ie eindelijk weer steeds beter te worden, beter dan de rest van het afgelopen jaar. Maar het is wel weer dezelfde tijd van het jaar als vorig jaar :o Als die nou eind maart weer slecht wordt, is het erg duidelijk dat deze periode zijn beste periode van het jaar is ... de rest is vrij prut :o

Maar hij ontsnapte me vandaag met het naar binnen halen, doe het van nonchalant want draven heb ik hem eigenlijk het hele jaar ook nog niet zien doen :P Maar hij zag m'n vader met de trekker de binnenbak inrijden stond wat gespannen om zich heen te kijken en spoot zomaar ineens naar de binnenbak ... draaft een rondje ploft neer om de ene kant te rollen. Wil ik hem pakken, draait ie snel om en ploft neer om de andere kant te rollen :') En voordat ik hem kon pakken galoppeerde die weer richting uitgang en sprong naar buiten (beste afstap de buitenbak in) :wow:
Ik moet er zowel om huilen als lachen :)

Daar kan ik me wel wat bij indenken. Fijn dat hij verbetering toont, nu maar hopen dat het verder doorzet omdat hij beter in balans komt/is gekomen..

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:23

Één van onze paarden heeft helaas ook cushing.
Ze is al 26 en heeft het waarschijnlijk al een paar jaar, maar het is ons pas sinds een paar weken opgevallen..
Ze zweet en plast erg veel, ze heeft de bekende krulletjes, en is sinds kort ook hoefbevangen ;(
Nu ligt ze sinds een aantal dagen steeds in het land alsof ze dood is! We zijn ons al een paar keer rotgeschrokken, maar als we dan bij haar komen komt ze wel weer met haar hoofd omhoog of gaat ze wel weer staan.
Is dit normaal bij cushing? :\

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:07

Niet zozeer voor de Cushing, maar meer vanwege haar hoefbevangenheid. Ze heeft pijn aan haar benen, dan is liggen fijner. Maar constant rechtop liggen is behoorlijk vermoeiend, dus dan maar geheel plat :) Het ziet er alleen wel heel naar uit.
Maar het blijven wel paarden/prooidieren, dus zodra ze iets horen of er iemand bij ze komt, wippen ze meestal toch nog omhoog.
Om vervolgens even later, als 'het gevaar geweken is', weer neer te ploffen.

Het zweten, haar en plassen past er ook bij. Krijgt je paard ook medicijnen?

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:31

Ik neem aan dat je hier wel de dierenarts voor hebt laten komen?
Een paard die hoefbevangen is gaat inderdaad liggen om de pijn te verlichten. Natuurlijk is dit een teken
dat je paard veel pijn heeft. Je moet hier echter wel naar laten kijken. Het gaat niet van zelf over en het paard heeft
dan goede hulp nodig van een goede dierenarts. Krijgt je paard wel medicijnen tegen de Cushing?

Oehlalala schreef:
Ze is al 26 en heeft het waarschijnlijk al een paar jaar, maar het is ons pas sinds een paar weken opgevallen..
Ze zweet en plast erg veel, ze heeft de bekende krulletjes, en is sinds kort ook hoefbevangen ;(
Nu ligt ze sinds een aantal dagen steeds in het land alsof ze dood is! We zijn ons al een paar keer rotgeschrokken, maar als we dan bij haar komen komt ze wel weer met haar hoofd omhoog of gaat ze wel weer staan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:40

Soms is euthanasie de beste oplossing. Zijn er al rontgenfoto's gamaakt van de hoeven? Deze bevangenheid klinkt zeer ernstig. Dan zal ook Pergolide niet meer helpen als het hoefbeen is gekanteld.

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:53

Ja de VA is er al bij geweest, en ze krijgt er ook medicijnen voor.

Ikzelf ben ook voor euthanasie, maar het ligt bij ons nogal ingewikkeld.
Het paard is eigenlijk van mijn opa, hij had het paard destijds voor ons, mijn zus en mij, gekocht. Wij drieën zien dat het paard aftakelt en dat euthanasie de beste oplossing is.. Maar de paarden staan bij mijn oom en tante op de boerderij, en het paard is mijn tante haar lieveling, haar alles etc. Ze kijkt er alleen niet zo veel naar om :\ En nu vindt ze ook dat we geen euthanasie mogen plegen. Want zij is een o-zo-grote dierenvriend, en euthanasie plegen kan je echt niet doen.. ( ;( )
En dat maakt het voor mijn opa weer lastig omdat als hij het wel doet, hij een hele boze tante heeft, en de kans dan groot is dat hij voorlopig niet meer op de boerderij mag komen terwijl dat juist zijn lust en zijn leven is.
En dan snap ik voor mijn opa wel dat zolang het paard overdag nog rondloopt en fijn loopt te grazen, het een hele moeilijke beslissing is..
We hebben trouwens wel afgesproken, dat als het paard nu nog meer achteruit gaat, we er toch een einde aan zullen maken.
En ik denk dat dat binnen nu en een week wel is gebeurd..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:07

Oehlalala schreef:

Let wel op de temperatuur van je paard! Met dit weer is liggen op de koude grond geen pretje en ze kan onderkoeld raken etc.
Ik zou het paard een fijne warme stal toewensen in zo'n geval.
Sterkte!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:54

Oehlalala schreef:
Het paard is eigenlijk van mijn opa, hij had het paard destijds voor ons, mijn zus en mij, gekocht. Wij drieën zien dat het paard aftakelt en dat euthanasie de beste oplossing is.. Maar de paarden staan bij mijn oom en tante op de boerderij, en het paard is mijn tante haar lieveling, haar alles etc.

Wat een ingewikkelde en vervelende situatie. Wil je echt zeker weten hoe de hoeven er aan toe zijn kun je röntgenfoto's laten nemen. Sommige praktijken hebben zo'n mobiel apparaat. Euthanasie is vaak een moeilijke kwestie voor de eigenaren en verzorgers, mensen hopen immers wel dat het nog goed komt. Als het hoefbeentje echt is gekanteld en dan die Cushing er bij opgeteld is iets dat niet meer goed komt plus dat de bevangehied erg pijnlijk is. Wat krijgt het paard nu, metacam of bute tegen de pijn?
Dat veel liggen kan ook de Cushing zijn, mijn paard lag ook extreem veel maar was niet bevangen, ze was doodgewoon doodmoe, maar ze is er zowiezo veel beter aan toe als wat jij beschrijft over jullie paard. Is het niet een idee om met zijn allen eens om de tafel te gaan zitten samen met de dierenarts? Misschien maakt het voor je tante dan wat gemakkelijker om iets te beslissen.
Bij mijn andere paard ( geen Cushing) kaartte de dierenarts zelf voorzichtig aan dat hij euthanasie gerechtvaardigd vond, voor hem leek het ook een opluchting dat wij daar zelf al over na hadden gedacht omdat dit paard vreselijk ziek was en ook echt niet meer beter zou worden. Het is geen makkelijke beslissing, maar een paard met vreselijke pijn is ook erg akelig, het was het enige wat we nog konden doen voor dit paard, haar een waardige dood gunnen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:12

Oehlalala schreef:
Ja de VA is er al bij geweest, en ze krijgt er ook medicijnen voor.

Het paard is eigenlijk van mijn opa, hij had het paard destijds voor ons, mijn zus en mij, gekocht. Wij drieën zien dat het paard aftakelt en dat euthanasie de beste oplossing is.. Maar de paarden staan bij mijn oom en tante op de boerderij, en het paard is mijn tante haar lieveling, haar alles etc. Ze kijkt er alleen niet zo veel naar om :\ En nu vindt ze ook dat we geen euthanasie mogen plegen. Want zij is een o-zo-grote dierenvriend, en euthanasie plegen kan je echt niet doen.. ( ;( )
En dat maakt het voor mijn opa weer lastig omdat als hij het wel doet, hij een hele boze tante heeft, en de kans dan groot is dat hij voorlopig niet meer op de boerderij mag komen terwijl dat juist zijn lust en zijn leven is.
En dan snap ik voor mijn opa wel dat zolang het paard overdag nog rondloopt en fijn loopt te grazen, het een hele moeilijke beslissing is..
We hebben trouwens wel afgesproken, dat als het paard nu nog meer achteruit gaat, we er toch een einde aan zullen maken.
En ik denk dat dat binnen nu en een week wel is gebeurd..

Krijgt ze medicijnen voor de hoefbevangenheid of voor de cushing (of voor beide?) Dat is niet helemaal duidelijk uit je antwoord?
Cushing paarden kunnen ook heel duizelig en misselijk zijn doordat ze van binnenuit door de overdosis geproduceerde cortisol min of meer vergiftigd zijn door de hoeveelheid hormoon. Als ze ook medicijnen voor cushing geven zou dit hopelijk beter op orde moeten komen.
Het kan dus beide meespelen, ziek, zwak en misselijk door de cushing en de zere voeten door de hoefbevangenheid.
Sterkte in ieder geval :(:)

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:12

Om heel eerlijk te zijn weet ik niet wat voor medicijnen ze krijgt.. Mijn opa geeft het altijd.
Zaterdag hadden we er bijna een einde aan gemaakt..
Ze lag er weer zo raar bij, en wou amper staan. Toen ze toch weer stond hadden we afgesproken als ze binnen een uur of een dag weer zo ligt bellen we de VA en laten we haar een spuitje geven. Maar sinds zaterdagmiddag heeft ze niet meer zo gelegen, en loopt ze zelfs weer meer rond te grazen.
Maar we hebben het er vandaag weer even over gehad, en de kans is groot dat ze morgen toch een spuitje krijgt. Want we willen het haar niet aan doen dat ze nog meer achteruit gaat.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:15

@Oehlalala heel veel sterkte met de beslissingen en de komende tijd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:34

Oehlalala schreef:
Om heel eerlijk te zijn weet ik niet wat voor medicijnen ze krijgt.. Mijn opa geeft het altijd.
Zaterdag hadden we er bijna een einde aan gemaakt..
Ze lag er weer zo raar bij, en wou amper staan. Toen ze toch weer stond hadden we afgesproken als ze binnen een uur of een dag weer zo ligt bellen we de VA en laten we haar een spuitje geven. Maar sinds zaterdagmiddag heeft ze niet meer zo gelegen, en loopt ze zelfs weer meer rond te grazen.
Maar we hebben het er vandaag weer even over gehad, en de kans is groot dat ze morgen toch een spuitje krijgt. Want we willen het haar niet aan doen dat ze nog meer achteruit gaat.

Dat zou haast klinken alsof ze inderdaad wat verbetert..
Misschien toch nog goed om aan je opa te vragen wat ze nu voor medicijnen krijgt (als jullie wel verdergaan). Heel veel sterkte in ieder geval, dit zijn moeilijke situaties. Luister naar je gevoel, maar kijk ook goed naar je paard, soms komen ze er met medicijnen nog weer bovenop.. Veel wijsheid en sterkte toegewenst.

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:10

Ik kreeg net een telefoontje van mijn opa.
Ze heeft vanmiddag een spuitje gehad..

Ik voel me echt zwaar klote nu, al weet ik dat het het beste is..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:30

Oehlalala soms is het niet anders, het enige dat je kunt doen is het paard waardig dood laten gaan. Ik weet dat het heel verdrietig is. Herinner je de mooie en goede tijden. Het is een rotbeslissing, maar wel in belang van paard geweest.
Sterkte!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:30

Oehlalala schreef:
Ik kreeg net een telefoontje van mijn opa.
Ze heeft vanmiddag een spuitje gehad..

Ik voel me echt zwaar klote nu, al weet ik dat het het beste is..

Ach wat triest, maar waarschijnlijk wel eerlijk naar jullie merrie maar voor jou vast toch nog veel sneller dan gedacht. Ook een juiste beslissing kan heel zwaar vallen, heel veel sterkte ermee :(:)

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:41

Oehlala, heel veel sterkte! Ook al is het waarschijnlijk de 'juiste' beslissing, dat wil niet zeggen dat dat het makkelijker maakt.

Hier ging het met de Cushing patiënt echt super! Voer sinds ik hier de tip kreeg seniores priores en daar doet ze het zo goed op, ze vindt het ook gewoon echt lekker!
Vanmiddag komt de DA helaas alleen wel op bezoek, ben bang dat ze schurft heeft. Op haar schouder zit zo'n grote kale plek die verschrikkelijk jeukt en nu begint het op meerdere plekken...
Was vorige week nog een klein vreugdedansje aan het maken, omdat ik dacht dat ze ging verharen, maar op deze manier is het ook niet echt de bedoeling :+ . Maar verder gaat het eigenlijk gelukkig hartstikke goed, alleen jammer dat ze nu sinds het zo jeukt ook snel weer af begint te vallen. Dan zie je toch hoeveel energie het allemaal vraagt.

Lappielap, ik zie helemaal voor me hoe Petertje je net te vlug af was :D. Toch mooi dat hij ook zulke momenten heeft, weet je toch dat het hem 'goed' gaat als hij zulke heerlijke streken uithaalt. :)

Zijn jullie het winterse weer ook zo beu? Heb in het nieuwe jaar nog maar 1x kunnen rijden, dan is de grond te hard, dan ligt er sneeuw en als het dan gaat dooien, gaat het ook maar gelijk regenen en is alles weer te nat :+ . Wat een winter dit jaar 8)7.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:44

Ja als je naar deze winter kijkt dan zou je helemaal niet meer geloven in global warming (waar ik op zich wel in geloof :D ) Ben het wel zat nu, zoooo weinig mogelijkheden om de paarden goed bij te houden.

Willy heeft ook veel kale plekken, ben de echinacea ook maar weer aan het opvoeren, extra weerstand is nooit weg..

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:38

tinne, ik moet direct aan luizen denken.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:32

De DA ook (het begon al gelijk te kriebelen bij mij := ), maar ze heeft geen luis kunnen vinden. Ze denkt toch aan schurftmijt, dus daar is ze nu voor behandeld.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:20

pfffff duurt erg lang die sneeuw! je word er deprie van.... ik heb ook nog maar een paar keer kunnen rijden in het nieuwe jaar. de bak is knetter bevroren en buiten is het echt te glad. enige voordeel is, is dat er nu sneeuw licht en geen gras sprietje te vinden is en Jens dus lekker in de grote wei kan. maar wel weer tot gevolg dat hij zich met dit weer dood verveeld en het sneeuwschuifen is hij nu ook wel beu. met gevolg dat hij nu steeds uitbreekt :S