[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

thobias

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:14

toch kreeg mijn paard wel koliek van het luchtzuigen(gemiddeld 1 x per week)!!!!!!!!
ze luchtzuigt niet meer sinds 8 maanden en de koliek is over.......

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:24

tja.. maar komt de koliek door het luchtzuigen... of heeft de koliek en het luchtzuigen beide eenzelfde oorzaak?
wat je nu loopt te roepen thobias zegt helemaal niks of er een oorzakelijk verband is.
(elke keer als ik een blauwe auto zie, moet ik op krabben... maar is het dan aannemelijk dat ik de jeuk krijg van blauwe auto's? )

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:57

@Thobias: wat heb je gedaan dat het luchtzuigen nu over is?

Roos_Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:05

Jamika schreef:
@Thobias: wat heb je gedaan dat het luchtzuigen nu over is?

ik ben ook wel benieuwd

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:44

Ik kan het haast niet geloven, na negen jaar.....
Ik weet niet wat me overkomt, want ze heeft niet meer luchtgezogen na zondag. We blijven het afkloppen op ongeverft hout, je weet maar nooit.
Vorige week woensdag is de tandarts geweest, die heeft niet veel anders gedaan dan de gebruikelijke haken weggehaald.
Ze eet nu wel veel rustiger dr hooi op.
Zondag hebben we de voerbak eruit gedaan, dat was de enige plek waar ze het de laatste tijd nog op deed. De andere plaatsen goed ingesmeerd met kribbox.
Ze is een stuk voorwaartser met rijden, en een stuk vrolijker in de omgang.
Ik word er helemaal blij van

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:59

Maagcompositum mogen ze toch maar een bepaalde tijd hebben? Wat voeren jullie ter afwisseling? Mijn zuigt heeeeel af en toe, maar pakt geen bak ofzo, staat los in de stal te 'zuigen'. ALs ik dan hooi in gooi of iets anders is het direct over. Maar wat kan ik nou voeren om even geen maagcompositum te voeren?

Ik las iets over biergist, maar ik las geen resultaten van bokkers en ik las iets over een product dat je bij de dierenarts moet halen...

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:08

Weet iemand wat dit is?

Ze doet het niet tijdens het eten maar vooral (sinds kort) als ze zich verveeld in de paddock of als al het eten op is in de stal. Soms ook tijdens het poetsen.

http://www.youtube.com/watch?v=MK_9-RiL5Mk

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 01:08

Iorrr schreef:
Maagcompositum mogen ze toch maar een bepaalde tijd hebben? Wat voeren jullie ter afwisseling? Mijn zuigt heeeeel af en toe, maar pakt geen bak ofzo, staat los in de stal te 'zuigen'. ALs ik dan hooi in gooi of iets anders is het direct over. Maar wat kan ik nou voeren om even geen maagcompositum te voeren?

Ik heb het een keer na gevraagd bij de groene os en paardendrogist en daar werd gezegd dat je maagcompositum rustig onbeperkt mocht geven. die van mij krijgt het nu ook al een hele tijd achter elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:38

Maagcompositum kun je blijven geven, wat je echte rook kunt doen is 3 maanden geven en dan eens even kijken hoe het gaat, wordt t luchtzuigen weer meer, dan ga je weer geven, blijft t gelijk dan doe je t zonder, tot je merkt dat je paard weer meer gaat zuigen. Zo heb ik t ook bij mijn merrie gedaan. Momenteel krijgt ze geen maagcompositum meer, ik koop t alleen als ik merk dat ze echt weer meer zuigt, dan krijgt ze weer een kuur. Knipoog

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:42

Mijn paard blijft het moeilijk eten...het wordt nu al bij de voerbeurt ervoor met olie door de muesli gemengd zodat het erg echt goed aanplakt...maar ze laat het vaak liggen helaas.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:48

ik ben dit topic een beetje aan het volgen en nu vroeg ik me het volgende af: zou maagcompositum ook helpen als een paard zuigt (in de lucht niet op een bak ofzo) uit verveling? mijn paard doet het vooral in de paddock of als al haar eten op is uit de stal (gooi ik er eten bij dan stopt ze meteen). Helemaal NIET tijdens het eten of in de wei. Ze kan het ook doen als ze in een vreemde stal staat (weekendje weg) of als ik haar op wil zadelen (ze houdt niet van de singel). Het is pasgeleden ineens begonnen en ik wil er graag vanaf!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:52

Tja.. als je verwacht dat het voorkomt uit een onbalans in de maag. Dat ze last van haar maag heeft dan zou het misschien kunnen helpen.
Jij schrijft dat ze het doet uit verveling. En je schrijft ook bij stress situatie.. onbekende omgeving, aansingelen. Ik zie niet meteen een grote connectie met maagklachten.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:53

Op het filmpje wat je hier voor plaatste herkende ik wel veel van mijn vorige luchtzuiger, die hapte namelijk lucht en deed dat ook op die manier.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:02

Ik zie inderdaad verder ook geen vergelijking met de paardjes bij wie het maagcompositum wel werkt. Het lijkt mij ook niets met de maag te maken te hebben maar dat zou betekenen dat er dus weinig/niets aan te doen is....... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:04

Toch denk ik dat t t proberen waard is ZaraTess! Ja Aansingelen kan ook zeer doen op de buik, vreemde stal is stress, kan maar zo zijn dat t toch helpt. Knipoog

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:13

skippy daar zit wat in! Ik ga het gewoon bestellen en dan zien we wel of het werkt. Baat het niet dan schaadt het niet zegt mijn mama altijd Lachen

Ik word er zo ongelukkig van om haar zo bezig te zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:39

Maar je paard voelt zich er prettig bij Zara! Knipoog Dus niet iets om je zelf ongelukkig bij te voelen, als je maar wel probeert een mogelijke oorzaak weg te nemen. Knipoog
Ik zou t gewoon eens proberen! Ja

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:49

Precies... iedereen die mijn paard ziet luchtzuigen vindt het altijd zo ontzettend zielig. Maar mijn paard wordt pas ongelukkig als ze niet kan zuigen, met een band om stond ze alleen nog maar achterin de box met haar oren plat en viel van de stress kilo's af. Dan toch liever een gelukkige zuiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:54

Idd Jamika: eigenlijk is luchtzuigen dus een ongewenst gedrag: voor t paard heel logisch te verklaren en prettig, voor de eigenaar een probleem. Ik raad mensen die problemen hebben met luchtzuigen af een luchtzuiger te kopen. Knipoog

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:32

Ik vind het ook niet erg als mijn Zaartje luchtzuigt maar als ik lees dat het misschien komt omdat ze een maagzweer heeft of stress dan vind ik het wel vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:34

Ah, dan begreep ik je verkeerd! Knipoog Als ik me bedenk waarom mijn merrie ooit begonnen moet zijn, wordt ik heel boos en verdrietig!

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:03

Dat is het misschien ook wel een beetje: ik denk van wat heb ik verkeerd gedaan? ze is er ineens mee begonnen en ik zou niet weten hoe het komt....... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:03

Waarschijnlijk heeft ze t voor ze bij jou kwam ook gedaan...

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:14

Ze heeft het in het begin bij mij ook niet gedaan.....Ik heb het voor het eerst gezien ongeveer 2 maanden geleden. Ze heeft toen een keelontsteking gehad dus ik dacht eerst dat ze daarom zo raar deed met haar hoofd maar ze blijft het doen nu. Ook meteen de tandjes na laten kijken omdat ze zeg maar onder het zuigen ook bijt op haar tanden (soort tandenknarsen) maar dat was allemaal goed.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat het verveling is. Bij de vorige eigenaar stond ze op stro en kon ze de hele stal leeg eten de hele dag (daar kwam ze niet buiten). Bij mij staat ze op krullen maar staat ze de hele dag buiten. Ze worden s ochtends in de paddocks gezet en ik zet haar dan zelf op de wei en haal haar s avonds weer binnen. Wanneer ze in de paddock staat of haar eten in de stal is op dan staat ze te luchtzuigen. Als ik nieuw kuilgras in haar stal bijgooi dan stopt ze meteen en gaat weer eten. Ik ga nu proberen haar op hooi te krijgen want daar mag ze veel meer van hebben (ik moet oppassen dat ze niet te dik wordt want ze is sinds ze bij mij is nogal gegroeid in de breedte). Zolang er nog maar sprietjes eten in haar stal liggen doet ze het helemaal niet namelijk. Behalve dan weer op mijn weekendje veluwe pasgeleden toen lag haar hele stal vol met eten en toen deed ze het wel gewoon.....Misschien stress dan? maar ze is helemaaaaaaal niet stressig. het is zo'n relaxed paardje AAARRRGGGHHHH ik wordt gek van bedenken wat het kan zijn. Echt ik doe alles voor dat beest ik zou het zo erg vinden als ze ergens pijn heeft of stress en het daarom doet.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:25

[ITP] Apacho Silver Step is back @home!

Apacho zuigt ook lucht, volgens mij heeft ie het altijd al gedaan (weet ik niet helemaal zeker). Ik plaatste dit topic om bokt te vertellen dat mijn knapperd (verzorg/bijrijdpaard) weer terug is uit training en weer thuis is, maar schrok toch wel van de reacties. Want die luchtzuigband is slecht. Ik snap het niet, ik heb altijd zo geleerd, dat ze koliek konden krijgen als ze geen band om hadden en het vaak doen. Waarom verkopen de winkels die banden dan? Zijn er zoveel paarden die het er slecht van af hebben gebracht met zo'n band? In het begin van dit topic las ik een paard waarvan ze de band vergeten waren af te doen, maar dat paard is die nacht wel gestorven aan koliek.

Het is geen stress bij hem, het is een ongelooflijk KOEL paard en hij heeft op verschillende stallen gestaan (ook 2 lange periodes in training in Zuid Limburg). Toen ie 3 was ook een half jaar in een groot hengstenbos gestaan, maar toen ie terug kwam op stal, begon het weer...