[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

iwayalover

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:29

Inoterry schreef:
Wat een ideaal weer voor headshakers, geen zon Cool en geen pollen Haha! . Ik heb net ook heerlijk gereden, Ino had er ook heel veel zin in Vork .

dat kan ik niet zeggen helaas.... bij mij ging het rijden weer flink gepaard met schudden...
wat voor maat netje zou mijn paard nodig hebben? ze 1.62 m. met een normaal grootte hoofd.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:32

Netje is wel aanpasbaar. Bovenkant is klitteband en daardoor open te krijgen en stukje ervan af te knippen. Dus je kunt zo aanpassen... Maat zou ik iets van M of L doen, maar bij mijn vorige paard was er al een netje, weet niet welke maat dat was...

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:46

Inoterry schreef:
Wat een ideaal weer voor headshakers, geen zon Cool en geen pollen Haha! . Ik heb net ook heerlijk gereden, Ino had er ook heel veel zin in Vork .

@mieske. Ik kwam jouw ook in het ZE topic tegen (ik post er niet veel maar lees wel mee). Is dat het zelfde paard wat ook ZE heeft?

Ja dat klopt, is de zelfde.. Ik heb een verschrikkelijk kneus gekocht Huilen van het lachen Hij heeft van alles wat..
Vorig jaar schudde hij heel erg met zijn hoofd, heb toen medicijnen gehad omdat zijn neus vuur rood was vanbinnen.. Dat was ergens in maart/april..
Daarna heb ik niet meer kunnen rijden omdat hij toen een peesblessure heeft gehad.. Wel weet ik dat hij na die medicijnen geen rode neus meer had.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:53

Citaat:
@mieske. Ik kwam jouw ook in het ZE topic tegen (ik post er niet veel maar lees wel mee). Is dat het zelfde paard wat ook ZE heeft?

Ja dat klopt, is de zelfde.. Ik heb een verschrikkelijk kneus gekocht Huilen van het lachen Hij heeft van alles wat..
Vorig jaar schudde hij heel erg met zijn hoofd, heb toen medicijnen gehad omdat zijn neus vuur rood was vanbinnen.. Dat was ergens in maart/april..
Daarna heb ik niet meer kunnen rijden omdat hij toen een peesblessure heeft gehad.. Wel weet ik dat hij na die medicijnen geen rode neus meer had.[/quote]

wat dat betreft zijn we hier een kneuzen clubje Clown

ap is momenteel verkouden,voorste luchtwegen en knapt niet echt hard op.
heb vandaag toch maar echinaforce gehaald daar heb ik wel goed eervaring mee en hopleijk werkt dat bij hem ook
en zo niet...ach nou ja dan maar weer de veearts bellen Haha!

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:13

Mijn pony had begin januari een keelontsteking.. En toen begon zijn neusslijmvlies weer rood te worden.. Goed begin van het nieuwe jaar Scheve mond
Hij is in 2007 80 % van het jaar ziek geweest of een blessure gehad.. Mega kneus dus.. En hij word dit jaar pas 6 Scheve mond

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:17

nou,ik meld me ook maar weer even.

kalan had vorige week die spuit gehad tegen het oorsuizen.
de prik moet nu voledig werken[4a5 dagen wachttijd] maar ik werd vanochtend niet echt vrolijk.
hij stond met voeren en later toen ik hem buiten ging zetten behoorlijk te schudden met zijn hoofd,een maal op de wei heb ik niets meer gezien.
schudden op stal deed hij [bijna] niet.
het word echt alleen maar erger en mijn da is nu op vakantie Verdrietig
kreeg vandaag wel en tip van mijn vader.
als kind waren er trekpaarden bij hun thuis en 1 schudde ook heel erg steeds nadat hij appels had gehad.
dat ga ik maar testen en schrap voorlopig maar zijn appeltjes,baat het niet dan schaad het niet toch?

oja,sinds vandaag had hij wel heldere neus uitvloeing?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:09

@Ellepel; als je zeker weet dat het alleen de voorste luchtwegen zijn dan kun je ook 'luchtwegcompositum' gebruiken van de Groene Os.
Ik heb het een maand geleden 3 wk. aan Nappie gegeven. Die was verkouden en hoestte en is er inmiddels weer vanaf.
Niek begon ook, ruim een week geleden en die geef ik ook luchtwegcompositum. En heb hem sinds gisteren niet meer horen hoesten, dat zou wel erg snel over zijn! Dus ben erg enthousiast over dit middel!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:11

iwayalover schreef:
Inoterry schreef:

dat kan ik niet zeggen helaas.... bij mij ging het rijden weer flink gepaard met schudden...
wat voor maat netje zou mijn paard nodig hebben? ze 1.62 m. met een normaal grootte hoofd.

Tja, hier was het vanmorgen erg mistig, ik weet niet hoe het bij jouw was? Vanmiddag was de zon doorgekomen, toen stond hij toch weer een klein beetje te schudden.
Ik denk dat je wat netje aangaat inderdaad M/L nodig hebt.

@mariska32. Inderdaad een goed idee om dat eerst uit te sluiten, je weet maar nooit. Mischien voor de zekerheid ook een pollen en zon dagboek bij houden?

Ino liep van het weekend ook weer te hoesten, zijn ademhaling was wel goed. Op neusuitvloeing hoef ik niet te letten, behalve als het een andere kleur word. Ino heeft nu al 9 jaar constant last van een witte neusuitvloeing.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:47

@mariska32. Inderdaad een goed idee om dat eerst uit te sluiten, je weet maar nooit. Mischien voor de zekerheid ook een pollen en zon dagboek bij houden?

het was juist harstikke mistig vanmorgen,daarom snap ik het niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:04

misschien juist vanwege de mist?
dat dat irriteerd?

singasong, ik had idd al van dat middel gehoord,maar heb dit nu al gehaald Knipoog

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:20

jeetje tijdje niet mee gelezen maar ik zie dat er toch nog heel veel problemen zijn, eerlijkheids halve moet ik zeggen dat twis het erg goed doet, we zijn vorige week en bos in gegaan en toen kwam er wel een schud uit, heb hem sinds gister weer op de pollen gezet omdat er bij ons wilgen worden gesnoeit daar begon het vorig jaar ook weer mee. Mieske ik ik heb ook zo'n kneus hoor, hij is in het land gevallen en loop ik al weer drie weken bij de fysio met hem, mocht het sinds vorige week weer lkangzaam op pakken en dinsdag is ze voor het laatst geweest, kom ik woensdag op stal is hij aan het stoeien geweest met een ander paard hele hap uit zijn hals. vraag me af wat we straks weer hebben. maar succes met je paardje

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:34

Wat zouden we toch allemaal een zorgenloos leventje leiden als we geen paard(en) hadden Haha!

Kreeg gisteren te horen (na mest,urine en haren-check)dat Niek weer een herbesmetting heeft. Er zijn weer schimmels gevonden op de luchtwegen/slijmvliezen dus hij is weer aan de korrels en Cumanda. Vandaar dus ook het hoesten wat hij deed en toch weer die knikjes een week geleden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:38

ohw jee, hoe kan dat dan dat hij een herbesmetting heeft?
iets met zijn weerstand?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:50

Wat zouden we toch allemaal een zorgenloos leventje leiden als we geen paard(en) hadden
[dat is waar maar ook weer saai denk ik Knipoog ]

de mijne doet het ook niet goed.
sinds er bijna 2 weken geleden aan zijn oor is gezeten [of die prik?] lijkt het wel ontploft te zijn.
ik heb hem nu al een paar keer smorgens schuddend in zin stal gevonden,wa hij daarvoor niet deed.
niet elke dag maar wel om de paar dagen,ook was donderdag zijn oor wat dik.
of dat nu van het schudden komt of van die prik,ik weet het niet.
moest 4 weken uitproberen maar ik ga maandag toch maar even bellen.
uitproberen oke,maar erger worden kan niet de bedoeling zijn.

Nikita16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:24

Heey, ik heb onder "zoeken" naar het woord 'hoesten' zitten zoeken. En toen kwam ik dus ook hier terecht.

Met mijn (verzorg)paard zijn we ook al heel lang met het hoesten bezig. Sinds maart vorig jaar was er ook een luchtwegenontsteking geconstateerd. Toen hadden we ventipulmin (of zoiets; wit poeder) mee gekregen en met dat is het uiteindelijk wel vermindert. Toen we dachten dat het over was (en de medicijnen ook op waren) begon ze weer te hoesten en zijn we weer naar de DA geweest. Nog steeds zat er toen was slijm in haar luchtwegen dus hebben we weer dat ventipulmin meegekregen. Toen dat op was ging het een tijdje weer goed en hebben we ook weer een paar wedstrijden gereden. Maar daarna begon ze weer! Toen voor de 3e keer naar de DA en weer dat Ventipulmin mee. Nu is ze met die 'reeks' ook weer klaar maar ze hoest nog wel in het begin van het rijden. Volgens de DA kan dit niet kwaad (als het alleen in het begin is) maar zelf vind ik het nog niet helemaal "kloppen".

Als we in het park gaan draven dan is er niets aan de hand en hoor je der helemaal niet. Maar draven we in de bak of op een rij-grasveldje dan begint ze wel te hoesten! Terwijl we dan ook gewoon aan de lange teugel inrijden. Tegenwoordig hoest ze nog wel in de eerste 5-10 minuten en dan is het over. Dan hoor je der helemaal niet en gaat het rijden ook lekker! Daarbij is haar neus ook schoon (het is wel wat waterig van dat doorzichtige snot(?))..

Wat gebruiken jullie voor een hoestend paard? En werkt dat goed? Alvast bedankt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:48

Nikita16 schreef:
Heey, ik heb onder "zoeken" naar het woord 'hoesten' zitten zoeken. En toen kwam ik dus ook hier terecht.

Met mijn (verzorg)paard zijn we ook al heel lang met het hoesten bezig. Sinds maart vorig jaar was er ook een luchtwegenontsteking geconstateerd. Toen hadden we ventipulmin (of zoiets; wit poeder) mee gekregen en met dat is het uiteindelijk wel vermindert. Toen we dachten dat het over was (en de medicijnen ook op waren) begon ze weer te hoesten en zijn we weer naar de DA geweest. Nog steeds zat er toen was slijm in haar luchtwegen dus hebben we weer dat ventipulmin meegekregen. Toen dat op was ging het een tijdje weer goed en hebben we ook weer een paar wedstrijden gereden. Maar daarna begon ze weer! Toen voor de 3e keer naar de DA en weer dat Ventipulmin mee. Nu is ze met die 'reeks' ook weer klaar maar ze hoest nog wel in het begin van het rijden. Volgens de DA kan dit niet kwaad (als het alleen in het begin is) maar zelf vind ik het nog niet helemaal "kloppen".

Als we in het park gaan draven dan is er niets aan de hand en hoor je der helemaal niet. Maar draven we in de bak of op een rij-grasveldje dan begint ze wel te hoesten! Terwijl we dan ook gewoon aan de lange teugel inrijden. Tegenwoordig hoest ze nog wel in de eerste 5-10 minuten en dan is het over. Dan hoor je der helemaal niet en gaat het rijden ook lekker! Daarbij is haar neus ook schoon (het is wel wat waterig van dat doorzichtige snot(?))..

Wat gebruiken jullie voor een hoestend paard? En werkt dat goed? Alvast bedankt!

Hoi,

Maar je paard heeft dus geen last van hoofdschudden etc ? Want dan is het waarschijnlijk geen hooikoorts.
Nou is een hoestend paard idd gewoon niet goed ! Neem aan dat jullie wel het hooi nat maken, stal goed schoon, veel naar buiten etc , alle tips die voor hoestend paard gelden ?

Luchtwegcompositum wil nog wel eens werken, maar is wel alleen ( dacht ik ) voor de voorste luchtwegen. En ventipulmin is ook voor de achterste luchtwegen, toch ?
Denk in ieder geval niet te simpel over hoesten.
Aan de ene kant is hoesten wel goed omdat er zo slijm loskomt, maar elke hoest beschadigd de longblaasjes ietsjes meer( en dat hersteld nooit meer ).
Steeds kuren met ventipulmin is ook niet goed !!

Groetjes,

Maris

Nikita16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:53

@Maris: Nee ze heeft geen last van hoofdschudden. We geven ook geen hooi alleen kuilgras en dat is uit zichzelf al nat genoeg natuurlijk. Ook houden we haar stal goed schoon (ik mest elke keer uit als ik heb gereden; ze staat wel op stro) en ze gaat ook zoveel mogelijk naar buiten.
Ik heb echter geen idee of ze het aan haar voorste of achterste luchtwegen heeft. Is er een manier om daar zelf achter te komen?
Net zoals jij ook al zegt wou ik niet elke keer naar de Ventipulmin grijpen dus daarom zoek ik ook iets anders Ja

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:12

Heeft de da niets gezegd over of het haar voorste of achterste luchtwegen zijn ?
Stro kan ook nog een boosdoener zijn trouwens...

Nikita16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:44

Nee niet tegen mij in ieder geval. (ik ben ook niet elke keer meegeweest ivm school)
Ik dacht misschien ook aan het stro maar dan moeten we haar op vlas gaan zetten (dat is toch gewoon zaagsel?). Maar het probleem is waar laat je dat? Ik hoorde dat de mestboer dat niet wilt hebben? :S Dus waar loos je dat dan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:22

Vlas en zaagsel is totaal wat anders. Ene is houtafval, andere komt van de vlasplant ...
Vlas is heel gemakkelijk verteerbaar, dus te gebruiken als compost. En het schijnt dat je er veel minder mestafval van hebt. Dus in de groene container kan je al een hoop kwijt.

Nikita16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:37

Ok! Heel erg bedankt in ieder geval!
Zou de mestboer dat vlas ook gewoon meenemen denk je?

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:41

Nikita16 schreef:
Ok! Heel erg bedankt in ieder geval!
Zou de mestboer dat vlas ook gewoon meenemen denk je?

Bij mij op stal staat er 1 op zaagsel. Dit wordt gewoon gemengd door de vieze mest/vies stro, je ziet er niets meer van. Clown

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:26

Volgens mij als een paard last heeft van voorste luchtwegen heeft tie voornamelijk last bij het inademen. Achterste luchtwegen bij het uitademen... Dus misschien dat je daar iets aan hebt?

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:35

Ik zat eens op de paardendrogist site te kijken.. Daar staat ook drainage compositum (zomer eczeem) en druppeltjes puur pollen.. Zijn dat goede producten of helpt dat helemaal niet ? En zo'n neuskapje, ik kan me niet voorstellen dat dat de pollen tegen houd omdat het gewoon over de neus heen hangten de zijkanten niet afdekt..
Ik heb er wel eentje nodig, want hij krijgt er nu echt last van ondanks andere medicijnen. Vind het zo sneu Verdrietig

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:47

Dat dacht ik eerst ook, maar helpt wel degelijk. Als de neusgaten maar goed afgedekt zijn gaat dat goed, dan mag er vanaf de zijkant wel ruimte tussen zitten....

Ben zelf echter niet echt een voorstander voor druppels. Kan natuurlijk wel helpen, maar net als bij mensen, bij de een wel, de andere helemaal niet...