Nikita16 schreef:Heey, ik heb onder "zoeken" naar het woord 'hoesten' zitten zoeken. En toen kwam ik dus ook hier terecht.
Met mijn (verzorg)paard zijn we ook al heel lang met het hoesten bezig. Sinds maart vorig jaar was er ook een luchtwegenontsteking geconstateerd. Toen hadden we ventipulmin (of zoiets; wit poeder) mee gekregen en met dat is het uiteindelijk wel vermindert. Toen we dachten dat het over was (en de medicijnen ook op waren) begon ze weer te hoesten en zijn we weer naar de DA geweest. Nog steeds zat er toen was slijm in haar luchtwegen dus hebben we weer dat ventipulmin meegekregen. Toen dat op was ging het een tijdje weer goed en hebben we ook weer een paar wedstrijden gereden. Maar daarna begon ze weer! Toen voor de 3e keer naar de DA en weer dat Ventipulmin mee. Nu is ze met die 'reeks' ook weer klaar maar ze hoest nog wel in het begin van het rijden. Volgens de DA kan dit niet kwaad (als het alleen in het begin is) maar zelf vind ik het nog niet helemaal "kloppen".
Als we in het park gaan draven dan is er niets aan de hand en hoor je der helemaal niet. Maar draven we in de bak of op een rij-grasveldje dan begint ze wel te hoesten! Terwijl we dan ook gewoon aan de lange teugel inrijden. Tegenwoordig hoest ze nog wel in de eerste 5-10 minuten en dan is het over. Dan hoor je der helemaal niet en gaat het rijden ook lekker! Daarbij is haar neus ook schoon (het is wel wat waterig van dat doorzichtige snot(?))..
Wat gebruiken jullie voor een hoestend paard? En werkt dat goed? Alvast bedankt!
Hoi,
Maar je paard heeft dus geen last van hoofdschudden etc ? Want dan is het waarschijnlijk geen hooikoorts.
Nou is een hoestend paard idd gewoon niet goed ! Neem aan dat jullie wel het hooi nat maken, stal goed schoon, veel naar buiten etc , alle tips die voor hoestend paard gelden ?
Luchtwegcompositum wil nog wel eens werken, maar is wel alleen ( dacht ik ) voor de voorste luchtwegen. En ventipulmin is ook voor de achterste luchtwegen, toch ?
Denk in ieder geval niet te simpel over hoesten.
Aan de ene kant is hoesten wel goed omdat er zo slijm loskomt, maar elke hoest beschadigd de longblaasjes ietsjes meer( en dat hersteld nooit meer ).
Steeds kuren met ventipulmin is ook niet goed !!
Groetjes,
Maris