[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vigo_is_lief

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:24

Ja hij stond stokstijf stil! Met de kudde om hem heen, die stonden hem een soort van te beschermen, want toen ik hem had bevrijd van de deken hals en hem meenam werden ze allemaal heel druk ineens.

Maar ja, hij heeft veel ruimte bij zijn hals, maar ik dacht altijd dat dat niet zo'n probleem was. Ik denk ook dat een ander paar hieraan getrokken heeft tijdens het spelen ofzo. Voortaan niet meer 's nachts om. Overdag is wel altijd goed gegaan! (en kunnen mensen hem beter in de gaten houden natuurlijk)

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:06

Is inderdaad heel lastig met dit warme weer, andere jaren stond mijne dan altijd zonder deken, behalve in de nachten, dan deed ik de pyjama deken wel weer op, overdag zweette ze zich kapot onder die Master zebradeken. Resulteerde in extra jeuk.....Dit jaar de nieuwe Bucas Light en heeft hem tot nu toe alle dagen en nachten op gehad met de hitte :) en geen zweetplek gezien en geen last van al dat gespuis :). Wel wat bultjes gezien (steekplekken van steekvliegen denk ik) op de ribbenkast waar de vliegenstof zit, maar geen extra jeuk of iets dergelijks. Als ik hem even uitgedaan heb om lekker te douchen of te poetsen is ze altijd enthousiast als ik hem weer op doe, komt al aanlopen als ik verschijn met de deken.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:21

Gelukkig geen echt probleem dus vigo :j
Moet je misschien toch de hals inkorten, gewoon een stuk dubbel stikken, afknippen zou ik niet doen.
De bucas lijkt me een hele fijne, als ik er een moet neem ik die :j

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:15

@Assiebassie: Ik weet niet wat voor maat je nodig hebt, maar ik wil de hals van mijn 190 Bucas Light best voor je meten. Die heeft, voor mijn gevoel, echt een mega-lange hals vergeleken met de pyjama's en de RSIH.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:30

Afbeelding

Voor Ellepel foto van de shires deken.

Stof zou ik omschrijven als de helft dunner dan de RSIH. Vrij glad en soepel. Deken valt iets ruimer dan zelfde maat bij de RSIH.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:47

Ik heb dezelfde deken, maar voor mijn ruin valt hij in de buikflap te ver naar achteren en dus plast hij erin. Even als attentiepuntje voor de ruin-eigenaren die deze deken overwegen. Nu trouwens de buikflap omgenaaid naar een 2-punts flap en dat gaat prima :).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:43

ja,dat zou ik ook hebben, dan knip,ik de achterste buikriem er af en de rest afknippen en omnaaien.
dat is zo klaar.
blijft dat stuk bij de oren ook goed zitten?

oh die deken met vigo.
wat stom :') ik mag niet lachen,maar het lijkt wel heel komisch.
haha we moeten dat okk allemaal meteen vast leggen he :P
hier gistervanmiddag wel een met het vliegenmasker achterstevoren op.die zag ook niet zoveel meer.
heb appie ook eens met de deken om de achterbenen heen aan getroffen.
kan echt van alles metnze gebeuren :j

avensis, pyama dekens moeten wel een maat groter als dat je normaal hebt.
dan zou je wel een 205 moeten hebben.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:06

Sting schreef:
@Assiebassie: Ik weet niet wat voor maat je nodig hebt, maar ik wil de hals van mijn 190 Bucas Light best voor je meten. Die heeft, voor mijn gevoel, echt een mega-lange hals vergeleken met de pyjama's en de RSIH.

Dat zou fijn zijn ja, als je dat wil doen, ze heeft ook 190, ik zal vanavond even meten, ook halsomvang want dat is minstens zo belangrijk, ik heb ook nog een oude rsih , zelfde probleem, ze is gewoon een soort van tank :+.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 07:41

ik wil graag dit topic volgen

mijn jonge haf van 2 schuurt regelmatig. Hij is ontwormd maar heeft nog geen goede ontlasting, het is niet water diarree maar ook nog geen mooie droge ballen. Ben nu bezig met een zandwegkuur. Maar hij had gister best weer veel geschuurd. Al moet ik zeggen dant mn oudere paard ook wel eens schuurt

ze schuren niet tot bloedens toe en ook niet constant. Ik was er gister rond 20.00 en toen leek het of hij net geschuurd had. Een deken wordt lastig omdat hij het nog niet kent en hij 24/7 in een groep staat.. en denk dat zo deken niet lang heel blijft.

Ik lees goede verhalen over leemolie smeren. iemand hier ervaring mee?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 08:16

Mijne staat ook 24/7 in een groep en gewoon met deken. Recent zonder geprobeerd en dat ging redelijk, maar toch z’n staartwortel weer kaler schuren, dus inmiddels staat ie weer ingepakt en gaat zijn jeuk ook meteen weer stukken beter. (Nagenoeg weg).
Ja er zit af en toe een gaatje of scheur in, die naai ik gewoon weer. En heb meer dan 1 deken zodat als er 1 stuk of zeiknat is ik kan wisselen.
Juist tegen de schemer zijn de meeste steekbeestjes echt actief. Hier ook vooral tegen de avond 20-22 het meeste schuren.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 08:34

oke ik hoop dat hij geen zomer exeem ontwikkeld.. want hij heeft van zich zelf mooie lange manen en staart.

Hij schuurt niet tot bloedens toe en ik zie ook geen wondjes. Nu lees ik ook iets over puur culcio zou dat nog kunnen helpen of kan ik dat beter volgend jaar gaan geven? Ik was ook druk bezig met de vliegenspray, en serum van feral horse care. Dat lijkt te helpen. Maar de vliegenspray was op..snel maar een nieuwe halen.

correctie op mijn vorige bericht het is geen leemolie maar neemolie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 09:35

Er zijn heel veel haflingers met eczeem en het is ook erfelijk en wordt vaak erger. Ik vrees voor je die wel eczeem heeft...

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 09:39

Yvank_ schreef:
Er zijn heel veel haflingers met eczeem en het is ook erfelijk en wordt vaak erger. Ik vrees voor je die wel eczeem heeft...

beide ouders hebben geen exceem. maar goed dat zegt ook niet alles. Maar kunnen ze al zo vroeg zomerexceem ontwikkelen? krijg voer met weinig suikers/zetmeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 09:41

Ja dat kan heel goed! Mijn haflinger schuurde als jaarling al. Ik zou hem een deken aan gaan doen want eczeem is ontzettend naar voor een paard en door te schuren krabben ze alles stuk en dan blijf je in die cirkel. Met deken haal je dat weg.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 09:46

oke dank je wel voor de tip. hij heeft nog nooit een deken om gehad. dus vind dat best beetje spannend omdat hij nog zo veel speelt. maar schuren enz is ook niet fijn voor hem.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 09:52

joke165 schreef:
Omdat ik de RSIH nu ook veel te warm vindt en mijn paard daar ook mega onder zweet, heb ik laatst deze deken besteld. Stalgenoot heeft hem en vond hem er fijn uitzien. Fijn stofje.

https://www.agradi.nl/highlander-plus-b ... -white.htm

Ze heeft hem nu op en zweet aanzienlijk minder, is er ook aardig koel onder ondanks brandende zon. Vindt het een fijne deken. Hoe hij het op termijn houdt, weet ik (nog) niet.

Ik heb hem nu al een heel seizoen op en tov alle andere dekens die ik heb gehad, ben ik heel tevreden. Zit maar 1 scheur in, maar dat kwam omdat hij ruzie stond te maken met mijn merrie en dus een hap in zijn kont kreeg :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 09:57

ik zal vanmiddag wel even foto's maken van zn staart en manen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:13

Ik zou ook gewoon een deken om doen, moet ie toch leren en aan wennen. Het is nu natuurlijk vreselijk jeukweer met die hitte, zweet, plak en insecten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:46

ik zou dus geen deken doen maar eerst die darmen weer op de rit krijgen.
eventueel supplementen geven, maar zit er dik in dat het daar weg komt :j

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:45

ellepel schreef:

met de darmen ben ik ind mee bezig. hij krijg nu een zandwegkuur. En wil ik hem daarna iets van probiotica geven alleen ben ik nog niet uit hoe en wat en welk merk.

Ik vind de probio horse van pharmahorse intressant en goede verhalen gehoord.. alleen tijdelijk niet verkrijgbaar. Maar goed dit topic gaat meer over zomereczeem haha

heb nu ook neemolie besteld schijnt ook goed te helpen tegen schuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:07

ellepel schreef:

Uiteraard, maar je moet nu klachten weg nemen wat een cirkeltje is geworden met dit warme weer. En de komende 8 dagen gaat het elke dag wel onweren dus zit er nog veel meer vliegend ellende in de lucht.

Die darmen heb je niet een week weer op de rit. Dat heeft mij wel een paar jaar gekost om dat goed te krijgen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:54

@sting, de hals zou minimaal 1.30 van de aanzetnaad t/m de hood moeten zijn wil ze ermee kunnen grazen, liever nog wat langer, de fedimax ( die past goed) is 1.50, maar dat is een losse hals en die valt een stukje over de deken heen, snap je?
De Silvano is ruim 1 meter en past wel als ze gewoon rechtop staat, maar glijd van haar oren als ze haar hoofd naar beneden doet.
Haar halsomvang is ongeveer 1.30 bij de aanzet, moet dus ruimer zijn, de meeste halzen zijn te krap of veel te kort dus, ook die zonder gaten voor de oren, die komen vaak halverwege haar hals :roll: .
Ik hoor graag de maten ven de bucas van je, alvast bedankt!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:44

plutolover,maar bespreken van supplementen kan hier prima hoor.
alles ter ondersteuning van de eczeem toch?
mijn ruin heeft zeker darmproblemen, al veel geprobeerd om te kijken wat kon helpen.

waar heb jij die neemolie besteld?
ik vind olie en zon altijd een enge combinatie.

Winny59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:47

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:42

Ken het niet, maar lijkt me weinig anders dan andere smeersels tegen de jeuk? Hier zie ik ook altijd meteen verlichting nadat ik gesmeerd heb... maar t is altijd tijdelijk...