Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pumpkins schreef:Krankzinnige adviezen? Wat ben je weer lekker tactisch in je uitlatingen.Zelf uitvinden begint met het lezen en begrijpen van andermans problemen en ervaringen met Psssm. Dit topic en het Fb forum zijn daarin een erg nuttige bijdrage.
jillaroo schreef:LisaaSophie schreef:Ik wil mijn paardje nu toch echt gaan testen, maar vroeg me af of pssm veel voorkomt bij kwpn? Is er bekend of er hengsten zijn die het hebben?
....
De kenmerken die mijn merrie heeft zij
-niet kunnen galopperen
-hoge spierspanning
-niet goed achteruit kunnen kopen
-jeuk
-boos op singelen
-amper spier op bouwen
Ik heb even naar de afstamming van je paard gekeken en zie dat er Flemmingh in de lijn zit. Dat is een verdachte hengst, zoals ze dat dan noemen. Niks is bewezen, maar er staat een vlaggetje bij zijn naam, zeg maar. Ik zou gewoon eens beginnen met de supplementen en kijken of het helpt. Een iets verhoogde spier- en soms leverwaarde is bij KWPN'ers soms de enige aanwijzing in het bloed dat er iets aan de hand is. Vitamine E zou je ook nog kunnen testen, maar ook daar zijn de meningen over verdeeld. Bij mij waren de E-waardes heel laag, zelfs toen ik al supplementeerde. Pas bij hoge supplementering werden de waarden normaal. Dat was voor mijn dierenarts in elk geval aanleiding om te geloven dat er 'iets vreemds' aan de hand is met het paard.
BigBen schreef:Pumpkins schreef:Krankzinnige adviezen? Wat ben je weer lekker tactisch in je uitlatingen.Zelf uitvinden begint met het lezen en begrijpen van andermans problemen en ervaringen met Psssm. Dit topic en het Fb forum zijn daarin een erg nuttige bijdrage.
Ach man, leer toch eens lezen.
Ik schrijf toch klaar en duidelijk "al dan niet krankzinnige adviezen".
Het is gewoon zo dat er naar de voeding van Pssm2 paarden welgeteld één onderzoek is gedaan. Een onderzoek dat op zich niet veel voorstelt, en in feite alleen bekijkt of de adviezen voor Pssm1 ook bij Pssm2 gunstig kunnen zijn.
Al de rest, de vitamines, de supplementen, wat je maar kunt bedenken, dat is eenvoudigweg niet onderbouwd. Een paar zaken zijn gezien het ziektebeeld min of meer logisch, en andere dingen zijn compleet uit de lucht gegrepen.
Waarschijnlijk verschilt de ideale voeding van ras tot ras, en zelfs van paard tot paard. Bottomline, je zult het zelf moeten uitzoeken.
Sizzle schreef:Oh dat vind ik nog interessant.
Ik heb een Flemmingh merrie gekend die vreselijk goed was, echt top materiaal en ook goed mee kwam in de subtop (helaas daarna permanent geblesseerd geraakt door een dracht) maar die liet zich bijna niet aanraken. Echt vreselijk veel lichaamsspanning en die kon echt levensgevaarlijk zijn bij aanraking.
Opzadelen of poetsen was echt een uitdaging.
Een van haar nakomelingen is ook zo onaanraakbaar en knal hard in de spieren. Deze wordt niet meer gereden.
ukkiepuk schreef:Ik heb vorige week helaas afscheid moeten nemen van onze pony. Hierdoor heb ik nog supplementen staan.
Mocht iemand interesse hebben stuur me dan een PB!
Progressive earth Pro amino 3 nog 2.5kg
Bulk powders erwteneiwitisolaat 2x 1 kg + 300gr
Vitamine E van Inge 350gram
Gemicroniseerd lijnzaad 1,5kg
Op te halen in Rotterdam noord of schiedam.
Mac schreef:Zerena, een heel herkenbaar verhaal. En juist wat jij omschrijft maakt het soms heel lastig om puur op basis van wat als gedragsprobleem wordt aangemerkt uit te leggen dat dat ook een symptoom kan zijn.