Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

scarlet12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:53

DromenLies schreef:
Ja, ik. Ben positief maar moet opmerken dat er bij mijn paard geen maagzweren zijn vastgesteld. Ze ging alleen aan de dunne tijdens het rijden. Het was hiermee meteen over, echt van de ene op de andere dag. Er zit o.a. zoethout in. Dit beschermd de maagwand en gaat laxering tegen (net gister van de DA gehoord).

Bedankt voor je antwoord :)
In dit geval is het paard behandeld maar zoek ik iets ter ondersteuning en ik werd hier op gewezen.

Chesss

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:50

Ik gebruik maagcomp van de groene OS. Ben hier erg tevreden over, die van mij heeft littekens va maagzweren, echter gaat hij nu weer achteruit dus gaat hij wel weer aan de omeprazol.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:01

Fijn dat het met de meesten goed gaat. Nu Cas op 1 zakje staat, gaat het helaas weer achteruit. Hij is niet fijn te rijden en zijn mest wordt steeds slechter... Dus maar weer even wat rust en de dosis omeprazol wat opgeschroefd... Hoop dat de paarden over een week of 2 de wei op kunnen!! Met dit weer groeit het gras gelukkig snel...

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:57

Hoi! Ik heb heel veel doorgelezen (niet alles), maar om even een beeld te krijgen bij mijn vraag: jullie voeren ook omeprazol zonder een scopie? Dat kan geen kwaad?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:04

Als ik voor mezelf mag spreken, ik ken mijn paard ondertussen zo goed... (na 2,5 jaar maagproblemen) om te weten wanneer hij omeprazol nodig heeft... Ik heb geen scopie meer nodig om te weten dat hij last heeft van zijn maag.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:05

Bij mij vergelijkbaar.

Wel ooit scopie gedaan, en forse zweren.
Nu weet ik zelf ongeveer wanneer wat nodig is. En mocht ik twijfelen, dan heb ik een veearts die mij en mijn paard goed kent, en die ik telefonisch om advies kan vragen.
Dat heb ik in het afgelopen jaar een keer of 3 gedaan.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:28

CharlyBrown schreef:
Als ik voor mezelf mag spreken, ik ken mijn paard ondertussen zo goed... (na 2,5 jaar maagproblemen) om te weten wanneer hij omeprazol nodig heeft... Ik heb geen scopie meer nodig om te weten dat hij last heeft van zijn maag.

Jep hier ook.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:26

SteffiiY schreef:
CharlyBrown schreef:

Jep hier ook.

Idem,
Nb
Heb de maagcompositum van de groene os er nu bij. Geprobeerd om van 3 zakjes naar 2 te gaan maar dat ging na 3 dagen helemaal mis. Vandaag maar weer op 3, ik hoop dat verhogen naar 4 niet nodig zal zijn dit x. :(

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:24

Je kan prima een kuur gastro gard geven zonder scopie.

Ik geef nu op aanraden na een kuur GG elke dag een dosis Ekygard.
De overige supplementen heb ik geen ervaring mee.

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:14

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga me nog iets beter inlezen en dan kan ik wellicht een kuur proberen :)
Ik hou het topic in de gaten, super handig om ervaringen te delen!

Waar bestellen jullie Gastro Gard trouwens? Nog tips?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:29

Ik zou niet zomaar Omeprazol gaan geven... Maar wel altijd eerst langs een arts gaan, of goed overleggen.

Gastrogard kan je gewoon online bestellen als je het even googled.
Je kan uit Amerika ook een goedkopere versie van dit medicijn kopen. Dit kan je vinden op abler.com

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:46

Dat is uiteraard ook de bedoeling! Ik kijk het sowieso nog even aan en als ik actie ga ondernemen ook in overleg met deskundigen

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:02

okay, duidelijk :) Veel succes!!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:18

Ik kom even binnen vallen. Mijn paard is super paniekerig de laatste tijd, dus ik vermoed dat ze miss weer meer last heeft van haar maag. Ik geef op dit moment niets van kuur of preventief. Ik kreeg net de tip om een week of twee een rauwe aardappel te geven bij haar eten omdat dit ook een soort film zou leggen op de maag. Hiermee zou ik dan kunnen zien of ze effectief last heeft als ze na een week ofzo rustiger in gedrag wordt. Heeft iemand van jullie dit al eens getest?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:19

Ik heb dit wel eens gehoord Zinn maar als jouw paard echt maagzweren heeft dan zal die aardappel niet gaan helpen.
Daarnaast heb ik wel eens gehoord dat het zetmeel dat in de aardappel zit juist kan gaan ''irriteren/gisten'' tegen de zweren aan.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:22

Ik denk niet dat ze een maagzweer heeft en de aardappel dient ook niet als genezing, maar als test om te zien of ze effectief last heeft van haar maag of niet :)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:07

Is aardappel(schil) niet slecht voor paarden?

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:09

op lange termijn wel volgens mij, maar een week a twee weken zou blijkbaar een goede test zijn...

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:17

Ik weet van een kennis van mij uit de usa (waar ze best snel een kuur GG geven) dat ze daar ook wel eens een week of 2 de humane pillen voeren aan de paarden. Dan zou ik dat nog liever doen dan aardappel geven. Maar goed ook daar zijn de meningen over verdeeld of je mensen pillen met omaprezol kan geven.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:02

Zinn schreef:
Ik denk niet dat ze een maagzweer heeft en de aardappel dient ook niet als genezing, maar als test om te zien of ze effectief last heeft van haar maag of niet :)

je denkt niet dat ze een maagzweer heeft, maar je wil aardappel voeren omdat dat een laag zou vormen over de maag... ik snap 'm niet :+

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 18:15

Dan zou ik voor een supplement kiezen of goudsbloem gaan proberen. Desnoods bietenpulp met luzerne voor dat 'laagje' in de maag

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:24

Ik heb die tip ook wel eens gekregen, maar met logisch redeneren kwam ik toch tot de conclusie dat het niet zou moeten helpen.. Die van mij is juist erg gevoelig voor suiker en zetmeel en een aardappel is puur zetmeel..

Verder zijn de humane pillen omeprazol niet heel veel anders, behalve waarschijnlijk het maagsapresistente, dus kwaad kan het sowieso niet, maar of het net zo goed helpt is een tweede. Je moet alleen wel een hele grote dosis geven.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:34

Als je het effect wil bereiken van 1 spuit gastro moet je dacht ik 37 kruidvat pillen voeren haha

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:26

Abercrombie schreef:
Ik weet van een kennis van mij uit de usa (waar ze best snel een kuur GG geven) dat ze daar ook wel eens een week of 2 de humane pillen voeren aan de paarden. Dan zou ik dat nog liever doen dan aardappel geven. Maar goed ook daar zijn de meningen over verdeeld of je mensen pillen met omaprezol kan geven.

Ik heb mijn paard een aantal jaar geleden ook de mensenpillen omeprazole gegeven, volgens mijn DA is dat exact hetzelfde als de dierenversie. Het mag gewoon niet meer voorgeschreven worden ivm wetgeving. Ik wil ook niet zomaar omeprazole gaan geven, ik ben helemaal niet zeker of ze effectief last heeft van haar maag. De aardappel dient gewoon als test dan.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:28

CharlyBrown schreef:
Zinn schreef:

je denkt niet dat ze een maagzweer heeft, maar je wil aardappel voeren omdat dat een laag zou vormen over de maag... ik snap 'm niet :+

Ze is de laatste tijd weer heel gevoelig en sensibel, dit ZOU kunnen komen door maaglast. Als dit zo is, is het in ieder geval niet ernstig, want ik weet hoe snel ze bergaf gaat als ze effectief ontsteking/maagzweren heeft. Dit is dus zeker niet het geval. De aardappel dient als test. Als ik het een week of twee zou geven en ik zie snel verbetering, dan heeft ze wel weer last van haar maag en moet ik een kuurtje doen. Is er geen verschil, dan is het niet haar maag.