[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:18

Wat houd de tea trea kuur precies in als ik vragen mag ?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:29

bertine37 schreef:
Wat houd de tea trea kuur precies in als ik vragen mag ?

In zijn geval 4 weken lang 2 druppels per dag en dan 4 weken niet, maar nu in zijn geval pas weer als hij weer slechter wordt, want hij ademt weer praktisch normaal en hoest nauwelijks nog.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 23:03

mijn tinker kreeg vorig jaar september de diagnose ,obstructieve chronische bronchitis.ze had het heel
zwaar, echt pompen en veel hoesten.eerst ventipulmin geprobeerd. haalde niks uit.toen hebben we een longfunctie test gedaan.die was echt slecht. ze heeft toen een spuit met corticosteroïden gehad en een week later weer. in combinatie met resupulmin. wat is ze hier van opgeknapt. die spuit heeft 1 nadeel. dat 1 op de 1000 paarden er hoefbevangheid van kan krijgen. we zijn nu een half jaar verder. en het echt goed met haar.zolang ze niet in aanraking met sstof komt is er niks aan de hand. ze krijgt nu gras. en kuil bijgevoerd. op stal heeft ze vlas als bedekking. ze had er wel een handje van om van nieuw vlas te eten. alhoewel daar weinig stof in zit. kon ik het meteen merken. want dan hoeste ze de volgende dag wel. ik doe er nu kleine beetjes vlas bij. en meng dit met het oude. dan eet ze het ook niet op. afgelopen week.hebben we warm weer gehad. en was benieuwd hoe het met haar zou komen. of ze ook weer wat benauwd zou worden. maar gelukkig niks aan de hand. *\o/* voor diegenen die in friesland wonen, paardenkliniek in garijp heeft echt verstand van deze zaken.en hebben ons geweldig geholpen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 01:04

Ja voor het minder regulier staan wij open. Ze krijgt al homeopathie voor de cushing. Toen ook voor voor de longen gehad, maar dat sloeg niet genoeg aan. Helaas stof vrij gaat bij ons gewoon niet lukken. Achter het weiland heeft de wind vrijspel op de grote oppervlakte landbouw grond. Vooral op dagen zoals vandaag met veel wind.

Kuil mag ze niet vanwege de cushing, ze staat dan ook op een streng dieet.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:28

Ik meld me hier ook!
Ik heb 4 weken geleden een pony gekocht op de markt net de intentie een leuk huisje voor haar te vinden. Toen ik haar 5 dagen had, kwam im savonds bij haar en had ze haar hele start en billen open geschuurd. DA erbij en ja hoor, zomereczeem. Zomereczeem verkoopt natuurlijk niet, dus heb ik besloten haar zelf te houden, ook omdat het ontzettend leuk klikt met mijn mini shet. Het zijn echt dikke maatjes!
Af en toe dan hoeste Alice een keer en dan was het goed, dus ik dacht mss wat verkouden of stress van de verhuizing ofzo. Het was elke dag of om de dag 1 hoest en dan niks. Ze ademde normaal dus ik keek het even aan.
Ik wilde haar beleren voor de kar en had iemand gevonden met ruime ervaring die me wilde helpen. Die zou afgelopen zondag voor het eerst komen helpen. Dus we komen bij de pony aan en ik schrok me kapot, hoesten en knijpen met d'r buik... Hoeste aan 1 stuk door, maar at wel gewoon, dus slokdarmverstopping kon het niet zijn. Even half uurtje aangekeken, maar ze bleef hoesten, dus DA gebelt. DA geweest en geluisterd, maar ze kon geen duidelijke diagnose stellen omdat er aardig wat geluid was in de longen. Ik heb 2 soorten medicatie gekregen, waarvan 1 antibiotica en 1 ontstekingsremmer . Ook heeft ze van de dierenarts een prikje gehad om haar longen wat wijder te krijgen. Ze hoest nu niet meer, maar knijpt nog wel soms wat meer en soms wat minder, met haar buik. Hoe nu verder weet ik nog niet.... Ohja, het konden ook longwormen zijn en daar kon ik haar meteen voor ontwormen. Donderdag de dierenarts maar weer bellen

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:39

Ik meld mij ook!!
Ik heb een fries van 16 jaar oud maar op een of ander manier komt wanneer ze drinkt er water uit haar neus. Volgens de dierenarts was dit niet ernstig. Nu komt doordat er water uit haar neus komt na het drinken snot uit haar wel (wel logisch als je nadenkt er is water uit haar neus gekomen waardoor het snot loslaat ofzo) maar nu hoest ze ook dan na het drinken zo'n naar hoesje en het ziet er best zielig uit :( iemand tips wat ik kan doen?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:48

Als het door haar neus eruit komt, kan het goed zijn dat ze toch wat water in haar longen krijgt en dat 'uit hoest' wat je eraan kan doen geen idee. Misschien toch de DA weer bellen, want als er vocht in haar longen achterblijft, heb je weer kans op longontsteking

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:52

Mijn knuffelbejaarde bleek bronchitis te hebben. Injectie met prednisolon en een kuur ventipulmin moeten de oplossing zijn. Ze ademt al een stuk beter.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:17

Fijn dat het al beter gaat pytje! !

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:29

Hebben jullie nog tips?
Vandaag weer de dierenarts gehad en de infectie was weg, maar klonk wel dampig. Dus diagnose is inmiddels dampig. Wat doen jullie om het zo comfortabel mogelijk te houden voor je paard/pony? En juist afgelopen zondag was de bedoeling een begint te maken met beleren voor de wagen... Maar kan dit nu nog wel? 'Werken' jullie nog met je dampige paard/pony?

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:06

Ik heb vorige week een allergie bloedtest laten doen bij mijn paard, vandaag werd ik gebeld over de uitslag. Hij is getest op verschillende soorten graspollen, boompollen, mijten etc..
Er is uitgekomen dat hij een allergie heeft voor huisstofmijt, alleen is het niet mogelijk om hem hiervoor te desensibiliseren, dit schijnt in zijn geval geen zin te hebben omdat de allergie meting niet hoog genoeg is hiervoor.. Iemand ervaring hiermee?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:14

Wat kost zon bloedtest?
Ik heb toevallig mijn DA ook gebelt met de vraag of het niet slim was om zon test te doen, maar moest eerst de kuur afmaken
Afbeelding

Maandagmorgen moet ze haar laatste pompjes krijgen. Nu was ze afgelopen week eindelijk een paar dagen minder benauwd, maar vanavond stond ze weer aardig na te knijpen met haar buik en waten haar neusgaten ook wat wijder als anders. Ze heeft eergisteren wel weer even staan hoesten, maar verder niet.

Inmiddels krijgt ze natgemaakt hooi en ze staat in een paddock met schuilstal, verder staat ze 2-3 uur per dag (als het niet stortregent) in de wei. Langer kan weer niet ivm zomereczeem.

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:48

Zo een bloedtest is niet goedkoop. Het verschilt een beetje per laboratorium wat de kosten daarvan zijn, maar je moet minimaal op 200 euro rekenen.. En het hangt er vanaf of er iets uitkomt, want dan lopen de kosten op..

Sanniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:19

Is iemand van jullie wel eens in Utrecht geweest voor het hoesten?
Ik ben een beetje klaar met het respulmin/ab/supplementen/pred... ik wil nu iets waar ik van kan zeggen ja nu helpt het...
Mijn 2jarige ging weer redelijk goed maar hoest nu weer na 2 dagen regen en slecht weer :(

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:38

Nou, ik heb de DA ook weer gebelt. Gisteren stond ze alweer te hoesten en dat terwijl ze de dag daarvoor net in de ochtend de laatste respulmin had gehad.
Ik wordt hier echt zo moedeloos van.... Kan haar toch moeilijk de rest van haar leven aan de medicatie zetten?
In ieder geval belt de DA me morgen en dan zal ik eens overleggen wat de volgende stap is.
Hebben jullie nog suggesties?

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:41

Even een update, ik geef mijn paard nu de volgende supplementen ter ondersteuning van het hoesten:
- Groene os luchtwegkruiden
- Allergeze plus kruiden
- Zwarte koolzaadolie

Het gaat de laatste paar weken eigenlijk hartstikke goed, ik heb hem eigenlijk niet meer horen hoesten! Ik denk toch dat iets van de supplementen hem helpen hierbij..

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:47

Vandaag is de DA na telefonisch overleg langs geweest om bloed te prikken. Dit word onderzocht op lever vervetting en infecties. Ook kunnen ze aan de gemeten waardes zien of er een allergie op iets is e.d.
Hopelijk morgen eind Vd middag de uitslag en anders maandag

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:06

Hopelijk komt er wat uit waar je wat mee kan!

Rowenadukte; zwarte koolzaadolie heb ik vaker over gehoord, meer mensen hier ervaring mee?

Sanniie, wij zijn sinds januari in behandeling bij Utrecht vanwege de luchtwegen. Wat wil je weten?

Hier vorige week een hele week flink hoesten, dat heeft ze echt lang niet gedaan. Wij zijn wel sinds begin januari aan de medicatie vanwege de luchtwegen, maar meer dan af en toe een kuch was er niet, tot die ene week. Ze kreeg toen wel weer even Ventipulmin, misschien dat dat het hoesten triggerde. Nu is het hoesten weer rustig gelukkig. Maar paardlief gaat naar alle waarschijnlijkheid niet meer beterder worden dan dit helaas. Ik heb nu zelf een vernevelaar voor haar gekocht, zodat wij thuis ook kunnen behandelen wat ze 3 weken lang in Utrecht ook hebben gedaan. Van dat dampen was ze wat opgeknapt, maar eenmaal thuis snel weer terug bij af helaas :( Hopelijk hou ik haar stabiel door thuis te stomen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:09

Pfff wat een zorgen brengt een hoestend paardje met zich mee he tancreda4?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:18

Ja, valt wel tegen :) Wij zijn al even wat jaren bezig. Steeds met vlagen dat ze weer een ontsteking kreeg en aan de antibiotice moest. Sinds 2008, toen is de eerste flinke luchtwegen infectie begonnen. Altijd 100x tussendoor laten controleren maar mijn merrie doet het een beetje anders; niemand hoort wat tijdens klinisch onderzoek (behalve als het snot eruit vliegt en ze aan de antibiotica moest) maar ga je erin met een endoscopie geeft dat een heel ander beeld (veel slijm en hoge ontstekingswaarden).Achteraf had ik eerder een endoscopie moeten laten doen, want nu loopt ze er naar alle waarschijnlijkheid al zo lang mee dat ze niet meer goed gaat komen gok ik.

maar pff, het is zo gevoelig. Zie het bij meerdere om mij heen en ook bij mijn shet. Die had nooit ergens last van, vorig november toch gaan hoesten met gele snot en dus een antibiotica kuurtje. En die heeft enorm lang nagehoest. En kucht nog af en toe.... Die luchtwegen zijn veelte gevoelig van paarden.

Ik heb ze 24/7 buiten staan en ook shetlief gaat op voordroog voortaan. Om dat soort prikkels maar uit te sluiten en zo min mogelijk te laten beinvloeden.

Sanniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:17

Jeetje het is ook wel wat al dat hoesten bij de paardjes.. ergens wel een opluchting dat ik niet de enige ben die problemen heeft met het hoesten.
Wat ik wou weten is wat ze er doen.. kwa aanvullend onderzoek etc. En kun je er zo een afspraak maken of moet je een doorverwijzing hebben van je eigen veearts?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:51

Je zou morgen even naar de kliniek waar je heen zou willen kunnen bellen. Even vragen of je zonder verwijzing terecht kunt en wat ze voor je kunnen betekenen. Zelf heb ik nog geen ervaring met de kliniek.

TSO_37

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 00:03

Graag zou ik via dit topic ook eens informeren,
Mijn shetlander heeft vorig jaar Flixotide gehad. een puf die inderdaad goed werkte.
Echter het middel is echt goed duur. Humaan en er was niet 123 aan te komen.
Ik heb het middel nu weer voor haar nodig. Hooikoorts tijd, droge tijd.. en dus weer benauwd. Zelfde verhaal als vorig jaar. De dierenarts rekent gelijk consult, en hoe logisch ook, ik heb net een rekening van over de 1200 euro gehad voor een operatie van mijn hond ( baarmoederontsteking).
Zijn er andere manieren om aan dit middel te komen of heeft iemand het wellicht nog staan en gebruikt het niet meer? Hopende op goede tips en nuttige reacties.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 03:52

TSO3, ik weet misschien wel wat.
Als ik wat heb laat ik het weten.
Wat had je precies? Druppels, spray, puffer?

Mijn pony met hooikoorts doet het trouwens fantastisch op Pulmar van allround goods.
Hij hoest er niet van, vooral briezen en erg kriebel in zijn neus, dat is daarmee volledig over eigenlijk.
Ik ben wel benieuwd naar de allergiekuur die je kan bestellen elcid, waar heb je het precies over?
Bedoel je BioAllers?

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:12

Hoi meiden, misschien heeft iemand een goed advies. Bij ons op stal een tinker die sinds een maand of 2 flink aan het hoesten was. Ging niet over met een poedertje van de paardendrogist. Nu aan een kuur van de DA. Echter was ik gisteren aan het rijden met mijn friese merrie, en nu begon zij ook tijdens het rijden (draven) te hoesten. Echt een diepere hoest ook en wat benauwd. Heb gevraagd op stal of ze het hooi nat willen maken voor het voeren. Hebben jullie nog adviezen wat ik nog meer kan doen, voordat ik een DA inschakel? Alvast bedankt!