[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:59

Mindim schreef:
Hier gaat het met de eczeem helemaal goed. Hij heeft helemaal nergens last van. Misschien scheelt het dat ik in maart de deken al heb opgegooid.
Afgelopen winter waren zijn manen nog gemillimeterd en was zijn voorpluk weg en zijn staart was een pleeborstel.
Gisteren zag hij er zo uit, de manen zijn wel wat vettig door de deken en trekken dus automatisch wat meer stof aan. Ik wil ze eigenlijk wel een keertje wassen, heeft iemand nog tips welke shampoo te gebruiken?

Persoonlijk zou ik teatree shampoo gebruiken.
Te koop bij iedere boerenbond/welkoop.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:00

Muzefee schreef:
Hier gaat het met Derfen smeren nog goed! Geen pleeborstel of warrige manen meer! Vanavond weer gesmeerd en zondag weer. Moet snel maar een nieuwe fles bestellen voor ik er door ben. :)

+:)+
Hoe snel gaat zo'n fles bij jou dan?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:28

Muzefee schreef:
Hier gaat het met Derfen smeren nog goed! Geen pleeborstel of warrige manen meer! Vanavond weer gesmeerd en zondag weer. Moet snel maar een nieuwe fles bestellen voor ik er door ben. :)

Als je iedere dag smeert gaat het idd hard maar je weet toch wel dat dat niet de bedoeling is hè ;) .
Dit is het antwoord dat ik kreeg over het gebruik van Derfen, via Vidoma.nl;

De behandeling met Derfen is voor elk paard anders, maar grofweg kan je er ongeveer vanuit gaan dat je de eerste week zeker om de dag moet smeren en in de tweede week dan al verbetering zal zien. Als je ziet dat de huid rustig is geworden en de pony stopt met schuren kan je gaan afbouwen. Doe dit rustig aan. Eerst om de dag, daarna om de twee dagen etc. Het kan even duren voor je op 1 keer per week zit, maar dat is echt afhankelijk van hoe ernstig je pony eczeem heeft, hoe hij zich voelt en of hij daarnaast ook nog veel last van insecten heeft.
Als je ziet dat de pony weer wil gaan schuren smeer je weer even wat meer in.
Het is even uitproberen, maar uiteindelijk zal je een goede balans vinden.

Esther28

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:12

Nou Veer heeft vandaag zonder jurk gestaan en net op stal ook, en nog geen enkel teken van schuren...heb preventief haar jeukplekken wel ingesmeerd en stalgenootje gevraagd haar deken weer op te doen zodra ze begint te jukken.....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:25

Ik had Wisse twee dagen met de Agradi omstaan en hij ziet er nog steeds prima uit. Nu weer de Pagony omgedaan, vind ik toch wat fijner met die regen want hij blijft er zoe goed als droog om en kan zijn vacht evt wel wat opzetten itt tot onder de Agradi.

Guus ziet er ook al zo goed uit zeg!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:27

Ik vond 't wel een nadeel van de rambo hoody dat die redelijk lang nat bleef in tegen stelling tot andere 'normale bruine' eczeemdekens. Vinden jullie dat ook of zijn jullie ervaringen anders?

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:36

Zou het aan het weer liggen dat veel paarden het zo goed doen?
Misschien door de koude winter, of dat het nog niet heel erg warm is geweest?

Nu maar hopen dat het zo goed blijft gaan!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:47

ja dat ligt aan het weer, door de nachttemperatuur. Nu maar hopen dat het niet heel lang warm blijft dit jaar en we dus een korte eczeemperiode hebben dit jaar. Is ons en onze schatten ook wel een keer gegund :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:48

Ja, ik zie liever de paarden zo in hun nakie buiten staan dan compleet ingepakt. Vera is helemaal uitgewaaid vanmiddag, heerlijk manen en staart die alle kanten op vrij konden wapperen...Ze wordt gewoon soms jolig als ze zonder jurk staat en de wind door dr haren wappert...Vera je haar danst :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:58

dat ziet iedereen liever, zeker de mensen in dit topic!

Maar ik durf het niet aan, vorige keer met dit soort regen had ik hem ook een dag zonder deken lopen en vervolgens had hij twee weken jeuk...
Nee hoor, bij ons gaat hij pas weer af als we richting nachtvorst gaan :+

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 07:49

Ik doe het ook echt niet hoor! :n Die van mij krijgt zoveel mogelijk de halsdeken op en dan werkt het goed.
Met rijden in de bossen en in de buitenbak moet ook een deken op, anders heeft hij de dag erna jeuk.

Zijn staart is hij ook aan begonnen, maar het is eigenlijk nog heel erg rustig. Alle paarden op stal hebben nu wat jeuk aan de staart, dus ik laat de deken deze week nog even af (de hele deken dus, paard staat nu onder de halsdeken)

De manen van Vies zien er nu zo uit (op de foto wat nat, had hem gewassen na het rijden)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HFPSFQR3.jpg
Afbeelding
Het stukje het dichtste bij de schoft breekt steeds weer opnieuw af, ik denk dat de deken daarop leunt, wel jammer. Schuren heeft hij de laatste weken niet echt gedaan aan zijn manen. De huid ziet er ook rustig uit en de oortjes jeuken ook niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:26

jammer dat hij dan blijkbaar dus toch zo gevoelig is. Met wat voor deken rijd je hem?

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:31

Mijn paard heeft sinds een week haar exceemdeken op. Is het dan normaal dat ze vandaag nog altijd ribbels heeft?
Haar staart is wel al een heel stuk rustiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:35

Elfenor schreef:
Mijn paard heeft sinds een week haar exceemdeken op. Is het dan normaal dat ze vandaag nog altijd ribbels heeft?

Ik zou dan in het vervolg iets eerder beginnen met de deken. Niet op doen wanneer ze jeuk krijgen, maar voordat dat begint.

Die ribbels gaan niet gelijk weg nee.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:56

Mindim schreef:
Elfenor schreef:

Ik zou dan in het vervolg iets eerder beginnen met de deken. Niet op doen wanneer ze jeuk krijgen, maar voordat dat begint.

Die ribbels gaan niet gelijk weg nee.

We dachten eerst dat het van het gras was, dus moesten we afwachten hoe ze het deed op hooi, en daarna is de DA eens geweest, om een medicijn te geven tegen de jeuk omdat het seizoen toch al even bezig was.
We hebben haar pas van eind volgende zomer, dus wisten we de precieze oorzaak van haar ZE nog niet, maar volgend jaar gaan we er zeker vroeger mee beginnen. ;)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:58

Ik ben een tijdje niet geweest, maar kan zeggen dat het met Ulvy super gaat. Ze heeft nog helemaal niks geschuurd (staat wel onder de deken) en haar manen zijn zo ontzettend lang en dik dat je haast niet zou geloven dat het een eczeempony is. Ook haar maantop komt tot aan haar neusgaten en haar staart is mooi vol en dik. Ik zal snel eens foto's maken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:08

wat voor medicijnen zou de DA geven dan, Elfenor?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:42

waarschijnlijk een prednisonprik om de hele afweer tijdelijk plat te leggen zodat er geen jeuk is?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:07

Hoi! Ik ben nog niet echt langs geweest op dit topic, maar heb dus ook een halfinger met lichte zomereczeem.
Ik heb een Rambo Sweet Itch opliggen, van pasvorm is hij perfect, maar haar manen vallen uit met bosjes... Ik denk dat hij te dik is voor haar, waardoor ze verstikken.
Ze heeft eigenlijk niet zo veel last van haar eczeem, enkel op de helft van haar hals. Als ze zonder deken staat is dat de enige plek waar ze wat gaat schuren. Zonder deken gaat dus ook niet, of ze wordt wel degelijk kaal op de plek. Aan haar staat schuurt ze amper, de rest van haar lichaam is altijd jeukvrij.

Nu vind ik de Rambo wel lekker zitten, maar zou een lichter deken willen. Denken jullie dat het zou gaan om er een ander Horseware deken op te leggen zoals de Rambo Flybuster, Protecter of een Amigo bug rug/bug buster ? Of zijn deze echt enkel goed voor de vliegen en dus niet aan te raden voor een paard met heel lichte zomerczeem?

Als ik hiervoor een nieuw topic moest openen, sorry, denk dat het hier juist staat :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:10

als ze echt heel licht eczeem heeft volstaat een vliegendeken met hals ook wel, als hij lichtgevoerd is.
Althans, dat is mijn ervaring :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:12

Bedankt! Dan ga ik dat sowieso eens proberen, want hoe het nu is kan ook niet meer verder, zonder of met deken, manen vallen uit. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:14

Dat had mijn haflinger ook met de Meulenkamp deken, mt vliegendeken niet meer.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:24

ik heb de deken af gedaan... kijken hoe dat gaat. nu ze op stal moet blijven staan is het toch anders dan buiten. in de stal zijn ook geen vliegjes heb ik het idee... ben benieuwd.

edit: hier 2 foto`s van haar manen. wel in vlechte. sorry. maar zie eens hoe lang... het blijft groeien :D

Afbeelding

Afbeelding

zeker de helft vanaf haar schoft gezien is erg lang. maar de helft bij haar oren begint ook al behoorlijk lang te zijn... nu moet t alleen even bij gaan groeien dat t overal even lang is, want ik wil niet knippen :P

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:44

opisop_shop schreef:
wat voor medicijnen zou de DA geven dan, Elfenor?

Ze wou eerst corisone inspuiten om alles plat te leggen, maar dat was te gevaarlijk omdat ze op een te rijke wei stonden (zeer hoog risico op hoefbevangenheid dan) dus heb ik Horsol meegekregen. Werkt onstekingsremmend, genezend en pijnstillend :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:25

jeetje wat ziet Indy er super uit zeg, wow!