[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:17

de koeien-oormerkhangers tegen insecten werkten bij hun prima, maar zowel aan het halster de maantop en de staart bij onze paarden werkten ze niet, een koeienoor is heel dun behaard en lekker warm wat de opname van de vliegenflap bevorderd, als je ze ergens anders in moet knopen is er meestal te weinig contact. ze zijn ook alleen vanaf 10 stuks per verpakking te bestellen en de goedkoopste kosten vorig jaar bij ons €35,00.

geerke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:30

ik gebruik bij mijn fries versatrine...ik weet niet of het in nederland te koop is,maar het werkt wel.
Het is eigenlijk voor koeien,ik smeer het met een kwastje op zijn manen en hals....van die strepen.
Het is wel heel duur....65 euro voor 200 ml geloof ik...

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:31

Ik meld mij hier ook maar weer eens. In het eerste topic kwam ik ook regelmatig.

Ik heb een vraagje aan de dekengebruikers: Ik heb jarenlang de boett-deken gebruikt, maar zie dat die nu veel duurder zijn geworden. Ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit en jullie ervaringen met de Everline en de Pagony Eczema dekens... Deze liggen kwa prijs toch echt een stuk goedkoper dan de Boett. (moet nu ook al elk jaar bijna een nieuwe hebben)

Heb wel wat namen hier voorbij zien komen op de laatste pagina's maar niet echt ervaringen en voorkeuren.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:41

Boett vind ik persoonlijk van veel betere kwaliteit dan een pagony of een everline met name de stof..
voor mij dus gewoon weer een boett :)

moet je ook ieder jaar van boett een nieuwe ? ik ga nu 3e jaar met de oude boett in en vanaf volgende maand gaat die als reserve deken.. maar hij is echt altijd super geweest ook al zijn ze nu duurder maakt me niet uit..

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:01

In eerste instantie ging mijn eerste deken ook ruim 2 jaar mee, maar de laatste 2 niet meer, helaas....

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:10

Pagony is flut kwaliteit...

Ik vind de Bucas Buzz Off erg prettig.

En de Rambo Sweet Itch hoor je hier ook veel goede verhalen over.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:11

ik heb alleen ervaring met equitheme, en die vond ik snel stuk :)
dit jaar ivanhoe :)

zo is de staat hier op het moment;
Afbeelding
Afbeelding

het afgeschuurde stuk gaat al bíjna liggen :D

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:19

Heb je na die 2 jaar ook een nieuwe gekocht of heb je nu nog steeds dezelfde ? want dan kan ik het begrijpen dan is die wel heel erg op..

staat jou paard nu bij andere dan? ik ga warschijnlijk mijn 2 pony's apart zetten van de rest weet nog niet zeker maar dan staat de deken sloper teminste niet bij haar

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:49

Mijn shet staat alleen... krijgt het echt zelf voor elkaar... Zou hem graag in de grote wei zetten, daar is minder mogelijkheid tot schuren, maar hij is ook nog eens super gevoelig voor bevangenheid. Maar ben dus nu aan mijn 4e deken toe, helaas. De eerste ging 2 jaar mee, daarna ging een deken slechts een jaar mee...

De bucas buzz off heb ik voor mijn grote paard, maar ben bang dat daar eerder gaten in zitten dan in de boett. (en weet ook niet of ze die in ieniemienie maat hebben).

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 08:56

Overal waar hij zich kan schuren stroom op zetten

Wij hebben hier om een boom heen hout gemaakt en daarom heen gewoon stroomdaden gemaakt zodat mijn pony zich niet kan schuren. Ik zou de wei echt schuur pony veilig maken zo gaan je dekens ook langer mee !
Ik moet een nieuwe deken omdat er zo gemene deken sloper in de wei staat en telkens achter mijn pony aanjaagd :(

Misschien schuurt hij ook meer doordat de eczeem ergens is geworden gebruik je ook smeersels ofz ?
Ik gebruik naast de deken re-mint (www.re-mint.nl) dit werkt niet bij iedere pony maar bij die van mij toevallig wel en ze doet het daar heel goed op. en suikervrije voeding en goed op het gewicht letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 08:57

Ik heb een pagony en die bevalt prima ;)
Mijn pony heeft deze nu een jaar en er is nog niks stuk aan, en ze staat op de wei in de kudde :j

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:24

Ik heb de pagony en de everline.
Ik vindt de everline echt veel beter.
vooral de buikflap, bij de pagony is dat elastiek zo slap.
Bij de everline is dat veel steviger.
Ook is de stof van de everline dikker.

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:41

MSophie schreef:
Overal waar hij zich kan schuren stroom op zetten

Wij hebben hier om een boom heen hout gemaakt en daarom heen gewoon stroomdaden gemaakt zodat mijn pony zich niet kan schuren. Ik zou de wei echt schuur pony veilig maken zo gaan je dekens ook langer mee !
Ik moet een nieuwe deken omdat er zo gemene deken sloper in de wei staat en telkens achter mijn pony aanjaagd :(

Misschien schuurt hij ook meer doordat de eczeem ergens is geworden gebruik je ook smeersels ofz ?
Ik gebruik naast de deken re-mint (http://www.re-mint.nl) dit werkt niet bij iedere pony maar bij die van mij toevallig wel en ze doet het daar heel goed op. en suikervrije voeding en goed op het gewicht letten.

Voeding ben ik heel secuur op ivm zijn bevangenheid. Weitje is zo veel mogelijk afgezet met stroomdraad, maar het blijft eem shet, die trekt zich niks van het stroom aan...

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:25

ja, zo'n shet, gewoon 100% paard in een kleine verpakking. niets is zo goed om je beperkingen omtrent paardenkennis duidelijk te maken, iedereen die een beetje arrogant begint te worden of teveel denkt te weten, neem of leen een shet en je staat weer met beide benen op de grond.

kleine spullen voor kleine paardjes, vindt je vaak het handigst via websites van de stamboeken voor die rassen. belletje kan ook natuurlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:43

is het niet 'misdadig'om er stroom op te zetten?...de plekken waar ze schuren?

je zal maar jeuk hebben...maar ja,als ze zich helemaal stuk schuren is ook niet best natuurlijk.

hebben jullie ZE allemaal dekens op,of is er iemand die het zonder deken doet?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:14

Mijn ervaring leert dat paarden altijd wel iets vinden om te schuren, dus door dingen af te zetten, dring je het grote gedeelte wel terug. Ze schuiven over de grond met de staart en de manenkam kunnen ze met de achterhoeven bij, dus je ontneemt ze niet alles.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:18

appie krijgt weer een vliegendeken op.
zijn boett schuurd op zijn borst en vorig jaar ging het ook goed met een vliegendeken.
was ook het eerste jaar waarin hij zijn buik niet had opengeschuurd..

ap gebruikt trouwens gewoon zijn achetrbenen om te krabben of gaat rollen,en na het rollen lekker rondjes draaien met zijn kont over de grond.
dus stroom of niet,ze vinden wel wat anders uit ;)

aankomend weekend word het warmer he?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:32

Hier ook een eczemer..een lichte eczemer wel te verstaan, gelukkig..maar wel enorme jeuk, weet bijna zeker dat zij een grasallergie heeft, of liever gezegd een eiwitallergie en haar suikerstofwisseling niet goed is.
Ze schuurt haar hals nl nu alweer kaal, wat vorig jaar pas in maart begon, begon dit nu eind januari al.
Ik voer haar magnesium chelaat bij, elke dag 2 afgestreken schepjes en dat gaat erg goed. Haar manenkam is weer soepel en dun...
Op www.marstall.nl is er voeding waar bijna geen suikers,melasse en eiwitten inzitten en ook het voer van St.Hyppolit is zo te zien wel ok..(de classic heb ik geprobeerd, maar mn merrie werd erg heet ervan, dus ermee gestopt).

Zie enorm op tegen de zomer, haar jeuk, zo naar..volgende week de BOett aanschaffen, want ze is allergisch voor de stof van Pagony eczeemdeken, sjit!! Dus bij mij wordt het helaas een dure deken..nu maar duimen dat die goed werkt en heel blijft voorlopig ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:33

hoe weet jij dat je dier allergisch is voor die stof?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:36

ja, dat vraag ik me ook af.
Eiwit is sowieso een moeilijk punt bij eczemers, vooral in combinatie met suikers.

Iemand hier trouwens ervaring met het laten doorlichten van organen? Had zoiets gelezen, kom niet meer op de naam.

Weet vrijwel zeker dat er met 1 van de organen wel iets mis is, maar zou graag iets specifieker willen kijken, en daar de eventuele oorzaak mee weg kunnen nemen, al is het maar gedeeltelijk.

Vitamine E, selenium en magnesium waarden zijn vrijwel altijd laag, ook bij paarden zonder eczeem.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:41

Ik heb afgelopen voorjqaar de deken gekocht en omgedaan..ze had niet erge last, maar liever voorkomen dan genezen he ;)
Volgende dag, deken kapot en vieze puswonden in 1 nacht!! Dus ik deken gemaakt, maar die was 2 dagen later pas klaar, die 2 nachten aanzienlijk minder jeuk, ondanks dat ik die wonden moest behandelen.. Deken was klaar en weer omgedaan en ja hoor, compleet gek werd ze ervan, dat de weideverhuurder mij belde dat ze hem af had gedaan.
Deken was wederom kapot, dus van een hele deken, maar een halsdeken maken..want helaas was mn kwartje nog niet gevallen en maakte dus die deken..weer een nachtej rust (zelfde weer overigens) en niets aan ellende de volgende morgen. Halsdeken omgedaan, apetrots dat ik nog iets kon maken van dat ding en ja hoor..de kliniek moest zelfs komen, zo kapot was ze.
Goed, er was geen deken in de omgeving te krijgen die niet van Pagony was, en ik zou die nacht op vakantie gaan, dus nieuwe besteld van Equitheme en week later kwam ik thuis..haar wonden waren rustig geworden (dankzij verzorging van een vreindin) en ze was stukken rustiger.
Equitheme deken na die week erom gedaan en ja hoor, ellende begon weer, bij aankomst volgende ochtend had ze de hele achterkan tvan de deken eraf gescheurd, dus de stukken bij achterbenen waren er helemaal af..pff.
Ben toen gaan rondmailen met fabrikanten en wat bleek, Equitheme en Pagony hebben dezelfde stof...De Boett had vroeger patent als enige op de stof die ze nu hebben, maar andere merken hebben het ook gebruikt, maar vermengd met een ander stofje.
Dus die dekens durf ik nu niet te proberen (als ik genoeg centjes had uiteraard de goedkopere eerst geprobeerd) en moet ik meteen maar voor de boetttest gaan..duur geintje overigens, maar die heeft als enige de dikke niet broeiende stof (heb ik mij laten vertellen).

Probleem bij pagony en equitheme was het enorme broeien, zo erg dat er kleefwondjes zaten, je kon je vingers erop leggen en die bleven zo vastplakken..

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:43

Joepie heb mijn ivanhoe kap binnen, hopen dat deze beter werkt dan dat andere rot ding :+

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:45

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:05

Amy77: wij doelden meer op de grasallergie denk ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:08

Amy77 schreef:
@ Carolshadow, hoe het doormeten heet weet ik ook niet meer, een holistisch arts kan dit doen denk ik?

Ik ga nu het volgende product uitproberen, veearts zei dat het geen kwaad kon.

http://www.plaza33.com/shop/index.php?m ... 11_316_343

ik zie een hele pagina vol middeltjes..welke ga je proberen?

ja dat zo'n deken erg warm kan zijn daar kwamn ik ook achetr.de boett is ook wel heel goed hoor,maar als het boven de 22 graden is dan stikt ap er zowat in en word hij heel erg sloom.dus dan gaat er een luchtige vliegendeken op.
nou ja en dat ging vorig jaar zo goed dat ik het daar nu maar bij ga houden